JEri

Ni som varit både på Koh Chang och i Ao Nang

42 inlägg i detta ämne

…vilken av platserna gillade ni bäst, och varför det?

Vi är en familj 2vuxna och två barn 9, 11 år som bestämt oss för att resa till Thailand i februari. Ingen av oss har varit där tidigare, och valet står mellan de två ovannmämnda.

Hjääääälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao Nang i sig är inget speciellt men det som är trevligt är båtutflykterna ut till tex Hong, Poda, Phra Nang. Föredrar Ao Nang framför Koh Chang. Nackdelen med Ao Nang är att det är väldigt trångt under högsäsong. :sun

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle definitivt ta koh Chang av dessa två, betydligt mer genuint och vill ni ut och snorkla så är de kanon om hyr en båt där de kör ut på småöar, vi tyckte de va fantastiskt.Stränderna är oxå betydligt härligare här med regnskog som går ner över stränderna.

Ao nang är som sagt inget vidare och ute på öarna är de alldeles för mycket folk numera..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Föredrar Koh Chang. Barnen älskade det. Många fina öar runt omkring och bra stränder. Ao Nang har jätte fina öar runt men det blir både dyrt och jobbigt att varje dag åka ut till öarna. Själva stranden i Ao Nang är inte badbar. Miljön är jätte vacker men vi upplevde Ao Nang dyrt och massor med turister, vi var där i slutet av januari. Lycka till med ert beslut! Tror ni blir nöjda vad ni än väljer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koh Chang alla gånger. Särskilt med barn.

Ao Nang om ni vill festa och trängas med folk. Och behöva åka båt när ni vill ha en badbar strand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helst ingen av dom men blir jag tvingad att välja så blir det Chang utan någon som helst tvivel. Ao Nang är skräp.

Varför sker valet mellan dom 2 ställena? Är det dit chartern går?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helst ingen av dom men blir jag tvingad att välja så blir det Chang utan någon som helst tvivel. Ao Nang är skräp.

Varför sker valet mellan dom 2 ställena? Är det dit chartern går?

Nej, vi reser inte med charter, men eftersom ingen av oss har varit i Thailand och jag har frågat runt lite på olika forum blev det att välja mellan dessa två… Vi flyger till Bangkok, och utgår därifrån.. Vi har även fått förslag på Hua-Hin och Cha-Am.. Det är så svårt att välja, och vi kommer förmodligen att bli nöjda och hänföras vartän i Thailand vi bestämmer oss för att åka gissar jag (vi har ju ingenting att jämföra med ;)) Vart skulle du ha rekommenderat oss att åka istället?

//Josefin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelar med Koh chang:

Vacker natur och härliga stränder även kvällstid

Bussförbindelse från BKK

orörd natur och oförstörd skärgård

låg prisnivå på utflykter, massage och mat

nackdel:

dåliga vägar på ön som dessutom är kuperad

Fördelar med Ao nang:

underbar natur

vid ev. dåligt väder finns även möjligheter till shopping och andra aktiviteter

Krabi town

Nackdelar

Förstörd natur

Stora folkmassor

Hotellen som är någotsånär billiga ligger långt från stranden

Vi har varit 3 ggr i Ao nang och en gång på Chang. Vi skulle definitivt välja Chang igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koh Chang definitivt.  Vi brukar dela upp tiden mellan olika stränder och kanske några dagar på någon av öarna. Koh chang fungerar också bra att kombinera med Koh Samet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeri, varför välja det näst bästa, har ni inte tänkt på Samui/Phangan.

Garanterat bra väder, klart vatten och relativt vita, verkligen finkorniga sandstränder, om ni väljer rätt beach(er).

Inte billigast att ta sig dit men smidigast, endast 1 timmes flygresa från Bkk så är ni i det verkliga "paradiset".

Finns lugna beacher, lite mer livliga, dessutom finns allt annat inom promenadavstånd (Chaweng beach).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garanterat bra väder, klart vatten och relativt vita, verkligen finkorniga sandstränder, om ni väljer rätt beach(er).

Inte billigast att ta sig dit men smidigast, endast 1 timmes flygresa från Bkk så är ni i det verkliga "paradiset".

Finns lugna beacher, lite mer livliga, dessutom finns allt annat inom promenadavstånd (Chaweng beach).

Läste nyss på Tripadvisor att Chawang beach luktar kloak mm , kanske de hade otur med vinden .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utloppet från Chaweng Lake går ut i absolut sydligaste delen av Chaweng (vid stenarna), vid mycket regn kommer det självklart ut sjövatten och det luktar inte alltid så gott.

För övrigt är beachen närmare 7 km lång och skit kan det nog inte lukta överallt i så fall bör den som känner sådan doft nog tvätta sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Ska genast söka info!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle säga så här, vill ni utforska södra delen av Thailand; Phuket, Koh Phi Phi, Koh Lanta etc. då kan ni svänga förbi Ao Nang med omnejd ett par dagar, besöka Railey beach och öarna runt ikring. Vill ni däremot till en av dom skönaste öarna (stor är den också), slinka i väg till Kambodja en sväng kanske etc, ja då ska ni helt klart till Koh Chang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

…vilken av platserna gillade ni bäst, och varför det?

Vi är en familj 2vuxna och två barn 9, 11 år som bestämt oss för att resa till Thailand i februari. Ingen av oss har varit där tidigare, och valet står mellan de två ovannmämnda.

Hjääääälp!

Hur länge har ni tänkt vara borta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att ni första gången i Thailand åker västkusten. Jag skulle åka till Khao Lak eller Koh Lanta. Kanonplatser med barn (och utan barn).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att ni första gången i Thailand åker västkusten. Jag skulle åka till Khao Lak eller Koh Lanta. Kanonplatser med barn (och utan barn).

Efter att ha besökt både Koh Chang och Khao Lak så håller jag absolut inte med Koh Chang älskade hela familjen medans Khao Lak var tråkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ao nang är ju lite mera "stad" & shopping. Dock är strand & bad sämre.

Koh chang är mera relaxed, mera bad än "stad".

Jag skulle valt koh chang, finns 7-11 för barnen där med!  :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra ide att välja Koh Lanta som erbjuder det mesta: lugna och fina stränder, shopping i Saladan, fina båtutflykter i omgivningen samt möjlighet att göra en avstickare till Ao Nang och öarna utanför. :cool:dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av de två alternativen hade jag definitivt tagit Koh Chang! Ao Nang blir det inte nån mer gång, för stökigt för vår smak!

Om du frågat vart jag skulle rekommendera er att åka så skulle jag sagt Koh Lanta eller Khao Lak, med det är ju om du frågat förstås ;)

Annamariabahia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Josefin, välj Samui, Suneast bungalow exempelvis, gör lite olika utflykter, skulle ni mot all förmodan tröttna på ön, åk då bara över till Koh Phangan, lite av hur Samui var för 10 år sedan.

Barnen kommer med all sannolikhet att stortrivas.

Gillar du shopping kan ditt behov tillfredsställas bara ett hundratal meter från boendet.

Matställen (restauranger) finns i hundratals, även MD, ok pizzorna är inte alls så bra som i Sverige - glöm dem.

Bergsturen och en utflykt till Angthong marine park är något man INTE bör missa, i alla fall inte som första gångs besökare.

Utan tvivel är Choengmon finaste beachen, nackdelen är att kvällslivet är väldigt tunnsått.

Chaweng har allt, Lamai kommer som god två, sedan finns det ett tiotal fina beacher till.

Lika bra att tillägga, vi besöker Samui/Phangan minst en gång om året och gjort så de senaste 25 åren = part i målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om folk nu även blandar in Samui och Chaweng i tråden (but why?!), stanna för bövelen inte mer än nödvändigt där, så vida du inte vill känna att du är på Mallorca eller Rhodos charter mekka. Ta i stället båten från Samui till öarna Koh Tao ovch Koh Phangan, två väldigt mysiga öar och långt ifrån så sönder exploaterat som Samui är. Min åsikt i allafall. :o

Min topplista är:

Koh Chang

Koh Tao

Koh Phangan

och hoppas få lägga in Koh Kood i listan i mars 2014. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu