Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
trustov

Socionompraktik i Thailand

Rekommendera Poster

Jag studerar socionomprogrammet och skulle vilja göra min praktik

någonstans i Thailand. Jag vill göra något som har med socialt arbete

att göra, helst med barn. Finns det någon som har gjort praktik

i Thailand eller någon som har förslag vad man skulle kunna göra?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dotter och hennes tre socionomstuderade kompisar gjorde ett halvårs praktik i Thailand HT-13. De tog kontakt med Central Thailand Mission och var på många olika barnhem och liknande. De tyckte det var mycket givande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man läser till socionom ska man väl inte tänka på sig själv i första hand

dvs få en gratis semester

Det kanske var lite väl hårt att säga men något ligger det i det. Var man praktiserar har väldigt stor betydelse för vad man får för jobb sedan. Tänker man jobba i Sverige så finns det inte precis en uppsjö av välbetalda och trevliga socionomjobb när man har sin examen klar. Då kan det vara bra att ha varit på en bra praktikplats och visat sig från sin bästa sida. Detsamma gäller om man är intresserad av jobb i något av våra grannländer. Har man däremot planer på internationellt arbete i någon organisation kan det kanske vara relevant för utbildningen. Dock är ju dessa jobb väldigt få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

om man läser till socionom ska man väl inte tänka på sig själv i första hand

dvs få en gratis semester

Det kanske var lite väl hårt att säga men något ligger det i det. Var man praktiserar har väldigt stor betydelse för vad man får för jobb sedan. Tänker man jobba i Sverige så finns det inte precis en uppsjö av välbetalda och trevliga socionomjobb när man har sin examen klar. Då kan det vara bra att ha varit på en bra praktikplats och visat sig från sin bästa sida. Detsamma gäller om man är intresserad av jobb i något av våra grannländer. Har man däremot planer på internationellt arbete i någon organisation kan det kanske vara relevant för utbildningen. Dock är ju dessa jobb väldigt få.

är väl världens erfarenhet att göra sin praktik utomlands. Har en tjejkompis som läste detta och gjorde sin i Indien med någon organisation som hjälpte bl.a. Gatubarnen och har man sett den misären klarar man nog det mesta våra svenska socialtjänsts anställda får stå ut med. Däremot dom här mupparna som tycker det är en bra ide snylta lite CSN bidrag för att staka sig två meningar på thailändska är ju en helt annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man läser till socionom ska man väl inte tänka på sig själv i första hand

dvs få en gratis semester

Det kanske var lite väl hårt att säga men något ligger det i det. Var man praktiserar har väldigt stor betydelse för vad man får för jobb sedan. Tänker man jobba i Sverige så finns det inte precis en uppsjö av välbetalda och trevliga socionomjobb när man har sin examen klar. Då kan det vara bra att ha varit på en bra praktikplats och visat sig från sin bästa sida. Detsamma gäller om man är intresserad av jobb i något av våra grannländer. Har man däremot planer på internationellt arbete i någon organisation kan det kanske vara relevant för utbildningen. Dock är ju dessa jobb väldigt få.

Tack men jag frågade inte efter dina synpunkter på mitt val av utbildning och dess framtid, utan plats att göra praktik på. Då jag har två praktiktillfällen under utbildningen tänker jag ta chansen att vid ett av dessa praktisera utomlands och se hur utsatta människor har det och behandlas utanför Sverige. Det tror i alla fall jag är en merit!

Sen förstår jag inte vad som är egoistiskt med att man vill spendera ett vinter-halvår på ett drägligt ställe samtidigt som man göra nytta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att det är egoistiskt, tvärtom var det ett tips på hur rekryteringen fungerar i Sverige. Jag ganska insatt i vad svenska arbetsgivare inom den sociala sektorn ser som en merit och det är i de allra flesta fall ett bra omdöme från en praktik på en motsvarande arbetsplats i Sverige/Norden. En sådan går ju också naturligtvis att skaffa sig efter utbildningen genom att jobba som vikarie ett tag och en utlandspraktik kan ju vara en bra personlig erfarenhet även om den inte ger jobb i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag studerar socionomprogrammet och skulle vilja göra min praktik

någonstans i Thailand. Jag vill göra något som har med socialt arbete

att göra, helst med barn. Finns det någon som har gjort praktik

i Thailand eller någon som har förslag vad man skulle kunna göra?  :D

Hoppas du hittar något! Självklart ska du åka om du får möjlighet. Jättebra erfarenhet på alla sätt som är utvecklande för dej oavsett vad du ska jobba med sen. Praktiken är en chans att göra sådant som du kanske inte kan senare när du fastnat i kommun, landsting, stat mm. Lycka till!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×