Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
YouOnlyLiveOnce

Flytta till Thailand eller kambodja?

Rekommendera Poster

Gäst elglenno

Australien om du är under 30 och har lite pengar på fickan kan du åka på ett working hooliday visa och leta jobb, bo med andra personer så man delar på kostnader du skulle nog lyckas bättre där en i Thai iaf. Får ju jobba för skitlön men du överlever iaf.

Tror knappast han får visum till Australien med tanke på hans bakgrund, de har ju ganska strikta regler

har du sett på tv :) om du deklarera att du varit dömd för brott beronde på hur grovt brott såklart, så kan du bli förhörd där borta och hemma och ändå bli insläppt, men man behöver ju inte deklarera att man varit dömd vid en visum ansökan och får du visumet så är det ju grönt, det är ju samma till USA. Kanske inte helt ärligt men går gör det nog :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket kan te sig lätt i tanken medan det är något helt annat på plats. Man missar gärna saker och förenklar ;)

Om du tror det är lätt att skapa en lönsam internet verksamhet så gör det innan du åker. Det blir inte lättare sen.

Fixar du det är läget helt annat.

Allt är möjligt men har du ställt till det för dig i Sverige har du redan oddsen mot dig tyvärr.

Om du däremot ordnar upp det du flyr så har du oddsen på din sida att sen fortsätta den banan till Asien om det lockar. Byt ort i Sverige och starta om.

Att tabba sig i Thailand slutar lätt betydligt värre än i Sverige.

Hoppas det löser sig för dig oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Australien om du är under 30 och har lite pengar på fickan kan du åka på ett working hooliday visa och leta jobb, bo med andra personer så man delar på kostnader du skulle nog lyckas bättre där en i Thai iaf. Får ju jobba för skitlön men du överlever iaf.

Tror knappast han får visum till Australien med tanke på hans bakgrund, de har ju ganska strikta regler

har du sett på tv :) om du deklarera att du varit dömd för brott beronde på hur grovt brott såklart, så kan du bli förhörd där borta och hemma och ändå bli insläppt, men man behöver ju inte deklarera att man varit dömd vid en visum ansökan och får du visumet så är det ju grönt, det är ju samma till USA. Kanske inte helt ärligt men går gör det nog :)

Jag har flera kompisar som bor i Australien.

Om det är under 30 arbetsvisum så gör de lite grundligare kontroll oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik!

Försök lös dina problem innan du flyttar.

Verkar ingen bra lösning att " fly "...

Du verkar tänka väldigt kortsiktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Australien om du är under 30 och har lite pengar på fickan kan du åka på ett working hooliday visa och leta jobb, bo med andra personer så man delar på kostnader du skulle nog lyckas bättre där en i Thai iaf. Får ju jobba för skitlön men du överlever iaf.

Tror knappast han får visum till Australien med tanke på hans bakgrund, de har ju ganska strikta regler

har du sett på tv :) om du deklarera att du varit dömd för brott beronde på hur grovt brott såklart, så kan du bli förhörd där borta och hemma och ändå bli insläppt, men man behöver ju inte deklarera att man varit dömd vid en visum ansökan och får du visumet så är det ju grönt, det är ju samma till USA. Kanske inte helt ärligt men går gör det nog :)

Jag har flera kompisar som bor i Australien.

Om det är under 30 arbetsvisum så gör de lite grundligare kontroll oftast.

jo fast att kolla belastnings register på alla som söker tror jag knappt dom gör det tar ju lite tid att få sådant osv, nu för tiden kan man väl söka detta visum över nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är kring de 20 ( år), har du inte föräldrar som kan hjälpa dig att reda ut det som har hänt dig, eller andra släktingar, vänner?

Om du fixar dina problem hemma först tycker jag verkligen att du skall testa det som du brinner för, det brukar fungera och det är jättebra för unga att resa och lära sig ta hand om sig själva.

Om du nu inte använder några droger har du ju hur bra förutsättningar som helst, men smit inte ifrån det som är nu. Sök hjälp om du inte fixar att reda ut problemen själv! Om inte släktingarna vill hjälpa dig finns andra vägar.

Jag vet inte hur din familjesituation ser ut men själv skulle jag gråta blod av sorg om min son bara drog ifrån allt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressantaste tråden på länge. Jag är nyfiken på vad som skapat dina problem. alltså själva orsaken att det blivit som det blivit. Bra att det inte är droger iaf. Är det egenskaper i personligheten som gör att pengarna försvinner och fogden är efter dig. Är det stölder som gör att polisen är efter dig. Jag vet inte, men om man har de egenskaperna så kan man inte fly till ett annat land och tro att det ska bli annorlunda där. Du borde ha alla chanser att lyckas i grannkommunen om du är arbetsvillig och duktig på något. Om du kan arbeta online så undrar jag varför du inte redan börjat. Det blir inte enklare här i Thailand och absolut ingen kommer hjälpa dig om du står utan slantar i det "leende" landet. Här finns inget socialt skyddsnät, än mindre något soc att inte vilja ha att göra med. Drömmen om Thailand är bara ett vykort om en illusion. Thailand ÄR fantastiskt för den som lyckas eller är här på semester. Kambodja är förresten ett U-land i jämförelse. Du är bara 20 år och har gott om tid att rätta till det på hemmaplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik

Jag misstänker att du kanske är underhållsskyldig för barn.

Sen tycker jag att Ellen-Ka är väldigt naiv, byt ort. Här i

Sverige kommer ingen undan i synnerhet inte om man är infödd

svensk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, alla undrar varför jag inte har försökt att fixa det i sverige. jag har försökt men inte lyckats. Mina föräldrar samt släkt gav upp hoppet om mig när jag var 3 år gammal Båda föräldrarna tog då Droger och kunde inte ta hand om mig. Jag fick flytta runt i hela sverige olika hem olika anstalter osv. inget jag gillade men för ca 1 år sen fick jag egen lägenhet som soc då betalar och mina pengar kommer från just soc eller svart jobb så som motor jobb har eget garage här hemma så brukar hjälpa kompisar med olika problem och det ger rätt bra med Cash i fickan! beror ju på vad det är för jobb men oftast är det svåra jobb annars skulle dom inte komma :)

Det med polisen vill jag inte tala om men kan säga så här det har inget med Stölder att göra eller Droger. så döm mig inte i förväg!

Kronofogden har jag haft skuld sanering hos och har inget kvar att betala vad JAG vet och inte fått hem att jag ska betala något heller? så då borde jag ju inte få på knackning av dom?

Varför jag inte har startat något på internet redan? Jodu jag va databeroende förut så satt och hade massa saker uppe och fick in rätt mycket pengar under den tiden. men de blev att ja gick ut mer och mer och det kändes inte bra att sitta vid datorn längre.. men nu börjar jag få suget tillbaka så ja ni har rätt. Innan jag åker ska jag få upp något på nätet men just nu vet ja inte vad jag ska börja med.. men måste nog tänka över den biten ett tag. har olika planer iallafall!

Och det där med pengar nej jag kommer inte åka dit med lite pengar jag ska försöka spara undan allt jag kan i ca 2-6 månader det blir nog rätt bra med pengar och då även ha något på internet som säkerhet så jag inte sitter i klistret om jag inte hittar något jobb.

Sen boka en biljet Hem till sverige igen (1 år ombokning) så jag inte blir strandsatt i Thailand!

Något mer ni nu måste veta? fråga på..

En fråga vart är det mest med svenskar i just Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga vart är det mest med svenskar i just Thailand?

Per capita skulle jag tro Koh Lanta, Hua Hin och eventuellt Phuket (men knappast per capita).

De/vi finns på de flesta orter numer. Här på Samui bor det flest svenskar i Lamai-området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga vart är det mest med svenskar i just Thailand?

Per capita skulle jag tro Koh Lanta, Hua Hin och eventuellt Phuket (men knappast per capita).

De/vi finns på de flesta orter numer. Här på Samui bor det flest svenskar i Lamai-området.

Här i Jomtien/Pattaya finns det massor av svenskar varav många är långliggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En dagsfärsk artikel som beskriver ett par hundra strandsatta "turister" som bor på gatan i Bangkok och andra orter i Thailand:

http://world.time.com/2013/09/13/hangover-from-hell-hundreds-of-westerners-living-on-the-streets-of-thailand/

Med detta inlägg menar jag inte att TS kommer råka ut för motsvarande, utan vill bara påvisa att det inte är extremt sällsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm ja finns nog en hel del som lever på gatan träffade en kille stefan från Sverige som bodde bredvid khaosan road brukade sitta på geckobar soi rambuttri och dricka och snacka med folk, träffade han för första gången för 8-9 år sen han hade förtidspension och klarade sig ganska bra sa han på 7500 kr, billigt rum och billigt dricka träffade han sen varje år, han blev mer och mer alkis och för 3 år sen sa han att de hade sänkt hans pension till 3000 kr så han hade skippat rum bodde under bron, han sa det funkade men det var en kathoy som brukade komma och hälsa på och ville vänslas, vidare var problemet att han hade overstay på över 5 år samt att en fransman hade slagit ut alla framtänder på han kanske nån som vet vem jag menar ? för 2 år sen frågade jag efter han på baren de sa han åkt hem, inte en dag för tidigt blev glad men i nov när jag var där var han tillbaka på 1 mån semester han hade råd med rum mm nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här 1½ år senare snubblade jag över tråden då jag letade efter erfarenheter av att flytta till just Kambodja. Lite nyfiken, vad hände, vart det någon flytt?

Vart det flytt så stämde nog inte gissningarna om ett leverne i Thailand överens med verkligheten. Det går som västerlänning inte att leva på 2 papp per månad i Thailand, det går inte bara att öppna ett bolag utan cash om man nu ska driva det på laglig väg, det är på snudd omöjligt att hitta ett arbete på laglig väg och få rätt visum och den blå boken om man inte har specialkompetens osv. Hur det är i Kambodja v e t jag ju inte eftersom att det var det jag sökte efter. Börjar ruttna efter 5 år i Thailand, ständigt motarbetad, dags att dra vidare så Kambodja kanske kan vara något!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare! :) Nu är jag tillbaka i sverige igen en liten sväng och tänkte uppdatera lite på tråden. tanken slog mig nu när jag sitter här och kollar hur jag hamnade i kambodja att jag skrev ju ett inlägg!

Efter jag skrev denna tråd så bokade jag en enkel biljett till thailand. därifrån reste jag till kambodja. fixade visum innan. men hittade ett hus i Siem reap området att hyra för ca 8000bath där El,Internet,säng,AC,varmvatten etc ingick.

Och idagens läge så bor jag fortfarande kvar och hyr där, men då undrar väl alla hur i helvetet det gick till? jo jag säljer grapics/banners intros ja allt möjligt till folk så jag klarar mig på runt 90-100k bath per månad. rättare sagt ca 3 tusen USD Jag säljer både privat och till företag. typ logotyper osv har även gjort ett antal designer till vape flavor juice företag osv. Och Försöker även få inkomst från min ny startade youtube där jag gör musik.. har man inga cash i ett land där man behöver pengar så gör man allt för att få pengar!

så just nu är jag ju i sverige och hälsar på lite vänner, men åker tillbaka nästa vecka.

Har ni några frågor så ställ dom!

Men har ni några frågor om det är värt att bara sticka ifrån sverige med 0 cash.. då kan jag redan nu säga att gör de inte! ovärt om ni kommer dit utan pengar och hamnar på gatan alltså, det är hyfsat svårt att hitta jobb om ni inte kan flytande eng/khmer!

Ha de gött

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×