Livingfree

Funderar på att spendera 1år i Thailand! Och har en del funderingar..

105 inlägg i detta ämne

Jag funderar starkt! På att spendera ett år i Thailand, och att då dra dit någon gång i mitten av December. Jag är 22 och idag så har jag ett skapligt bra jobb i sverige med "goda karriär möjligheter" det måste jag isåfall säga upp! Men känner verkligen att jag behöver en förändring i vardagen ett tag! Och Thailand känns som det bästa alternativ (vart där flera ggr) då det är så pass billigt där.

Hur som helst under min period i Thailand så hade jag isåfall tänkt att ta det lungt, njuta av livet och ledigheten, hitta på något kul då och då, men även plugga dels Thailändska då jag känner att det språket kan vara värt ett försök, men även diverse distanskurser i Sverige.

Hur som helst det är mycket jag funderar över så jag tänkte börja med en sak, när jag väl har det klart för mig så fortsätter jag på nästa!

Så hur mycket pengar behöver man som bosatt i Thailand? Ni behöver inte räkna med hyran.. Men på ett ungefär vad gör man av med? Har ju bara vart där som Turist tidigare och då spenderar man ju mycket pengar "bara för att".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar starkt! På att spendera ett år i Thailand, och att då dra dit någon gång i mitten av December. Jag är 22 och idag så har jag ett skapligt bra jobb i sverige med "goda karriär möjligheter" det måste jag isåfall säga upp! Men känner verkligen att jag behöver en förändring i vardagen ett tag! Och Thailand känns som det bästa alternativ (vart där flera ggr) då det är så pass billigt där.

Hur som helst under min period i Thailand så hade jag isåfall tänkt att ta det lungt, njuta av livet och ledigheten, hitta på något kul då och då, men även plugga dels Thailändska då jag känner att det språket kan vara värt ett försök, men även diverse distanskurser i Sverige.

Hur som helst det är mycket jag funderar över så jag tänkte börja med en sak, när jag väl har det klart för mig så fortsätter jag på nästa!

Så hur mycket pengar behöver man som bosatt i Thailand? Ni behöver inte räkna med hyran.. Men på ett ungefär vad gör man av med? Har ju bara vart där som Turist tidigare och då spenderar man ju mycket pengar "bara för att".

Du klarar dig UTMÄRKT på 40000 baht/månad detta med alla räkningar/hyra inkluderat. Jag har mer eller mindre bott i Thailand som student i 3.5 år nu och levt på CSN för det mesta.

Har du 1000baht/dag till mat och fickpengar kan du leva väldigt bra i mitt tycke, sålänge du inte tänkt bli halvalkis och sitta i barer 24/7 som 95% av alla faranger som sticker till Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur studerar du själv i Thailand, på plats eller på distans? Och vart i Thailand bor du?

Tyckte dock 40 000 bath lät mycket, för jag spendarade ungefär 2000bath/dag som Turist. Man spenderar alltså inte så pass mycket mindre när man bor där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur studerar du själv i Thailand, på plats eller på distans? Och vart i Thailand bor du?

Tyckte dock 40 000 bath lät mycket, för jag spendarade ungefär 2000bath/dag som Turist. Man spenderar alltså inte så pass mycket mindre när man bor där?

40000 baht är alltså med hyra, moppe och mina andra räkningar som svenskt telefonabbonemang, något gammalt lån osv inkluderat. Sen tycker jag det är ganska stor skillnad på 1000baht/dag och 2000baht/dag =) Fast oftast gjorde jag inte av med 1000baht per dag, ofta inte över 300-400, de dagar man inte gjorde annat än att bara äta två-tre gånger.

Blir ju lite mer vardagsliv än om man är här på semester, man gör inte av med så mkt pengar i veckan, sen bränner man det på helgen då man kanske hittar på något kul.

Sen bodde jag ju i Phuket vilket är dyrare än i Bangkok där jag är ATM, här uppe äter jag och frun ute 3 gånger om dagen för totalt 300baht för oss båda.

Jag studerade/studerar på distans, först studerade jag komvux kurser i 1.5 år och nu läser jag ett högskoleprogram i webbutveckling på distans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! Då kör du samma som jag tänker, bosätta mig i Phuket och plugga Webutveckling på distans! :)

Är det någon mer som har lust att svara på vad en månad i Thailand går på? Så jag får flera källor! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

samma fråga som är lika svår att svara på

men går att överleva på 150 baht dag

glöm inte att det kostar med visarun försäkringar mm

undvik knark och att hyra moppe

tips är du skriven hos föräldrarna kan du förlänga deras hemförsäkring

om du inte har nån egen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men går att överleva på 150 baht dag

Visst, om man bor i en koja i djungeln och enbart äter MAMA-nudlar...

Däremot håller jag med om att en bra försäkring är väldigt viktigt. Det är det första man bör spendera pengarna på.

Om du vill ägna dig åt lite fritidsintressen (bio, träning, kortare resor etc) tycker jag 40-50,000 baht i månaden är något av ett minimikrav, i varje fall på Phuket och motsvarande orter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart ska du bo?

ja inte kul att behöva snåla för hårt runt 40000 baht/ 9000 kr  /mån bör du klara dig fint på om du har boendet betalt inte  ska göra många dyra utflykter

när jag kuskade runt i thailand cambodja för 6-7 år sen snittade jag 5.500 kr /mån i 4,5 månad så det bör du klara dig på 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att min vardag kommer se ut så här ungefär...

Plugga, därefter ta det lungt, njuta av landet som jag älskar och bara ta det total lungt! Gå till någon bar och knäppa några bärs kanske 3 gånger i veckan (brukar sluta på ca 3-500bath/kväll för mig). Göra något av allt "kul" man kan göra i Thailand kanske 1-2 gånger i veckan, känns inte som det är att prioritera när man har "all tid i världen" på sig att göra det! Min matförbrukning är även den svår att svara på även för min del, då jag idag kan leva på nudlar 3 dagar i rad för att sedan äta en kebab den 4e dagen. Planerar även att lägga tiden på att få tid att utveckla mitt svenska företag (webutveckling) vet att man egentligen behöver arbetstillstånd då? Men det ingen vet lider ingen av right?

Så jag tar 40 000kr i månaden som en riktlinje då låter rimligt! :) Så till nästa fråga.

Som ni nämnde ovan vad finns det mer jag behöver fixa inna.. visum? försäkringar? vaccin? osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbaka till fråga ett igen, 40 000 det kör jag på då känner jag mig "safe", men kan någon göra en uppskattning hur dessa ligger fördelade på hyra, mat etc så jag vet på ett ungefär vilket liv jag kan förvänta mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Boende - Litet hus med luftkonditionering och eventuell delad pool: 15,000 baht/månad

Mat -  Tre rätter per dag varav två thaimat: 20,000 baht/månad

Reseförsäkring - Täckande: 2000 baht/månad

Nöjen - Bio, öl, resor, snacks osv: 15,000 baht/månad (ivf om du som sagt dricker lite öl tre gånger i veckan)

Kläder, el, TV, internet - 5000 baht/månad

Summa: 57,000 baht/månad

Det går som sagt att leva billigare, men givetvis är det individuellt. Jag spenderarde 100,000 baht i månaden år 2005 (på Samui) och spenderar mindre än hälften nu exempelvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om TS tänker köra moppe så är det bra att ha MCkort samt internationellt körkort för att slippa lägga pengar på böter.

När det kommer till böter räcker det med bara MCkort, jag har inte haft internationellt körkort, dock har jag svenskt MCkort, och jag har aldrig fått böta, och då har jag blivit stoppad måååånga gånger under mina år i Thailand.

Vad som gäller när det kommer till försäkringar osv vet jag inte dock..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om TS tänker köra moppe så är det bra att ha MCkort samt internationellt körkort för att slippa lägga pengar på böter.

När det kommer till böter räcker det med bara MCkort, jag har inte haft internationellt körkort, dock har jag svenskt MCkort, och jag har aldrig fått böta, och då har jag blivit stoppad måååånga gånger under mina år i Thailand.

Vad som gäller när det kommer till försäkringar osv vet jag inte dock..

Egentligen är det ett krav med IKK . Ingen större kostnad heller. Sen att polisen gör olika är en annan historia...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Boende - Litet hus med luftkonditionering och eventuell delad pool: 15,000 baht/månad

Mat -  Tre rätter per dag varav två thaimat: 20,000 baht/månad

Reseförsäkring - Täckande: 2000 baht/månad

Nöjen - Bio, öl, resor, snacks osv: 15,000 baht/månad (ivf om du som sagt dricker lite öl tre gånger i veckan)

Kläder, el, TV, internet - 5000 baht/månad

Summa: 57,000 baht/månad

Det går som sagt att leva billigare, men givetvis är det individuellt. Jag spenderarde 100,000 baht i månaden år 2005 (på Samui) och spenderar mindre än hälften nu exempelvis.

Tack! Jag har tänkt försöka få med mig en till ner till Thailand så då skulle hyran blir lägre (splittad). Sen ser mina matvanor i sverige ut så här som sagt: äter inte frukost - ingen matlåda på jobbet, äter inte heller ute - Hemma slänger jag i mig något lätt/snabb lagat ofta nudlar, men även typ köttbullar och pasta. När jag vart i Thailand så har jag de flesta dagar enbart ätit en hamburgare med pommes för runt 180bath. Så känns som att jag klarar mig på 40 000bath utan att behöva snåla! :)

Sen det här med MC.. I sverige så har jag körkort för Bil samt Moped är dessa användbara? För övrigt så "tycker jag inte om" den Thailändska trafiken. Och har aldrig gett mig ut i den tidigare. Så jag undviker den helst! Men känns som om jag kanske måste ge mig ut där kanske då jag planerar att bosätta mig i Chalong och kan vara trevligt att ta sig till Kata eller Patong någon gång ibland!

Så vad tror ni? Kanske bättre att bosätta sig i Patong men känns som om man hamnar "mitt i smeten" då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske dags att prova thaimaten? hehe 

nudlar brukar jag äta på 7/eleven i Thailand till lunch 10-20 baht inkl varmvatten

om du inte absolut ska bo vid havet kan ett tips vara att bo i phuket Town 

lokalbussarna går till alla stränder mm för 25-35 baht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha, exakt så säger mina vänner med!

Hur är det med bussar hem då, om man har vart ute och flängt en natt?

det är det som är problemet de slutar gå när solen går ner ca 18.00 men då kan man ju hyra ett billigt rum kanske eller se o nån vill köra en billigt till stan

eller också får man härja på till första bussen börjar gå vid 06.00 hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha, exakt så säger mina vänner med!

Hur är det med bussar hem då, om man har vart ute och flängt en natt?

Jag tänkte som dig när jag flyttade hit, att jag kan gå till restauranger osv och om jag behöver ta mig någon annanstans är det bara ta buss eller taxi... men det tog inte länge innan jag kände mig väldigt låst utav att inte ha moped/mc. Gissar på att du kommer känna likadant efter ett tag. Det är otroligt smidigt att ha en moped(eller lätt mc är de ju med svenska mått mätt men...) .... nästan lite för smidigt ibland då man lätt bli förslappad=)

Ta det lugnt i trafiken och överskatta inte din förmåga, och kör inte berusad, så klarar du dig nog. Ang körkort så tror jag att du klarar dig igenom de flesta kontroller om de ser att du mar körkort för moped i Sverige.

Som jag sa tidigare har jag aldrig fått böter här, och då hade jag endast körkort för bil det första året. Och om man får böta så handlar det ju inte om några jättesummor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livingfree jag skulle nog bosätta mig efter busslinjen Phuket Town-Karon-Kata. Försöka hitta något billigt hak att bo och sen ta bussen till turisthaken. Har en känsla att ju närmare turisthaken man kommer ju dyrare blir det. Kanske Bangkok med billigt boende och mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livingfree jag skulle nog bosätta mig efter busslinjen Phuket Town-Karon-Kata. Försöka hitta något billigt hak att bo och sen ta bussen till turisthaken. Har en känsla att ju närmare turisthaken man kommer ju dyrare blir det. Kanske Bangkok med billigt boende och mat.

Har han dock 40000baht efter boende är betalt, som han verkar aima emot, kan han leva ganska bra och utan problem "mitt i smeten" om han vill det. Det är skönt att ha gång/moppe -avstånd till restauranger som serverar annat än thaimat, barer med mera. Just nu bor jag och frugan i Bangkoks förort, i närheten av Suvarnabhumi (stavning?) och det är helt sjukt tråkigt TBH, visst det är billigt som fan med mat osv, men finns absolut inget att göra om man inte tar den drygt timme långa resan in till stan.

till TS, kan rekommendera Kamala, lugnt utan att va ett tråkigt ställe, finns mkt barer, restauranger osv, och gott om billigt boende. Dessutom är det bara 8km till Patong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste då säga att detta forum är riktigt bra! Detta är min första tråd och responsen här är riktigt snabb!

Ja kör nog på den ursprungliga idéen (kata/kamala/chalong/patong) vad gäller bosättning och försöker klara mig så länge som möjligt utan moped, så får vi se hur det löser sig.. :)

Nu släpper vi kostnadsfrågan, känner att jag har koll på den för tillfället! :)

Vi går över på sånt som man bör fixa innan vaccin, försäkring m.m

Försäkring, vilket typ är det man ska ha och vad ska den täcka?

Vaccin, har ju sedan tidigare Hepatit A samt B men har hört att det är en hel drös med vaccin som rekomenderas om man ska stanna en längre tid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaccin, har ju sedan tidigare Hepatit A samt B men har hört att det är en hel drös med vaccin som rekomenderas om man ska stanna en längre tid?

Jasså, vilka ingår i den drösen.

Jag bor här sen ganska många år och utöver de man fick som liten har jag bara hep a+b.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu