Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Raja

Koh Samet- vad göra förutom bada?

Rekommendera Poster

Det är väl ungefär det som finns på programmet förutom god mat och dryck.

Man kan även låta romantiken flöda och ägna massor av tid åt varandra......Ja, om barnen sover tidigt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär det som finns på programmet förutom god mat och dryck.

Man kan även låta romantiken flöda och ägna massor av tid åt varandra......Ja, om barnen sover tidigt ;)

Tack för svar! Romantik är inte illa! Vet du ngt ställe som har god mat? Gärna fisk eller veg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär det som finns på programmet förutom god mat och dryck.

Man kan även låta romantiken flöda och ägna massor av tid åt varandra......Ja, om barnen sover tidigt ;)

Ett bra och sammanfattande svar!

Jag brukar gå långpromenader, läsa och bada. Man kan ju åka "bananbåt" med, hehe.

Samet har toppenfina stränder och toppendåligt med aktiviteter. Perfekt relax-ö, men boka ingen långsemester här om ni är en rastlös och äventyrslysten själ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Håller med alla föregående talare vad gäller Samet som slappastället no. 1.

En sak som man kan göra är "beachhopping". Gå genom "djungeln" mellan stränderna och ta ett stopp vid varje strand för att bada och ta en glass eller dricka. Dom första 6-7 stränderna ligger rätt tätt.

Sen är Samet rätt nära Pattaya, jag antar att man kan göra en utflykt dit och där finns större utbud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen att du ska hålla dig till någon av de första 4  stränderna, vandra på de dåliga vägarna som går mellan stränderna kommer att göra att du undrar på vilken soptipp du hamnat, trots nationalparken.

Maten är överlag bra, spelar ingen större roll vilket matställe du väljer. Samed Villas var dock bland de bättre, Jeps helt ok.

Inbilla er inte att Samet är en paradisö, turisternas massinvasion klarar helt enkelt ön inte av. Under minst halva dagen ligger det vattentankbåtar på redden för att förse oss gäster med vatten, taxibåtar kommer och går. Stränderna kan på eftermiddagarna också vara ganska smutsiga, dock brukar högvattnet på kvällen spola bort all skiten.

Det enda som det egentligen bjuds på är eldshowerna kvällstid, men det tröttnar man lätt på.

Medtag myggmedel och ficklampa + bra promenadskor - gärna stövlar, för så fort det kommer någon regnskur är vägarna rena gyttjepölarna - ja vet av egen erfarenhet.

Enkelt svar till Raya - finns inget mer att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen att du ska hålla dig till någon av de första 4  stränderna, vandra på de dåliga vägarna som går mellan stränderna kommer att göra att du undrar på vilken soptipp du hamnat, trots nationalparken.

Maten är överlag bra, spelar ingen större roll vilket matställe du väljer. Samed Villas var dock bland de bättre, Jeps helt ok.

Inbilla er inte att Samet är en paradisö, turisternas massinvasion klarar helt enkelt ön inte av. Under minst halva dagen ligger det vattentankbåtar på redden för att förse oss gäster med vatten, taxibåtar kommer och går. Stränderna kan på eftermiddagarna också vara ganska smutsiga, dock brukar högvattnet på kvällen spola bort all skiten.

Det enda som det egentligen bjuds på är eldshowerna kvällstid, men det tröttnar man lätt på.

Medtag myggmedel och ficklampa + bra promenadskor - gärna stövlar, för så fort det kommer någon regnskur är vägarna rena gyttjepölarna - ja vet av egen erfarenhet.

Enkelt svar till Raya - finns inget mer att göra.

På lågsäsongen brukar det vara fint och mindre skräpigt på Samet. Undantaget helgerna då thailändarna intar Sai Kaew.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men stopp ett tag, vad gäller maten så kanske det finns nåt ställe som är bättre än andra, MEN jag kallar ön en KATASTROF, som exempel kan jag ge att när jag beställde en krabbsallad så fick en väldigt liten sallad med alldeles för mycket chili. Sen hade gamla damen (snällt ord) lagt på en svart krabba som var på 3 centimeter......

Jag frågade om hon inte fattade vad en krabbsallad var för något, hon svarade på mycket knagglig engelska att så serveras det överallt i Thailand, det var en inföding som aldrig varit någonstans alls.  Hos den kärringen gick jag inte o åt nåt mer, det fick bli spagetti vilket var det enda som var något prisvärt, med lite köttfärs. tycker Samet

är alldeles för omtalat som paradisö, tar också 200 bath o kallar det för nationalpark. Min baksida är snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi äro alla olika, den stora fördelen med ön är just att det inte händer någonting, ingen shopping att räkna med nej just ingenting mer att göra än sol och bad + promenader längsmed de 4 första stränderna, skaffar du boende på västra sidan (ännu dyrare) eller på södra delen av ön blir du ännu mer låst - upp till var och en. 2:a beachen, ibland kallad Jeps beach, södra delen mer eller mindre alltid HELT folktom, även när thailändarna invaderar ön vilket de gör ALLA helger.

Nationalparksavgiften har vi ALLTID lyckats undvika, väljer Samed Villa's speedbåt den kostar dock 1500 baht, eller gjorde senast.

Vill man verkligen bara koppla av + njuta av en liten fin strand, god mat, ett perfekt boende väljer man med fördel Samed Villa. Tyvärr blir Samedsvängen inte direkt billig, ska man vara riktigt ärlig får man betydligt mer valuta för pengarna om man väljer Phangan, och då nordöstra delen.

Havsbadet är väl ganska ok dock inte i klass med södra delen av Chaweng eller södra delen av Lamai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men stopp ett tag, vad gäller maten så kanske det finns nåt ställe som är bättre än andra, MEN jag kallar ön en KATASTROF, som exempel kan jag ge att när jag beställde en krabbsallad så fick en väldigt liten sallad med alldeles för mycket chili. Sen hade gamla damen (snällt ord) lagt på en svart krabba som var på 3 centimeter......

Jag frågade om hon inte fattade vad en krabbsallad var för något, hon svarade på mycket knagglig engelska att så serveras det överallt i Thailand, det var en inföding som aldrig varit någonstans alls.  Hos den kärringen gick jag inte o åt nåt mer, det fick bli spagetti vilket var det enda som var något prisvärt, med lite köttfärs. tycker Samet

är alldeles för omtalat som paradisö, tar också 200 bath o kallar det för nationalpark. Min baksida är snyggare.

Det låter som att du beställt en Som Tam Poo Dam, vilket är en sallad med en hel del chili och svarta små krabbor :)

Den äts överallt i Thailand och är inte så tokig även om jag föredrar Som Tam Thai som är med jordnötter och små torkade räkor isf för krabba.

Det var nog inte salladen det var fel på utan kommunikationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla föregående talare vad gäller Samet som slappastället no. 1.

En sak som man kan göra är "beachhopping". Gå genom "djungeln" mellan stränderna och ta ett stopp vid varje strand för att bada och ta en glass eller dricka. Dom första 6-7 stränderna ligger rätt tätt.

Sen är Samet rätt nära Pattaya, jag antar att man kan göra en utflykt dit och där finns större utbud.

Bra tips, tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi äro alla olika, den stora fördelen med ön är just att det inte händer någonting, ingen shopping att räkna med nej just ingenting mer att göra än sol och bad + promenader längsmed de 4 första stränderna, skaffar du boende på västra sidan (ännu dyrare) eller på södra delen av ön blir du ännu mer låst - upp till var och en. 2:a beachen, ibland kallad Jeps beach, södra delen mer eller mindre alltid HELT folktom, även när thailändarna invaderar ön vilket de gör ALLA helger.

Nationalparksavgiften har vi ALLTID lyckats undvika, väljer Samed Villa's speedbåt den kostar dock 1500 baht, eller gjorde senast.

Vill man verkligen bara koppla av + njuta av en liten fin strand, god mat, ett perfekt boende väljer man med fördel Samed Villa. Tyvärr blir Samedsvängen inte direkt billig, ska man vara riktigt ärlig får man betydligt mer valuta för pengarna om man väljer Phangan, och då nordöstra delen.

Havsbadet är väl ganska ok dock inte i klass med södra delen av Chaweng eller södra delen av Lamai.

Svårt att säga att Phangan är bättre om man alltid åker i tex november. Då är vädret mycket stabilare på Samet. Verkar ha varit så även över jul och nyår, åtminstone de senaste åren

Gillar Samet, känner inte igen mig i beskrivningen av smutsiga stränder eller vattenbåtar som ligger på redden......men kanske är det så på Hat Sai Kaew? Håller mig ifrån den då det är för mycket folk där......

Håller med föregående talare, det är en ö för dem som inte blir rastlösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bara åka dit under lågsäsong eftersom jag gillar när det är riktigt lugnt.

Jag bor nog helst på Vong Duen Beach och Malibu Resort som ligger direkt på stranden. Samed Cabana är också helt OK, de har även familjerum.

Det finns allt jag behöver där även om det kan bli en tur till Sai Kaew Beach nå'n kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där senast nu i April, utanför Hat Sai Kaew låg flera vattenbåtar, ja de avlöste varandra under dagens lopp + ett flertal taxibåtar, även utanför Samed Villas beach låg dagligen en vattenbåt.

Hur solsäker ön är kan ifrågasättas, vi var där 5 dagar under april, hade regn väder under 3 kvällar och nätter, samma sak 2011 när vi var där även då under april månad. Ok med regn nattetid, nackdelen är bara den att havet blir grumligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så är ju inte april högsäsong heller.......det jag kommenterade var att det inte alltid kan vara bättre på Phangan  ;) är vädret väldigt ostabilt gissar jag att vattnet blir grumligt där också och man vill ju gärna slippa regn om det går.

Vi hade gärna velat till Phangan  på vår nästa resa men blev avrådda på forumet just pga ostabilt väder i november/början av december (den enda tid vi kan resa).

Har de senaste åren tillbringat totalt en månad på Koh Samet, under perioden mitten av november till början på högsäsongen och haft totalt 2 minuters regn.

Trådskaparen skrev ju inte när de tänker resa så om deras planer är ju svårt att yttra sig  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ABSOLUT inte nedvärdera Koh Samet, vi åker själva regelbundet dit och ja stränderna är helt underbara, mysig väldigt avslappnad stämning. Håller man sig bara på rätt sida boendet är allt toppen, man undviker att få se hur illa thailändarna sköter sin nationalpark.

För övrigt bör man undvika Phangan och Samui från oktober fram till mitten av januari om man är soldyrkare, vädret är inte alltför sällan sisådär. Till skillnad från Samed kan man tillbringa semester veckovis på Phangan och ändå ha fullt upp med att både se och upptäcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospår i tråden men hoppas det är ok........

Om man nån gång skulle ta sig iväg på rätt tid av året för Phangan.....vad skulle du/ ni rekommendera för ställe (strand, hotell) om man vill ha det lika lugnt och avslappnat som på Samet för mig som tyvärr väldigt begränsad pga sjukdom. Men ett ställe där mitt ressällskap ändå relativt enkelt kan ta sig iväg på lite aktiviteter?

För mig är Samet perfekt, kan inte mer än ligga på solsäng, ta nåt dopp då och då samt äta måltider utan att behöva promenera längre än ca fem minuter.

Men vore ändå kul att besöka tex Phangan och ännu roligare för ressällskapet. Har varit i de flesta andra delarna av Thailand innan jag blev sjuk men aldrig där eller på Samui eller koh Tao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospår i tråden men hoppas det är ok........

Om man nån gång skulle ta sig iväg på rätt tid av året för Phangan.....vad skulle du/ ni rekommendera för ställe (strand, hotell) om man vill ha det lika lugnt och avslappnat som på Samet för mig som tyvärr väldigt begränsad pga sjukdom. Men ett ställe där mitt ressällskap ändå relativt enkelt kan ta sig iväg på lite aktiviteter?

För mig är Samet perfekt, kan inte mer än ligga på solsäng, ta nåt dopp då och då samt äta måltider utan att behöva promenera längre än ca fem minuter.

Men vore ändå kul att besöka tex Phangan och ännu roligare för ressällskapet. Har varit i de flesta andra delarna av Thailand innan jag blev sjuk men aldrig där eller på Samui eller koh Tao.

Många har en vag bild av Phangan att det enbart är en partyö och ett tillhåll för backpackers. Verkligheten är att partajet nästan enbart är koncentrerat till 0,1% av öns yta, längst ner på sydspetsen av ön, dvs Had Rin.

Bara några kilometer därifrån märks partajet inte av, möjligtvis undantaget under fullmånefesten (en gång i månaden ca) då killar och tjejer målade med neonfärger frekvent åker songtaew mot Had Rin.

Så resten av Phangan är i regel hur lugnt och städat som helst. Fler och fler familjer och par upptäcker detta.

Några av de bättre stränderna:

Had Yao - På öns nordvästkust

Had Salad - På öns nordvästkust

Had Khuat - I norr

Ao Thong Nai Pan - I nordost

Utanför ämnet: "Had" betyder naturligtvis strand på thai. "Ao" betyder vik eller bukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Samet i början av december, älskade det! Bodde på Samed villa efter rekommendationer härifrån och trivdes jättebra.

Åker absolut tillbaka! några nätter var dock lagom, sen blev det lite för lugnt. Badade, åt god mat, barnen fångade grodyngel i en liten damm och ja, allt var precis sådär som man vill starta semestern :)

finns ett litet centrum på samet också som man kan besöka. fanns väl inte så mycket, men någon affär, en del barer och så :

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte kalla Samet för vare sig helvete eller paradis.

Dom 2 stora fördelarna jag ser är att det ofta är bra väder när det pissregnar på andra håll och att det ligger på bekvämt taxi avstånd från Bangkok, perfekt om man drar till Thailand över en långhelg eller stannar på väg hem efter en tjänstresa i Asien. Har vi en vecka på oss så åker vi nån annanstans.

Största nackdelen är att det långt från alt annat jag skulle vilja åka till och att det faktiskt är lite för mycket för oss! Vi gillar dom riktigt lugna stränderna! För dom allra flesta blir det nog för lugnt efter ett par dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×