Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Batman

Överdrift?

Rekommendera Poster

http://www.khonkaen.ws/phuket-thailand-safety-tips

Har suttit o sträckläst allt jag kunnat komma över om Thailand och speciellt om Phuket och kom över den här "lilla pärlan" och undrar om jag är den enda som tänkte: har du som skrivit ens varit där eller går du enbart på vad nyheterna säger? Visst saker händer, men om man använder lite vett så klarar man sig långt. Min farbror har bott där i sex år och har inte fått höra något så överdrivet som att inte åka dit alls. Kolla saker för skador innan du hyr, hyr inget utan försäkring, bråka inte med tuk tuk förarna utan kom överens om ett pris innan du sätter dig i osv...

Åk inte till Phuket alls är väl någorlunda överdrivet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.khonkaen.ws/phuket-thailand-safety-tips

Har suttit o sträckläst allt jag kunnat komma över om Thailand och speciellt om Phuket och kom över den här "lilla pärlan" och undrar om jag är den enda som tänkte: har du som skrivit ens varit där eller går du enbart på vad nyheterna säger? Visst saker händer, men om man använder lite vett så klarar man sig långt. Min farbror har bott där i sex år och har inte fått höra något så överdrivet som att inte åka dit alls. Kolla saker för skador innan du hyr, hyr inget utan försäkring, bråka inte med tuk tuk förarna utan kom överens om ett pris innan du sätter dig i osv...

Åk inte till Phuket alls är väl någorlunda överdrivet?

ja beror på trist att maffian samarbetar med polisen i många fall

jag har varit där många ggr men tuk tuk jetski motobike mm brukar jag hoppa över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan göra en motsvarande om Stockholm:

1. Åk inte tunnelbana

2. Gå inte ut efter kl 22

3. Åk inte nattbuss

4. Besök inte Stureplan eller krogtäta stadsdelar

5. Gå inte alls på krogen överhuvudtaget

6. Ha aldrig mer än 100 kronor i kontanter på dig

7. Åk aldrig svarttaxi

8. Undvik förorterna helt

9. Klä dig aldrig i Helly Hansen eller Canada Goose-jackor eller motsvarande (stöldrisk)

10. Använd en billig mobil. Ingen iPhone etc

Det blir uppenbart överdrivet! Seriöst var väl vissa av punkterna på webbsidan välmenade och bra (motorcyklar och jet-ski bla), men när det pratas om att man skall undvika Phuket (helt och hållet), femstjärniga hotell och inte bo högt upp blir det mest fånigt.

Kanske säkrast att linda in sig i skumgummi och lägga sig i sängen. Javisst jäklar, kvävningsrisken!!! >:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samlar man ihop lite av det som händer på Phuket så blir det nog en så'n lista.

Det hela skall nog tas med en nypa salt och det är nog inte många som lyckas pricka in ens hälften av dessa varningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket är en riktig håla. Tycker inte alls att det är överdrivet.  www.aftonbladet.se/resa/article14089924.ab      www.aftonbladet.se/nyheter/article14148413.ab          www.aftonbladet.se/nyheter/article15641128.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja är en riktig håla är väl t o m ett par länder som hotar med att avråda från att åka till phuket pga av att polisen inte gör nått för att ta tag i maffian

hur gick det förresten blev det inte en ny polischef utsedd i vintras en före detta militär blev det nått bättre han hade lovat att ta i med hårdhandskarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en del hemskheter under mina år här men såg betydligt oftare tjafs och bråk i Sverige dock när det sker här är det "all in". Oprovocerat våld är i mycket ovanligare här.

Sverige känns i på den fronten mer riskfyllt.

Bara min syn. Sen är det väl inte speciellt svårt att se till att bli lynchad i Thailand om man beter sig illa, livets värde är tyvärr hos en de lite annan och folk has ihjäl för mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket är en riktig håla. Tycker inte alls att det är överdrivet.  www.aftonbladet.se/resa/article14089924.ab       www.aftonbladet.se/nyheter/article14148413.ab          www.aftonbladet.se/nyheter/article15641128.ab

Och Aftonbladet är en rätt usel källa (beträffande objektivitet). :D

Endoo tycker jag sammanfattar det hela bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Lite små scam försök får man allt räkna med men det gäller nog på alla turistställen :) fel växel, saltade barnoter osv flasha med pengar är ju ganska onödigt, annars rock on!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Några till saker att undvika:

1. Sitta på balkongräcken högt upp - En självklarhet kan tyckas, men flera turister dör från fall varje år i Thailand.

2. Hyra motorcykel/scooter - Om man inte "måste".

3. Myggbett - Ju färre desto bättre. Denguefeber är trist.

4. Uttorkning - Drick mycket vatten. Framför allt om du är i solen och/eller dricker alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Jag kan tillägga att jag har en teori att en del av de (framförallt) lite äldre män som dör på hotellrummen i Thailand gör det pga organsvikt, pga en hel dag i solen i kombination med alkohol.

När de lägger sig är de inte törstiga på grund av alla öl/drinkar, men här kan man snacka om akut uttorkning senare i sömnen. Alkohol är ju intensivt vätskedrivande, precis som hetta och solexponering.

Diverse missbruk av läkemedel är en annan bov. Men det är en annan diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket skiljer sig väl inte så mkt från andra stora turistorter i världen?

När man är utomlands måste man precis som hemma i Stockholm alltid använda sig av sunt förnuft. Sen är det klart att beroende på land så måste man vara medveten om att en taxichaufför kan försöka salta priset, men det är ju inte unikt för Phuket. Vissa friåkare från Arlanda kan ju ta tusenlappar för en resa in till stan, helt lagligt dessutom!!

Jag har aldrig känt mig otrygg eller orolig när jag varit på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket skiljer sig väl inte så mkt från andra stora turistorter i världen?

När man är utomlands måste man precis som hemma i Stockholm alltid använda sig av sunt förnuft. Sen är det klart att beroende på land så måste man vara medveten om att en taxichaufför kan försöka salta priset, men det är ju inte unikt för Phuket. Vissa friåkare från Arlanda kan ju ta tusenlappar för en resa in till stan, helt lagligt dessutom!!

Jag har aldrig känt mig otrygg eller orolig när jag varit på Phuket.

Visst finns det friåkare som har tagit tusenlappar från Arlanda till stan. Skillnaden är att myndigheterna tar tag i problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket skiljer sig väl inte så mkt från andra stora turistorter i världen?

När man är utomlands måste man precis som hemma i Stockholm alltid använda sig av sunt förnuft. Sen är det klart att beroende på land så måste man vara medveten om att en taxichaufför kan försöka salta priset, men det är ju inte unikt för Phuket. Vissa friåkare från Arlanda kan ju ta tusenlappar för en resa in till stan, helt lagligt dessutom!!

Jag har aldrig känt mig otrygg eller orolig när jag varit på Phuket.

Visst finns det friåkare som har tagit tusenlappar från Arlanda till stan. Skillnaden är att myndigheterna tar tag i problemet.

Gör dom? Myndigheterna gör väl ingenting eftersom det inte är olagligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varningen gäller väl patong i första hand inte hela phuket

och det som är det största problemet är väl att polisen inte gör så mycket åt maffian och man kan ju inte försvara patong med att det finns värre ställen

kanske kommer den kriminella utvecklingen i patong leda till att det blir mycket mindre turister där skulle aldrig köpa en lägenhet i patong hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket skiljer sig väl inte så mkt från andra stora turistorter i världen?

När man är utomlands måste man precis som hemma i Stockholm alltid använda sig av sunt förnuft. Sen är det klart att beroende på land så måste man vara medveten om att en taxichaufför kan försöka salta priset, men det är ju inte unikt för Phuket. Vissa friåkare från Arlanda kan ju ta tusenlappar för en resa in till stan, helt lagligt dessutom!!

Jag har aldrig känt mig otrygg eller orolig när jag varit på Phuket.

Visst finns det friåkare som har tagit tusenlappar från Arlanda till stan. Skillnaden är att myndigheterna tar tag i problemet.

Myndigheterna gör inget så länge lappen med prisinformation är korrekt!

Taxi har fri prissättning i Sverige och dom kan ta vad dom vill, inga gränser alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men inom patong ska det vara maxtaxa 300 baht även om man inte kommit överens innan man åkte iväg var en gubbe som åkte 800 meter och chaffören ville ha 1500 baht när gubben sen vägrade betala det höll han på att bli ihjälslagen var medvetslös flera dagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

men inom patong ska det vara maxtaxa 300 baht även om man inte kommit överens innan man åkte iväg var en gubbe som åkte 800 meter och chaffören ville ha 1500 baht när gubben sen vägrade betala det höll han på att bli ihjälslagen var medvetslös flera dagar

ska vara maxtaxa :) det är Thailand :) fattar inte hur svårt är det göra upp om priset innan är man inte nöjd tacka och byt bara tuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl inte riktigt med om att man inte gör någonting åt problemet. Taxiskojarna får inte stå i samma kö som dom seriösa t.ex. På Arlanda, hamnarna.  www.dn.se/sthlm/nu-ska-taxiskojarna-bort/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Håller väl inte riktigt med om att man inte gör någonting åt problemet. Taxiskojarna får inte stå i samma kö som dom seriösa t.ex. På Arlanda, hamnarna.  www.dn.se/sthlm/nu-ska-taxiskojarna-bort/

får dom inte på phukets flygplats heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl inte riktigt med om att man inte gör någonting åt problemet. Taxiskojarna får inte stå i samma kö som dom seriösa t.ex. På Arlanda, hamnarna.  www.dn.se/sthlm/nu-ska-taxiskojarna-bort/

Fast hur hjälper det en person som aldrig varit i Sverige tidigare och inte känner till det här med vilken taxirad man ska välja?

Alltså jag menar bara att vad gäller taxi så är det ju likadant i väldigt många länder, kolla priset INNAN du sätter dig i bilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Vad jag sett springer det iaf runt någon form av snut och föser iväg vissa han kan ju vara mutad iof :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl inte riktigt med om att man inte gör någonting åt problemet. Taxiskojarna får inte stå i samma kö som dom seriösa t.ex. På Arlanda, hamnarna.  www.dn.se/sthlm/nu-ska-taxiskojarna-bort/

Fast hur hjälper det en person som aldrig varit i Sverige tidigare och inte känner till det här med vilken taxirad man ska välja?

Alltså jag menar bara att vad gäller taxi så är det ju likadant i väldigt många länder, kolla priset INNAN du sätter dig i bilen

Har för mig att sist när jag tog taxi från Arlanda, blev jag hänvisade till rätt kö av några taxivärdar. Så visst försöker man komma åt problemet. Men det är inte lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×