Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Anna_L

Bästa tipsen på långsemester

Rekommendera Poster

Jag och min familj planerar att spendera vintern i Thailand. Vår äldsta som då kommer att vara 6 år vill gärna gå i skolan. Så jag antar att Kho Lanta eller Hua Hin är den plats vi kommer att ha som bas. Så vad behöver vi tänka på ? Var/hur ska man bo? Vi kommer att ha en boende budget på ca 70 000 baht i månaden,tror ni att det är en för snål budget? Dela gärna med er av era erfarenheter! Tack!  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra vänner fick ta ur sina barn ur den svenska skolan hemma för att sedan kunna resa iväg ( den stannade 4 månader) , att tänka på då är att sonen sedan kanske inte får komma tillbaka till samma kompisar om ni gör det eller ens samma skola.  Vissa skolor/ lärare är mera tillmötesgående har jag hört, ni har ju en fördel i att sonen är ganska liten ännu!

Planerar ni att stanna där ni är eller vill ni resa runt lite på fritiden/helger ? Hua Hin ligger ju på weekend avstånd från Bangkok och öppnar upp för intressanta kortresor under er vistelse och har ju ett större kulturellt utbud än Koh Lanta. Själv hade jag trots allt valt lugnet  och avkopplingen på Koh Lanta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det svensk skola i Hua Hin nu? Eller menar du den i Huay Yang?

Mitt val hade vart Lanta vilken dag som helst men om dom inte lagt ner så finns en svensk skola i Hua Hin, samma bolag som Lanta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde åtta veckor på Lanta, och vår äldsta grabb gick på lilla svenska skolan där. Helt fantastiskt  :)

Kolla med kommunen om du får ta med skolpengen från Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visum behövs om ni stannar mer än 30 dagar.

Visum får du fixa på en Thailändsk ambassad eller konsulat utanför Thailand, Thailand har inga konsulat i Thailand...

Ibland kan immigration utfärda visum men enda sättet jag känner till är om man uppfyller kraven för pensionärsvisum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så då måste man alltså börja med att anlita något ombud som antagligen ska ha rejält betalt...vad sur jag blir  >:(

Det har funkat väldigt bra med ansökan per post, verkligen synd att de slutar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker via ombud så handlar det om en 1000-lapp/person + porto och rek för ett dubbelt entry.

Troligen ändå billigare än att ta med familjen och åka till ambassaden (beroende på hur långt man har att åka förstås). Men en ovälkommen extra utgift. Dessutom känns det svårt att avgöra vilka visumombud som är seriösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker via ombud så handlar det om en 1000-lapp/person + porto och rek för ett dubbelt entry.

Troligen ändå billigare än att ta med familjen och åka till ambassaden (beroende på hur långt man har att åka förstås). Men en ovälkommen extra utgift. Dessutom känns det svårt att avgöra vilka visumombud som är seriösa.

Jag kommer att testa  https://www.allavisum.se.  Dom verkar seriösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! :)

Har ni några tips på boende på Kho Lanta?

Kolla www.jojolantarental.com  De har både villor och lägenheter i Southern Lanta Resort som ligger alldeles intill de båda svenska skolorna på Koh Lanta.

Vi har hyrt lägenhet där och trivts jättebra. Det blir inte dyrt tyckte vi och vi hade gångavstånd till allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man stanna länge så tycker nog jag att 16000 bath/vecka(närmare 13000 SEK/månad) är dyrt...

edit. såg nu att det låg inom TS budget för en lägenhet. Men ändå dyrt  ;)

      Villorna kostar 27000 bath/vecka, så med en villa överskrider ni budgeten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker via ombud så handlar det om en 1000-lapp/person + porto och rek för ett dubbelt entry.

Troligen ändå billigare än att ta med familjen och åka till ambassaden (beroende på hur långt man har att åka förstås). Men en ovälkommen extra utgift. Dessutom känns det svårt att avgöra vilka visumombud som är seriösa.

Jag kommer att testa  https://www.allavisum.se.  Dom verkar seriösa.

ja, fast det är ändå irriterande. Och märkligt. varför vill de att folk ska komma dit personligen? Det borde ju kräva mer resurser och allt annat i samhället går ju mot att man ska sköta sina affärer utan att behöva mötas IRL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker via ombud så handlar det om en 1000-lapp/person + porto och rek för ett dubbelt entry.

Troligen ändå billigare än att ta med familjen och åka till ambassaden (beroende på hur långt man har att åka förstås). Men en ovälkommen extra utgift. Dessutom känns det svårt att avgöra vilka visumombud som är seriösa.

Jag kommer att testa  https://www.allavisum.se.  Dom verkar seriösa.

ja, fast det är ändå irriterande. Och märkligt. varför vill de att folk ska komma dit personligen? Det borde ju kräva mer resurser och allt annat i samhället går ju mot att man ska sköta sina affärer utan att behöva mötas IRL

Kan det ha nått att göra med hanteringen av passen och ID kontroll? Det är ju så mycket passbedrägerier. Kanske vill man vara säker på vem som hämtar ut det. Fast då borde det inte funka via ombud heller förstås :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bokat en bunge för en vecka och sen kikat runt när jag kom ner.

Det är tyvärr inte så lätt att hitta bungar med bra läge, nära stranden som är lediga under högsäsong. Vill man bo en bit från stranden och kanske på andra sidan vägen så är det nog inga problem. De strandnära bungarna hamnar också på nästan samma pris som en lägenhet/mån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×