Raja

Hur klarade dina barn flygresan?

36 inlägg i detta ämne

Berätta gärna hur gamla era barn var då ni reste och hur de underhölls på flyget till- och från Thailand!

Själv planerar jag för resa med två vildingar på 5 och 7 år. Funderar på att köpa Nintendo, pysselböcker och ljudsagor till dem men vore kanonglad för tips på hur era barn klarade resan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina barn e nu 4,7 dom har varit med 3 gånger båda 2. Dom tycker att det är kul att flyga men dom 2 sista resorna så har har dom haft egna iPads så att dom kan se på film eller spela. Bästa resekompisen IPAD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av att resa med små barn men försök att hitta flyg med skärm i sätet framför om möjligt.

Vi flög med Emirates nya plan i våras och de hade ett jätteutbud med filmer och spel.

Det gjorde faktiskt resan lite lättare. Vår tjej var 11 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår son var 3 år första gången och har sedan åkt 4 gånger till.

Flyget brukar inte vara några problem för oss men Ipad, Nintendo brukar användas flitigt och när han var yngre så var det målarböcker och kanske något litet spel typ kasta gris eller liknande så gick det ett par timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta gärna hur gamla era barn var då ni reste och hur de underhölls på flyget till- och från Thailand!

Själv planerar jag för resa med två vildingar på 5 och 7 år. Funderar på att köpa Nintendo, pysselböcker och ljudsagor till dem men vore kanonglad för tips på hur era barn klarade resan!

Utan att någonsin inspekterat utbudet så borde det väl finnas tillräckligt med spel i skärmen för att ni ska slippa köpa Nintendo bara för flygresan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att någonsin inspekterat utbudet så borde det väl finnas tillräckligt med spel i skärmen för att ni ska slippa köpa Nintendo bara för flygresan?

Egna surfplattor! Ladda på med barnfilmer med svenskt tal (har man en hörlurssplitter kan dom dela). Ljudböcker, ljudsagor etc kan du ladda på liksom spel. En lite mindre surfplatta, 7-8 tum är perfekt.

Skärm i sätet är enligt min mening omsprunget av den tekniska utvecklingen med surfplattor och smartphones, och det innan dom knappt fått ut det i planen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att boka en kortare flygresa t.ex. till medelhavet då du vet med dig att dina barn är "vildingar". De har precis lika roligt där och du slipper plåga dina medpassagerare o dina barn med den långa flygresan med vad det innebär. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att boka en kortare flygresa t.ex. till medelhavet då du vet med dig att dina barn är "vildingar". De har precis lika roligt där och du slipper plåga dina medpassagerare o dina barn med den långa flygresan med vad det innebär. ;)

:) Måste säga att jag håller med dig här, OM nu barnen verkligen är helt vilda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar försöka flyga natt så långt det går...

Bästa saken vi hade med oss till vår treåring förra gången var en påse med blandade figurer och djur som vi köpt på myrorna för 10 kr och som sonen fick på flyget, det sysselsatte han sig med i timmar... Nu har vi skaffat IPad så den kommer garanterat åka med i jul :-)

/Malmel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår yngsta var 9 månader första gången hon åkte med. Hon är nu 7 år och vi har varit iväg varje år sedan dess, ibland två gånnger på ett år. Vi upplever det inte som några som helst problem, iPad, målarböcker, pennor är vinnade koncept för henne. Har även med kort ock Yatzy som vi kan förnöja henne med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min dotter nu fyra år har varit iväg på fyra Thai turer med henne och hon har klarat sig utmärkt med utbudet i sätet. Har även satsat på nattflyg så det e ju inte jätte många timmar hon vart vaken....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärm i sätet är enligt min mening omsprunget av den tekniska utvecklingen med surfplattor och smartphones, och det innan dom knappt fått ut det i planen.

Viss överdrift. Dom flesta långdistansplan hade egna skärmar innan det fanns något som hette Ipad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aktiverat mina barn så lite som möjligt på flyget. Med erfarenhet av att flyga med fem barn  från ålder 9 månader och uppåt under närmare 20 år så kan jag konstatera att det bästa är att flyga med eftermiddags/nattflyg och att se till att ungarna är trötta och mätta. Det ger bästa förutsättning för att få en lugn och icke störande resa för medpassagerare och för föräldrarna själva. Började resa för över 20 år sedan med barnen när de var små och anser att dagens ideer om att barn alltid måste aktiveras på ett eller annat sätt är ett feltänk som resulterar stress både för föräldrar och barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den åldern sov mina söner i stort sett hela flygresan. Fick väcka dom vid mellanlandning och väl på planet igen slocknade dom igen. Ändå har de alltid varit oerhört aktiva grabbar och inte sovit så mycket hemma. Varsitt handspel hade de också med sig (inga skärmar i de plan vi flög med) men de användes inte så mycket. De var pigga och utvilade när vi kom fram till skillnad från oss vuxna som inte lyckats sova alls ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sist vi åkte var dottern 4 år och sonen 1 år.

åkte thais em flyg från arlanda, och nattflyget från bkk hem.

på vägen dit sov dom halva resan. första halvan ägnades åt att rita, plocka med saker vi tagit med oss, äta m.m

på vägen hem sov båda i stort sett hela resan. Flyget var försenat fyra timmar, barnen höll sig vakna (och på gott humör) tills vi kom på flyget, sen slocknade båda omedelbart.

Vi brukar iaf packa en väska med lite leksaker, kritor, målarbok, klistermärken och ipad och annat att sysselsätta sig med när de inte sover. brukar även ha med kex och lite annat ätbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en kille på 4 år och vi har rest till Turkiet 3 ggr med honom, utan problem. Kör en ipad till honom och fyller den med filmer.

Han har en flygrädd Pappa så vi ska till Thailand nu i Februari 2014 och flyger med dagflyg dit eftersom jag inte kan sova på ett plan då jag är flygrädd. Jag kan absolut inte slappna av men för sambon och vår son, dom sover och kan slappna av. Men jag sitter spänt och kallsvettas varje gång vi åker på semester. Nu gruvar jag mig för Thailand, sitta i ett plan i 12 tim, svettas och ingen sömn på 12 tim  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv 2 "vilda" barn...som på nått sätt lyckas sova nästan hela flygresan!

Annars är ju spel/filmer ett säkert kort.

Mvh/Muangthai

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig varit problem att flyga med barnen deras 3 Thai resor. Tillvardags har vi aktiva barn med myror i brallan men inför varje resa börjar vi i god tid att förbereda dem på vad som är ok och inte. När vi väl är på flyget sitter dessa saker i ryggmärgen. Vi flyger också oftast natt , helst med Finnair om barnen är med pga att de har ett bra system med egen skärm och roliga spel mm. Barnen har alltid med lite leksaker , piprensare , pysselböcker  och ljudsagor i sin ryggsäck.  Se till att barnen vet vad ni förväntade er av dem under flygturen, gör en frågesport av det hemma under en långtid innan resan. Nu laddar vi inför barnens 4 resa, de tycker att planeringen och frågor lekarna är halva resan trots att se nu kan detta som rinnande vatten 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även årets resa avlöpte lika bra som tidigare, 10.45 tog hemresan och jag sa inte till grabbarna en ända gång... Surfplattor och entertainmentcenter är kanon!  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon hur det ser ut på Thai air, har de skärmar på alla stolar? Hur är filmutbudet?

3 resor förra året med thai och det var väl 50% chans för egen skärm. Vissa kärror är nyrustade men andra inte.

Film finns för vuxna i alla fall så det räcker men jag verkar alltid få lurar med bara en fungerande sida (dvs inte stereo), barnfilmutbudet har jag inte grottat ner mig i men det går ju att spela på konsollen åxå. Men det finns lite tecknat, hur mycket kan jag dock inte svara på.

Vet faktiskt inte om man kan kolla upp i förväg hur det ser ut med egen skärm, det är samma flygplanstyp men vissa har dom renoverat, dock inte alla så att det står 777-300ER eller vad dom nu heter säger egentligen inte nåt. Eller det kanske var nån sunkig 747a jag flög nån av gångerna, jag har inte så bra koll på sånt.  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon hur det ser ut på Thai air, har de skärmar på alla stolar? Hur är filmutbudet?

På flygen från Sthlm har dem skärmar på dem flesta flygningarna numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu