L8

Vill testa något nytt!!! Men vart ska vi?

34 inlägg i detta ämne

Hej alla!

Skulle vilja testa något nytt nästa Thailandsresa men vet inte vart jag vill?

Söker något i stil med Koh Lipe som jag älskar! Vill ha mix av underbara stränder o lite håll i gång på kvällarna!

Ställen vi vi varit på går bort:

Phuket

PhiPhi

Lanta

Lipe

Mook mfl

Ao Nang

Krabi

Vart ska vi? Vi brukar resa runt ganska mycket men denna gång funderar jag på o va stilla alt två stopp på tre veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä och jag ska erkänna att jag varit rädd för att bli besviken på östkusten!

Finns det jag söker? Får för mig att det antingen är råparty ( Phangan) eller dött ( Samui) Tao ser däremot mysigt ut....

Hur skulle du lagt upp det i så fall på tre veckor? Phangan & Tao lika mycket tid ? Hur klämmer man in Samui? Dyrt att flyga dit oxå har jag sett? Båt istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det jag söker? Får för mig att det antingen är råparty ( Phangan) eller dött ( Samui) Tao ser däremot mysigt ut....

Hur skulle du lagt upp det i så fall på tre veckor? Phangan & Tao lika mycket tid ? Hur klämmer man in Samui? Dyrt att flyga dit oxå har jag sett? Båt istället?

Det är tvärtom mot vad du tror. Betydligt mer exploaterat på Samui med mer nöjesutbud. Phangan är lugnt och paradisiskt med lagom utbud. Undvik Full moon party som dock endast märks av på södra delen av ön. Jag tyckte lite si och så om Tao men det finns fina stränder och betydligt klarare vatten där än på de andra öarna. Jättebra snorkling!

Flyga kan ni göra till Surat Thani och sen buss + färja till Samui. Alternativt flyga till Chumpon och färja till Tao om ni vill börja där. Mellan öarna funkar Lomphraya smidigt. Börjar ni på Samui och avslutar med Tao kan man sedan hoppa på Lomphrayafärjan till Chumpon o buss norrut till Hua Hin eller Bkk för en billig peng (och slippa åka tillbaks till Samui för att senare ta sig till Bkk ). Det tog iofs hela dagen i restid men var å andra sidan billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tvärtom mot vad du tror. Betydligt mer exploaterat på Samui med mer nöjesutbud. Phangan är lugnt och paradisiskt med lagom utbud. Undvik Full moon party som dock endast märks av på södra delen av ön. Jag tyckte lite si och så om Tao men det finns fina stränder och betydligt klarare vatten där än på de andra öarna. Jättebra snorkling!

Flyga kan ni göra till Surat Thani och sen buss + färja till Samui. Alternativt flyga till Chumpon och färja till Tao om ni vill börja där. Mellan öarna funkar Lomphraya smidigt. Börjar ni på Samui och avslutar med Tao kan man sedan hoppa på Lomphrayafärjan till Chumpon o buss norrut till Hua Hin eller Bkk för en billig peng (och slippa åka tillbaks till Samui för att senare ta sig till Bkk ). Det tog iofs hela dagen i restid men var å andra sidan billigt.

Tusen tack! Så fel man kan ha ;) Det låter jättebra! Tänker satsa på flyg så långt det går, börjar bli bekväm ;)

Undra om det nästan är värt att faktiskt lägga pengarna på o flyga direkt till Samui, även om det kostar så är det ju inom rimliga gränser.... Blev nästan övertalad nu :) Dock höga priser hos Thai än så länge!

Vi brukar åka i mars förresten! Vädermässigt där då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hvilken årstid er det dere skal reise ?

Det er viktig i forhold til de forskjellige destinasjonene :)

Mars  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Da er som du vet, hele Thailand åpen værmessigt :)

Du har selv valgt bort sydvest Phuket/Krabi kysten.

Støtter pelle 77 sitt forslag om Samui,Phangan og Tao.

Hvor lenge dere skal være på hvert sted blir personlig, men vi har hovedtiden på Samui og besøker enten Phangan eller Tao i noen dager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ville också testa nått nytt och jag har bokat  en resa till " Koppan" i månadsskiftet Februari/ Mars .

Vädret ligger oftast rätt stabilt och bra då....men vädergudarna kan man ju aldrig lita på ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ville också testa nått nytt och jag har bokat  en resa till " Koppan" i månadsskiftet Februari/ Mars .

Vädret ligger oftast rätt stabilt och bra då....men vädergudarna kan man ju aldrig lita på ;)

Får se om jag är lika vågad som du då Mimo ;)

Eller om jag inte kan motså någon favorit....lever ett ganska hektiskt liv just nu så helt plötsligt slogs jag av tanken att bara vara på ett ställe o verkligen få landa o slappa tills jag blir så trött på det ;) Vi reser ju alltid runt, gillar det men lockas av tanken att bara få checka in o stanna tre veckor just nu.....hmmmmm behagliga problem ändå ju ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Söker något i stil med Koh Lipe som jag älskar! Vill ha mix av underbara stränder o lite håll i gång på kvällarna!

Phuket

PhiPhi

Lanta

Lipe

Mook mfl

Ao Nang

Krabi

Vart ska vi? Vi brukar resa runt ganska mycket men denna gång funderar jag på o va stilla alt två stopp på tre veckor.

Vi brukar hålla till på Lanta o tänkte ta oss i kragen o ta oss till Koh lipe också nästa gång. Har du något tips på behagligt boende med bra läge i mars runt 2-3000thb/dygn eftersom du gillar ön?

Air condition ett måste o gärna pool men jag har kollat lite på nätet o det kanske inte är så vanligt där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har gillat Phangan sedan tonåren (23 år sedan) och gör det fortfarande.

Om man ogillar mycket partaj är det bara att undvika Had Rin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Phuket

PhiPhi

Lanta

Lipe

Mook mfl

Ao Nang

Krabi

Vi brukar hålla till på Lanta o tänkte ta oss i kragen o ta oss till Koh lipe också nästa gång. Har du något tips på behagligt boende med bra läge i mars runt 2-3000thb/dygn eftersom du gillar ön?

Air condition ett måste o gärna pool men jag har kollat lite på nätet o det kanske inte är så vanligt där?

Vi bodde på Bunga Resort ( BuN ga stavades det typ?) Betalde 2600 inkl frukost o skulle välja samma igen om jag åker till Lipe! Frukosten var sådär men man är van vid det i Thailand o inte bor på lyxhotell.Mycket bra läge på Pattaya stranden men liten väg in så det var superlugnt!

Ca 100 meter till stranden. Tyckte generellt att boende är ganska dyrt på Lipe, pool bara på de dyrare tror jag.

Om man vill bo på Sunrise beach så skulle jag tipsa om Castaway som såg supermysigt ut samt nya Wapi resort som oxå ligger jättebra! Jag tycker verkligen ni ska ta er i kragen o åka till Lipe! Väl värda restimmar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har gillat Phangan sedan tonåren (23 år sedan) och gör det fortfarande.

Om man ogillar mycket partaj är det bara att undvika Had Rin.

Jag tar mig gärna till party men vill inte bo mitt i det  ;)

Vi hamnade på Full moon party på Phi Phi förresten sista resan o det var supercoolt! Jag kanske inte är för gammal ändå?  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hamnade på Full moon party på Phi Phi förresten sista resan o det var supercoolt! Jag kanske inte är för gammal ändå?  ;)

Tja, jag uppskattar att kunna sova när jag så önskar. Tyvärr har mina försök till att finna detta lugn ibland resulterat i att jag hamnat nära tuppar som "kliver upp" vid 3 snåret på morgonen.

Så att undvika oljud och party kräver att man tänker till åt bägge hållen så att säga.

Men Full moon är väl bara ett övergående fenomen, då kan jag ju stå ut nån natt...

Är lite förundrar över att alla vurmar över öarna, tycker fastlandet även det kan vara trevligt. Kustnära eller inte.

Men jag är ju inte mycket för sol&bad, det känns liksom fel att sätta sig i solen när temperaturen passerat över 30grC i skuggan. Vid 35 börjar det bli riktigt otrivsamt, och som det var i april innan jag åkte hem +37-38 då håller jag mig helst nära en AC.

Bodde på floden när jag var i kanchanaburi, upp med solen och satt på terassen/balkongen eller vad man nu kallar det på en båt och kikade på fiskaren som vittajde näten på morgonkvisten. Även solnedgången med allt vatten runtomkring var en upplevelse, lite kluckande kring båten och solen som sakta sänkte sig nästan i linje med floden. Vackert räcker nog inte för att beskriva den synen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag uppskattar att kunna sova när jag så önskar. Tyvärr har mina försök till att finna detta lugn ibland resulterat i att jag hamnat nära tuppar som "kliver upp" vid 3 snåret på morgonen.

Så att undvika oljud och party kräver att man tänker till åt bägge hållen så att säga.

Men Full moon är väl bara ett övergående fenomen, då kan jag ju stå ut nån natt...

Är lite förundrar över att alla vurmar över öarna, tycker fastlandet även det kan vara trevligt. Kustnära eller inte.

Men jag är ju inte mycket för sol&bad, det känns liksom fel att sätta sig i solen när temperaturen passerat över 30grC i skuggan. Vid 35 börjar det bli riktigt otrivsamt, och som det var i april innan jag åkte hem +37-38 då håller jag mig helst nära en AC.

Bodde på floden när jag var i kanchanaburi, upp med solen och satt på terassen/balkongen eller vad man nu kallar det på en båt och kikade på fiskaren som vittajde näten på morgonkvisten. Även solnedgången med allt vatten runtomkring var en upplevelse, lite kluckande kring båten och solen som sakta sänkte sig nästan i linje med floden. Vackert räcker nog inte för att beskriva den synen.

Det kan jag förstå! Fastlandet kanske borde testas nån gång oxå! Men jag älskar värmen, har inga problem att resa i mars varje år! Visst,när solen är som jävligast söker jag skugga med en Chang o en Massaman  ;)

Vi gör oftast mycket när vi är iväg, snorklar, dagsutflykter mm, men denna gång har jag tänkt att ta det lugnare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar runt lite bland boende.... Samui verkar vara betydligt billigare än våra tidigare resmål? Blir lite förvånad?

Vilken strand bör man sikta in sig på Samui? Låter som om Lamai skulle passa oss?! Skiljer det mycket på Lamai o Chaweng vad det gäller kvällsliv? Norra/södra av stränderna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Phuket

PhiPhi

Lanta

Lipe

Mook mfl

Ao Nang

Krabi

Vi bodde på Bunga Resort ( BuN ga stavades det typ?) Betalde 2600 inkl frukost o skulle välja samma igen om jag åker till Lipe! Frukosten var sådär men man är van vid det i Thailand o inte bor på lyxhotell.Mycket bra läge på Pattaya stranden men liten väg in så det var superlugnt!

Ca 100 meter till stranden. Tyckte generellt att boende är ganska dyrt på Lipe, pool bara på de dyrare tror jag.

Om man vill bo på Sunrise beach så skulle jag tipsa om Castaway som såg supermysigt ut samt nya Wapi resort som oxå ligger jättebra! Jag tycker verkligen ni ska ta er i kragen o åka till Lipe! Väl värda restimmar!

Ok tack för tipsen!  :D

Spelar det ingen roll vilken beach man väljer eller?

Är någon finare än den andra och den andra närmare till något som man vill till om du förstår vad jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker båda är väldigt fina men det blåser mycket på Sunrise tycker jag! Har man små barn kan de vara svårt tror jag, ganska djupt snabbt. Jag skulle välja Pattaya igen. Men om man vill ha nära till Walking Street där det händer på kvällarna så skulle jag säg att Bunga samt tex Varin beach ligger jättebra till på Pattaya. På Sunrise har Castaway, Wapi & det dyrare Anda resort kanonläge.

Missa inte ett besök på Serependity, lyxhotell med en restaurang som har grym utsikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker båda är väldigt fina men det blåser mycket på Sunrise tycker jag! Har man små barn kan de vara svårt tror jag, ganska djupt snabbt. Jag skulle välja Pattaya igen. Men om man vill ha nära till Walking Street där det händer på kvällarna så skulle jag säg att Bunga samt tex Varin beach ligger jättebra till på Pattaya. På Sunrise har Castaway, Wapi & det dyrare Anda resort kanonläge.

Missa inte ett besök på Serependity, lyxhotell med en restaurang som har grym utsikt!

Vi har ställt in siktet på just wapi tror du att det e "dåligt" läge för oss med två barn 6 & 1 år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ställt in siktet på just wapi tror du att det e "dåligt" läge för oss med två barn 6 & 1 år?

Absolut inte dåligt men jag tyckte det var bra mycket djupare på Sunrise än Pattaya! Jag skulle vilja säga att 1 åringen inte kan sitta o plaska i vattenbrynet, inte som det var när vi var där i alla fall. Blåste mycket som sagt vilket gjorde att det blev bra vågor även upp på stranden, på Pattaya blåste det inte i närheten. Vi hade kanonväder så det var inte pga av det utan mer att Sunrise ligger mer öppet.

Sunrise var mysigt, lite glesare mellan bungalows ställena o Wapi såg super ut. Summa summarum, spelar det ingen roll att barnen inte kan plaska själva så satsa på Wapi, de hade ju bra pris. Det enda är att om ni varit på Walking street kan det bli rätt mörkt sista 100 talet meter innan ni är framme på Wapi, men det löser man ju med en egen ficklampa :)

Vi hade inga barn med oss så jag kanske bara e sjåpig... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu