Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
malmel

Hur "firar" ni jul i Thailand?

Rekommendera Poster

Hej!

Gissar att det finns många här som åker till Thailand över jul så slänger ut en fråga.

I år blir första gången vi är utomlands under julen, vi reser med två barn 4 och 8 år.

Jag har börjat fundera på hur mycket vi ska "fira" jul och tänkte kolla om ni vill dela med er av hur ni gjort? Tar ni det som en vanlig dag på stranden eller gör nåt speciellt? Har ni med er presenter eller skippar ni det helt?

Sonen är ju fortfarande ganska liten så har försökt att ställa in honom på att tomten inte hinner till Thailand men vet inte om han köper det :)

Så helt enkelt är jag tacksam för tips på vad ni gjort på julafton och hur ni förberett era barn på detta och hur de har upplevt julen i Thailand.

Tack på förhand!

/malmel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över jul bor vi på Serendipity på Koh Lipe så det är ju inte riktigt svenskt charterhotell...

/malmel

I första hand skulle nog jag kontakta hotellet och se om dom ordnar något julfirande.

Du kan ju alltid ta med dig nån liten present och sen kan du ju köpa där.

Allt beror ju på hur ni vill att ert julfirande ska vara.

När mina syskonbarn varit med i Thailand över jul så har själv resan varit mer än tillräckligt för dom. Den upplevelsen var så rolig för dom att det här med själva julen blev helt ointressant.

Nu tjatar dom om att få åka tillbaka och fira jula i Thailand istället för hemma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist vi var över jul i Thailand tog vi med lite småsaker som jag fyndat under året och världens minsta julgran med en batteridriven liten ljusslinga i! Barnen var överlyckliga över sina små presenter på julaftonsmorgon :) Naturligtvis finns det en uppsjö av saker att köpa där men jag hade hittat saker jag visste att de gillade som olika små lego.  Våra barn är vana att vi reser så de ser inte själva resan som en julklapp direkt, funkar nog lättare med lite större barn!

Förra gången kollade vi runt lite och hörde att det var en större middag på vårat gamla hotell, ingen svensk julmat men Thailändsk underhållning och en tomte. Ungarna hade jätte roligt!

Det blev inte så mycket firande för våran del förra julen så i år anstränger vi oss kanske lite extra för killarnas skull även om vi är i Thailand.( ...och nej de vill inte hellre stanna hemma i Sverige ;))I år ska vi vara på Lanta över jul, funderar på att boka bord på ett hak med "julbord" där jag hört att det dyker upp en tomte på julafton. ;) Lite paket blir det både hemma och där i Thailand!

Men vi viker ju inte hela dagen åt julfirande såklart, det kommer att mysas på någon strand såklart under dagen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit i Thailand över jul flera gånger med barnen när de var små (och när de var större). Vi har aldrig firat i Thailand och konstigt nog har det inte varit någon som saknat det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Julafon brukar bara vara en dag som alla andra dagar och vi brukar inte heller fira. För 2 år sedan blev det dock en spontanfest på julafton där vi snodde ihop det vi kom över och lyckades få till det med lite julmat och glögg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi firar aldrig jul när vi är i Thailand och detta blir väl den 8-9 resan dit över den perioden. Första året så tog vi med en eller 2 julklappar (som inte var så skrymmande) till sonen men det behövdes inte efter det. Han får en del innan vi åker istället.

Vi tycker att det är rätt skönt att inte fira svensk jul när vi är där. Ofta lyxar vi till det med mat och restaurangval den kvällen istället. Vi har aldrig ätit svensk julmat i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

De senaste två åren har jag firat jul hos en supertrevlig amerikan på ön. Vi brukar bli närmare ett hundratal i hans stora kåk. Man byter enkla presenter med varandra och äter och dricker gott.

Annars blir det nog mest att jag och frugan byter en present.

Bortsett från songkran bryr jag mig inte så väldans om högtider som julen. Men det är väl annat om man har barn i 3-15-årsåldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa hur ni firar!

Svensk mat har vi inte behov av i Thailand är kanske snarare  det här med paket o tomte vi får fundera på och hur vi ska förbereda dem innan, har ni fler tips tar vi gärna emot det :)

/malmel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det otroligt skönt att fly julen och fira att det går att bada i havet på julafton, ta en Chang och njuta av värmen men förstår liksom CT att det blir annorlunda med barn i familjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra barn är inte speciellt intresserade av julen, det uppmärksammas inte något speciellt.

För 2 år sedan hade de lite julfirande i skolan och jultomten kom med små klappar till barnen.

Det var bara det att när jag smög in lite försiktigt längst bak i klassrummet så var jultomten inte intressant längre, alla barnen kollade på mig i stället. Som om man kom från rymden eller så ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gissar att det finns många här som åker till Thailand över jul så slänger ut en fråga.

I år blir första gången vi är utomlands under julen, vi reser med två barn 4 och 8 år.

Jag har börjat fundera på hur mycket vi ska "fira" jul och tänkte kolla om ni vill dela med er av hur ni gjort? Tar ni det som en vanlig dag på stranden eller gör nåt speciellt? Har ni med er presenter eller skippar ni det helt?

Sonen är ju fortfarande ganska liten så har försökt att ställa in honom på att tomten inte hinner till Thailand men vet inte om han köper det :)

Så helt enkelt är jag tacksam för tips på vad ni gjort på julafton och hur ni förberett era barn på detta och hur de har upplevt julen i Thailand.

Tack på förhand!

/malmel

Hej!

Nu vet jag ju inte när Ni åker... Men jag hade kanske gjort något som typ....dagen innan avresa ,låtit Tomten komma å gett barnen några presenter å ätit lite julmat...för att sen i Thailand njuta av sol värme å thaimat, barnen bryr sig säkert inte om att NU idag är det julafton...det är nog oftast vi vuxna som sätter den pressen/stämpeln....när vi va i väg med 5 av våra (visserligen var de äldre) å vi var iväg i 7v så "firade" vi med att gå till en restaurang där de kunde beställa pizza ( vilket varit er eller mindre bannlyst....)

Men som sagt gör ingen för stor affär av det...oftast förknippar barn julen med det som är hemma å hemma är Ni inte...så det blir säkert kanon hur Ni än gör... lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över jul bor vi på Serendipity på Koh Lipe så det är ju inte riktigt svenskt charterhotell...

/malmel

Vi kan fira tillsammans på Lipe :) då vi också firar där med våra barn 5år (kille) och 9 år (tjej) :) EDIT//såg att vi pratat om våra barn redan haha

Slämt och sido, förra julen firade vi i Karon med småpaket i en strumpa på rummet och senare lite paket under en palm på hotellområdet. Dagen spenderade vi som vilken dag som helst i Thailand med sol och bad och thaimat.

I år på Lipe har vi sagt att vi firar lite mer svenskt i Sverige innan vi åker och kör en väldigt lightvariant av jul med endast få klappar. Våra barn kommer få en del grejor ändå under vår resa och inte minst i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Att befinna sig i thailand är jul varje dag...skönt att slippa all jul stress i Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Julen kommer att firas barfota, med tårna i sanden i vågornas ljud  med en Margharitaon the rocks som fördrinkm och med thaimat på menyn. 59 dagar till julafton  :chwi:beach:

Ljuvligt. Precis min stil att fira. Dvs, inte alls.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Julen kommer att firas barfota, med tårna i sanden i vågornas ljud  med en Margharitaon the rocks som fördrinkm och med thaimat på menyn. 59 dagar till julafton  :chwi:beach:

Ljuvligt. Precis min stil att fira. Dvs, inte alls.  :)

Visst är det härligt. Folk stressar över julbestyr o presenter. Själv flyr vi skiten. 🌴🌴🌴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar jobba. Försöker jobba alla storhelger för att få in kosing till min resa.

Edit: Haha! Nu först såg jag att det var i Thailand! Ursäkta! Jag är i Sverige på jul!  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×