Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
qwako

Tvätta !!

Rekommendera Poster

Hej igen ..en fråga till er som rör sig i Pattaya /jomtien/ Rayong och ev. Bangkok...

Brukar lämna in tvätten sompoppar upp hos en dam i Pattaya på soi6..dock känns det lite ´"dyrt" att lämna in tvätten 2ggr i veckan eller en säck 1 gång i veckan ,)  vi reser 2vuxna och 3 barn och dom lyckas på nått sätt (gjorde säkert jag med när jag var mindre) skit ner sig i tid och otid .. inte så att en fläck gör något men alltid kul att se ren ut när man går ut..

så frågan jag har är : Någon som vet vart jag kan tvätta /kilo och inte som nu/plagg med priser som känns lite påhittade ibland ...jobbigt att argumentera med folk om olika priser på lika plagg osv ...

alternativt... tvättautomater vart finns rediga såna som känns vettiga .. och man kan fika eller nått under tiden dom blir klara .. vet inte alls hur det funkar men det blir en hel del tvätt... sista ramlade det iväg 500b för 4 dagar kläder...blir ju många tvättomater för det :)

någon med tips hur ni brukar göra med era smutskläder :) tages tacksamt emot innan man måste lämna in igen : / tack mvh qwako ..  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På soi 4 finns det ställen de tar betalt per kg.

Om ni går in från Beach Road så passerar ni en Family Mart direkt på höger sida.

Passera restaurangen 50m in på höger sida och sedan ligger det i nästa hus. Det ligger en liten klädbutik som granne och mitt över soien ligger en tatueringsstudio som även den har en tvättinrättning som granne.

Hoppas mitt "fotografiska minne" stämmer ;) annars får väl HAWI rätta mig då det var honom jag gjorde sällskap med dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller också köper man nytt i Thailand tror jag hade med mig 30 nyinköpta  otvättade fillingar hem senast brukar kunna handtvätta funktions skjortan ibland men lämnar in i bland tillsammans med shortsen, har inte med mig några finkläder till Thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack :) ska besöka soi4 under dagen och leta reda på den inrättningen. Hoppas man slipper tvätta själv annars får man leta efter tvättomater o sitta o kolla när maskinen snurrar..tur ni veteraner finns :):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack :) ska besöka soi4 under dagen och leta reda på den inrättningen. Hoppas man slipper tvätta själv annars får man leta efter tvättomater o sitta o kolla när maskinen snurrar..tur ni veteraner finns :):)

Lättare att tvätta själv än låta en automat göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack :) ska besöka soi4 under dagen och leta reda på den inrättningen. Hoppas man slipper tvätta själv annars får man leta efter tvättomater o sitta o kolla när maskinen snurrar..tur ni veteraner finns :):)

Lättare att tvätta själv än låta en automat göra det.

Hur tänker du där Jimmie?

Edvin.

Ganska bra att tvätta innan man åker hem, särskilt om man stryker kläderna. Lätt att få ner i väskan så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör med strykfria kläder snabbtorkande

har själv aldrig provat tvättomat hm gäller att man har nått att hänga upp kläderna på då

annars kan ett tips vara att rulla ihop kläderna de ska bli mindre skrynkliga då

samt ta mindre plats

men det bästa är nog att lämna in på tvätt fattar inte hur de kan få till mina gamla T-skirtar så fina (utan strykning) , brukar kosta mellan 25-40 baht kilot

gäller att se till att kläderna är torra bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är ganska skönt att slippa tvätta på semestern. Har aldrig hållit räkningen men jag tvivlar stark någonsin kommit över 500 baht i veckan. Den dag det faller på dessa ca 500kr i månaden för att slippa tvätta stannar jag nog hemma och sparar ett tag till. Men men vi har alla olika prioriteringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är ganska skönt att slippa tvätta på semestern. Har aldrig hållit räkningen men jag tvivlar stark någonsin kommit över 500 baht i veckan. Den dag det faller på dessa ca 500kr i månaden för att slippa tvätta stannar jag nog hemma och sparar ett tag till. Men men vi har alla olika prioriteringar.

japp gäller att prioritera en del handtvättar eller går i smutsiga kläder samtidigt som de kan dricka upp en hel del pengar samtidigt som de knappt vill betala nått för boendet , de kallas backpackers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar kosta 30 - 40 Baht per kilo för tvätt. Ingen större utgift utan brukar lämna kläderna på tvätt dagen innan jag flyger hem så att jag slipper köra en maskin när jag kommer hem.

Vad gäller Pattaya vet jag inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På soi 4 finns det ställen de tar betalt per kg.

Om ni går in från Beach Road så passerar ni en Family Mart direkt på höger sida.

Passera restaurangen 50m in på höger sida och sedan ligger det i nästa hus. Det ligger en liten klädbutik som granne och mitt över soien ligger en tatueringsstudio som även den har en tvättinrättning som granne.

Hoppas mitt "fotografiska minne" stämmer ;) annars får väl HAWI rätta mig då det var honom jag gjorde sällskap med dit.

Tack för tipset :) soi4 som ni beskrev :) 60b/kg ostruket...80b/kg stryker...dumpar in tvätt och ser vad skillnaden blir imorgon.. ... Angående om 500kr i månaden avgör resan eller sparandet är för kort....så är inte det ett problem ..men om du kan köpa något för 500kr eller samma sak för 200kr i en affär en promenad ifrån....så går jag gärna några hundra meter och köper något annat för dom 300kr jag sparade in på samma sak...lek med tanken att det gäller 10olika saker.  ..helt plötsligt är skillnaden 3000kr....så för min del försöker jag iallafall hålla priset lite under kontroll..:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På soi 4 finns det ställen de tar betalt per kg.

Om ni går in från Beach Road så passerar ni en Family Mart direkt på höger sida.

Passera restaurangen 50m in på höger sida och sedan ligger det i nästa hus. Det ligger en liten klädbutik som granne och mitt över soien ligger en tatueringsstudio som även den har en tvättinrättning som granne.

Hoppas mitt "fotografiska minne" stämmer ;) annars får väl HAWI rätta mig då det var honom jag gjorde sällskap med dit.

Tack för tipset :) soi4 som ni beskrev :) 60b/kg ostruket...80b/kg stryker...dumpar in tvätt och ser vad skillnaden blir imorgon.. ... Angående om 500kr i månaden avgör resan eller sparandet är för kort....så är inte det ett problem ..men om du kan köpa något för 500kr eller samma sak för 200kr i en affär en promenad ifrån....så går jag gärna några hundra meter och köper något annat för dom 300kr jag sparade in på samma sak...lek med tanken att det gäller 10olika saker.  ..helt plötsligt är skillnaden 3000kr....så för min del försöker jag iallafall hålla priset lite under kontroll..:)

Det är inget fel att söka billigare alternativ. Jag uppskattar bekvämlighet och att tvätta själv för att spara dessa pengar går bort för min del. Det viktigaste för mig är att de tar tvättar mina kläder utan att förstöra dom och att jag får tillbaka dem rena och strukna. Kan jag få det betydligt billigare kan det ju kanske vara värt en liten omväg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På soi 4 finns det ställen de tar betalt per kg.

Om ni går in från Beach Road så passerar ni en Family Mart direkt på höger sida.

Passera restaurangen 50m in på höger sida och sedan ligger det i nästa hus. Det ligger en liten klädbutik som granne och mitt över soien ligger en tatueringsstudio som även den har en tvättinrättning som granne.

Hoppas mitt "fotografiska minne" stämmer ;) annars får väl HAWI rätta mig då det var honom jag gjorde sällskap med dit.

Hehe, jag "gick" dit via google streetview. Funkar ju nästan skrämmande bra även in efter soiarna.

Lite OT:

Såg en massa "Rooms for rent" och vissa daily/monthly, inte så att nån har lite koll på pris/månad och ungefärlig utrustning på dom mindre (Måste ha internet bla).

Hade hoppats på under 5000B/mån inkl el/vatten/internet TV är inte så noga, men en kyl hade varit trevligt. Det priset hade jag ju i Isaan ganska centralt med en Big C nära, nackdelen var att jag inte hade nåt kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett inklusive el om rummet har ac..

Nä, det var 3800+förbrukning som landade på runt 5000. Skrev kanske lite otydligt, men det finns ju massor med rum när jag traskar runt i streetveiw så jag funderar lite på prisläget i mitten på september och 4v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett inklusive el om rummet har ac..

Nä, det var 3800+förbrukning som landade på runt 5000. Skrev kanske lite otydligt, men det finns ju massor med rum när jag traskar runt i streetveiw så jag funderar lite på prisläget i mitten på september och 4v.

Bilderna du ser har ofta några år på nacken så det är inte säkert att det ser ut som det gör nu då det byggs och rivs en hel del. Rum finns dock in massor och olika prisnivåer och september är en bra månad för att hitta billigt boende.

För övrigt finns det månadsboende där det ingår el men de är nog i regel betydligt dyrare är 5000/mån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×