Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tillkvist

Resa med spädbarn: erfarenheter?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att åka i början av mars, då kommer lilltjejen vara knappt 4 månader.

Vi har haft vänner som åkt ner med sin 3-månaders baby och stannade i 3 månader och de gick hur bra somhelst.

Men jag skulle gärna vilka höra mer erfarenheter av er andra? Tips och dyligt.

Tanken är att vi ska bo samma hotell under hela vistelsen, möjligtvis 2 och bara chilla och ta de lugnt med dottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mitt yngsta var inte så liten när vi åkte men har vänner som stannat i flera månader med sina spädisar utan problem!

Tror säkert att du redan har koll på det mesta ;)

Ni väljer säkert ett lugnt resmål ( bättre med tanke på många aspekter) och tänker på att det är extra viktigt med närhet till sjukhus/läkare om det skulle vara något med den lilla! Tänk på att det blir varmare på våren, skulle personligen välja att åka så tidigt som möjligt nästa år.

Om liten ammas har ni inga större bekymmer, blöjor finns där och om det är då hon ska börja med smakisar så ta med gröt och några burkar. Ta med ett reseapotek, prata med dem på MVC om vad de rekommenderar till ett barn i den åldern.( Visst finns det där men det är kanske enklare att känna sig  trygg då med en sådan liten )

Risken finns att du kommer att få en del nyp med anledning av att ni planerar att resa med ett spädbarn. Personligen lämnar jag sådan beslut upp till varje enskild förälder och önskar er en trevlig resa om ni sticker i väg!

Med vänlig hälsning

Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran grabb var 3,5 månad när vi åkte första gången. Vi var i Phuket från mitten av november till mitten på december och hade ett väldigt trivsamt klimat.

Det gick hur bra som helst och vi stötte inte på några problem.

Skulle inte tveka att göra om det, med en så liten.

Nu är han dryga 4 och har hunnit med 5 svängar till Thailand, den 6:e är bokad.

En sväng till Florida har det oxå hunnits med.

Med andra ord är det ju naturligtvis inga problem att åka med små barn, är hur underbart som helst  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MiMo!

Jo så är det, upp till var och en.

Vi kommer isf boka i sista stund för att känna hur allt flyter på osv, kan oxå bli så att vi tar Dubai eller något sådant där restiden

Inte är fullt lika lång.

Dessutom så är den thailändska sjukvården på de större sjukhusen bättre än svenska så där är det kanon.

Jag kommer ihåg förra året så va vi runt öarna vid koh lipe och träffade vi ett svenskt par med 2 barn typ 2 år och 6 månader,som luffade runt och bodde mest på koh lanta men va runt lite överallt och det hade jag kanske inte gjort själv just nu.

Lianinho: jo den tråden har jag sett några gånger under mina ca 5  år på detta forumet och den är för mig rätt komisk.

Självklart kan de vara jobbigt för medpassagerare med skrikiga barn, det tycker jag själv när vi åkt innan.

Men är de något som gör att jag inte tycker man ska åka? Nej.

Att resa och njuta av semestern är bra både för oss och för barnet. Mår vi bra mår barnet bra.

Dessutom så är hg av den uppfttningen att om man ska åka med småbarn så är flyg med charterbolagen att föredra då man reser med andra barnfamiljer (ofta) och då är förståelsen lite högre.

Vi får se om de blir av i vinter helt enkelt.

Fortsätt gärna att dela med er:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig komma på tanken o ta med mig ett spädbarn på en lååång flygresa till Thailand med vad det kanske innebär med ev. öronvärk o skrik i cabin och dessutom under den varmaste perioden!

Jag kanske är för överbeskyddande men sedan vill man ju också ta hänsyn till sina medpassagerare på flyget, eller?

Det är väl vanligt att spädbarn skriker? :mebiro_01:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lianinho: jo den tråden har jag sett några gånger under mina ca 5  år på detta forumet och den är för mig rätt komisk.

Självklart kan de vara jobbigt för medpassagerare med skrikiga barn, det tycker jag själv när vi åkt innan.

Men är de något som gör att jag inte tycker man ska åka? Nej.

Att resa och njuta av semestern är bra både för oss och för barnet. Mår vi bra mår barnet bra.

Dessutom så är hg av den uppfttningen att om man ska åka med småbarn så är flyg med charterbolagen att föredra då man reser med andra barnfamiljer (ofta) och då är förståelsen lite högre.

Vi får se om de blir av i vinter helt enkelt.

Fortsätt gärna att dela med er:)

Finns ju andra delar att ta åt sig än bara flygresan med - Hur vettigt det är att ha ett spädbarn på plats i en miljö som faktiskt skiljer sig rätt mkt från den svenska, med risker osv. Enbart värmen hade varit nog för mig att avstå tills de blir större, som vuxen kan jag vänta med mitt nöje ett par år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju andra delar att ta åt sig än bara flygresan med - Hur vettigt det är att ha ett spädbarn på plats i en miljö som faktiskt skiljer sig rätt mkt från den svenska, med risker osv. Enbart värmen hade varit nog för mig att avstå tills de blir större, som vuxen kan jag vänta med mitt nöje ett par år...

Ja stackars alla barn som föds i Thailand och andra tropiska länder ;)

Personligen tror jag det räcker med lite sunt förnuft för att man ändå ska kunna njuta av sin semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckliga barn = lyckliga föräldrar och tvärtom, räcker inte detta som skäl nog.

Tror nog att i princip varje förälder vet vad som är eller blir bäst för sitt eller sina barn.

Att andra vuxna kan ha och har skilda åsikter vilket som är bäst för andra och andras barn är något man gott och väl kan strunta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju andra delar att ta åt sig än bara flygresan med - Hur vettigt det är att ha ett spädbarn på plats i en miljö som faktiskt skiljer sig rätt mkt från den svenska, med risker osv. Enbart värmen hade varit nog för mig att avstå tills de blir större, som vuxen kan jag vänta med mitt nöje ett par år...

Ja stackars alla barn som föds i Thailand och andra tropiska länder ;)

Personligen tror jag det räcker med lite sunt förnuft för att man ändå ska kunna njuta av sin semester.

Personligen tycker jag att det är en väldig skillnad, barn föds i tropiska länder är ju vana vid det klimatet och bakteriafloran tex.

Är tex inte helt ovanligt att vi svenskar blir lite dåliga i magen efter några få dagar i ett tropiskt land som sedan går över snabbt, pga omställningen för kroppen pga tex värme, luktfuktighet, bakteriflora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi inte redan en tråd där man kan framföra kritik mot de som reser med småbarn där småbarnsföräldrar kan få läsa alla negativa argument mot att resa med barn under sex år? Det räcker väl med en  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tillkvist...

Jag tycker ni gör alldeles rätt i som åker och hoppas att ni kommer komma iväg dit ni vill och att allt kommer gå bra :D

Måste finnas många på detta forum som har rest med sina små och kan ge er en massa bra tips :D

Den vackra dag som vi själva kommer skaffa barn så kommer vi inte sitta å häcka här i kalla Sverige på vintern medans mannen är vinter ledig.. nepp då blir det värmen ..

Hoppas du får en massa vettiga svar och en underbar resa när det är dags  :beach:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rest många gånger med spädbarn. Tips till flygresan; amma under start och landning för att utjämna trycket i öronen.

Kolla med BVC om ev. vaccinationer kan göras i förväg

Ta med myggnät som barnet kan skyddas av där det finns mygg eller andra insekter.

Tänk på att små barn lätt blir överhettade.

Tänk på att solen bränner även när det är mulet.

Och framför allt njut av ledigheten tillsammans  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar på att åka i början av mars, då kommer lilltjejen vara knappt 4 månader.

Vi har haft vänner som åkt ner med sin 3-månaders baby och stannade i 3 månader och de gick hur bra somhelst.

Men jag skulle gärna vilka höra mer erfarenheter av er andra? Tips och dyligt.

Tanken är att vi ska bo samma hotell under hela vistelsen, möjligtvis 2 och bara chilla och ta de lugnt med dottern.

Har du varit i Thailand tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar på att åka i början av mars, då kommer lilltjejen vara knappt 4 månader.

Vi har haft vänner som åkt ner med sin 3-månaders baby och stannade i 3 månader och de gick hur bra somhelst.

Men jag skulle gärna vilka höra mer erfarenheter av er andra? Tips och dyligt.

Tanken är att vi ska bo samma hotell under hela vistelsen, möjligtvis 2 och bara chilla och ta de lugnt med dottern.

Har du varit i Thailand tidigare?

Med 426 inlägg så är det nog mycket troligt  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar på att åka i början av mars, då kommer lilltjejen vara knappt 4 månader.

Vi har haft vänner som åkt ner med sin 3-månaders baby och stannade i 3 månader och de gick hur bra somhelst.

Men jag skulle gärna vilka höra mer erfarenheter av er andra? Tips och dyligt.

Tanken är att vi ska bo samma hotell under hela vistelsen, möjligtvis 2 och bara chilla och ta de lugnt med dottern.

Har du varit i Thailand tidigare?

Med 426 inlägg så är det nog mycket troligt  ;)

Ja man kan ju tycka det! Vad var frågan???

Om man har varit i Thailand tidigare så antog jag att man kunde bilda sig en egen uppfattning!

Nu menar jag inte att vara ett otrevligt smartass!

Frågan är ju utformad som ett påstående som söker bekräftelse med extra krydda!!

De har ju redan fått bekräftat av vänner att det funkade hur bra som helst!!!

Edit: skriver mest i frustration av att vi inte kommer iväg när jag planerat, så håll tillbaka de mest uppenbara svaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har vari där de senaste 4 åren.

Så jag räknar mig som en ganska erfaren resenär, då vi har varit på totalt en 10 tal olika ställen.

Saken är den att detta är vårt första barnet, så det är inte Thailand jag är ovan vid, mer barn;)

Rubriken är nog inte bekräftelse sökande utan frågan är era erfarenheter, positiva och negativa.

Tydligt är att de som rest med spädbarn tycker att de går bra och rekommendera det och som Hille gjorde, gav bra tips.

De som inte rest med spädbarn eller inte har barn tycker man ska låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med BVC ang sjukdomsrisker. Jag antar att ett så litet barn inte har grundskydd när det gäller vaccinationer.

Jag tycker fortfarande att detta är en viktig fråga. Vad innebär det för risker att åka med en baby som inte har grundvaccination? Jag vet inte men förhoppningsvis vet dom på BVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×