Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JennieH

Koh Lipe eller inte

Rekommendera Poster

Det börjar dra ihop sig nu. Åker till Lanta om 6 v, efter 5 dgr på Klong Dao är planen att vi åker till Lipe. Har bokat bunge på Mali resort som alla skriver så gott om. Ön verkar underbar verkligen. MEN... Jag är bekymrad över resan. Har haft detta uppe till diskussion förut men drar det en vända till.. Reser med två barn, 4 & 7 år. ÄR Lipe värt den jobbiga resan dit, för det verkar det ju vara oavsett speedboat eller färja. Vad tycker ni ???. Eller finns det nån annan ö i närheten som är nästan lika bra?  Vet varken ut eller in just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan med speedboat tar 3 timmar inkl. korta stop. Vi körde det med barn på 3 och 7 för ngr år sedan  och tack vare stoppen och relativt lugn sjö gick det bra. 3 timmar I ett sträck med barn och skumpig sjö kan nog bli jobbigt. Ta sjösjukepiller så blir det lättare. Koh Lipe är värt besöket. Annars har du Koh Mook och öarna där omkring betydligt närmare Lanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just åkt tvärtom mellan Lipe och Koh Lanta med två barn 4 och 8, inga större problem. Skulle personligen inte välja att åka speed boat om jag inte visste att det skulle bli alldeles lugnt på havet... På färjan kan man iaf röra sig lite även om resan är längre.

/malmel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just åkt tvärtom mellan Lipe och Koh Lanta med två barn 4 och 8, inga större problem. Skulle personligen inte välja att åka speed boat om jag inte visste att det skulle bli alldeles lugnt på havet... På färjan kan man iaf röra sig lite även om resan är längre.

/malmel

Hur lång tid tar färjan? På riktigt alltså, har förstått att det skiljer sig en del från tidttabellen  ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just åkt tvärtom mellan Lipe och Koh Lanta med två barn 4 och 8, inga större problem. Skulle personligen inte välja att åka speed boat om jag inte visste att det skulle bli alldeles lugnt på havet... På färjan kan man iaf röra sig lite även om resan är längre.

/malmel

Hur lång tid tar färjan? På riktigt alltså, har förstått att det skiljer sig en del från tidttabellen  ;).

Räkna med minst 6 timmar, de brukar inte hålla tidtabellen. Förra året åkte vi från Koh Lanta till Koh Lipe färden startade 10:00 och vi var framme ca 16:30. Föredrar ändå färjan. Vi åkte speed Boat mellan Koh Lipe och Pak baran och det var en skräckfärd då det blåste mycket. På färjan kan man ändå röra sig. :cool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på tripadvisor får du ett objekt svar. Vi har alla lite olika krav. En del måste bo på Pattaya beach medan andra föredrar Sunrice eller t.o.m Sunset beach.

Betänk i alla fall att Pattaya beach är ganska livlig, fullt med båtar och rörelse.

Mest prisvärt är dock att bo inne på ön, strandnära - är det värt pengarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte till Lipe med färjan från Lanta - den tog 8 timmar (!) Vi kommer inte att välja det igen även om Lipe var fantastiskt! Ett jäkla stök med båtbyte mitt upp i allt, och med den typiska Thai-style; nej vi ska inte byta båt och sen två sekunder senare "Alla måste byta nu!" Väskor som kastas fram och tillbaka. Det är ett under att man fick med sig packningen.

Sjögång som gjorde att man inte kunde gå på toa (man ramlade praktiskt taget ut i gången när man försökte göra det man skulle). På toan var et 50 grader plus och luktade hemskt. Vi försökte göra det bästa av det men - nej nästa gång blir det flyg till närmsta hållplats :)

Ett förslag är Koh Ngai - inte alls lika långt att åka men inte lika mycket att göra som på Lipe - dock fantastiskt fint och mysigt för ett par dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toktobbe: vi har bott på the reef 3 år i rad och de är lika bra varje gång, prisvärt, fräscht, lugnt och tyst så man kan sova på natten.  Ligger lite vid sidan av walking street och har gång avstånd på cirka 5 min till alla 3 av de större stränderna. Jag rekommenderar de verkligen, bara 10 rum och de som bor där blir som en liten familj med de som jobbar där.  Gratis wi-fi, ok frulle med de nödvändigaste. Har man barn finns ett rum med som heter family de luxe tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var 3-4 år sedan vi var på Koh Lipe, är det fortfarande så att strax utanför stranden måste man byta båt för att komma iland.

Kommer inte ihåg men har för mig att det kostade 50-100 baht  för att komma iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om 10kr utan när man varit på resande fot sedan Svedala att då behöva ytterligare en gång behöva forsla resväskor mellan båtar 50m utanför stranden när man tror att man är framme och bara längtar att slänga av sig skiten och känna smaken av en öl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om 10kr utan när man varit på resande fot sedan Svedala att då behöva ytterligare en gång behöva forsla resväskor mellan båtar 50m utanför stranden när man tror att man är framme och bara längtar att slänga av sig skiten och känna smaken av en öl.

Det handlar väl om att longtail-båten tar dig till ditt hotell? Ska färjan eller speed-båten köra dig till exempelvis Sunrise Beach, Idyllic resort? Eller vill du släpa din resväska dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailand i ett faktum,,,dom får blåsa dig precis hur mycket DU (inte) vill!

Har rest runt i landet i snart 15 år och det går inte att undgå

Gör som vissa andra undvik landet ,och om alla gjorde, så skulle dom vara tillbaka till 1800 talet på ett par år,så sjukt korrumperade är dom!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt sugen på Lipe men vet inte hur jag ska lyckas omvända sambon? Hon e livrädd för transporten därifrån till Lanta, sex timmar på färja skrämmer henne så hon är ytterst tveksam.... Nån som kan tipsa om vad jag kan locka med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt sugen på Lipe men vet inte hur jag ska lyckas omvända sambon? Hon e livrädd för transporten därifrån till Lanta, sex timmar på färja skrämmer henne så hon är ytterst tveksam.... Nån som kan tipsa om vad jag kan locka med?

Diamanter är aldrig fel.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt sugen på Lipe men vet inte hur jag ska lyckas omvända sambon? Hon e livrädd för transporten därifrån till Lanta, sex timmar på färja skrämmer henne så hon är ytterst tveksam.... Nån som kan tipsa om vad jag kan locka med?

Diamanter är aldrig fel.  ;)

Du e kvinna va? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toktobbe: vi tog minivan med ac upp till färjelägret på Lanta, tog virka 4,5 h har jag för mig. Gick smidigt som bara den, något annat som kan överlista sambon är faktumet att om ni gillar Lanta då lär ni älska Lipe, mysigare och 100 ggr bättre vatten och stränder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×