Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Leijona

Vad är grejen med Koh Lanta?

Rekommendera Poster

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Och ASSA tillhör tydligen även hen de som inte kan acceptera att alla inte gillar samma saker och fortsätter därmed drevet. Själv avstår jag och bryr mig inte om att vända på frågeställningen ovan, även om det skulle kunna vara lätt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför folk blir förnärmade. I en annan tråd klagar man på den låga aktiviteten på forumet men när det kommer en tråd med ett utmärkt diskussionsämne - vad är grejen med Koh Lanta - då blir trådskaparen hånad. Trist.

Intressant! Vem på forumet har hånat trådskaparen?

Tja, själv skrev du t ex Södra delen på Klong Dao är ju stenig o hade du gjort lite resörts innan du bestämde dig för var du skulle bo så hade du sluppit det o för väl skylla dig själv.

Och i ett svar till nån annan kör du en bang on head för att vederbörande varit där två gånger och inte gillar det.

Någon annan uppmanar trådskaparen att åka hem till Sverige.

Bra diskussion?

Jag förstod att du anser att håna är det samma som att inte dela uppfattning.

Visst får man väl skylla sig själv om man inte gjort resörts o sedan blir missnöjd. Det har väl ingenting med att håna trådskaparen som du får till det!

Och det måste väl vara bang on head om man åker två gånger till ett ställe man inte gillar utan att det skall tas som ett hån som du också tolkar det.

Ungefär som att titta på en dålig film två gånger o det är väl mest ett hån mot sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Och ASSA tillhör tydligen även hen de som inte kan acceptera att alla inte gillar samma saker och fortsätter därmed drevet. Själv avstår jag och bryr mig inte om att vända på frågeställningen ovan, även om det skulle kunna vara lätt gjort.

Jodå, det kan jag acceptera, det är till och med så att jag inte bryr mig nämnvärt var andra semestrar. Däremot så hade jag sett fram emot om du kan svara på min frågeställning. Är det möjligt för dig att göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte förstå vad det är för fel på svenskar. Om en del vill umgås med andra av samma nationalitet låt de göra det.

Exempelvis bodde vi på P&P några veckor och stundtals var nog hälften av turisterna från Norden.

Våra ungdomar, som var med, gillade detta skarpt, fanns alltid några trevliga turister att festa med.

M.a.o. fick vi knappt se en skymt av grabbarna på hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Och ASSA tillhör tydligen även hen de som inte kan acceptera att alla inte gillar samma saker och fortsätter därmed drevet. Själv avstår jag och bryr mig inte om att vända på frågeställningen ovan, även om det skulle kunna vara lätt gjort.

Jodå, det kan jag acceptera, det är till och med så att jag inte bryr mig nämnvärt var andra semestrar. Däremot så hade jag sett fram emot om du kan svara på min frågeställning. Är det möjligt för dig att göra det?

Nej, inte när den är ställd på ett otrevligt sätt. Jag har också full förståelse för om någon inte skulle vilja svara på en fråga där det mellan raderna framgår att man är korkad om man helst vill umgås med svenskar. T.ex. om jag vänder på din frågeställning så hade det kunnat låta så här; Ni som bara vill umgås med dumma och snåla svenskar, är ni rädda för andra nationaliteter eller är det på grund av att ni är urdåliga på engelska? OBSERVERA nu att jag inte har ställt en sån fråga eller tycker så. Min åsikt är att alla borde kunna få semestra på sitt sätt, umgås med vilka nationaliteter man vill och fritt få uttrycka varför man inte gillar eller gillar en plats. Utan att bli påhoppade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Och ASSA tillhör tydligen även hen de som inte kan acceptera att alla inte gillar samma saker och fortsätter därmed drevet. Själv avstår jag och bryr mig inte om att vända på frågeställningen ovan, även om det skulle kunna vara lätt gjort.

Jodå, det kan jag acceptera, det är till och med så att jag inte bryr mig nämnvärt var andra semestrar. Däremot så hade jag sett fram emot om du kan svara på min frågeställning. Är det möjligt för dig att göra det?

Nej, inte när den är ställd på ett otrevligt sätt. Jag har också full förståelse för om någon inte skulle vilja svara på en fråga där det mellan raderna framgår att man är korkad om man helst vill umgås med svenskar. T.ex. om jag vänder på din frågeställning så hade det kunnat låta så här; Ni som bara vill umgås med dumma och snåla svenskar, är ni rädda för andra nationaliteter eller är det på grund av att ni är urdåliga på engelska? OBSERVERA nu att jag inte har ställt en sån fråga eller tycker så. Min åsikt är att alla borde kunna få semestra på sitt sätt, umgås med vilka nationaliteter man vill och fritt få uttrycka varför man inte gillar eller gillar en plats. Utan att bli påhoppade.

Då läser du ju in något som jag överhuvudtaget inte uttrycker. Jag antar då att du faktiskt inte kan svara på min fråga, du har kanske inte riktigt tänkt på varför du tycker som du gör. Det kan ju bli så ibland när man bara slänger sig ur saker utan att ha tänkt på varför man säger som man gör. Du får jättegärna umgås med vem du vill, och gilla exakt vad du vill, jag ville bara förstå hur du resonerade. Tydligen så kan du int formulera hur du tänker, och då kan jag ju inte få reda på det. Tråkigt, men min värld går inte under.

Jag tycker fortfarande att det hade varit intressant att veta varför vissa verkar tycka det är ett stort problem med svenskar, och varför man hellre umgås med tyskar, ryssar eller vilken annan nationalitet som helst på turisterna man hänger med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jakthund - att inte dela någons uppfattning är en sak, att uttrycka sig otrevligt är en annan.

(Och det heter research  :))

Att man får skylla sig själv är väl knappast att uttrycka sig otrevligt eller att vara hånfull. Vilken inställning :nea:

Man kan ju inte hela tiden försöka linda in orden i silkespapper för att totalt undvika att trampa någon på den lilla tån utan bättre o tala klarspråk utan att för den skull såra någon. Det blir ju dessutom intressantare diskussioner då också.

Jag tror bara helt enkelt att du är en oerhört känslig människa som umgås med ja sägare o ryggdunkare (inge illa ment, är väl bäst att säga då ;))

O tack för din rättelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man inte vill åka till ett ställe med mycket svenskar, om det andra alternativet är att hänga med lokalbefolkningen. Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då?

Förövrigt, jag gillade Lanta, oavestt tyskarna eller svenskarna som var där.

Och ASSA tillhör tydligen även hen de som inte kan acceptera att alla inte gillar samma saker och fortsätter därmed drevet. Själv avstår jag och bryr mig inte om att vända på frågeställningen ovan, även om det skulle kunna vara lätt gjort.

Jodå, det kan jag acceptera, det är till och med så att jag inte bryr mig nämnvärt var andra semestrar. Däremot så hade jag sett fram emot om du kan svara på min frågeställning. Är det möjligt för dig att göra det?

Nej, inte när den är ställd på ett otrevligt sätt. Jag har också full förståelse för om någon inte skulle vilja svara på en fråga där det mellan raderna framgår att man är korkad om man helst vill umgås med svenskar. T.ex. om jag vänder på din frågeställning så hade det kunnat låta så här; Ni som bara vill umgås med dumma och snåla svenskar, är ni rädda för andra nationaliteter eller är det på grund av att ni är urdåliga på engelska? OBSERVERA nu att jag inte har ställt en sån fråga eller tycker så. Min åsikt är att alla borde kunna få semestra på sitt sätt, umgås med vilka nationaliteter man vill och fritt få uttrycka varför man inte gillar eller gillar en plats. Utan att bli påhoppade.

Då läser du ju in något som jag överhuvudtaget inte uttrycker. Jag antar då att du faktiskt inte kan svara på min fråga, du har kanske inte riktigt tänkt på varför du tycker som du gör. Det kan ju bli så ibland när man bara slänger sig ur saker utan att ha tänkt på varför man säger som man gör. Du får jättegärna umgås med vem du vill, och gilla exakt vad du vill, jag ville bara förstå hur du resonerade. Tydligen så kan du int formulera hur du tänker, och då kan jag ju inte få reda på det. Tråkigt, men min värld går inte under.

Jag tycker fortfarande att det hade varit intressant att veta varför vissa verkar tycka det är ett stort problem med svenskar, och varför man hellre umgås med tyskar, ryssar eller vilken annan nationalitet som helst på turisterna man hänger med.

Citerar nedan ditt inlägg där du, förutom att uttrycka förakt för och generalisera om  britter, tyskar och ryssar även antyder att svenskar som inte bara vill umgås med andra svenskar utan även se, höra och uppleva lite annat på semestern skulle ha någon slags strävan efter att vara unika eller speciella.Det kan nog inte tolkas som annat än lite spydigt, precis som ditt senaste inlägg i debatten där dina argument tydligen tryter helt. Måste återigen säga att det är svårt att förstå varför många blir så upprörda när man inte gillar deras favoritställe,tycker man borde vara nöjd med att få ha det i fred?

Citat: Däremot så förstår jag inte varför det skulle vara bättre att bo ihop med rödfeta britter, "Ordnung must sein"-tyskar eller nyrika ryssar? Är det så att ni som skyr svenskar och svenska som pesten på semestern hänger med thailändare? Eller är det viljan att vara unik som gör att man inte vill höra svenska? Man vill tro att man är den enda från vårt lilla hörn av världen som är just där just då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Hille, kan du inte bara svara?

Nej, om du inte är ett troll så borde du ha förstått vad jag säger för länge sedan. Läs på.  :)

Jag tolkar det som att du alltså inte kan förklara hur du tänker, och det är ju helt ok. Du verkar dock vilja att gå på attack, istället för att bara erkänna att du inte kan uttrycka dina känslor och val. Det är ju dock en ganska tråkig attityd att ha på ett forum, att man klankar ner på andras åsikter, och inte kan förklara hur man själv tänker. Men vill du vara sådan så är det ok. Dock så kan du ju strunta i mina frågor i framtiden, om det enda du skall göra är att klaga på att jag ställer frågor du inte kan svara på.

Här finns ju andra vettiga människor, och någon kan kanske utveckla sin syn på skillnaden på svenskar och andra (turist)-nationaliteter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju göra en egen tråd i frågan. Ett tips för att folk ska vilja svara är att vara ödmjuk i starten av tråden. Börja alltså inte med att dissa dem du vill ha svar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till både Hille och Assa. Vist är det STORA skillnader mellan just svenskar och folk från andra nationer.

Svenskar är betydligt lättare att umgås med, vi har i grund och botten samma förutsättningar men det viktigaste är att man förstår varandra - språket = ingen större risk för missförstånd.

Frågar jag en Thai eller annan utlänning hur ska jag göra vid en ATM maskin, hur ska jag slå för att ringa billigast till Sverige, hur prutar man bäst, vem har godast mat, o.s.v.

En svensk(a) kan troligtvis förklara, men vem mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till både Hille och Assa. Vist är det STORA skillnader mellan just svenskar och folk från andra nationer.

Svenskar är betydligt lättare att umgås med, vi har i grund och botten samma förutsättningar men det viktigaste är att man förstår varandra - språket = ingen större risk för missförstånd.

Frågar jag en Thai eller annan utlänning hur ska jag göra vid en ATM maskin, hur ska jag slå för att ringa billigast till Sverige, hur prutar man bäst, vem har godast mat, o.s.v.

En svensk(a) kan troligtvis förklara, men vem mer?

Det är sant Edvin.Det är stora skillnader mellan de flesta nationer. Får man problem eller vill ha tips under resan så är det helt klart lättast att fråga en svensk. Och om man har skapliga kunskaper i engelska, tyska eller något annat språk så funkar det också hyfsat.Sedan har jag ju även starka släktband till landet, både på den svenska och thailändska sidan, vilket gör att jag oftast får de bästa tipsen därifrån. Men så har jag ju heller aldrig påstått att jag har något emot svenskar i lagoma mängder. Dock vill man ju inte känna det som om man är i Sverige utan, som jag skrivit tidigare i tråden, känna att man är utomlands och gärna träffa en blandning av nationaliteter och framförallt lokalbefolkningen. Att vara på platser där man träffar på andra nationaliteter har gett mig personligen väldigt mycket, som t.ex. både resor på sidan av turiststråken i Frankrike och Italien samt goda vänner därifrån som kommer och hälsar på oss ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången vi var på Koh Lanta åkte vi med en 8-månaders bebis och hade bokat boende i 9-10 dagar. Efter en vecka ville vi bara därifrån och var sjukt uttråkade!

Trots detta åkte vi dit igen ett par år senare tillsammans med en 1½-åring och en 4½-åring och jag hade utan problem kunnat stanna alla våra veckor på Koh Lanta.

Helt underbart att man faktiskt inte behöver lämna stranden om man inte vill. Man bor på stranden, äter frukost på stranden, lunch på stranden, middag på stranden, shoppar på stranden...

Jag är numera frälst  :kiss:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart att man faktiskt inte behöver lämna stranden om man inte vill. Man bor på stranden, äter frukost på stranden, lunch på stranden, middag på stranden, shoppar på stranden...

Jag är numera frälst  :kiss:

Är detta unikt för Koh Lanta?

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart att man faktiskt inte behöver lämna stranden om man inte vill. Man bor på stranden, äter frukost på stranden, lunch på stranden, middag på stranden, shoppar på stranden...

Jag är numera frälst  :kiss:

Är detta unikt för Koh Lanta?

Hasse

Nja inte unikt, men av de ställen vi har varit på så har det inte varit så tydligt någon annanstans faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart att man faktiskt inte behöver lämna stranden om man inte vill. Man bor på stranden, äter frukost på stranden, lunch på stranden, middag på stranden, shoppar på stranden...

Exakt! Är tårna i sanden hela tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er  :)

Jag är en av dom som Älskar Koh Lanta, när vi kommer dit känns det som att komma till sitt andra hem.... Väljer man att bo på Laguna, Andaman mm på klong dao så får man på köpet massa svenskar....jag väljer därför att bo på andra ställe och trivs utmärkt där. Har bokat vår 8:e resa till nyår 2014 och hade jag haft pengar hade jag åkt en runda till nu i mars men vi kom hem den 19 jan så man får väl va hemma en runda nu....tyvärr

Det är väl tur att inte alla svenskar gillar stället för då hade det verkligen varit trångt där ;)

MVH Reneé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en heldagstur till Klong Nin (10 min med Taxi) och stanna gärna kvar till efter mörkret när strandbarerna vaknar till liv. Tror du kommer gilla det! Jämförelsevis (i alla fall enligt min erfarenhet) väldigt mycket färre Svenskar :)

Har följt ditt råd och tog en heldag på Klong Nin. Fantastiskt fint! Kommer definitivt att bo här om jag återvänder till Lanta (vilket inte är otroligt :) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så föll jag inte för Lanta första resan dit men nu inser jag att ön har mer en svenska turister, Aftonbladet och steniga stränder.  Allt beror ju på hur mycket efterforskning man gör innan man åker dit, det finns ett smultronställe för alla oavsett smak , det gäller bara att hitta det. :)

På Klong Jark Beach  finner du bara avkoppling och vid Kantiang Bay  står tiden nästan stilla , här finner man nog det mesta utom massor med turister och svenska köttbullar om nu lugn och ro är vad man söker. Och även om inte Koh Lanta är mitt absoluta favoritställe i Thailand  har det absolut ställen som jag förälskat mig i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med Koh Lanta är mångsidigheten. Här finns stränder boende som passar de flesta.

Allt från stränder där man kan vara ensam till där det är en del folk.

Vissa stränder passar mycket bra för barnfamiljer. Klong Dao med sin långgrunda flacka strand där man enkelt kör barnvagn oavsett hög/lågvatten. Inga problem att släppa blicken från barn här. Mycket svenskar så barnen får kompisar.

Gångavstånd till "stan" med liten marknad. Mycket utbud av restaurnager i stan och på stranden.

Inte ens på peakseason uppfattar jag det som mycket folk på Klong Dao

Tar man sig lite söderut så är det lite färre barnfamiljer och andra typer av stränder. Vissa stränder söderut kan man vara helt ensam på.

Long Beach mm om man vill festa, röka mm

Massa ställen att besöka med moppe samt andra aktiviteter

Bra utgångsläge för att sticka iväg på dagsturer eller ett par dagar på andra öar

Vill påstå att många av de som inte gillar Lanta inte har sett sig runt på ön. Har träffat folk som gått av färjan och tagit ett rum i stan och vart där ett par nätter för att sedan ge sig av. Då förstår jag att de inte gillar Lanta vilket de iofs inte upplevt...

Vid mina fem besök i Thailand har det alltid blivit Lanta i kombination med andra ställen. Gillar Lipe också samt Phi Phi när det ska dykas och festas

Denna vintern blev det dock Panama och Costa Rica  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man ska åka till Lanta om man gillar ett riktigt svenneställe. Inget fel med det. Alla tycker vi olika

Kan inte låta bli att undra vad du tyckte är  " svenne"  nere vid Kantiang Bay och vid Klong Jark beach området ?? Nui Beach och Bamboo känns inte heller så "svenne" , fast det är klart att om man verkligen anstränger sig så kanske man kan hitta det överallt vart man än befinner sig i hela Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×