Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
kri

borttappat departure card - hjälp!!

Rekommendera Poster

Det är inga problem, berätta bara vad som har hänt så får man ett nytt å fylla i när ni checkar in, har åkt med en polare som gjorde samma sak.

Kan väl vara en ide och åka lite tidigare så man har extra tid kanske.

Har även åkt med en thailändare åt andra hållet (då dom behöver kortet) där var det lite mer sura miner men inga problem heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delas ut nya departure card på löpande band omedelbart efter man checkat in bagaget och ibland även strax innan. Verkar som det är minst 10% som slarvat bort kortet då det numera INTE nitas fast i passet.

M.a.o. inga fara på taket, se bara till att du har en penna lätt åtkomlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min vän och jag gjorde en visumresa för ett par år sedan. Det visade sig att han tappat sitt departure card och han fick inte passera gränsen till Malaysia, trots att han bönade och bad. Han var sonika tvungen att åka tillbaka till Samui och uppsöka öns immigrationskontor.

Jag vill inte måla fan på väggen, eller göra dig än mer orolig, utan bara berätta hur det också kan gå. Förmodligen är de betydligt mindre restriktiva om man ämnar landet med flyg efter en fullbordad semester. Jag TROR inte heller att ni får några problem, men alternativet är alltså att uppsöka ett immigrationskontor som kan utfärda ett nytt, med stämpel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har ju stämpel i passet att hon kom in i landet 15 dec.. Hoppas inte det ska bli ngt problem 😳

Det blir det garanterat inte. Jag hade inget vid min hemresa i april men fick ett nytt i kön till passkontrollen. Sluta oroa er och njut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har ju stämpel i passet att hon kom in i landet 15 dec.. Hoppas inte det ska bli ngt problem 😳

Det blir det garanterat inte. Jag hade inget vid min hemresa i april men fick ett nytt i kön till passkontrollen. Sluta oroa er och njut.

Som sagt är det nog inga problem på flygplatsen, men min vän hade givetvis stämpel i passet, men nekades utresa och det var inte förhandlingsbart på något sätt. Det är faktiskt upp till den enskilde tjänstemannen att avgöra dessa och motsvarande ärenden.

Men åter igen, att någon immigationstjänsteman skulle neka ett barn/ungdom att resa hem efter en semester betvivlar jag starkt, även om denne har en dålig dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt åk i GOD TID till flygplatsen så ni hinner fixa eventuella problem. Troligtvis händer inget men stöter ni på någon grinig tjänsteman är det skönt å ha lite tid å reda ut det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt åk i GOD TID till flygplatsen så ni hinner fixa eventuella problem. Troligtvis händer inget men stöter ni på någon grinig tjänsteman är det skönt å ha lite tid å reda ut det!

Trådens bästa råd hittills (tror jag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte hem från BKK i onsdags kväll och hade också tappat bort mitt departure card. Står ju inte mkt av värde på det och tänkte inte ens tanken att det kunde bli några problem...

Det blev det inte heller. Passkontrollanten frågade efter det och gav mig bara ett nytt att fylla i när jag sa att jag hade tappat det. Inte ens några sura miner - och jag fick låna en penna... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte hem från BKK i onsdags kväll och hade också tappat bort mitt departure card. Står ju inte mkt av värde på det och tänkte inte ens tanken att det kunde bli några problem...

Det blev det inte heller. Passkontrollanten frågade efter det och gav mig bara ett nytt att fylla i när jag sa att jag hade tappat det. Inte ens några sura miner - och jag fick låna en penna... :)

Då andas jag ut o fortsätter njuta av semestern 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delas ut nya departure card på löpande band omedelbart efter man checkat in bagaget och ibland även strax innan. Verkar som det är minst 10% som slarvat bort kortet då det numera INTE nitas fast i passet.

M.a.o. inga fara på taket, se bara till att du har en penna lätt åtkomlig.

Se'n när då? Jag har då fått mitt fasthäftat i passet vid de senaste inresorna i maj och augusti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delas ut nya departure card på löpande band omedelbart efter man checkat in bagaget och ibland även strax innan. Verkar som det är minst 10% som slarvat bort kortet då det numera INTE nitas fast i passet.

M.a.o. inga fara på taket, se bara till att du har en penna lätt åtkomlig.

Se'n när då? Jag har då fått mitt fasthäftat i passet vid de senaste inresorna i maj och augusti.

Samma här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

De flesta häftar fortfarande fast det, men inte alla. Jag har råkat ut för både häftare och icke-häftare under de gångna åren. :D

Regelverk och förordningar tillämpas ofta regionalt och tom ner på individnivå här. Det är inte alls som i Sverige där det mesta styrs efter en nationellt tillämpad agenda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag tappade bort mitt departure kort blev gubben ordentligt sur

men inget emot när jag kom till Thailand stod vid passkontrollen  i phuket och gubben muttrade nått om nått som var fel ifyllt jag fattade inte vad han menade tog ett par steg framåt och kickade in i hytten han blev skogstokig men till slut slängde han passet till mig skrek go och visade med hela armen vart jag skulle ta vägen , funderade ett kort tag om det var sista gången i Thailand för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×