Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Hemvändare

Sveriges svängdörrar öppna igen!

Rekommendera Poster

Gäst Hemvändare

Detta läggs under order är fritt då det har inget att göra med aktuella händelser i Thailand: Kom dock ihåg att diskussioner brukar urarta, bli otrevliga på alla möjliga sätt, när det kommer till just invandring. Minsta tecken på detta och tråden kommer låsas/raderas.

Jag tror dina farhågor var överdrivna denna gången - kanske har något hänt inte bara på forumet utan i samhället i stort - äntligen kan vi ha en saklig debatt om invandring! Det är jättebra men vi har tyvärr förlorat 25 år!! ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt liten men ändå, är det inte så att vi alla egentligen är invandrare i "vårt" egna land, eller härstammar vi från något kryp som levde UNDER inlandsisen.

Jag menar att joden har funnits i hundratals millioner år och vi människor i Sverige något 10 tusentals år eller knappt det.

Vad tjabbar vi egentligen om, är inget annat än egoismen som lyser igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra Evert.

Då kan ju jag flytta till t.ex. Thailand. Kräva särbehandling och bli avlönad av Thailändska staten, kräva bidrag till möbler o.s.v.

För inte är väl Thailand också egoistiskt?

Ärligt Evert så tycker jag att ditt inlägg var lika dumt som mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom_yam är det så att de flyktingar som kommer till Sverige kräver allt detta. Är det inte så att svenska staten ERBJUDER allt detta som flyktingar får.

Tror INTE att flyktingarna KRÄVER att bli särbehandlade, tvärtom är det svenska myndigheter som pådyvlar dem allt detta. De (myndigheterna) förhindrar invandrarna från att ta jobb, godkänner inte ens deras utbildningar. Nä skjut på dem som bör skjutas, absolut INTE flyktingarna, de gör ju vad som helst för att överleva, handen på hjärtat, skulle inte du gjort sammalunda om du suttit i deras sits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Dom kan väl fly till Ryssland eller Kina som la sina veton så FN inte kunde gå in och delvis övervaka och kanske hjälpa civila i nöd eller vad nu FN pysslar med, sen sitter folk och skyller på USA att detta är enbart deras påhitt inga attacker har hänt och det är frid och fröjd i Syrien känner ni ens några syrianer som flytt? tror inte Obama ville ha detta på sitt skrivbord när han förmodligen har fullt upp att styra upp hemma med sjukvården höjda skatter osv, dom största skurkarna förutom syriens ledare är Ryssland och Kina, jag tackar gudarna att USA finns tänk att ha en Putin som världs polis. Vi borde skicka notan på alla Syrianer som flyr till Sverige till både Ryssland och Kina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elglenno - Varför skjuter även du på budbäraren, skjut den som står bakom erbjudandet, eller är du lika feg som alla andra.

Ge er på DEM som står bakom Sveriges erbjudanden.

Bara barnsligt att börja med att blanda in USA, den största imperialiststaten av dem alla, Ryssland ligger visserligen inte långt efter. INGEN av dessa välkomnar några flyktingar.

För att få slut på eländet fodras egentligen bara 2 saker, tyvärr kan jag inte få majoritet för att genomföra detta.

Vilka två saker kanske ni undrar över?

Förbjud religion

Förbjud politik

Blev detta genomfört vore det slut med alla motsättningar - tro mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom_yam är det så att de flyktingar som kommer till Sverige kräver allt detta. Är det inte så att svenska staten ERBJUDER allt detta som flyktingar får.

Tror INTE att flyktingarna KRÄVER att bli särbehandlade, tvärtom är det svenska myndigheter som pådyvlar dem allt detta. De (myndigheterna) förhindrar invandrarna från att ta jobb, godkänner inte ens deras utbildningar. Nä skjut på dem som bör skjutas, absolut INTE flyktingarna, de gör ju vad som helst för att överleva, handen på hjärtat, skulle inte du gjort sammalunda om du suttit i deras sits.

På tal om särbehandla!! Förtur på lägenhet. Jobb. Evert om du vill ha kunskap om ämnet så finns det andra saiter att titta på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ganska onödigt ha ett FN om det räcker med att nått av dom tre länderna kan rösta ner att dom får sköta sitt arbete, den lidande blir först och främst Syriens befolkning som nu även riskerar att bli totalt sönderbombade kanske i onödan vad vet vi, sen kommer den svenska skattebetalare som ska hjälpa dessa arma krakar delvis för att FN inte får göra sitt jobb, skamligt, som tur är är vi mänskliga och tarimot dom med öppna armar som lyckas ta sig hit men vi skulle lika gärna kunna sätta dom som kommer på flyg till Ryssland och Kina sen tacka för vetot här har ni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

och sen går politikerna ut med att ge PUT var det så? snacka om att ge SD extra röster dom kommer växa som ogräs nu. tyvärr eller vad man ska säga så håller jag lite med deras partiledare skicka dit soldater lös problemet där det är väl därför vi har yrkes militärer. Precis som i Bosnien vi väntar lite det är bäst.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror också detta gynnar SD. Min gissning är att de får mellan 9-12% i nästa riksdagsval, dvs i så fall en fördubbling jämfört med 2010. De har tur som har en så pass slipad och vältalig företrädare som Åkesson trots allt är. Med exempelvis Ekeroth, Almqvist eller fd partiledaren Mikael Jansson vid rodret, tror jag inte de hade nått riktigt samma framgångar.

Helt ärligt har jag själv liten insikt om huruvida invandringen är extremt kostsam, eller om den rentav förbättrar statsfinanserna på lång sikt. Jag verkar inte vara ensam då även nationalekonomer träter om detta. Jag antar att det är en kombination och att verkligheten ligger någonstans mitt emellan Sverigedemokraternas och Miljöpartiets kalkyler. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag har inget mot invandring men knappast att Sverige går eller gått + rent ekonomiskt på den det är ren fantasi, har ju inte riktigt samma regler som Thailand när det gäller invandring :), men jag är glad och stålt att kalla mig Svensk och betalar mycket skatt tar inte bara hand om våra egna utan massa olika folk från andra länder som har/haft det svårt en grym världsmedborgare svensken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Sen kan man ju undra hur man kan misslyckas att integreras i det svenska samhället när man får bostad, SFI, fri läkarvård, osv osv sisst var det väl körkort, kan man inte bli intergrerad i Sverige kan man inte bli det i nått land. Sen läser man det oranga brevet där står det man ska jobba längre för vi blir fler och lever längre nått går inte i hop tyvärr, skulle vi gå + på invandringen skulle det ju inte vara på det viset ren fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget mot invandring men knappast att Sverige går eller gått + rent ekonomiskt på den det är ren fantasi.

Som sagt, det finns olika bud om detta:

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

Mothugg till denna OECD-rapport och påföljande DN-artikel:

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/

Självklart är det en stor skillnad mellan välutbildade och "lättintegrerade" invandrare kontra de med mycket lite utbildning / "svårintegrerade" invandrare.

Tror att jag hoppar denna debatt nu, jag är invandrare själv numer och pratar hellre Thailand här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar vara förbjudet ( hemligtstämplat ) vad vet jag. Hur mycket invandringen kostar i Sverige. Reinfeldt det är bara att lägga korten på bordet, så har vårt grannland Norge öppnare diskussion om kostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Eftersom det verkar vara förbjudet ( hemligtstämplat ) vad vet jag. Hur mycket invandringen kostar i Sverige. Reinfeldt det är bara att lägga korten på bordet, så har vårt grannland Norge öppnare diskussion om kostnaderna.

skulle vi gå + skulle det garanterat stå överallt :) nej den som tror vi går plus när vi redan har arbetslöshet osv är nog långt från sanningen tyvärr, sen finns det ju dom som påstår att det är bra med invandring det skapar jobb, jo visst men arbetsgivaren är ju staten alltså finansieras dessa nya jobb med skatte pengar, det är lätt sitta som politiker och värka snäll och god och för PUT och fri invandring när det är svenska folket som betalar notan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Man ska inte heller glömma att alla positiva kalkyler om massinvandringen bygger på att Sveriges ekonomi är god och att vi har konstant tillväxt i världen.

Alla vet att vid sämre tider börjar folk hacka på varandra. Att då ha skapat enorma ojämlikheter, såväl kulturella som andra är ju potentiellt livsfarligt. Jag tycker Jugoslavien är ett bra exempel på vad som kan hända om staten och ekonomierna krackelerar. Från att ha varit goda grannar ena dagen till att ta fram stora klubban nästa dag.

Jag säger inte att det är omöjligt att alstra konflikter även i homogena länder men det är klart svårare då människor överlag förstår varandra bättre! Exempel; Jag har lätt att förstå tex en vegetarian som väljer att inte äta kött för att dom värnar om djuren men jag har tex svårare att förstå en person som ratar köttet i butiken och absolut måste ta hem en levande get och slakta i badkaret. Jag kommer aldrig förstå det. Olikheten är för stor och vips är det vi och dom vare sig jag vill det eller inte och det är just vi och dom som är faran för ett land och samhälle. 

Bara en sista sak i ämnet. Om man tror att Jimmie Åkesson och SD är det stora "hotet" så visar det bara att man inte förstår problemet. Att begränsa invandringen slår egentligen bara undan fötterna från dom verkliga hoten dvs dom framtida "ledarna" typ Slobodan Milosevic vars spelplan tillintetgörs!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slobodan_Milo%C5%A1evi%C4%87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är regeringens ansvar att ordna boende till flyktingar och inte kommunerna. Jag undrar som en stad som Södertälje där det enl. kommunordförande Boel Godner redan kan bo 8-10 invandrare i en tvåa hur regeringen skall kunna ordna boende till alla dessa Syrier som nu kommer o får PUT när inte ens en kvinna med en tre månaders baby o hennes sambo som har fast jobb på Scania i Södertälje kan få tag i en lägenhet efter ett års letande.

I en artikel jag läste i LT i förra veckan står det: 

"Bristen på hyresrätter i Södertälje växer. – Vi har jobb båda två, men kan tvingas flytta härifrån för att vi i inte har egen bostad, säger Daria Kalliomäki."

Boel Godner säger också: "att det tar i snitt runt 7 - 9 år innan en invandrare kommer in i arbete." Vad kostar inte det?

Sen skall vi också ha i åtanke att ungefär 80% av alla Somaliska invandrare INTE har ett arbete här utan lever på socialbidrag

och en stor del av dessa kommer också att vara kvar i ett livslångt bidragsberoende. Allt betalt med våra skattepengar med tanke på att våra pensionärerna fick en hundring mer av Reinfeldt i plånboken nyligen att roa sig med.

Det verkar som om Sverige håller på att bli någon sorts social inrättning där område efter område görs om till ghetto liknande inrättningar.

Det är klart att vi skall hjälpa folk i nöd men inte behöva att ta emot flest av alla i hela EU o dessutom ge alla Syrier PUT.

Helt galet enl. min uppfattning!

Varför inte ha en invandringspolitik jämfört med våra grannländer som enbart tar emot en bråkdel av vad vi tar emot? De har garanterat inga upplopp o bilbränder på agendan eftersom de klarar av att integrera de som kommer dit eftersom dörrarna inte står på vid gavel där.

Är jag rasist nu?     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja det är ju inte för inte SD sitter där dom gör och förmodligen får mer röster, det ända dom andra politikerna hade behövt göra är att säga "Jimmy har inte fel i allt han säger vi har problem med vissa saker när det kommer till den frågan" missnöjet är ju tydligt bland dom som har rätt att rösta i landet då kanske man ska försöka anpassa sig lite efter det och inte köra på med PUT osv det blir ju politiskt självmord och vipps har SD växt sig ännu starkare, om nu dom andra politikerna vill ha bort SD och deras politik så gör dom ju general fel och allt får motsatt efekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är regeringens ansvar att ordna boende till flyktingar och inte kommunerna. Jag undrar som en stad som Södertälje där det enl. kommunordförande Boel Godner redan kan bo 8-10 invandrare i en tvåa hur regeringen skall kunna ordna boende till alla dessa Syrier som nu kommer o får PUT när inte ens en kvinna med en tre månaders baby o hennes sambo som har fast jobb på Scania i Södertälje kan få tag i en lägenhet efter ett års letande.

I en artikel jag läste i LT i förra veckan står det: 

"Bristen på hyresrätter i Södertälje växer. – Vi har jobb båda två, men kan tvingas flytta härifrån för att vi i inte har egen bostad, säger Daria Kalliomäki."

Boel Godner säger också: "att det tar i snitt runt 7 - 9 år innan en invandrare kommer in i arbete." Vad kostar inte det?

Sen skall vi också ha i åtanke att ungefär 80% av alla Somaliska invandrare INTE har ett arbete här utan lever på socialbidrag

och en stor del av dessa kommer också att vara kvar i ett livslångt bidragsberoende. Allt betalt med våra skattepengar med tanke på att våra pensionärerna fick en hundring mer av Reinfeldt i plånboken nyligen att roa sig med.

Det verkar som om Sverige håller på att bli någon sorts social inrättning där område efter område görs om till ghetto liknande inrättningar.

Det är klart att vi skall hjälpa folk i nöd men inte behöva att ta emot flest av alla i hela EU o dessutom ge alla Syrier PUT.

Helt galet enl. min uppfattning!

Varför inte ha en invandringspolitik jämfört med våra grannländer som enbart tar emot en bråkdel av vad vi tar emot? De har garanterat inga upplopp o bilbränder på agendan eftersom de klarar av att integrera de som kommer dit eftersom dörrarna inte står på vid gavel där.

Är jag rasist nu?     

Bra talat jakthund bara att hålla med i galenskapen. :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elgenno var inne på att skicka flyktingarna till Ryssland och eller Kina eftersom de lagt in sitt veto.

Vore det inte bättre att jänkarna, i stället för att offra soldater och en massa pengar på ammunition till sina på vapen, fyllde sina militärbåtar med flyktingar och förde dem till USA.

Lämna dem kvar som gillar regimen i Syrien - är vi inte då kvitt problemet, dessutom är det väl så att jänkarna i gemene man är EMOT ett ingripande just i Syrien, finns inget där att varken tjäna eller försvara.

Sedan vatt det väl ett dj''la aber att vi tog in en massa finnar på 60 talet + alla greker och juggar på 70 talet, då minsann dög invandringen. Nu när det är kris och oroligheter i Europa ska vi hux flux spärra all invandring - dumheter, utnyttja i stället den kompetens invandrarna har i stället för att sätta dem i flyktingläger.

Det är mellanklassen och de välutbildade som har råd att fly, kanonmaten får snällt stanna kvar och uthärda eländet.

Vore svenska myndigheter riktigt smarta och utnyttjade det gyllne tillfälle som nu erbjuds skulle vi billigt och enkelt stärka våra positioner i Europas näringsliv. Ja ja vet, myndigheterna gör tyvärr precis tvärtom, exempelvis finns det utmärkta kirurger som endast fått tag i taxijobb o.s.v.

Nej släpp invandringen fri, låt invandrarna konkurrera på lika villkor, GODKÄNN deras kunskaper.

Se hur myndigheterna behandlar allra s.k. egenföretagare som kommer från de forna baltstaterna + Polen. De har verkligen fått en egen GRÄDDFIL, de kan i dagens Sverige med lätthet konkurrera ut vilken svensk arbetstagare som helst, detta är tydligen bra för det ska hålla ned lönenivån eller kostnadsläget för företagen. Tänker man efter är det i stället rena Ebberöds bank, men tänka efter ska vi inte.

Anställer jag en polack till att köra min lastbil får jag en TOTALKOSTNAD lönemässigt som UNDERSTIGER 100/tim motsvarande svensk skulle kosta mig över 300/tim - är det ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två frågor Evert.

Var bor du?

Har du många invandrare i din närhet som du kommer i kontakt med?

Kan lägga till att jag inte tror att just flyktingar som är problemet, självklart ska folk som riskerar att dö tas emot, tillfälligt eller permanent om dom inte KAN återvända. Problemet är väl att alla anhöriga ska hit sen.

Och, det sticker åtminstone mig i ögonen när flyktingar helt plötsligt kan besöka sina hemländer, tydligen är alla risker över då ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att det väller in kirurger o annat högutbildat folk ifrån Syrien även om det förstås också finns men i en mycket begränsad skala i förhållande till alla de som kommer hit.

Undrar förresten om det har invandrat en enda Somalisk kirurg hit? :waiting:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×