syster_cecilia

heltäckande uv-kläder som skydd mot kubmaneter

55 inlägg i detta ämne

Numera uppehåller jag mig mest på Samui/Phangan, har tidigare besökt "rätt" stora delar av Thailand, från Koh Lipe i söder till Koh Chang i väster, även badat på ett flertal ställen från Khanom till Cha Am och självklart Koh Samet.

Badar i havet regelbundet oftast flera ggr/dag och gjort så under de senaste 35 åren och har ännu inte märkt eller sett någon kubmanet - eller några trådar, kanske bara tur, vem vet?

Tilläggas bör, att vi bara är nere någon månad/år, tidpunkten kan dock variera, vi undviker numera tiden från mitten av oktober - decembers slut.

Du kanske tyckte att jag drev med dig när jag ansåg att man kunde bada i helt vanliga sommarkläder, prova detta en gång så få du snart märka hur skönt detta kan vara och framförallt när man gått upp från badet och kläderna kyler kroppen en riktigt varm dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i Khao Lak för två år sedan och då flöt det iland en kubmanet på en strand så de finns... Både vi vuxna och våra barn blev brända av "vanliga" maneter och det gör rejält ont tycker jag så inför den här resan (vi är där nu) så köpte vi badkläder med långa ben och ärmar åt barnen. Själv brukar jag alltid bada med skjorta men tänker satsa på tunna byxor också när vågorna lugnar sig och det är dags för strandhäng...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt inlägg! Vad köpte ni för badkläder till barnen? Vi har en sunblock dress med långa armar och benen når till knäna! Vad badar ni vuxna i? Är ni i Khao Lak nu? Vi åker till Koh Lanta i januari. Vore kul att höra från någon som är där eller varit där nyligen om de har sett någon kubmanet. Vi tänker åka i alla fall men det är ju bra att man är medveten om att de kan finnas! Ha en fortsatt trevlig semester!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Chicco! Tack för ditt inlägg. Jag skrev tidigare i tråden att det känns lite onödigt med sådana kommentarer när man ställer en fråga som faktiskt har en viss relevans. Eller hur? Trevlig helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Chicco! Tack för ditt inlägg. Jag skrev tidigare i tråden att det känns lite onödigt med sådana kommentarer när man ställer en fråga som faktiskt har en viss relevans. Eller hur? Trevlig helg!

Bry dig inte om folks töntiga kommentarer.

Viktigast är att du gör det som känns tryggast och bäst för dig.

Personligen oroar jag mig inte för kubmaneter, men alla är vi olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan annars inhandla några tuber Jellyfish sting protective loution, för övrigt trivs kubmanter betydligt bättre i bräckt vatten, kanske något att tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag dock inte, men det är så att de testade för några år sedan i Australien och krämen skulle ha fungerat till 100%. Förmodligen skulle det kunna vara på något välsorterat apotek just i de länder där risken för kubmanter är som störst.

Du får nog googla och se vad du kan få fram.

Nu tror jag bara, men det skulle varit aktuellt i den vevan någon flicka blev just dödad av kubmanter, (skulle varit på Koh Lanta), om det sedan är sant eller bara en tidningsanka har jag ingen koll på.

Samtidigt sägs att kubmaneten har någon typ av synorgan, den ska INTE gilla rött men dras mot svart, sanningshalten är för mig dock okänd.

Personligen tror jag att du oroar dig i onödan, nog betydligt större chans (risk) att du vinner på tips, även om du inte tippar.

Skulle du mot ALL FÖRMODAN råka komma i närheten av någon så är det en stor klump (massa) med hundratals flera meter långa trådar, m.a.o. den uppmärksammas på långt avstånd, dessutom uppträder den när vädret är som sämst=regnperioden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var i Khao Lak för två år sedan och då flöt det iland en kubmanet på en strand så de finns... Både vi vuxna och våra barn blev brända av "vanliga" maneter och det gör rejält ont tycker jag så inför den här resan (vi är där nu) så köpte vi badkläder med långa ben och ärmar åt barnen. Själv brukar jag alltid bada med skjorta men tänker satsa på tunna byxor också när vågorna lugnar sig och det är dags för strandhäng...

Hur vet du att det var en dödlig kubmanet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hittade badkläder med långa ben på Polarn o Pyret. Jag blir röd som en kräfta om jag visar mig i solen så jag badar i en vanlig bomullsskjorta, min sambo vågar inte sticka ut nämnvärt och ser för det mesta ut som vilken turist som helst med plagiat brallor... ;)

Maneten var blå och det var stor uppståndelse på standen...

Och ja, vi har lärt barnen att inte ta på småkryp här i Thailand och de får inte heller springa på gräsmattor hur som helst eftersom vi ser ormar lite nu och då...

Vi är i Khao Lak nu och åker hem till nyår, lovar att posta om det mot förmodan skulle dyka upp en blå manet igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hittade badkläder med långa ben på Polarn o Pyret. Jag blir röd som en kräfta om jag visar mig i solen så jag badar i en vanlig bomullsskjorta, min sambo vågar inte sticka ut nämnvärt och ser för det mesta ut som vilken turist som helst med plagiat brallor... ;)

Maneten var blå och det var stor uppståndelse på standen...

Och ja, vi har lärt barnen att inte ta på småkryp här i Thailand och de får inte heller springa på gräsmattor hur som helst eftersom vi ser ormar lite nu och då...

Vi är i Khao Lak nu och åker hem till nyår, lovar att posta om det mot förmodan skulle dyka upp en blå manet igen!

Många förstår inte hur illa det kan gå med en tex tusenfoting. Nästa alla tusenfotingar användersig av cyanid som försvar .så om ungarna har dom i handen så ska man tvätta händerna . Har en vän som ganska nyligen har blivit biten av en naja naja karencis  som är en variant av kobra som finns i Pakistan . Han saknar nu ett finger . Den vanligaset kobra i Thailand är monokelkobra och är helt klart dödlig vid bet. Lyckades få en paradis snok rakt i skon när den skulle glidflyga mellan 2 träd på karon . inte så jätte giftig men man kan bli riktigt svullen och må lite ila . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hajjis! Ni som är i Khao Lak just nu - jag passar på att ställa en fråga till Er! Hur är det med denguemyggor där nu? Det har ju varit lite skrämseljournalistik här i Sverige och förvisso ska det vara mer än vanligt men hur upplever ni det? Ha det helt underbart i Thailand! Nu är det bara lite mindre än 3 månader tills vi åker!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är maneter, ormar, kryp,löspringande hundar, myggor, krokodiler i avloppsrör,strömförande duschar och pooler, för att inte tala om matförgifningar och trafken.

Ändå övervinner vi våra rädslor för att åka till detta underbara land.

Snacka om att Thailand är fantstiskt :) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myggan som sprider dengue finns förstås. Men det är ju inte säkert att den bär på dengue. Så det är svårt att besvara. Däremot brukar väl den kusten från Khao Lak och norrut vara mer drabbad av dengue än andra.

Men lite fakta kanske är bättre än gissningar

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/denguefeber/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det faktiskt väldigt lite myggor, restaurangerna har inte ens myggspiraler tända när vi äter middag! :) Hoppas det håller i sig tills ni kommer ner och att ni får en härlig semester!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det är sant men ryktesvägen har jag hört att den mygga som sprider dengu är en dagmygga, alltså du kan i så fall när som helst under dagtid bli anfallen och stucken av en sådan. För övrigt är det väl med mygg som andra mindre flygfän, när det fläktar har man inget obehag av dessa, på stranden bör man i så fall vara ganska säker.

För säkerhets skull håll dig undan stillastående vattensamlingar, det är där mygglarverna finns och kläcks, vanligt förekommande på serveringar, där de har blombad eller näckrosor i skålar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Thailand är svårslaget! Men om du var ironisk var det inte kul!

Men absolut inte!!! Är inte min grej.

Har själv massor av fobier, men Thailand får en att trotsa dom för att det är det verkligen värt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu