Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
wallejr

Planerar en studieresa till Thailand, men undrar hur och var

Rekommendera Poster

Ja, då har jag också hittat detta forum med mycket information

om Thailand.

Jag har varit där på semester tidigare och då varit runt i Ao-nang och Chang-Mai samt heldag i Bangkok och Hua-Hin.

Ett vackert land som jag vill tillbaka till igen, men denna gång lite längre vistelse.

Då jag fn. studerar till systemvetare halvtid vid sidan av mitt arbete som it-konsult hade jag tänkt att ta tjänstledigt under hösten för att påskynda studietakten lite och få ett break efter 8 år som it-konsult.

Med tanke på mina år som arbetare är inte mina kostnader låsta helt till studiepengen.

Var jag ska placera mig har jag inte riktigt bestämt mig för än, därför jag skriver här också, då jag troligtvis kommer åka själv om jag inte får någon annan att ta tjänstledigt förstås. Då vill jag åka dit där det i alla fall finns några svenskar man kanske kan träffa.

Och då vet jag inte riktigt vart jag ska åka, då menar jag ju inte endast turister utan folk som också kanske bor där kortare eller längre period.

Det lutar i alla fall än så länge åt Hua Hin, Phuket, Koh Lanta och Pattaya.

Jag är inte efter fest och party även om det är kul att kunna ge sig ut på kvällarna utan är intresserad av att kunna koppla av, fokusera på studier samt njuta av sol, bad o snorkling.

Jag är lite av person som vill ha allt i ordning och reda innan jag åker, men vad jag har förstått så är det lämpligast att boka hotelrum några nätter och sedan ordna med boende på plats vilket jag kan förstå också. Men har ni tips på seriös siter och kontakter så tar jag tacksamt emot dem.

Sen undrar jag även över detta med visum, då vistelsen kommer vara under 4-5 månader så måste jag ju köpa ett "double entry". Men måste man verkligen lämna landet då efter 60/90 dagar och sen åka in igen samma dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, du måste göra en borderrun efter 90 dagar. 30 dagar (från de ursprungliga 60) kan du fixa för 1900battingar utan att åka nånstans.

Jag hade nog valt Chang Mai som bas om jag var själv, men beroende på annat så drar jag till Mahasharakam i Isaan. Blir dock bara där i 3 månader och pluggar på distans.

Flyget går om 64 timmar så jag måste nog börja fundera på vad jag ska ha med.

Snus och datorn, passet och lite bankkort. Resten löser sig nog.

Lufsat runt förra året under 3 månader för att kika på lite olika tänkbara ställen och jag gillade Kanchanaburi ganska bra, men Chang Mai var faktiskt lite bättre. Cha-Am skulle väl fungerat men jag är lite orolig för att ryssarna hittar dit som dom gjort till Jomtien (var där i Augusti, inte helt fel om det inte var för ryssarna som sagt).

Bangkok skulle vara ett alternativ, men priset är lite högt och det är fan inte avkopplande att vara i den stan en längre stund.

Men det är ju bara att åka ner, ett alternativ skulle ju vara om du kan köra lite jobb (50%) på distans därifrån. Jag letar nog reda på en sån lösning efter pluggandet om jag nu fortfarande gilla landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar och som du säger, behövs inte ta med sig så mycket. Lycka till o ha skoj.

Men Chang-Mai tror jag dessvärre att jag inte vill. Visserligen gillade jag stället skarpt, stor stad men ändå avkopplande till skillnad från Bangkok.

Jag var där i 4 dagar när jag luffade runt, men vill inte minnas att det finns någon strand att sola o snorkla och sånt vilket jag vill kunna göra för att inte bli alltför rastlös.

Jobbigt med dessa borderruns, får se om man kanske kortar ner tiden till 80-90 dagar istället kanske. Funkar det att lämna landet hur som eller måste det ske via flyg?

Tänker om det ändå blir chang-mai, kan man ordna en moppe eller på annat sätt bara passera gränsen till kambodja eller något?

Ett alternativ annars skulle ju kanske vara att ta 3 månader i Thailand och ytterligare 2 månader på något annat ställe om man ändå måste flyga ut ur landet.

Så det är mycket ryssar i Cha-Am, har annars sett att det finns div "svenskområden" där och hade nog isf kunnat tänka mig det området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på reseförsäkring också.

Om du är intresserad av marinbevaring (Marine conservation) så kolla med Dive Tribe Thailand, de har sin bas i Pattaya.

Vill du volontärarbeta under resan och se vad som görs i samarbete med lokalbefolkningen, kolla in Save Koh Tao på Koh Tao.

Vad är dina intressen när du snorklar? Vill du bara titta på djurlivet eller vill du också göra något?

Vi är alla olika, jag som blir rastlös av att bara turista, brukar på mina resor engagera mig i olika projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cha-Am var tämligen befriat från dessa ryssar (tror dom dras till hua hin) men Jomtien hade jag räknat med att det skulle vara ryssfritt pga närheten till pattis. Där bedrog jag mig.

Jag är inte den typen som solar och badar, var i havet 1gång på 3månader förra året så jag värderar inte det så högt. Gillar att sitta vid stranden under ett parasoll dock med en Chang i handen om det fläktar lite skönt.

Det ska inte finnas strand och annat att göra än att plugga om man nånsin ska bli klar med kurserna.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jodå, strand och sysselsättning måste det finnas annars blir man ju uttråkad :). Det gäller bara att ha lite självdisciplin, pluggar idag 50% på min fritid efter jobbet så disciplin finns det gott om.

Det låter isf positivt ang Cha-Am, då som jag skrev tidigare att det verkar finnas en del svenskar i det området.

Men som MariaFr skrev om Marine conservation lät ju väldigt intressant. Jo jag är grymt intresserad av hur samspelet i reven fungerar. Har själv ett saltvattensakvarium hemma med blandade djur o koraller.

Så det kanske man ska kolla upp så får man lite sysselsättning och får lära sig mer om korallrevens naturliga biotop samtidigt som man pluggar programmering och informationssystem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×