Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Nattsyster

Jag har fått jobb.....

Rekommendera Poster

får man fråga om det är bra betalt

och vad kostar tjänstebostad mm

samt får du betala resan ner själv?

Med tanke på att hon får arbetstillstånd så borde hon tjäna minst 50 000 baht per månad.

Tror den är betydligt högre. På deras sida utlovas att "nettolönen blir ungeför som i Sverige men att levnadsomkostnaderna blir betydligt lägre". Som ssk känns det väldigt intressant!

Jag tjänar strax under 80 000 bath/månad. Resan är betald, boendet och försäkring oxå. Jag får ingen OBersättning och kommer att jobba 40 timmar/ veckan.

Men lönen känns inte så viktig, för mig är det viktiga att slippa tillbringa vintern i Sverige.

Lena

låter ju riktigt bra grattis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kommer att jobba 6 mån och en dag för att inte betala skatt i Sverige. Eller hur?

Du kommer jobba ca 2,5 mån under 2013 och resten under 2014. Hur blir det då??

Grattis till jobbet!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kommer att jobba 6 mån och en dag för att inte betala skatt i Sverige. Eller hur?

Du kommer jobba ca 2,5 mån under 2013 och resten under 2014. Hur blir det då??

Grattis till jobbet!!!

Tack!

Det räknas inte per kalenderår så det är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice, har själv funderat men barnen får bli flygfärdiga först...

Aha, dom är alltså under 6 år..  ;)

+1  :D

Nja int riktigt då...nu räknas väl flygfärdiga, när de flyttar hemifrån, typ 25....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra att du påminner mig. jag har tänkt uppdatera er men inte riktigt kommit mig för.

Jag har en vecka drygt kvar att jobba och jag haft det bästa halvåret i mitt liv. Nu ska jag har lite ledigt innan jag åker tillbaka till Sverige 12/5. Det blir tåg Bangkok -Singapore med ett kort stopp i Penang, några dagar i Singapore, flyg till Bali och sen flyg hem till Sverige via Bangkok.

Där kommer jag jobba på mitt fasta jobb på SÖS resursteam i tre och en halv månad, till 31/8 då jag flyger till NYC. Efter 10 dagar där ska jag göra världens grej!!!!! Jag ska åka tåg NYC- Chikago- San Fransisco - Los Angeles - New Orleans med lite stopp efter vägen. Efter det blir det sol och bad i Playa del Carmen, Mexico i 10 dagar och sen flyg till Bangkok och vidare till Hua Hin där jag ska jobba sex nya månader.

Jag har fått tjänstledigt en vinter till från SÖS, det var inget problem, min chef beviljade det direkt!!!

Här bor vi, ca 30 svenska syrror i ett bungalowområde, Smart house village, ca 8 km från Centrala Hua HIn. Vi har avtal med taxi så de kör oss för 40 skr fram och tillbaka per bil oberoende hur många vi är. jag bor ensam i en stor bungalow och betalar 13000 bath för den. Skulle jag dela med någon skulle det kosta 8500 bath. Jag jobbar 40 timmar i veckan och är ledig onsdagar och torsdagar. Jag börjar för det mesta 05.00 och slutar 13.30, perfekt för mig som är morgonpigg. Detfinns olika skift, några jobbar bara natt.

Vi får lunch på jobbet och det finns en liten restaurang på området. Efter hyran, skatt, vatten och el är betald får jag ut ca 60-65 000 bath. En normal månad kanske jag gör av med 20 000 baht

Jag borde förmodligen oroa mig för min pension, är 51 år, men har bestämt mig för att prioritera livskvalitet just nu. Och den har jag massor av, jag har det såååå bra och ser fram emot att komma tillbaka till hösten. har föresten fått ett NON im med fria inresor, känns mycket bekvämt.

Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har fått jobb i Hua Hin, ett sexmånader plus en dagkontrakt(för att kunna skatta i Thailand) och jag är naturligvis jätteglad.

Jag ska jobba åt http://www.medicall.dinstudio.se

Nu ska alla papper in, för visum och arbetstillstånd och ca 15 oktober bär det iväg. Spännande!

Lena

Har du själv kollat upp att 6 månader + 1 dag gör att du skattar i Thailand?

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetautomlands.4.2e56d4ba1202f95012080008352.html

Den länken gäller bara om det inte finns ett skatteavtal eller om skatteavtalet inte tar upp frågan. Det finns ett skatteavtal mellan Sverige och Thailand och jag kan garantera att det står där var inkomsten ska beskattas, skatteavtalen är alltid lite tuffare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att du trivs och att det blir en slant över varje månad sen ska man nog inte oroa sig för mycket för pensionen gäller att leva i nuet inte ens säkert att man lever om 10-15 år

Om man är -60 är risken dock rätt stor, statistiskt. ;)

Som jag skrivit tidigare förväntar jag personligen mig ingen pension från Sverige alls. Jag pensionssparar privat, på mina egna sätt. Om jag får någon pension om två tre decennier är det att betrakta som en liten bonus. Och som sagt, om man är i livet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det kan vara ganska bra för oss som hunnit bli pensionärer att ha våra pensionsförsäkringar nu och är glada för vår framförhållning. Folkpensionen hade vi inte kommit långt på.

Vi lever ganska behagligt och reser mycket (enligt min man; mat- och dryck-resor)och det är bara det som vi inte gjort som vi ångrar. (Jo möjligen alla shoppingrundor förr som vi kunde varit utan)!

Jag gratulerar dig Nattsyster till din företagsamhet och önskar dig trevliga resor. Gissa om jag är avundsjuk!

Tågresan Bangkok - Singapore var väldigt nära att vi tog för ca 8-10 år sedan,  men avråddes ju av UD att åka tåg genom södra Thailand och då hade ju inte vår försäkring gällt. Annars var det länge vår dröm att åka Asiatiska Orientexpressen mellan Bangkok-Singapore.

Är det OK numera med tåg genom södern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så mycket annat i livet så handlar det om balans.

Man kanske inte ska snika sig hela livet för pensionen men å andra sidan kommer dagen när man går i pension, kan ju va bra att ha pension och besparingar som ger ett hyfsat liv...

Själv har jag rest mycket och jobbat en hel del i andra länder så min pension blir inget att skryta med utan kommer huvudsakligen bli besparingar och pensionsförsäkringar.

Har passerat 50 strecket och sparar en ansenlig del av min lön före skatt, dels för att det behövs och dels för att komma under 40% skattenivån här i England. Mer än så ser jag ingen anledning till, pengarna ska trots allt beskattas nån gång i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har fått jobb i Hua Hin, ett sexmånader plus en dagkontrakt(för att kunna skatta i Thailand) och jag är naturligvis jätteglad.

Jag ska jobba åt http://www.medicall.dinstudio.se

Nu ska alla papper in, för visum och arbetstillstånd och ca 15 oktober bär det iväg. Spännande!

Lena

Hej Lena!

Jag har oxå funderat på Medicall. Berätta gärna hur det var!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har fått jobb i Hua Hin, ett sexmånader plus en dagkontrakt(för att kunna skatta i Thailand) och jag är naturligvis jätteglad.

Jag ska jobba åt http://www.medicall.dinstudio.se

Nu ska alla papper in, för visum och arbetstillstånd och ca 15 oktober bär det iväg. Spännande!

Lena

Hej Lena!

Jag har oxå funderat på Medicall. Berätta gärna hur det var!!!

Hej!

Jobbet som rådgivare kräver en del erfarenhet och helst även en VUB.

Man bor och jobbar på ett område ca 7 km utanför Hua Hin. Man delar en bungalow med en annan syrra eller betalat extra för att bo ensam eller med sin familj. Det är fina bungalows med två sovrum, stort rum och kök. Och en stor fin veranda.... Och en del har egen pool. Det finna även flera pooler på området.

Man jobbar 40 timmar i veckan, alltid helger och är ledig tex ons och to istället.

Grundlönen är 78500 bath, sen dras det 8500 för delat boende, 4500 till om du bor själv i en liten lgh och 8500 till om du har en egen bungalow för din familj. På det kommer el och vatten,ca 2000 bath och skatt ca 3000 bath. Du får alltså ut ca 60 000 till 65000 bath beroende på boendet.

Om du jobbar sex månader och en dag slipper du skatta i Sverige.

Du har resan, försäkring och mat de dagar du jobbar.

Jag ahr trivts jättebra, men en del har haft det lite svårt att acceptera att vi är anställda av ett thailändskt företag och att inte svenska regler gäller. Du förväntas att jobba hårt och alla tider på dygnet.

Du kan läsa mer på http://www.medicall.dinstudio.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×