Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ReGGae

En thaivän har fått avslag på sitt turistvisum till Sverige, överklaga?

Rekommendera Poster

En thailändsk kille som vi känner ansökte om turistvisa till Sverige för att åka och hälsa på en familj han lärt känna på den restaurangen han arbetade på i Kamala. Familjen har varit här i Bangkok med honom nu och ansökt tillsammans med honom o.s.v.

Idag fick han tillbaka passet och ett avslag för att de inte tyckte att han hade tillräckliga anledningar för att stanna i Sverige i tre månader. De hade skrivit att han ville komma och bo med sina svenska vänner ett tag och semestra och se Sverige.

Någon som varit i denna sits och vad gjorde ni? En överklagan ska tydligen skickas till "immigrationsrätten" i Göteborg, och det låter ju som något som kan ta tid.

Kan han inte bara ansöka på nytt, och ta hjälp av t.ex. den visa-service som finns i samma hus som ambassaden, för att kunna ge ambassaden "rätt" svar på frågorna? Eller blir det mer eller mindre automatiskt avslag p.g.a av den nyligen avslagna första ansökan?

De har inget internet då de är i killens hemby ATM, därför är det jag som frågar.

Personligen tycker jag att det är helt galet att det ska vara så petigt för ett turistvisum när invandringspolitiken ser ut som den gör i övrigt :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag tycker det låter lite skumt att man bjuder hem nån från thailand i 3 mån som  dessutom jobbar på restaurangen där man var gäst

skulle killen betala resan själv ? verkar lite tragiskt att den enda man lärt känna och vill bjuda hem jobbar på restaurangen där man äter eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt galet att det ska vara så petigt för ett turistvisum när invandringspolitiken ser ut som den gör i övrigt :cr

hahaha, så du tror du på fullaste allvar att vår "invandrarsituation" hade sett annorlunda ut om man gav vem som helst turistvisum?? Ni är för roliga!

men juste, ja glömde det är ju inte en muslim så då ska det så klart vara ok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gnäller vi om att vi måste ut ur Thailand. Flyga tillbaka, för att få stanna en månad till. Kan faktisk förstå att vi Svenskar inte kommer att få bättre visumregler till Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt galet att det ska vara så petigt för ett turistvisum när invandringspolitiken ser ut som den gör i övrigt :cr

hahaha, så du tror du på fullaste allvar att vår "invandrarsituation" hade sett annorlunda ut om man gav vem som helst turistvisum?? Ni är för roliga!

men juste, ja glömde det är ju inte en muslim så då ska det så klart vara ok!

Hahaha, du skriver invandrarsituation inom citationstecken precis som om det inte skulle finnas en sådan. Ni är för roliga ni!

Nej men blev bara förvånad att de inte bara stämplade hans pass rakt av och samtidigt välkomnade honom att stanna längre än 90 dagar för att som papperslös kunna åtnjuta en buffé av förmåner som vi svenska medborgare bara kan drömma om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag tycker det låter lite skumt att man bjuder hem nån från thailand i 3 mån som  dessutom jobbar på restaurangen där man var gäst

skulle killen betala resan själv ? verkar lite tragiskt att den enda man lärt känna och vill bjuda hem jobbar på restaurangen där man äter eller?

Lol va? Varför skulle det vara tragiskt? Om JAG skulle bjuda hem en thailändsk vän till Sverige skulle det bli ägaren till mitt stamhak där jag utan att överdriva ätit över 1000ggr sista åren, är det tragiskt? :cr

Vilka är enligt dig godkända platser att skaffa vänner på? Bangla road? Mammas massage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som regel inga problem med att få ett turistvisum till Sverige.

Uppfyller man bara de kriterier som krävs och har alla handlingar korrekt ifyllda så finns det ju ingen anledning att neka någon visum.

I de allra flesta fall när det gäller sådana här frågor så handlar det om ofullständiga/okorrekta uppgifter.

Visst kan man irritera sig på att det krånglar när det samtidigt väller in somalier och annat som anhöriginvandrare där svenska staten står för hela kalaset.

Tyvärr inget man kan bråka på ambassaden eller MIG om.

Det är vi som har valt de politiker som sätter upp regelverket och det är dem vi får byta ut om vi vill ha förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som regel inga problem med att få ett turistvisum till Sverige.

Uppfyller man bara de kriterier som krävs och har alla handlingar korrekt ifyllda så finns det ju ingen anledning att neka någon visum.

I de allra flesta fall när det gäller sådana här frågor så handlar det om ofullständiga/okorrekta uppgifter.

Visst kan man irritera sig på att det krånglar när det samtidigt väller in somalier och annat som anhöriginvandrare där svenska staten står för hela kalaset.

Tyvärr inget man kan bråka på ambassaden eller MIG om.

Det är vi som har valt de politiker som sätter upp regelverket och det är dem vi får byta ut om vi vill ha förändring.

Mjo, sa iaf till dem att ringa till handläggaren på ambassaden imorgon och se om denne kan ompröva beslutet om de kan ge tillräcklig anledning till det. Vore tråkigt om det inte gick att lösa, då det absolut inte finns några dolda avsikter med att bjuda hem honom till Sverige, de är goda människor som bara vill låta han spendera den svenska sommaren i Sverige och se något nytt tillsammans med dem.

Han såg/ser verkligen fram emot att åka och hälsa på i Sverige, han har pratat om detta sedan vi kom hit för nio månader sedan.

Någon som vet hur lång tid en överklagan kan ta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Tillräckligt med Thailändare i Sverige redan, rösta på SD, det ser onekligen ut att fungera med tanke på ämnet på tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som regel inga problem med att få ett turistvisum till Sverige.

Uppfyller man bara de kriterier som krävs och har alla handlingar korrekt ifyllda så finns det ju ingen anledning att neka någon visum.

I de allra flesta fall när det gäller sådana här frågor så handlar det om ofullständiga/okorrekta uppgifter.

Visst kan man irritera sig på att det krånglar när det samtidigt väller in somalier och annat som anhöriginvandrare där svenska staten står för hela kalaset.

Tyvärr inget man kan bråka på ambassaden eller MIG om.

Det är vi som har valt de politiker som sätter upp regelverket och det är dem vi får byta ut om vi vill ha förändring.

Det är nog som Chryzaliz säger att man har skickat in ofullständiga uppgifter. Kan bara se t.ex i Stockholm i sommar det väller in Ryssar, Japaner, Jänkare, m.m. Varför skulle man nobba visum till Thailändare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som regel inga problem med att få ett turistvisum till Sverige.

Uppfyller man bara de kriterier som krävs och har alla handlingar korrekt ifyllda så finns det ju ingen anledning att neka någon visum.

I de allra flesta fall när det gäller sådana här frågor så handlar det om ofullständiga/okorrekta uppgifter.

Visst kan man irritera sig på att det krånglar när det samtidigt väller in somalier och annat som anhöriginvandrare där svenska staten står för hela kalaset.

Tyvärr inget man kan bråka på ambassaden eller MIG om.

Det är vi som har valt de politiker som sätter upp regelverket och det är dem vi får byta ut om vi vill ha förändring.

Det är nog som Chryzaliz säger att man har skickat in ofullständiga uppgifter. Kan bara se t.ex i Stockholm i sommar det väller in Ryssar, Japaner, Jänkare, m.m. Varför skulle man nobba visum till Thailändare.

I detta fallet verkar det vara så att de tycker tiden som han vill spendera i Sverige är lång gentemot vad han uppgivit som orsak till vistelsen. Hade han sökt 2-3 veckor hade det säkert inte blivit avslag. Men får väl se vad som sägs när de ringer handläggaren på måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Det är som regel inga problem med att få ett turistvisum till Sverige.

Uppfyller man bara de kriterier som krävs och har alla handlingar korrekt ifyllda så finns det ju ingen anledning att neka någon visum.

I de allra flesta fall när det gäller sådana här frågor så handlar det om ofullständiga/okorrekta uppgifter.

Visst kan man irritera sig på att det krånglar när det samtidigt väller in somalier och annat som anhöriginvandrare där svenska staten står för hela kalaset.

Tyvärr inget man kan bråka på ambassaden eller MIG om.

Det är vi som har valt de politiker som sätter upp regelverket och det är dem vi får byta ut om vi vill ha förändring.

Det är nog som Chryzaliz säger att man har skickat in ofullständiga uppgifter. Kan bara se t.ex i Stockholm i sommar det väller in Ryssar, Japaner, Jänkare, m.m. Varför skulle man nobba visum till Thailändare.

Det handlar nog om ekonomisk status, Ryssar, Japaner, Jänkare, m.m tjänar en bra bit mer än en Thailändare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt,

Oftast måste thailändaren ha en svensk som står som ekonomisk garant när en thailändare turistar i Sverige. Har han en sådan?

Det hände min fru senast hon sökte turistvisum, trots att hon tjänade "en lägre svensk lön" i Thailand. Jag kunde inte stå som garant, eftersom jag inte är skriven i Sverige. Är bara svensk medborgare. :cr

Rob,

Även om du inte har träffat någon så tro mig, det finns även thai med pengar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har han tillräckligt med pengar? Att jobba på restaurang brukar ju inte ge så mycket pengar.

Har han intyg från sitt jobb att han har fått semester?

Värdfamiljen står för alla kostnader, i övrigt vet jag inte hur ansökan såg ut. Det de sa till mig var att det som stod som grund till avslaget var att de inte ansåg att hans skäl till att besöka Sverige rättfärdigar till att stanna tre månader, typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt,

Oftast måste thailändaren ha en svensk som står som ekonomisk garant när en thailändare turistar i Sverige. Har han en sådan?

Det hände min fru senast hon sökte turistvisum, trots att hon tjänade "en lägre svensk lön" i Thailand. Jag kunde inte stå som garant, eftersom jag inte är skriven i Sverige. Är bara svensk medborgare. :cr

Rob,

Även om du inte har träffat någon så tro mig, det finns även thai med pengar. ;)

Ja värdfamiljen ska/skulle stå för alla kostnader för hans vistelse och flygbiljetter etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt,

Oftast måste thailändaren ha en svensk som står som ekonomisk garant när en thailändare turistar i Sverige. Har han en sådan?

Det hände min fru senast hon sökte turistvisum, trots att hon tjänade "en lägre svensk lön" i Thailand. Jag kunde inte stå som garant, eftersom jag inte är skriven i Sverige. Är bara svensk medborgare. :cr

Rob,

Även om du inte har träffat någon så tro mig, det finns även thai med pengar. ;)

Ja värdfamiljen ska/skulle stå för alla kostnader för hans vistelse och flygbiljetter etc.

I sånna fall är det ju ett besöksvisum det gäller.

Han måste visa bättre deras relation. Han kan inte skriva att han vill turista i Sverige som anledning.

Hur länge har dom känt killen. 2 veckor under en semester räcker oftast inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok, då kan jag bara gissa att dom eventuellt misstänker att han tänker arbeta olagligt (svart utan arbetstillstånd) etc i Sverige.

Vad jag tror kan hjälpa är att värdfamiljen skriver ett välformulerat och signerat brev som exakt redogör för omständigheterna och hur de ekonomiskt kommer supporta honom med bostad, mat etc. Detta tar han med när han överklagar, alternativt söker nytt visum.

Så gjorde min bror för oss (när vi turistade i Sverige 2011) och då gick det hur smidigt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt,

Oftast måste thailändaren ha en svensk som står som ekonomisk garant när en thailändare turistar i Sverige. Har han en sådan?

Det hände min fru senast hon sökte turistvisum, trots att hon tjänade "en lägre svensk lön" i Thailand. Jag kunde inte stå som garant, eftersom jag inte är skriven i Sverige. Är bara svensk medborgare. :cr

Rob,

Även om du inte har träffat någon så tro mig, det finns även thai med pengar. ;)

Ja värdfamiljen ska/skulle stå för alla kostnader för hans vistelse och flygbiljetter etc.

Och kanske få lite extrahjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt galet att det ska vara så petigt för ett turistvisum när invandringspolitiken ser ut som den gör i övrigt :cr

hahaha, så du tror du på fullaste allvar att vår "invandrarsituation" hade sett annorlunda ut om man gav vem som helst turistvisum?? Ni är för roliga!

men juste, ja glömde det är ju inte en muslim så då ska det så klart vara ok!

Hahaha, du skriver invandrarsituation inom citationstecken precis som om det inte skulle finnas en sådan. Ni är för roliga ni!

Nej men blev bara förvånad att de inte bara stämplade hans pass rakt av och samtidigt välkomnade honom att stanna längre än 90 dagar för att som papperslös kunna åtnjuta en buffé av förmåner som vi svenska medborgare bara kan drömma om.

Kan du inte upplysa en ovetande, hur ser invandringssituationen ut? Vad är det för förmåner DE har som VI bara kan drömma om (tyckte det var kul att någon också klagade på anhöriginvandringen med tanke på att någon precis skall invandra sin fru till Sverige...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt galet att det ska vara så petigt för ett turistvisum när invandringspolitiken ser ut som den gör i övrigt :cr

hahaha, så du tror du på fullaste allvar att vår "invandrarsituation" hade sett annorlunda ut om man gav vem som helst turistvisum?? Ni är för roliga!

men juste, ja glömde det är ju inte en muslim så då ska det så klart vara ok!

Hahaha, du skriver invandrarsituation inom citationstecken precis som om det inte skulle finnas en sådan. Ni är för roliga ni!

Nej men blev bara förvånad att de inte bara stämplade hans pass rakt av och samtidigt välkomnade honom att stanna längre än 90 dagar för att som papperslös kunna åtnjuta en buffé av förmåner som vi svenska medborgare bara kan drömma om.

Kan du inte upplysa en ovetande, hur ser invandringssituationen ut? Vad är det för förmåner DE har som VI bara kan drömma om (tyckte det var kul att någon också klagade på anhöriginvandringen med tanke på att någon precis skall invandra sin fru till Sverige...)

Lever du under en sten eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(tyckte det var kul att någon också klagade på anhöriginvandringen med tanke på att någon precis skall invandra sin fru till Sverige...)

Utan att lägga in några åsikter om det ena eller andra måste jag ju säga att det är lite underligt om man ser lika på att ta med sin äkta hälft till sitt hemland med att en invandrare vill ta med sin släkt.

Likhet vore om thaihälften skulle ta med sin släkt.

Ibland förvånas jag faktiskt över folks oförmåga att göra liknelser eller se samband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(tyckte det var kul att någon också klagade på anhöriginvandringen med tanke på att någon precis skall invandra sin fru till Sverige...)

Utan att lägga in några åsikter om det ena eller andra måste jag ju säga att det är lite underligt om man ser lika på att ta med sin äkta hälft till sitt hemland med att en invandrare vill ta med sin släkt.

Likhet vore om thaihälften skulle ta med sin släkt.

Ibland förvånas jag faktiskt över folks oförmåga att göra liknelser eller se samband.

Håller med, det är helt ojämförbart.

Att flytta med sin thaifru till Sverige som man måste garantera försörjning för kostar inte staten många kronor.

Många thailändare kommer även att komma ut i arbetslivet och därmed bidra dels med arbetskraft och dels med skatteintäkter.

Ett ensamkommande somaliskt "barn" som måste återförenas med hela sin släkt kostar stora resurser och kommer med stor sannolikhet inte att ge någonting tillbaka.

Har man så starka band till sina "barn" så bör man inte skicka iväg dem halvvägs runt jorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×