Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Martin

Elektricitet, baht/unit ?

Rekommendera Poster

Tänkte fråga er vad man kan förvänta sig för elräkning för en månad, för ett litet rum om man använder AC kanske 2 timmar om dagen (som mest, förmodligen mindre). Uthyraren vill ha 7 Baht/unit.

Kan man räkna med 1000-1500 Baht för den lilla användningen eller mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi betalar 4.10 baht per unit och har en elräkning på ca 1700-2000 baht, men då är det aircon på minst 12 timmar per dygn. Utöver detta kyl, spis, TV, datorer, dammsugare, fläktar.

Ett litet rum med bara aircon ett par timmar om dagen genererar förmodligen en räkning på under 1000 baht, även om unitpriset är 7 baht.

Det är luftkonditioneringen som kostar överlägset mest i vårt hushåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 mån förbrukning i lite större hus med 4 ac enhter som är på 24grader nästan dygnet runt.....alldaglig förbrukning tvättmaskin spis o kylskåp ca 4500baht i månaden och jag betalar 4.20 baht/unit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en etta i isaaan och hyran var på 3.800, med vatten och el så blev det runt 5.000

Men då hade jag såklart inget kök, men ac (köpte en fläkt åxå för att slippa köra ac hela dagarna). Och såklart varmvatten, jag duschar inte så länge med tjejen...

Kommer inte ihåg vad jag betalade per kWh eller liter dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden per unit bestäms av dom man hyr av. Det kan alltså variera. Man kan få betala typ 10 bht per unit på vissa ställen. Fast kör man mest fläkt så blir det ju inga större kostnader ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en lägenhet i vintras, 4 mån från 1 nov till 1 mars, ca 35 m2 och körde väl ac i stort sett alla nätter plus kyl o frys. Priset vi hade för el var 5 baht/ kWh, vattenpriset minns jag inte, men summa summarum så kostade det oss ca 1100 baht per månad för vatten och el.

Priset för varje enhet hade vi angett i det kontrakt vi skrev med uthyraren, det tror jag kan vara klokt.

Betalade hyran i förskott 1 månad i taget, och förbrukningen månadsvis i efterskott mot avläsningsnota.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en lägenhet i vintras, 4 mån från 1 nov till 1 mars, ca 35 m2 och körde väl ac i stort sett alla nätter plus kyl o frys. Priset vi hade för el var 5 baht/ kWh, vattenpriset minns jag inte, men summa summarum så kostade det oss ca 1100 baht per månad för vatten och el.

Priset för varje enhet hade vi angett i det kontrakt vi skrev med uthyraren, det tror jag kan vara klokt.

Betalade hyran i förskott 1 månad i taget, och förbrukningen månadsvis i efterskott mot avläsningsnota.

Var nånstans där jag hamnade åxå med ACn på, men att köpa en fläkt om man stannar lite längre kan löna sig. Dom drar inte många watt, synd bara att jag blir lite torr i ögonen om jag kör den hela tiden.

Och jo, jag spenderade mycket tid på rummet då jag pluggade på distans.

Jag vill dock inte ha ett så stort rum, mer att kyla och städa. Köpte en strykbräda med korta ben och hade som datorbord i sängen då det tilltänkta bordet blev fullt av diverse krämer, smink och gudvetevad.

Däremot kan jag varna för tuppar, var ju helnöjd med läget och balkong med utsikt över nåt ruckel. Men tuppjävlarna väckte mig vareviga morgon. Sov bättre hos exet då dom hade ankor istället. Tysta fina djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägenhet på 90 kvm inkl balkong. El = 8 bth/unit = ca 2000 bth per mån. För oss själva och hyresgäster. 8 bth är kanske lite dyrt.

Water = 15 bth/unit = ca 80 bth per mån.

Lgh har AC, fläktar, kyl/frys, spis, tv mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att många tar mera för en unit/ 1 kw än vad det kostar och tänk på att en gammal ac drar mycket mera än en ny så kombinationen gammal ac stort boende och köra ac dygnet runt kan bli ganska dyrt även med svenska mått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på att många tar mera för en unit/ 1 kw än vad det kostar och tänk på att en gammal ac drar mycket mera än en ny så kombinationen gammal ac stort boende och köra ac dygnet runt kan bli ganska dyrt även med svenska mått

Satt ju såna energy lappar på både kylen och ACn men läser man inte Thai så är det nog lite klurigt att veta vad det står.

Men jag håller med, lågt pris per unit och litet rum med en ny AC är ju att föredra.

Hade ett jätterum (enligt mina mått, säkert nåt alla andra kallar normalt) i Jomtien och nackdelen var ju att efter ACn startades så tog det sin lilla tid innan det blev behagligt. Lite retsamt då den är som skönast efter man varit ute på stan och vill kyla ner sig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inverter AC drar lite mindre men är väl annars ingen större skillnad mellan nytt och gammalt? så länge det är servat och tillräckligt med freon.

Förvånansvärt hur många hotell som har AC med för lite freon och som går nästan konstant, fryser och går konstant! El är väl knappast gratis i Thailand.

Ett hotell i Udon hade dessutom den "smarta" tanken att sätta utomhusdelen sidledes på balkongen! Blev varmare och varmare på balkongen när den försökte kyla ner rummet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inverter AC drar lite mindre men är väl annars ingen större skillnad mellan nytt och gammalt? så länge det är servat och tillräckligt med freon.

Förvånansvärt hur många hotell som har AC med för lite freon och som går nästan konstant, fryser och går konstant! El är väl knappast gratis i Thailand.

Ett hotell i Udon hade dessutom den "smarta" tanken att sätta utomhusdelen sidledes på balkongen! Blev varmare och varmare på balkongen när den försökte kyla ner rummet!

En annan sak jag tänkt på är att väldigt många hotell aldrig rengör filtrerna... Brukar kolla och dom är nästan alltid kolsvarta... Brukar reagera på att dom låter mycket och efter rengöring blir dom mycket tystare och dom lär ju dra mindre el med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hotell i Udon hade dessutom den "smarta" tanken att sätta utomhusdelen sidledes på balkongen! Blev varmare och varmare på balkongen när den försökte kyla ner rummet!

Haha, jo precis så hade dom placerat utomhusdelen i mahasarakam.

Så underbart att gå ut på balkongen för ett bloss när det tidigare bara varit +38 och nu med hjälp av ACn troligen passerat 40. Att den luften dessutom kom in i rummet var ju bara en extra krydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så är det på Areca Lodge, Wing och Coronadelen i Pattaya. Detta innebär att den pyttelilla balkongen knappt är användbar. Finns dock en fördel, perfekt att hänga upp blöta kläder framför utedelen, de torkar snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att de inte skickar in freon utan nån miljövänligare gas. Undrar också hur många ac som har rätt mängd gas - det är nog många som fyller på tills de kyler bra.

Ac-service? Nej, vi kör tills de slutar funka. Men det är viktigt att städarna skruvar ner kylskåpet till högst tvåan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så är det på Areca Lodge, Wing och Coronadelen i Pattaya. Detta innebär att den pyttelilla balkongen knappt är användbar. Finns dock en fördel, perfekt att hänga upp blöta kläder framför utedelen, de torkar snabbt.

Så är det på många hotell. Tex Evergreen i Bangkok har två stora ac på varandra riktade så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×