Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
CamGus

Bangkok,Koh Samui o öarna omkring juni 2014

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är 2 vuxna och två 13åringar som ska tillbringa hela juni i Thailand.

första gången vi åker på sommaren,men hoppas på badbara stränder o fint väder! :dan

vi börjar med 3 nätter i Bangkok för lite slappande,shopping,bio o sightseing.

DnD inns familjerum ska bokas om ingen har bättre förlag i samma prisklass(500:-/natt för oss alla)?

Flyget Bkk-Koh Samui känns för dyrt så vi satsar på tåg istället bkk-surat thani och sen båten över till Koh samui.

är det någon som gjort denna resa de senaste åren?

vi tänkte åka 1 klass sovkupé,kan vara en kul upplevelse :)

Framme på Samui har vi tittat på Maenam beach,där verkar finnas billiga bra boenden direkt på stranden.

förslag från någon som varit där uppskattas!

Lamai verkar också vara ett bra ställe med lite mer liv,där skulle vi vilja bo på La wanta,men vi får se när vi kommer ner,vi kommer bara förboka i Bangkok.

Någon som har tips på bra boenden(gärna där vi 4 kan bo ihop,barnen verkar räknas som vuxna på de flesta hotell),kul utflykter,restauranger,stränder marknader osv?

vi tar tacksamt emot all info :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyget Bkk-Koh Samui känns för dyrt så vi satsar på tåg istället bkk-surat thani och sen båten över till Koh samui.

är det någon som gjort denna resa de senaste åren?

vi tänkte åka 1 klass sovkupé,kan vara en kul upplevelse :)

Förstaklasskupé är kanonbra om man är ett par, men vänta er absolut ingen lyx. Det är spartanskt men med helt ok sängar. Jag gillar att det finns ett litet handfat och att man kan låsa om sig. Från tågstationen åker man buss eller minibuss mot färjorna i Donsak.

Ett annat tips är att flyga till Surat. Det är mycket billigare än till Samui. Jag flyger den sträckan flera gånger om året och tycker det är smidigt. "Flygbussen" står oftast och väntar för vidare färd mot färjepiren i Donsak. Biljetterna köper man i "avgångshallen". Försäljarna brukar vara uppmärksamma beträffande "faranger". Att missa dom känns nästan omöjligt.

Jag har skrivit så mycket om boenden och attraktioner på Samui, så jag låter andra ta den biten.

Ps. Skrev om svaret en aning eftersom jag läste frågan lite dåligt. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi är 2 vuxna och två 13åringar som ska tillbringa hela juni i Thailand.

första gången vi åker på sommaren,men hoppas på badbara stränder o fint väder! :dan

vi börjar med 3 nätter i Bangkok för lite slappande,shopping,bio o sightseing.

DnD inns familjerum ska bokas om ingen har bättre förlag i samma prisklass(500:-/natt för oss alla)?

Flyget Bkk-Koh Samui känns för dyrt så vi satsar på tåg istället bkk-surat thani och sen båten över till Koh samui.

är det någon som gjort denna resa de senaste åren?

vi tänkte åka 1 klass sovkupé,kan vara en kul upplevelse :)

Framme på Samui har vi tittat på Maenam beach,där verkar finnas billiga bra boenden direkt på stranden.

förslag från någon som varit där uppskattas!

Lamai verkar också vara ett bra ställe med lite mer liv,där skulle vi vilja bo på La wanta,men vi får se när vi kommer ner,vi kommer bara förboka i Bangkok.

Någon som har tips på bra boenden(gärna där vi 4 kan bo ihop,barnen verkar räknas som vuxna på de flesta hotell),kul utflykter,restauranger,stränder marknader osv?

vi tar tacksamt emot all info :)

Funderat på att flyga med Air Asia till Surat? Kostar förmodligen inte mer än att ta tåget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova med P&P Samui resort på Chaweng beach, läget är garanterat optimalt och även stranden, vid denna årstid slår den t.o.m Choengmon beach.

Där kan ni knö ihop er i ett rum, priset lär hamna på i runda slängar 12-1300 baht/natt eller 2 bungalows 2000 baht/natt. Detta gäller om ni tänker stanna hela tiden på samma boende.

Går att göra bra pris på Suneast bungalow också på Chaweng, även där görs priset upp vid incheckningen.

Priserna inkludera INTE frukost.

Självklart ska ni flyga med Air Asia ned till SuratThani, enkelt, bekvämt och billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!! :)

Flyget Bangkok-Surat Thani blev 1900:- för oss 4 tur o retur,suveränt!

vet någon om priserna går upp mycket? vi är inte sugna på att boka Surat thani-Bangkok eftersom vi inte vet när vi vill åka,vi kanske vill ha en vecka i bangkok eller bara en natt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!! :)

Flyget Bangkok-Surat Thani blev 1900:- för oss 4 tur o retur,suveränt!

vet någon om priserna går upp mycket? vi är inte sugna på att boka Surat thani-Bangkok eftersom vi inte vet när vi vill åka,vi kanske vill ha en vecka i bangkok eller bara en natt...

Priserna brukar inte gå upp så värst. I varje fall inte så man känner sig skinnad. Om man bokar tätt inpå brukar de kosta sisådär 1600-2100 baht per person (enkel resa), inklusive skatter. Det är lite olika.

Dock skall man ta i beräkningen att flyget kan bli fullbokat. Inte minst under högsäsong, veckoslut och på thailändska helgdagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Hej!

På Mae Nam beachen kan jag rekommendera "The Florist Resort" som ligger mitt på denna beach!

Vi bodde där sommaren 2010..frukosten som ingår kan kännas simpel men allt finns, sedan går det att köpa till annan mat om man känner för det på morgonen.

http://www.sawadee.com/hotel/samui/theflorist/

Ett annat ställe är Hutcha Resort som jag gick förbi och verkar vara ett fint ställe som inte kostar skjortan!

http://www.sawadee.com/hotel/samui/hutcha/

Mvh/Muangthai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har också tänkt flyga mellan Bangkok och Koh Samui (2 vuxna). Tanken är att ta oss vidare direkt till Koh Tao därifrån. Om man istället flyger till Surat Thani hur fungerar transporten vidare till Koh Tao?

Vi är inte "jättepriskänsliga" utan vill att det ska gå snabbt och vara smidigt... Men tjänar vi ett par tusen så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har också tänkt flyga mellan Bangkok och Koh Samui (2 vuxna). Tanken är att ta oss vidare direkt till Koh Tao därifrån. Om man istället flyger till Surat Thani hur fungerar transporten vidare till Koh Tao?

Vi är inte "jättepriskänsliga" utan vill att det ska gå snabbt och vara smidigt... Men tjänar vi ett par tusen så...

Snabbast är helt klart att flyga till kokosön men det kostar på. Jag tror att det är smidigare att flyga till Chumpon istället för Surat men är inte helt säker på det.

http://wikitravel.org/en/Ko_Tao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla när man kan göra det enkelt?

Går minst lika bra att åka med Lomprayah till Koh Tao. Åk med deras buss och båt direkt från Bkk.

Googla på Lomprayah ticket, troligtvis kan du både se tider, priser och boka biljetter.

Du bokar biljetter till Samui men kan sedan stiga av var som helst under resan + fortsätta vidare någon annan dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla när man kan göra det enkelt?

Går minst lika bra att åka med Lomprayah till Koh Tao. Åk med deras buss och båt direkt från Bkk.

Googla på Lomprayah ticket, troligtvis kan du både se tider, priser och boka biljetter.

Du bokar biljetter till Samui men kan sedan stiga av var som helst under resan + fortsätta vidare någon annan dag.

Håller helt med här, har åkt den resan för 3 år sedan men vi klev av på Phangnan och bolaget är mkt bra att åka med. Kolla på deras hemsida om en buss/båtanslutning kan passa tidsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla när man kan göra det enkelt?

Går minst lika bra att åka med Lomprayah till Koh Tao. Åk med deras buss och båt direkt från Bkk.

Googla på Lomprayah ticket, troligtvis kan du både se tider, priser och boka biljetter.

Du bokar biljetter till Samui men kan sedan stiga av var som helst under resan + fortsätta vidare någon annan dag.

Håller helt med här, har åkt den resan för 3 år sedan men vi klev av på Phangnan och bolaget är mkt bra att åka med. Kolla på deras hemsida om en buss/båtanslutning kan passa tidsmässigt.

Jag håller med om att det är smidigt, men det finns en "invändning". Vid hög sjö kräks en tredjedel (eller så) av passagerarna i påsar som delas ut.

Men som sagt, när vågorna är "normala" är det ett smidigt sätt att ta sig till Koh Tao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ene har ju i vilket fall som helst tänkt ta sig till Koh Tao. Måste vara smidigare och bekvämare att ta bussen till Chumphon + båt till Koh Tao än att först flyga till Samui/Suratthani sedan ta båt/buss och båt till Koh Tao. Sjön kan vara lika djävlig/fin vilket håll du än anfaller ön från eller?

Rent tidsmässigt kan det vara bättre med flyg till Samui + båten om man tajmar in tiderna perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Katamaranen från Chumpon är inte rolig i kraftig motsjö! För min del är det en gång och aldrig mer utan skulle om möjligt välja en stabil bilfärja från Surat eller Samui.

I Juni är väl förmodligen risken mindre för hög sjö än när jag åkte nån gång under senhösten men jag gör inte om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag går in och tittar på Lomphrayas sida finns det bara två avgångar från Bangkok. 21 på kvällen eller 06 på morgonen.

Sen tar resan 13 timmar.

Det blir ju en jättelång resa jämfört med flyget till Samui, eller har jag tittat fel?

Först flygresan från Sverige på minst 12 timmar och sen 13 timmar till innan man är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen jag det, men personligen tycker jag det är ganska perfekt att att lämna Bkk runt 21 tiden, sova på bussen, vilket går bra, för att i ottan gå ombord på katamaranen. Runt 9 tiden är man på Koh Tao och båtresan Chumphon - Tao är obetydligt längre än den mellan Samui - Tao.

Visst kommer man ned till Bkk tidig morgon och måste den dagen vara på Koh Tao så är flyget till Samui + katamaranen till Tao snabbast (gäller att landa senast 11.00 på Samui) men inte direkt billigt.

Åker man Lomprayahs alternativ från Bkk kl 21.00 är det i princip gratis, ja om man är 2 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ställer Lomprayahs alternativ mot de statliga bussarna då? Vad har ni för kommentarer till det? Bekvämlighet, tider mm.

Jag skall visserligen endast till Koh Phangan men ställer frågan här ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla när man kan göra det enkelt?

Går minst lika bra att åka med Lomprayah till Koh Tao. Åk med deras buss och båt direkt från Bkk.

Googla på Lomprayah ticket, troligtvis kan du både se tider, priser och boka biljetter.

Du bokar biljetter till Samui men kan sedan stiga av var som helst under resan + fortsätta vidare någon annan dag.

Håller helt med här, har åkt den resan för 3 år sedan men vi klev av på Phangnan och bolaget är mkt bra att åka med. Kolla på deras hemsida om en buss/båtanslutning kan passa tidsmässigt.

Jag håller med om att det är smidigt, men det finns en "invändning". Vid hög sjö kräks en tredjedel (eller så) av passagerarna i påsar som delas ut.

Men som sagt, när vågorna är "normala" är det ett smidigt sätt att ta sig till Koh Tao.

Och vissa hinner inte ens få fram påsarna... brrr hemska minnen från augusti 2011 :) Själv hade jag tagit postafen så jag mådde toppen men det var lite lätt äckligt med folket runt omkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag går in och tittar på Lomphrayas sida finns det bara två avgångar från Bangkok. 21 på kvällen eller 06 på morgonen.

Sen tar resan 13 timmar.

Det blir ju en jättelång resa jämfört med flyget till Samui, eller har jag tittat fel?

Först flygresan från Sverige på minst 12 timmar och sen 13 timmar till innan man är framme.

Det är för folk som har mycket tid och lite pengar! Inget för vanliga 2 veckors turister!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många soldagar tror man på under en sådan resa? Har aldrig varit på semester under sommaren i Thailand utan bara besökt Bangkok,Har många års semesterveckor på vinter runt Phuket/Krabi/khao lak och älskar det!! tror ni att jag skulle uppskatta sommar i Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många soldagar tror man på under en sådan resa? Har aldrig varit på semester under sommaren i Thailand utan bara besökt Bangkok,Har många års semesterveckor på vinter runt Phuket/Krabi/khao lak och älskar det!! tror ni att jag skulle uppskatta sommar i Thailand?

Det varierar väldigt. Det kan vara allt från 15-30 dagar per månad. Jag skriver liverapporter om vädret på en Koh Samui-sajt och så här var det 2013:

2013

1 juni - 6 juni: Växlande molnighet/sol

7 juni - 11 juni: Mest blå himmel och sol

12 juni - 17 juni: Gråare himmel, men knappt något regn

18 juni - 28 juni: Växlande molnighet/sol. Riktigt varmt, 32-36 grader.

29 juni - 30 juni: Blå himmel och sol

1 juli - 17 juli: Växlande molnighet/sol

18 juli: Riktigt starka vindar. Vissa träd blåste ner

18 juli - 14 augusti: Växlande molnighet/sol. Några dagar med knallblå himmel. Knappt något regn

15 augusti - 18 augusti: Blå himmel och sol

19 augusti - 25 augusti: Växlande molnighet/sol. Några korta skurar

26 augusti - 27 augusti: Blå himmel och sol

28 augusti - 1 september: Växlande molnighet/sol

2012

Har inte riktigt tid att lista det just nu, men korfattat var sommaren ganska identisk med 2013. Mycket sol och växlande molnighet. Knappt något regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädret på Samui är som svenskt juni och juliväder, stora skillnaden är temperaturen = ca 10 grader varmare = stort +

Stort minus är däremot att det inte är några långa kvällar, pang bom sedan är det kol svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×