Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Honeymoon

Smekmånad i Koh Samui i Juni -Tusen frågor-

Rekommendera Poster

Tycker inte om att åka buss ens i sverige då jag blir väldigt illamående, även vid tåg. Brukar bli bättre av åksjuketablett dock men tror nog inte vi orkar åka buss i massa timmar även om de så är på natten. Blir nog troligtvis direktflyg t/r. Eller eventuellt att vi åker via surat thani på hemvägen och flyger därifrån. Ska kolla med mannen efter jobbet så bokar vi ikväll. Men när jag kolla bangkok airs hemsida så verka de som de kostar ungefär lika mycket hela dygnet, var någon tid mitt på dagen som var lite dyrare..

Första och sista flyget brukar vara lite billigare, 3300B + skatter. Men är det utsålt i billigaste biljettklassen går du upp minst 500B.

Sen kan ju sägas att Samuis flygplats är en av dom allra trevligaste. För det mesta brukar flygplatser vara ritade av samma arkitekt som ritar etiopiska fängelser. Samuis är ett undantag.

Okej men jag vågar inte beställa av de 2 billigaste klasserna utan måste nog ta web flexi ifall flyget till bangkok skulle vara försenat så de går att boka om utan avgift... Kollade hemsidan nu och nu var de verkligen inte många lediga tider kvar, har hänt mycket på bara några dagar sedan jag kollade sist.. Men om du kollar denna bilden här, nere till höger så står de totalpris. De är väl då inkl skatter eftersom de står att taxa är 400bath? Eller tillkommer de något mer utöver de? Alltså som man inte ser förens i nästa steg??

Inga fler skatter tillkommer, det ligger en försäkring förvald i nåt av dom sista stegen. Den kan du välja bort.

Du kan boka en dyrare klass till Samui, men sen välja en billigare från Samui till Bangkok, tex sista eller första flyget. Det är inte heller billigare att boka enkel än t/r så vill du dela upp bokningarna i två delar är det inga problem.

Okej tack för all hjälp :) Ja de är klart jag kan ta en billigare på hemvägen för då är de ingen risk att jag blir försenat pga flyg iaf ;) Vad innebär den försäkringen som man kan välja bort? Bara tänkte så inte chansen att boka om flyget på ditvägen försvinner bara för att jag avbockat försäkringen men de kanske är sån reseförsäkring som man får förfrågan om på alla flyg?

Inget illa menat, men så mycket frågor du har och så osäker du verkar vara så är frågan om det inte skulle vara värt att kontakta en resebyrå som kan hjälpa dig med alla dina frågor?!

Nej jag betalar inte 10-20000 extra för att andra ska göra de jobbet.. Har bokat nu så nu blir de inga mer frågor om de. Har rest många gånger tidigare men detta är första gången jag beställer ett flyg som avgår från utlandet så därför var jag osäker på alla dessa web saver, flexi mm.. Trodde man fick fråga saker på forum....

Skrev som sagt i all välmening  :-\

Självklart ska man fråga saker i ett forum, och gillar detta skarpt. Har själv fått många bra tips!

Samtidigt får man ju andras personliga åsikter när man ställer frågor och det verkar du ju inte uppskatta hela tiden.

En snabb sökning på flyg i juni visar ju att ni hade kunnat få en genomgående biljett till koh samui med helt ok flygtider för ca 12500:- för 2. Då hade ni sluppit att oroa er för försenade flyg och att behöva boka en dyrare inrikes biljett för att känna er trygga, hade dessutom fått bagaget incheckat hela vägen och sluppit den hanteringen i bangkok. Nu vet jag ju inte vad era flygbiljetter totalt hamnar på men kan inte tro att ni kommer så mycket billigare undan och dessutom fått flyga med ett flygbolag som är betydligt bättre än Norwegian (BA i detta fallet)

Sen sa jag ju inte att ni skulle boka en charter rakt igenom, bara att ni skulle ta kontakt med en resebyrå för att be om hjälp och råd om vad man bör inkludera och vad man kan exkludera och var väl mest ang bokning av flygbiljetterna jag tänkte på då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper det att ha en flexbiljett om man missar flyget pga försening? Man kan ju inte boka om när man är i luften, ja kanske om det finns WiFi. Eller att man hinner boka om innan man startat förstås. Är inte en hel biljett den enda säkerheten om man missar ett flyg? I och för sig så missade vi ett flyg en gång pga försening och jag hade inte hel biljett. Men då var Thai hyggliga och tog kostnaden för nya SAS inrikes i Sverige och det kostade en hel del för två personer. Dom var inom samma allians men dom hade egentligen ingen skyldighet att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper det att ha en flexbiljett om man missar flyget pga försening? Man kan ju inte boka om när man är i luften, ja kanske om det finns WiFi. Eller att man hinner boka om innan man startat förstås. Är inte en hel biljett den enda säkerheten om man missar ett flyg? I och för sig så missade vi ett flyg en gång pga försening och jag hade inte hel biljett. Men då var Thai hyggliga och tog kostnaden för nya SAS inrikes i Sverige och det kostade en hel del för två personer. Dom var inom samma allians men dom hade egentligen ingen skyldighet att göra det.

Beror på biljetten och man får läsa reglerna för att veta men betalar man för bättre klass på biljetten så kan man ofta boka om om man missar avgången.

Förseningar brukar va före avgång så vet man att man blir sen så ringer man flygbolaget eller resebyrån om man bokat via resebyrå.

Hel biljett hjälper men är ett större bekymmer på hemvägen, blir flyget indraget upp till Bangkok så blir det dyrt med ny biljett hem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hel biljett hjälper men är ett större bekymmer på hemvägen, blir flyget indraget upp till Bangkok så blir det dyrt med ny biljett hem....

Varför då? En hel biljett funkar väl även Phuket-Bangkok-Stockholm-Umeå, på samma sätt som från Sverige? Eller du menar kanske vilka konsekvenser som blir om man inte har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hel biljett hjälper men är ett större bekymmer på hemvägen, blir flyget indraget upp till Bangkok så blir det dyrt med ny biljett hem....

Varför då? En hel biljett funkar väl även Phuket-Bangkok-Stockholm-Umeå, på samma sätt som från Sverige? Eller du menar kanske vilka konsekvenser som blir om man inte har det.

Skrev lite slarvigt. Om man inte har hel biljett hem så blir det det dyrt om man missar flyget. Vi flyger helst direkt från stranden och hem, aldrig på genomgående biljett, har hittills aldrig missat flyget hem men det kommer givetvis att hända nån gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×