Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ostarra

Resa med 3 mån bebisar å äldre ?!

Rekommendera Poster

Hej allihopa :)

Jag tänkte jag vänder mig hit med alla erfarna resenärer och föräldrar :)

Satt och diskuterade med några bekanta om resa med barn till värmen och alla va ense om att man ska åka, men diskutionen växte när vi började prata om när man kan åka som tidigast med sin bebis och här var då buden olika!

Då jag och sambon inte har några barn än så undrar jag och är nyfiken om ni själva har  eller vet nån som har åkt med sin bebis i väldigt tidig ålder och vad är då denna tidiga ålder?

Kompisarna hade hört nån som åkt med sin 3 månaders bebis och äldre ...

Min okunskap skapar nyfikenhet...

Att åka med en 3 månades bebis till värmen ... Är det nån "fara" med detta eller är det bara att köra på och åka med lite sunt förnuft?

Vi träffade vid en utav våra resor ett par som hade sin bebis med och han var inte äldre än 5-6 månader och det gick galant enligt dom själva.... Så finns där egentligen någon "gräns" för bebisar där man borde stanna hemma eller man kan åka.

Ja hoppas nån vill komma med sina erfarenheter så diskutionen kan fortsätta hos mig och mina vänner haha

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du har tänt eld på en krutdurk  ;)

Jag anser att det inte finns någon gräns för när man kan åka med en liten bebis utan det handlar nog mest om hur vettiga föräldrar bebisen har. Det bor ju bebisar i varma länder också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dotter va bara 4 månader när vi åkte. Som Hille skrev har de ju bebisar i varma lände med! ;) Enligt mig lättare att åka m en bebis på några månader än en på ett o ett halvt år. Då de springer o stoppar en massa i munnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändare har barn... Är det nån fara för dom? Kanske ska rekomendera dom att åka till nåt kallare land tills dom blir äldre?

Visst kanske flygresan kan vara ett riskmoment men hur gammal man ska vara fr det ska anses säkert vet jag inte..

Har flygbolagen nån nedre gräns på hur gammal man måste vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja må så va hänt men skrev dock i tråden med barn så då får man väl hålla sig undan den avdelningen 😉

Ja jag hänger med vad du menar, men just hälsomässigt.. De bebisar som bor där är vana från start tänker jag haha men du menar att bebisen som tas med skulle vänja sig relativt fort då kanske 😊 och om den nu ammas som jag misstänker att de flesta gör vid 3 månader så får den inte i sig så mkt annat som den kan bli dålig av...

Bara jag som spånar i ämnet å ingen behöver bli upprörd haha

Nu kanske du har tänt eld på en krutdurk  ;)

Jag anser att det inte finns någon gräns för när man kan åka med en liten bebis utan det handlar nog mest om hur vettiga föräldrar bebisen har. Det bor ju bebisar i varma länder också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändare har barn... Är det nån fara för dom? Kanske ska rekomendera dom att åka till nåt kallare land tills dom blir äldre?

Visst kanske flygresan kan vara ett riskmoment men hur gammal man ska vara fr det ska anses säkert vet jag inte..

Har flygbolagen nån nedre gräns på hur gammal man måste vara?

Minst 7 dagar med Thai. 15 med Easyjet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh okok.. Jo jag hänger angående värmen men i våran lilla diskutionsgrupp så menade nån på att de som är så små kan bli dåliga fort av värmen men va vet jag.. Sunt förnuft tyckte då jag att de anpassar sig ju som vi gör och Vi vuxna får ju se till att skydda dom från den heta solen.

Angående flyget så finns här ju redan en välfylld tråd om detta med barn 😉 men verkar enklare med en bebis som man hemma ändå måste vagga i famnen eller ha i famnen en 1.5 kan ju ha en aning mera kryp i benen 😉

Men det va intressant att läsa att du har åkt med en 4 månaders och jag personligen hejar på allt som vågar och faktiskt reser när barnen är små...

Min dotter va bara 4 månader när vi åkte. Som Hille skrev har de ju bebisar i varma lände med! ;) Enligt mig lättare att åka m en bebis på några månader än en på ett o ett halvt år. Då de springer o stoppar en massa i munnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha nej för dom är det ingen fara..... Men vi vuxna kan ju få lite spel i magen bl..a när vi äter / dricker deras mat och barnen kan ju bli lite svårare att få i mat och den viktigaste biten vatten om dom blir dåliga..

Bra svar och de va lite som jag misstänkte och jag själv tänker i frågan .. Och fick ju svar av ullebe att man kan åka med så små utan problem. :)

Thailändare har barn... Är det nån fara för dom? Kanske ska rekomendera dom att åka till nåt kallare land tills dom blir äldre?

Visst kanske flygresan kan vara ett riskmoment men hur gammal man ska vara fr det ska anses säkert vet jag inte..

Har flygbolagen nån nedre gräns på hur gammal man måste vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tänkt åka i slutet på Mars när tjejen är 4 månader, och de jag oroar mig mest är att hon ska va skrikig på planet och störa andra.

Men hon skriker knappt nu och är väldigt lugn så de ska gå bra.

Angående värmen så ska man såklart inte ha dem i solen men annars är vu "svenskar" rädd för allt som inte  är Sverige så att säga.

Vi har träffat mängder med barnfamiljer på vora resor och har själv vänner som åkte dit med sina 3 månaders och stannade i 3 månader.

De jag tänker är på att ha nära till sjukhus om något mot förmodan skulle hända, och jag får hellre thailändsk sjukvård( stora sjukhus dvs) än svensk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ammar barnet fortfarande, i så fall lär du inte få några problem över huvud taget.

Ni kommer att bli väldigt väl mottagna överallt i Thailand.

Varför ska barnet vara skrikigt, det är inte värre att flyga än att åka bil. Viktigast är bara att barnet sväljer under start och landningssekvenserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men då så :) då har jag mer kött på benen och kan fortsätta diskutera haha,  tycker det ni har skrivit låter väldigt sunt och klokt 😊

Vi har tänkt åka i slutet på Mars när tjejen är 4 månader, och de jag oroar mig mest är att hon ska va skrikig på planet och störa andra.

Men hon skriker knappt nu och är väldigt lugn så de ska gå bra.

Angående värmen så ska man såklart inte ha dem i solen men annars är vu "svenskar" rädd för allt som inte  är Sverige så att säga.

Vi har träffat mängder med barnfamiljer på vora resor och har själv vänner som åkte dit med sina 3 månaders och stannade i 3 månader.

De jag tänker är på att ha nära till sjukhus om något mot förmodan skulle hända, och jag får hellre thailändsk sjukvård( stora sjukhus dvs) än svensk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som jag har föreställt mig det och tror att mina vänner pratar före de vet och efter att ha läst mig till allt detta här så kommer jag stå fast vid det jag tycker.... Och det år att resa även om man har en bebis med en gnutta sunt förnuft!

Tack för ditt svar.

Ammar barnet fortfarande, i så fall lär du inte få några problem över huvud taget.

Ni kommer att bli väldigt väl mottagna överallt i Thailand.

Varför ska barnet vara skrikigt, det är inte värre att flyga än att åka bil. Viktigast är bara att barnet sväljer under start och landningssekvenserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändare har barn... Är det nån fara för dom? Kanske ska rekomendera dom att åka till nåt kallare land tills dom blir äldre?

Visst kanske flygresan kan vara ett riskmoment men hur gammal man ska vara fr det ska anses säkert vet jag inte..

Har flygbolagen nån nedre gräns på hur gammal man måste vara?

:laugh: Ja vi åkte från Thailand till Sverige när Junior var 4 månader! DET borde vara förbjudet (tyckte pappa som gärna stannat i värmen)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag hade nog inte släpat med så ung avkomma tror jag inte :) dom kanske inte är så ömtåliga som jag tror. Thailändska barn har väl ac i generna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte med våran var 7 månader. Mycket av anledningen till att vi väntade var:

1. Immunförsvar som inte är utvecklat förrän vid 6 månader. Men så länge barnet ammar fullt får den ju också mammans immunförsvar. Jr var den som var minst sjuk av oss alla under en 3 månaders back-packing tur genom Thailand, Malaysia, Singapore, Bali och tillbaka till Thailand för en månad till.

2. Vi ville komma bort ifrån vintern. Anser vintern som betydligt större fara än att vara i värmen + att det går bara vara ute korta stunder.

Värmen var aldrig ett problem. Så länge det finns skugga och hav/pool att svalka sig i, eller ett lagom AC'at rum att tillgå.

Blöjor och det mesta annat finns att få tag på i landet. Det enda man bör ta med sig (om barnet har kommit så långt) är Välling och barn resorb. Vanlig resorb kan de inte dricka pga att den innehåller skadlig saltmängd för ett litet barn.

PS: Glöm inte boka Bassinett i flyget och ta gärna nattflyg. Har alltid funkat för oss. Jr sov nästan hela vägen från Wien (vi flög med Austrian) till BKK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personlig undran ehawk: har ni vaccinerat jr?

Jorå, vaccin har han fått. Utöver vanligt vaccinationsprogram har vi gett homom Hepatit B och Turberkolose.

Vi valde att lägga till Turberkolose, för att barn är mycket mer närgångna än vi vuxna. Det är också en sjukdom som är "lite påväg tillbaka" även i Europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT!! Fler än jag som tycker den här tråden borde flyttas dit den hör "hemma"?

Nu ligger den under resa med barn och är väl var den hör hemma, har den flyttats?

Tror nog att nilu menar 6-årstråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT!! Fler än jag som tycker den här tråden borde flyttas dit den hör "hemma"?

Nu ligger den under resa med barn och är väl var den hör hemma, har den flyttats?

Tror nog att nilu menar 6-årstråden.

Den här tråden handlar om praktiskt information och hör inte hemma på gnäll tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT!! Fler än jag som tycker den här tråden borde flyttas dit den hör "hemma"?

Nu ligger den under resa med barn och är väl var den hör hemma, har den flyttats?

Tror nog att nilu menar 6-årstråden.

Den här tråden handlar om praktiskt information och hör inte hemma på gnäll tråden.

Tack, då vet vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barns sinnen är betydligt mer utvecklade än vuxnas, med detta vill jag säga att är föräldrarna trygga (harmoniska) i vad de gör, läser barnet detta och kommer självklart också att vara trygg.

Du kan utan problem amma barnet på flyget, fördelen är att barnet då kommer att svälja och får inga problem med tryckutjämningen.

Ser föräldrar med små barn på varje flygresa vi gjort till Thailand, ser inga konstigheter med detta.

Vi själva åkte 2 ggr innan minsta grabben var 2 år = gratis för barnet, visserligen för 20 år sedan men de överlevde, och även vi.

Skulle bebisen gny beror det oftast på just att det gör ont i öronen - tryckutjämningen, eller kiss/bajs i blöjan, vilket går att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT!! Fler än jag som tycker den här tråden borde flyttas dit den hör "hemma"?

Nu ligger den under resa med barn och är väl var den hör hemma, har den flyttats?

Tror nog att nilu menar 6-årstråden.

Den här tråden handlar om praktiskt information och hör inte hemma på gnäll tråden.

Tack, då vet vi.

Kändes slående likt bara, om man orkar backa lite. ;)

Ja, men då vet vi som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×