Renoo

Vad tycker Ni? Thailand tappar svenskar

11 inlägg i detta ämne

Vill starta en ny tråd med tanke på att Thailand verkar ha tappat svenska resenärer, för min del anser jag detta bero mycket på Ryssars närvaro o då tänker jag framförallt på detta drickande som försigår med medhavda egna flaskor både på restauranger och utflykter. Hörde om att Svenskar börjat (fly) till Kao Lak p.g.a detta.

Detta med allmänt supande från mindre medvetna personer verkar slå mot Thailändarna själva då de inte vet hur de ska göra med nya situationen angående detta. Thailand betyder just (det fria landet) men är nog inte tänkt att vara riktigt så fritt så att det ska förvandlas till en kloak med raglande/skränande/fulla människor som gör som de vill.

Till sist måste Thailand ta tag i detta självt och jag har också hört att regeringen börjat uppmärksamma detta nya. Thailändarna på de lokala turistmålen har ju ofta haft en inställning som är Sabai- Sabai, dvs mycket är ok, detta är ju det fria landet och för mycket konventioner har inte funnits.

Men de ogillar också starkt detta nya fenomen med de nya turisterna.

Tänk Er själva att ni ska åka på en snorkeltur, Ni ser fram emot detta med stor entusiasm, det ska bli kul att åka på en härlig båttur och träffa nya trevliga personer, och vilka spännande platser vi ska få se för att inte tala om korallfiskarna och eventuellt lagunerna som är så magiska..

Väl på båten upptäcker Ni att det är rätt mycket folk (det är alltid så), men vilka är de där skrikande personerna? De verkar inte ens nyktra, eller så är de kraftigt bakfulla o ligger o sover med fötterna i luften.

I nästa sekund märker Ni hur en och en halv liters Vodka dras upp ur en sportbag som det träffande står PATONG på, och de halsar ur denna samtidigt som en serenad av rapande och skrikande unga mäns röster ökar ytterligare i tonfall.

Låter detta som en trevlig båttur i magiska Thailand? Nej knappast! Därför anser jag att Thailand tappar svenska resenärer. Vad anser Ni? En lösning vad gäller utflykter är att man hyr en egen longtail, det kostar mellan 2-5000 bath beroende på timmar, men då är det som att stoppa huvudet i sanden och man nästan spär på problemet med att INTE protestera mot detta allmänna supande.

Åsikter välkomnas med fakta. tack.

post-4991-14768713660384_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog haft tur då för jag har inte upplevt detta problem. Har varit på flera utflykter med nämnda kategori både på Phuket och i Khao lak men allt har gått städat till. Senaste turen jag var på så var det ryssarna som ville ha rökfritt på båten men det fick dom inte igenom. Däremot så har jag en negativ erfarenhet från en s k privat utflykt med bara svenskar på och där dom flesta var kompisar och kände varann. Det dracks rejält och det slutade med att en thailändsk kvinnlig guide blev slängd överbord av en full äldre svensk man som "skulle skämta". Mycket trist och pinsamt. Thailändskan var dessutom en kompis till dom. Hon blev väldigt ledsen men höll god min ändå.

Fast visst har jag hört att problemet förekommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte märkt att det skulle vara mindre svenskar här i Jomtien/Pattaya. Mycket ryssar är det iaf.

Jag tycker dock inte att det är värt att lägga energi på att reta upp mig på dem.

Ryssarna/Rysskorna ser man ofta med en flaska i handen utanför 7/11-butikerna men är de lyckliga av det så är det väl så.

9 av 10 med en flaska i handen på gatan är ryss, den 10:e är britt.

Ofta ser man ryssarna stå och förvärma utanför Walking Street då poliserna håller efter dem om de sitter på trottoaren utanför 7/11 och super.

Många ryssar har ju en förkärlek till att man inte skall ha någon tröja på sig när man går ut och roar sig. De tycker att det räcker med shortsen som blev över efter OS i Moskva 1980 ;)

Polisen är håller även efter detta en del på WS och på många ställen är man inte välkommen i bar överkropp.

I övrigt så åker de flesta ryssarna hem till hotellet strax efter solnedgången så det blir inte så mycket att reta upp sig på.

Så, även om de är många här så tror jag att andra utlänningar är mera toleranta här än på andra håll.

Då kan jag tycka att den aldrig sinande strömmen av grupper med kineser/koreaner är mer störande.

Varenda kväll kommer det 100-tals bussar med dessa körande längs Beach Road.

Sedan skall det parkeras och alla skall trava upp och ner på Walking Street.

Miljontals med fotografier och filmer tas när dessa storögda, ivrigt tjattrande flockar drar fram.

För att inte tala på om man hamnar på en restaurang där de befinner sig, outhärdligt.

Jag går i princip aldrig på en restaurang där det står turistbussar utanför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryssarna kan jag tycka är irriterande, men det är dem oavsett var man än i världen möter på dem....Men har större irritation på Kineser/japaner....

Kineser/Japaner som kommer i flock är sjukt irriterande.... när dem ramlar av båtarna i sina räddningsvästar och ropar och tar bilder.... Och när dem äter.... OMG!... dom lämnar bara alla sopor där dom sitter och går på båten igen ju :/

Jag fick tatt denna klockrena bilden av två ryssar i Ao Nang i mars, tycker den säger allt om dom ;)

IMG_0624.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ryssar i Thailand skulle göra att det blir mindre svenskar är en konstig åsikt.

Alla som besökt Thailand tycker inte att det är värsta grejen och väljer att åka till något annat land nästa gång, en del anser att det är för många svenskar i Thailand och väljer andra länder osv.

Sen har jag sett folk av alla nationaliteter betett sig som idioter i Thailand, att ryssar på något sätt skulle ha patent på att dricka för mycket och göra bort sig stämmer inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Min fru avslutade just ett tvåveckorsseminarium i Surat för utbildade turistguider. Den folkgrupp som en majoritet av guiderna ansåg vara "jobbigast att ha att göra med" var faktiskt koreanerna. Men självklart är det en generalisering.

Personligen tycker jag 2012 års minskning av svenska turister är så liten att några slutsatser är svåra att dra. Det har varit ganska konstant med svenskar varje år i Thailand (300,000-400,000 turister) det senaste decenniet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en del snack om ryssar trots att huvudrubriken inte handlar om dem. Har vid de två senaste resorna, Turkiet och Thailand träffat många ryssar. Inte en enda otrevlig eller störig ryss.Snarare tvärtom. Speciellt när vi snorklade vid Similian och hamnade bland i stort sett bara ryssar på vår båt. Jättetrevliga och hjälpsamma :)  Men i Egypten fanns flera på hotellet som bar sig illa åt men det kan lika gärna vara svenskar el annan nationaliet.Så lite för mkt fokus på jobbiga ryssar jämt tycker jag :-\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryssar. Jag har mött bägge sorterna. Men vi kan ta Tyskar, Engelsmän, Finnar, Svenskar kan väl inte heller uppföra sig jämt. Men är det ingen som retar upp sig på trafiken, jetski uthyrningen, tuk-tuk, passkontrollen har själv fått stå och vänta i 2,5 timme vid inkommande, busspriserna ibland 70 bath för att sen kosta 30 bath. Alla småsaker tror jag att  folk  tittar efter andra resemål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kommer få vänja er vid mer kineser och ryssar!! Cash is king som det heter och det är dom som sitter på dom i världen nu. Andelen europeiska och amerikanska resenärer kommer sannolikt bara minska i takt med att lågkonjunkturen fördjupas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kommer få vänja er vid mer kineser och ryssar!!

Samt indier och koreaner. De bidrog med 2,2 miljoner resenärer förra året!

Det kom 2,8 miljoner kineser under fjolåret! Är de 5 miljoner om fem år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu