Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
agnusdei

10 dagar i Bangkok - Var bo och vad göra?

Rekommendera Poster

Jag gillar mat, människor, utflykter, teknik, kultur bla bla  ::)

Som n00b och ensamresenär - vad gör jag? Och ffa var bor jag?!

10 dagar har jag...jag har verkligen ingen aning... Är 10 dagar för mkt? Grand palace och ngt shoppingcenter (Mbk?) har jag läst om...men det gör man på en dag...

Jag borde väl "googla" antar jag men jag tänkte att ngn vänlig själ kunde upplysa- och guida mig rätt direkt så att säga :-)

Ös på med tips... Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss varit i Bangkok i en vecka. 10 dagar är inte alls för mycket tycker jag. Det tar några dagar att klura ut hur transporterna går, hitta i närområdena mm. Sen är det bara kul! Jag har inga konkreta tips ang boende och sevärdheter för det finns så enormt mycket. Jo, ett tips har jag: Om du planerar ett besök i Baiyoke tower för att kolla in utsikten så ta deras buffe på våning 82 som kostar 1000 bht. Den är prisvärd eftersom inträdet till tornet är 400 bht bara för att åka upp och detta ingår i buffen. Utsikten är otrolig!

Shoppingcenter finns många. Just nu är det avspärrningar utanför MBK men med skytrain så funkar det att ta sig dit. Ang boende så är det en fördel att bo inom gångavstånd till en BTS. Kolla på nätet på Bangkokkartorna hur det ser ut. Pga avstängningarna så är det enklast att åka skytrain och flodbåt just nu. Taxi och tuktuk har problem att ta sig fram. Jag bodde i Pratunam, nära ChitLom BTS och det funkade fint.

Skaffa en bra karta när du kommer dit så löser sig resten! Ha så kul i Bangkok men ha koll på UDs sida ang läget.

Ps. MBK och Grand Palace på en och samma dag blir jobbigt. Allt tar tid, transporter mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som n00b och ensamresenär - vad gör jag?

Nu vet jag inte vad en n00b är för något, men jag misstänker att det finns fler n00b:ar runt Khao San Road. En perfekt start med billigt boende och många likasinnade för en soloresenär. Möjligtvis lite bökigt att ta sig dit om man är nybörjare, men det går bussar direkt från Suvarnabhum. Gångavstånd till Grand Palace.

Om du vill till köptemplen på Sukhumvit tar du med fördel flodbåten ner till Saphan taksin och sedan BTS därifrån, om du nu vill slippa trafiken i händelse att demonstrationerna fortfarande pågår.

Tio dagar i Bangkok kan nog bli väl maffigt om man är förstagångare. Det brukar ta några besök innan man uppskattar staden. Värmen och trafiken tar ut sin rätt även för en luttrad Bangkokbesökare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bangkok 10 dagar är inte för mycket. Dock som Lantamas skriver kanske länge för förstagångaren. Kan ju brytas upp med ett par nätter på Koh Samet.

Dock om du tar tio dagar i Bangkok kan du ju lugnt och skönt bryta upp stan i olika bitar. Och sen beta av olika saker olika dagar. bara köra på.

Du hinner med kultur, shopping, marknader, restauranger, nattliv etc etc etc.

När ska du hit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som n00b och ensamresenär - vad gör jag?

Nu vet jag inte vad en n00b är för något, men jag misstänker att det finns fler n00b:ar runt Khao San Road. En perfekt start med billigt boende och många likasinnade för en soloresenär. Möjligtvis lite bökigt att ta sig dit om man är nybörjare, men det går bussar direkt från Suvarnabhum. Gångavstånd till Grand Palace.

Om du vill till köptemplen på Sukhumvit tar du med fördel flodbåten ner till Saphan taksin och sedan BTS därifrån, om du nu vill slippa trafiken i händelse att demonstrationerna fortfarande pågår.

Tio dagar i Bangkok kan nog bli väl maffigt om man är förstagångare. Det brukar ta några besök innan man uppskattar staden. Värmen och trafiken tar ut sin rätt även för en luttrad Bangkokbesökare..

Bussarna till KSR från Suvarnabhumi slutade väl att gå för några år sedan? Eller har de börjat igen?

Går ju även att ta tåget från flyget och sedan via byte ta sig till Saphan Taksin och ta flodbåten därifrån till KSR. Lite bök men det funkar och går snabbt om man inte har så mycket bagage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag var i Bangkok så tog vi oss runt en dag med karta och bussbåt, köred Chinatown, Grand Palce och Wat pho på en dag, det känndes i kroppen på kvällen, men vi hade en jätte mysig dag och fick sett massor, tog bara mat på ett moppekök en plats längst vägen. Och hade vatten med oss så klart :)

Så var jag positivt överraskad av Ocean World på Siam Paragon, för ett avkavrium, riktigt bra! Det går ju att kombinera med shopping på alla center som ligger runt.

Många på forumet här har skrevet massa positivt om BKK by bike, och nästa gång jag är i Bkk skall jag iaf prova detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där läser man lite utryckta meningar, men det räcker nog:

...n00bs, on the other hand, know little and have no will to learn any more. They expect people to do the work for them ....... vidare:  n00bs, on the other hand, know little and have no will to learn any more. They expect people to do the work for them. ....  it is best to restrain yourself and keep from talking back to them, as they are very territorial and easily angered.

Man kan också undra varför han skriver ffn och samtidigt kallar sig agnusdei (Agnus Dei = Guds Lamm)!

Nu kanske jag utmanade ödet! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lär tänka mig noga för innan jag postar här igen. Å andra sidan kanske man inte skall förvänta sig för mycket (obs ej mkt) av någon som kallar sig för "skruttan"?  :cr

"skrutt

rest, något uttjänt, ett stycke skrot

kärnhus och ändar som är kvar då man ätit ett äpple eller päron

(nedsättande) en kraftlös, mindervärdig person

nedsättande om gammalt skepp, närmande sig förlisning eller upphuggning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Guds Lamm från en ringa skrutt. Din motanalys av mitt alias ger dig en extra +poäng!  ;)

Som en äppelskrutt rullar jag fram till skampålen och bekänner min synd.

Jag förväxlade dig faktiskt med en till synes spammare! Därför min extra spetsighet.

(Får väl försöka skylla på min febriga och snuviga varelse. Det var ju ett helt annat alias).

Har nu läst dina andra inlägg och du verkar ju var en vanlig ung grabb. Men ändå kan jag inte annat än att undra,

varför i allsin dar säger du att du är en n00b. Är du det, enligt hur urbandictionary förklarar betydelsen av detta uttryck?  ???

Och ser du dig själv som upphöjd till Guds lamm?

Kanske är det bara en ungdomlig nyck, så då tycker jag visst att du ska våga posta dina frågor här.

Vad gäller boende så brukar jag mestadels rekommendera att bo nära Bangkoks stads nerv Chao Praya floden, alltså riverside. Lätt att ta sig med båt till många sevärdheter och också till Skytrain, utan att behöva ligga i taxiköer i avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Till Guds Lamm från en ringa skrutt. Din motanalys av mitt alias ger dig en extra +poäng!  ;)

Som en äppelskrutt rullar jag fram till skampålen och bekänner min synd.

Jag förväxlade dig faktiskt med en till synes spammare! Därför min extra spetsighet.

(Får väl försöka skylla på min febriga och snuviga varelse. Det var ju ett helt annat alias).

Har nu läst dina andra inlägg och du verkar ju var en vanlig ung grabb. Men ändå kan jag inte annat än att undra,

varför i allsin dar säger du att du är en n00b. Är du det, enligt hur urbandictionary förklarar betydelsen av detta uttryck?  ???

Och ser du dig själv som upphöjd till Guds lamm?

Kanske är det bara en ungdomlig nyck, så då tycker jag visst att du ska våga posta dina frågor här.

Vad gäller boende så brukar jag mestadels rekommendera att bo nära Bangkoks stads nerv Chao Praya floden, alltså riverside. Lätt att ta sig med båt till många sevärdheter och också till Skytrain, utan att behöva ligga i taxiköer i avgaserna.

noob betyder väl nybörjare (data ungdoms språk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Guds Lamm från en ringa skrutt. Din motanalys av mitt alias ger dig en extra +poäng!  ;)

Som en äppelskrutt rullar jag fram till skampålen och bekänner min synd.

Jag förväxlade dig faktiskt med en till synes spammare! Därför min extra spetsighet.

(Får väl försöka skylla på min febriga och snuviga varelse. Det var ju ett helt annat alias).

Har nu läst dina andra inlägg och du verkar ju var en vanlig ung grabb. Men ändå kan jag inte annat än att undra,

varför i allsin dar säger du att du är en n00b. Är du det, enligt hur urbandictionary förklarar betydelsen av detta uttryck?  ???

Och ser du dig själv som upphöjd till Guds lamm?

Kanske är det bara en ungdomlig nyck, så då tycker jag visst att du ska våga posta dina frågor här.

Vad gäller boende så brukar jag mestadels rekommendera att bo nära Bangkoks stads nerv Chao Praya floden, alltså riverside. Lätt att ta sig med båt till många sevärdheter och också till Skytrain, utan att behöva ligga i taxiköer i avgaserna.

noob betyder väl nybörjare (data ungdoms språk)

Korrekt!

Men jag som spenderar mycket tid vid datorn visste inte att ordet noob används längre :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lär tänka mig noga för innan jag postar här igen. Å andra sidan kanske man inte skall förvänta sig för mycket (obs ej mkt) av någon som kallar sig för "skruttan"?  :cr

"skrutt

rest, något uttjänt, ett stycke skrot

kärnhus och ändar som är kvar då man ätit ett äpple eller päron

(nedsättande) en kraftlös, mindervärdig person

nedsättande om gammalt skepp, närmande sig förlisning eller upphuggning"

:rolling on the floor:

Som sagt.. Många fina tips har du fått. Många tycker också att 10 dagar är bra.

Om du är extremt förtjust i gigantiska storstäder så kommer du få det härligt. Finns enormt mycket att göra och se, men personligen känns det  mastigt. Första gången jag var där räckte 4 dagar. Fanns massa kvar att se men blev utmattad av allt ståhej.

För att slippa onödiga mothugg nu så ser väl alla att jag tycker så här personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ansluter till tråden. Jag och min fru flyger i morgon från Koh Samui till Bangkok. Vi har bokat boende på Pathumwan Princess hotell som ligger i direkt anslutning till MBK. Pga att slippa släpa allt bagage hade vi tänkt vara bekväma och ta en taxi från flygplatsen till hotellet. Blir därför lite undrande när ett inlägg i tråden skriver att det är avstängt utanför MBK... Vi har haft semester på "öarna" tre veckor och är inte så uppdaterade om läget i Bangkok. Kan  någon insatt ge lite kortfattad beskrivning av hur det ser ut och tipsa om taxi fungerar eller om vi måste ta Skytrain, och i sådana fall hur det fungerar... förstagångsbesökare i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan ta taxi men vissa gator är helt avstängda så det är ju möjligt att det kan bli lite omvägar och ta längre tid. Det beror ju också vilken tid på dygnet ni ska till flygplatsen.

Om ni inte har massor med packning kan ni ta BTS och Airportlinken till flygplatsen. Säker transport och billigt.

Men bokar ni taxi och åker i god tid är det ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ansluter till tråden. Jag och min fru flyger i morgon från Koh Samui till Bangkok. Vi har bokat boende på Pathumwan Princess hotell som ligger i direkt anslutning till MBK. Pga att slippa släpa allt bagage hade vi tänkt vara bekväma och ta en taxi från flygplatsen till hotellet. Blir därför lite undrande när ett inlägg i tråden skriver att det är avstängt utanför MBK... Vi har haft semester på "öarna" tre veckor och är inte så uppdaterade om läget i Bangkok. Kan  någon insatt ge lite kortfattad beskrivning av hur det ser ut och tipsa om taxi fungerar eller om vi måste ta Skytrain, och i sådana fall hur det fungerar... förstagångsbesökare i Bangkok.

Ni kan åka taxi hela vägen till hotellet Patumwan Princess. Liten omväg och lite rörigt pga demonstrationerna.

Och när ni ska ut på stan kan ni ta BTS enkelt eller taxi. Säg till killarna i lobbyn om Taxi METER. Skit i de äckliga taximaffian utanför.

Jag går till Patuwan Princess varje dag då jag är medlem på gymet där. Häng inte i demonstrationsområdet. Kan smälla när som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 dagar låter för mig väldigt mycket men du kanske är på storstadssemester.

Bangkok är stort och hett, världens hetaste huvudstad så bo vid floden som någon tipsade om, känns lite friskare.

Kolla in TripAdvisors topplista och börja uppifrån och kör så långt du orkar.

http://www.tripadvisor.com/Attractions-g293916-Activities-Bangkok.html

Här finns det en hel del bra tips också: http://www.bangkok.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 dagar låter för mig väldigt mycket men du kanske är på storstadssemester.

Bangkok är stort och hett, världens hetaste huvudstad så bo vid floden som någon tipsade om, känns lite friskare.

Kolla in TripAdvisors topplista och börja uppifrån och kör så långt du orkar.

http://www.tripadvisor.com/Attractions-g293916-Activities-Bangkok.html

Här finns det en hel del bra tips också: http://www.bangkok.com/

Finns många bra tips, men får nog ta en del med en nypa salt. Under nightlife. Nummer fyra: en sunkig horbar.

Att dom inte rensar bort sånt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 dagar låter för mig väldigt mycket men du kanske är på storstadssemester.

Bangkok är stort och hett, världens hetaste huvudstad så bo vid floden som någon tipsade om, känns lite friskare.

Kolla in TripAdvisors topplista och börja uppifrån och kör så långt du orkar.

http://www.tripadvisor.com/Attractions-g293916-Activities-Bangkok.html

Här finns det en hel del bra tips också: http://www.bangkok.com/

Finns många bra tips, men får nog ta en del med en nypa salt. Under nightlife. Nummer fyra: en sunkig horbar.

Att dom inte rensar bort sånt!

Jag kollar aldrig under Nightlife så det missade jag.

Men å andra sidan så bor jag ju i Jomtien/Pattaya och har allt här om intresse skulle finnas.

Finns ju en del turistfällor där också men många gillar även det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×