Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Cath

Hemma igen efter 3 härliga soliga veckor

Rekommendera Poster

Igår kom vi hem efter vår 3 veckors resa. Denna gång så var vi för ovanlighetens skull i de södra delarna istället för på Samet och Chang som vi besökt de senaste 4 åren. Jag var lite orolig för att vädret skulle vara sämre på denna sida Thailand men vi hade tur och det enda regn vi fick var över på 10 minuter.

Vi startade på Koh Lipe efter en resa på 27 timmar dörr till dörr, det var drygt men väl värt det när man vadade i land på underbara Lipe.

Det var vår första resa till Lipe och vi älskade ön. Härliga stränder, fantastiskt vatten och lagom mycket liv och rörelse.

Vi bodde på Mali resort i en balinese bungalow seaview. Trevligt hotell med bra läge och bra personal. Mali har ca 40 bungar.

Mixade nationaliteter bland gästerna.

Några favorit restauranger på ön blev :

La Luna, italienare på sidogata till Walking street

Sunrise beach restaurant, god och prisvärd thaimat

Cafe Lipe, en liten oas på Pattaya beach

Bila Beach resorts restaurang, helt fantastisk thaimat och mysig miljö

Serendepity's restaurang on the rocks, vilken service och vilken utsikt !

Trivdes bra på den lugna delen av Pattaya även om sunrise har bättre vyer och turkosare vatten. Verkade dock blåsa mycket mer på den sidan.

Efter 9 dagar på Lipe var det dags att ta sig till Phi Phi. Vi valde att ta färjan. Det funkade bra även om det tog ganska många timmar. Färjebyte skedde på havet utanför Lanta.

Väl avstigna vid piren på Phi Phi så slår den stora kontrasten mellan dessa 2 öar emot en med all kraft. Phi Phi var ett myller av människor, båtar, färjor och ljud.

Vi hade lämnat lugnet och skulle nu få uppleva party ön Phi Phi.

På Phi Phi stannade vi 4 nätter och trivdes helt ok, det är inte en ö jag kommer att resa tillbaka till men ungdomarna i vårt sällskap älskade ön. Det var lite väl mycket party för oss äldre och inga fina stränder i närheten.

Vi bodde på Phi Phi Villa i en av deras bästa bungar och det funkade bra. Hotellet har fått dåliga reviews på TA men vi tyckte att det var helt ok och att personalen var trevlig.

Efter det 4 dagarna på Phi Phi kändes det skönt att återigen hoppa på färjan men denna gång för att ta oss till Koh Lanta. Väl på lanta hämtade vårt hotell Lanta Castaway upp oss så vi var snabbt på plats. Lanta Castaway var precis som Mali ett toppen hotell. Det är litet bara 20 bungar och ligger på södra delen av Long beach.

Hotellet har ingen pool men vad gör det när man har havet bara några fotsteg bort.

Hotellet har mycket bra tex-mex mat och jag kan inte säga att vi hann hitta några favoritrestauranger på ön.

Det var vår andra resa till Lanta och jag vet inte varför men jag blir inte riktigt eld och lågor över denna ö. Kanske stannar vi för kort tid (denna gång 5 dagar) för att riktigt upptäcka vad den har att erbjuda.

Det känns lite mycket som en svensk koloni. Saknar också "centrum" som nästan varje strand på Koh Chang har och även Lipe har med Walking street.

Vi avslutatde med 2 nätter i Bangkok med fokus på shopping. Vi bodde även denna gång på Phatumwan Princess och trivdes bra där.

Kändes skönt att lämna Bangkok innan "shutdown", resan hem gick helt enligt plan.

Vi flög denna gång med Finnair. Det funkade bra. Punktliga avgångar, trevlig personal. Lite snåla då enbart vin och öl till maten ingår men å andra sidan fyllde de på vinglasen rikligt och kom med påfyllning.

Övrig sprit eller vin efter matserveringen gick att köpa i pentryt, inga problem tycker jag.

Vi har haft en skön och avkopplande resa och laddat batterierna, men som vanligt är det också skönt att komma hem !

Cath

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att läsa din reseskildring :)

2012 Var vi oxå på Koh Lipe och vi blev verkligen förälskade i ön. Vi kommer att åka tillbaka dit 2015 och då har vi tänkt oss att vara där i en månad. På vår resa 2012 besökte vi oxå Koh Lanta men det var ingen ö för oss. Jag vet faktiskt inte varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att läsa! Tack :)

Vi åker i mars, har velat om vi ska oss till Lipe men efter att läst ditt inlägg så får det nog bli så! Låter fantastiskt!

Vi har tittat på Mali resort oxå men vill inte boka o betala innan, vill inte känna mig upplåst med fast resplan liksom.

Hoppas det finns ledigt när vi vill komma bara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig reseberättelse!

Var på Koh Lipe 2011 och föll verkligen för ön! Tycker bara resan dit är lite jobbig!

Har nedräkning inför nästa Thailandsresa som blir i mars och då till Khao Lak och Nai Yang! Har inte varit på något av dessa ställen tidigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×