Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Livingfree

Har Thailand ett skattesystem?

Rekommendera Poster

Gäst elglenno

Och även fast en del thai tjänar bra med stålar, så är det hur enkelt som helst att mygla bort skatten

Hur då? Utveckla det gärna...

Vet många Thai som tjänar mycket även med svenska mått utan att ha företag och alltså inte skattar något.

Väldigt vanligt att företag kör mesta svart, Thai bryr sig sällan om kvitton och många kvitton skrivs ju på papper och inga strikta kassasystem. Såvida det inte är per faktura pengar trillar in så är det nog extremt lätt att slippa skatta även om man har företag.

Visst är andelen småföretagare procentuellt betydligt större här än i Sverige. Vissa av dessa har så låga inkomster att de är befriade från skatt och andelen skattefuskare är nog stor, men att en majoritet bara sonika kan strunta i skatten är ju inte sant.

Skattemyndigheterna gör en del kontroller och jag känner till thaiföretag som åkt på rejäl restskatt. En stor del av befolkningen är ju dessutom anställda i privat eller statlig sektor och då dras ju skatten automatiskt från lönen.

dom hade ju fått in 2,1 trillioner i skatt så någon lär ju betala iaf, förmodligen är risken för dom att åka på restskatt och böter värt att ta för vissa men läser man på sidan görs det tydligen ganska mycket iaf att få ungdomar förstådda i varför det är bra att betala skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är andelen småföretagare procentuellt betydligt större här än i Sverige. Vissa av dessa har så låga inkomster att de är befriade från skatt och andelen skattefuskare är nog stor, men att en majoritet bara sonika kan strunta i skatten är ju inte sant.

Skattemyndigheterna gör en del kontroller och jag känner till thaiföretag som åkt på rejäl restskatt. En stor del av befolkningen är ju dessutom anställda i privat eller statlig sektor och då dras ju skatten automatiskt från lönen.

Jag vet att redan kände till det jag skrev, säkerligen mer än mig också ;)

Men undrar hur det går till när de ska kolla familjeverksamheter.

Tänker på allt från privatägda minimarts till strandverksamhet och annat. Det är främst där jag vet att det kan rulla in hundra tusentals slantar per månad utan att det redovisas eller på annat sätt blir kontrollerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är andelen småföretagare procentuellt betydligt större här än i Sverige. Vissa av dessa har så låga inkomster att de är befriade från skatt och andelen skattefuskare är nog stor, men att en majoritet bara sonika kan strunta i skatten är ju inte sant.

Skattemyndigheterna gör en del kontroller och jag känner till thaiföretag som åkt på rejäl restskatt. En stor del av befolkningen är ju dessutom anställda i privat eller statlig sektor och då dras ju skatten automatiskt från lönen.

Jag vet att redan kände till det jag skrev, säkerligen mer än mig också ;)

Men undrar hur det går till när de ska kolla familjeverksamheter.

Tänker på allt från privatägda minimarts till strandverksamhet och annat. Det är främst där jag vet att det kan rulla in hundra tusentals slantar per månad utan att det redovisas eller på annat sätt blir kontrollerat.

Visst är det så och ofta görs skatten upp vid personligt besök av tjänsteman från "skatteverket", till bägges fördel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visst är det mycket svartjobbande i många sektorer och branscher.

På turistorterna undrar jag exempelvis hur mycket tatuerarna skattar i medeltal. ::);) De populäraste blir ju ganska "förmögna" på sitt yrke. Även i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är andelen småföretagare procentuellt betydligt större här än i Sverige. Vissa av dessa har så låga inkomster att de är befriade från skatt och andelen skattefuskare är nog stor, men att en majoritet bara sonika kan strunta i skatten är ju inte sant.

Skattemyndigheterna gör en del kontroller och jag känner till thaiföretag som åkt på rejäl restskatt. En stor del av befolkningen är ju dessutom anställda i privat eller statlig sektor och då dras ju skatten automatiskt från lönen.

Jag vet att redan kände till det jag skrev, säkerligen mer än mig också ;)

Men undrar hur det går till när de ska kolla familjeverksamheter.

Tänker på allt från privatägda minimarts till strandverksamhet och annat. Det är främst där jag vet att det kan rulla in hundra tusentals slantar per månad utan att det redovisas eller på annat sätt blir kontrollerat.

Visst är det så och ofta görs skatten upp vid personligt besök av tjänsteman från "skatteverket", till bägges fördel ;)

Du tänker på "täsagit" ;)

Men det är ju trots allt ingen skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×