Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mustikka

PANIK vädret i koh samui

Rekommendera Poster

Börjar få panik. Vi fick reda på att det är högsäsong i juöi augusti.  Vi åker den 29e juli och får nu se väderprognosen  :o det är typ regn regn regn med åska i 13 dagar i streck. EN DAG SOL med moln typ. Hur är vädret där egentligen?  Vi ska på smekmånad och jag vill avboka. Är jag nojig nu? Började nästan gråta och bråka med min fästman. 

Är någon där nu?  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm står överallt på hotell och koh samui sidor att det är högsäsong då. Ska man till Thailand under sommaren så ska man till koh samui. Så förstod jag när bådr resebolag och forum sagt samma.  Men nu börjar jag stark tvivla på det.  Det ser ju ut som storm :( inte vill man ju åka dir nu inte. Tror knappast jag kan avboka heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen här på forumet skulle säga till er att det ät högsäsong på Koh Samui under sommaren - inte vad beträffar vädret.

Dock är det så att vädret på Koh Samui brukar i regel vara något bättre än på Krabi, Phuket, Koh Chang mm. och därmed vill hotellen få ha "högsäsongs"-priser då.

Om man vänder på allt och utgår istället från frågeställningen som lyder; var är vädret bäst under den svenska sommaren, så är dock svaret att det är faktiskt Koh Samui / Koh Phangan - alltså på östsidan av Thailand.

Vädret under den tiden är växlande, oftast inte så mycket regn på dagarna, men oftast blir det mer molnigt och inte lika het som det är under januari-mars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är (nästan) alltid på Samui och just nu är det småmulet, även om fåglarna sjunger utanför. Jag rapporterar dagligen om vädret på en annan sajt och kan genom att kika på denna konstatera på att juli hittills bjudit på växlande molnighet (faktiskt varje dag) med en hel del sol och vissa kortare skurar.

Det är inte regnperiod på Samui nu. Den inleds normalt i september-oktober. Som sagt kan det snarare beskrivas som en mellanperiod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett är det perfekt semesterväder för oss turister just under tiden Juni -Augusti. En kortvarig regnskur (åskskur) på i snitt 1 timma var tredje dag kan man räkna med, lite soldis - halvmulet väder vilket gör att semestern blir verkligt rogivande. Solbrun eller bränd hinner du i vilket fall som helst med att bli.

Nu är dock vädret som det är, inget att lita på. Du kan lika väl få regn och blåst i flera dagar eller strålande solsken - som dock sällan förekommer just denna årstid.

Boende till attraktiva priser är ändå inte svårt att finna - något av en mellansäsong.

Leta via nätet upp boenden som du är intresserad av, reservera och väl på plats gå runt och ackordera priser, de flesta har god prutmån.

Du kan även via mail förhandla fram rätt pris, i mitt tycke betydligt svårare, men..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på Koh Phanghan nu och vädret har hittills varit rätt ok. Mer blåst (ffa igår) och regn än när jag var i regionen för ett par år sedan. Just nu är det 29 C, så gott som vindstilla och varenda solstol är upptagen. Jag tycker det är rätt skönt när det inte steker hela tiden. Fast lite blå himmel skulle inte skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter pa Samuis pittoreska flygplats just nu och vantar pa hemfard efter 12 dagar pa min nya favorito. Mulet och sol pa dagarna, ibland nagan kort regnskur, igar dock en riktig tornado drog igenom Lamai! Pa kvallarna regnar det en kort stund varje kvall. Runt 30 grader pa kvallarna, och ingen besvarande luftfuktighet. Klimatet var mkt behagligt for en svettig tjockis som mig.

Jag gillat Samui battre an Phuket, da det var lugnare tempo och vanligare atmosfar. Stranderna och vattnet haller kanske inte samma klass, och byggnader och sadant ar aldre och lite mer omoderna. Men pa Phukets vastkust ar ju allt nybyggt pga tsunamin. Bra prislage pa mat och shopping, aven om Lamai var ratt torftigt pa den fronten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Inge så mycket turister den här årstiden, så oroa dig inte utan åk iväg med er :). Jag kom hem därifrån för en vecka sedan, och innan resan var även jag lite nojig, men i onödan. Oavsett vilket får ni troligen bättre väder än i Sverige iaf ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Vi åkte för några veckor sedan till öarna kring Samui, prognosen var regn och åska (som vanligt). Vi hade faktiskt några dagar med lite ostadigt väder innan det slog om till att bli nästan för varmt med strålande sol och tvärblå himmel. Enstaka åskskurar kom och rensade upp luften med några dagars mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är inte åskaväder varje dag?. Fick ju lite panik när jag inte såg någon sol alls på väderrapporten. Blev då ganska små lurad när jag trodde det var så kallad högsäsong. Självklart förväntade jag mig lite regn någon timma lr så men att det ska vara varje dag varje sekund trodde jag inte. Hoppas verkligen väderprognosen har fel. För vi kan inte avboka biljetterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är inte åskaväder varje dag?. Fick ju lite panik när jag inte såg någon sol alls på väderrapporten. Blev då ganska små lurad när jag trodde det var så kallad högsäsong. Självklart förväntade jag mig lite regn någon timma lr så men att det ska vara varje dag varje sekund trodde jag inte. Hoppas verkligen väderprognosen har fel. För vi kan inte avboka biljetterna.

Det är småmulet nu, men åskar gör det inte. Några knallar var tredje kväll/natt sisådär.

Vädret har varit mestadels fint i mars, april, maj och juni (växlande moln, lite nederbörd och sol), men just den senaste veckan har det varit molnigare. Men det är ju som i Sverige, det finns inga garantier om vita jular (i de södra delarna) eller en riktigt vacker sommar.

Hoppas ni får det fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.samuiwebcam.com/crystal_bay_koh_samui.html

Kollar man webcamen här just nu ser det inte ut som CT skriver, men folket på stranden verkar ju inte lida.

På vilket sätt ser det inte ut som jag skriver? ???

Jag sitter för övrigt mindre än 500 meter från den webbkameran du länkar till och ser ut från kontorets panaramafönster.

Kolla webcameran som riktas mot byggnaden jag sitter i JUST NU: http://www.samuicam.com/index.html?c=USM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

http://www.samuiwebcam.com/crystal_bay_koh_samui.html

Kollar man webcamen här just nu ser det inte ut som CT skriver, men folket på stranden verkar ju inte lida.

På vilket sätt ser det inte ut som jag skriver? ???

Jag sitter för övrigt mindre än 500 meter från den webbkameran och ser ut från kontorets panaramafönster.

Kolla webcameran som riktas mot byggnaden jag sitter i JUST NU: http://www.samuicam.com/index.html?c=USM

Det slank med ett "inte" som inte skulle vart där, Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man kan hetsa upp sig så mycket över det här med vädret.

Vädret är som det är och blir som det blir.

Fördelen med Koh Samui tex är ju att även om det är molning så är det varmt och skönt. Här i Sverige blir det ju ofta lite kyligt när det är molnigt.

Appropå väderprognoser, jag tycker nog inte SMHI är så där jätteduktiga heller på det här med att ge prognoser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kommer ihåg det svenska vädret under Juli 2012. Jämför det med årets Juliväder. Likadant är det på Samui. Ibland något bättre eller väldigt bra, ibland något mer regn. Den stora skillnaden är att det nästan alltid är minst 30 grader varmt om dagarna och runt 25 grader om nätterna.

Dessutom är det så att efter regn kommer alltid sol, ja om det förstås inte kommer mer regn.

Yr.no visar dock på rätt hyfsat väder och de brukar ändå visa på mer regn än det i verkligheten kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror Maffian på Samui rekar att åka nu när det är lite kunder. Bäste tiden är annars december till April, kan komma skurar i April men lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osvuret är ALLTID bäst, var på Samui under Mars och April 2011 vid hade ett regnoväder som varade i över 2 veckor med översvämningar och strömavbrott i flera dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur man kan hetsa upp sig så mycket över det här med vädret.

Vädret är som det är och blir som det blir.

Fördelen med Koh Samui tex är ju att även om det är molning så är det varmt och skönt. Här i Sverige blir det ju ofta lite kyligt när det är molnigt.

Appropå väderprognoser, jag tycker nog inte SMHI är så där jätteduktiga heller på det här med att ge prognoser :)

Håller med! Fördelen med lite moln är att vi legat längre på stranden då det inte steker lika mkt. 29-31 C dagtid och inte så mkt svalare kvällstid. Skönt väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Fördelen med lite moln är att vi legat längre på stranden då det inte steker lika mkt. 29-31 C dagtid och inte så mkt svalare kvällstid. Skönt väder!

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×