Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
evelina.wallander

Vad kostar det ungefär med en vanlig vardag i Thailand?

Rekommendera Poster

Jag och min man funderar på att flytta till Thailand, hua hin i 6 månader. Under tiden ska jag eventuellt plugga på distans och kommer att få ca 10.000 SEK  i månaden utav CSN.

Mina svärföräldrar har hus i hua hin som vi ska bo i, så det blir ingen större boende kostnad för oss förutom den elen vi förbrukar. Min ni som bor i Thailand kanske kan svara på om vi klara oss på pengarna från csn på två i en månad?

Vi har tänkt att leva som vanlig vardag i Sverige fast i Thailand. Kanske en och en annan singha ibland ;-)

Evelina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra :-) jag hojtar till om jag hittar en tjej som kan det :-) varför inte plugga själv? ;-P

hehe skojade bara ,ni borde klara er på de pengarna om ni har boendet betalt men tänk på att ac:n drar mycket ström om ni kör den dygnetrunt speciellt om den är gammal  har aldrig varit i huahin tänkte stanna till där i nov men bussen från phuket stannade i där 0400 på natten och det regnade  så jag åkte med till bkk men huahin är nog inget speciellt dyr ort i thailand om man bara ska äta billigt och ta en öl eller

2 borde ni lätt kunna klara er på 1500 baht per dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

beror på jag känner thai som bor helt ok för 4000-5000b månaden om dom ljuger om den summan vet jag inte, och helt ok är rum med toa typ som en 1a i Sverige utan kök. Detta är på Phuket "Urban" hua hin vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skall fungera så måste ni snabbt inse att allt kostar på även om det mesta är billigt.

Med boendet gratis så är det el o vatten. 1000-1500/mån om de inte tar överpriser.

Internet? blir en kostnad på 600-1000/mån

Äta ute hela tiden kostar på t.ex. 2-300 för en enkel måltid men det blir lätt 4-500.

Middag med farangmat och vin hamnar lätt på en 1000-lapp och uppåt.

En öl, cola, kaffe här och där plussar på snabbt.

Transporter kostar det med, hyr motorcykel, ca. 100 bath om dagen.

Se'n så antar jag att ni vill roa er en del, åka på utflykter, osv.

Så, visst går det men det kommer nog att kännas väldigt tajt även om ni äkar nudelsoppa och stekt ris allt som oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1500 baht funkar (om man inte hinkar öl och drinkar ute förstås). Inte minst med tanke på att ni har boendet betalt. Det är ju relativt billigt att leva här.

MEN om man flyttar hit "på riktigt" och så är det inte riktigt så billigt som många verkar tro. Några exempel:

- El kostar ungefär som i Sverige. Vårt eget hushålls el går loss på 2000 baht i månaden. Kontoret ej inräknat.

- Självklart behöver man en sjuk och skadeförsäkring när man som svensk bor här. De kan gå loss på ca 15-35,000 baht om året, beroende på försäkringstagarens ålder och försäkringens omfattning.

- Kvalitativ skolundervisning för barn är dyrt här. Det kan kosta 100,000 baht om året eller mer. I vissa skolor det dubbla.

- Bilar är dyra här. Undantaget pickups och japanska bilar med små motorer. De sistnämnda kostar som i Sverige.

- Satellit-TV (UBC etc) är relativt dyrt.

Kläder, mat (undantaget en del importerat), kläder, boende och lätta motorcyklar är däremot billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I pattaya äter jag thaimat för 30 baht och i Bangkok för 35 baht. Så vill man äta billigt går det.

Vad mat kostar i hua hon vet jag inte

Går att äta för de priserna på marknaderna (inte turistmarknaderna), efter gatan och på enklare ställen i Hua Hin också. Inga problem att få en öl och en bra måltid för under 100 bath. Vill man äta på turistrestaurangerna blir det däremot mycket dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I pattaya äter jag thaimat för 30 baht och i Bangkok för 35 baht. Så vill man äta billigt går det.

Vad mat kostar i hua hon vet jag inte

Går att äta för de priserna på marknaderna (inte turistmarknaderna), efter gatan och på enklare ställen i Hua Hin också. Inga problem att få en öl och en bra måltid för under 100 bath. Vill man äta på turistrestaurangerna blir det däremot mycket dyrare.

Turistrestauranger undviker jag så långt det går eftersom maten inte brukar vara lika bra där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en dag i chiang mai

frulle 75 baht bröd kaffe ostomelet tomatjuice

lunch nudlar på seven/11  15-22 baht

middag 50-70 baht på lokalt mathak tillkammer för stor chang 50-70 baht st

vatten ett par baht i automat

utflykt 20-100 baht med lokala bussen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turistrestauranger undviker jag så långt det går eftersom maten inte brukar vara lika bra där.

Håller med! Billigaste och bästa maten får man vid gatuköken där det finns några bord utställda. Thaimat alltså. :) Har aldrig förstått varför man ska betala 120-250 bht för thaimat som kostar mellan 40-70 bht vid gatuköken. Dessutom är gatumaten godare. Sen kan man ju ta en riktig köttbit nån gång på en restauarang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu antar jag att ni har hemförsäkring hemma. Så att sedan köpa en försäkring för resten av tiden borde inte bli allt för dyrt. Kanske 3500:- på erv (deras backpacker som bara är sjukvård då)

Sedan får ni väl se det som 2 delar.

Elen kanske ligger på 50-100 thb per dag.

Skall ni plugga så behöver ni ju internet. Har ni det i huset redan. Annars kanske 50 thb per dag.

Transport. Som någon nämnde så kan ni hyra moppe (om ni har MC kort) för 3000-4000 thb per månad. Och om ni behöver en eller 2 jag det beror ju på er själva.

Om ni inte har MC kort så får ni ju inte köra moppe. Och då blir det ju en del resor med tuk-tuk. Att köra moppe i HuaHin utan körkort lär nog kosta sådär minst 500 thb per vecka (i böter) för det är mycket kontroller.

Sedan jag brukar ju vara i mitt hus ganska länge och när jag är själv har jag då en budget på 500 thb per dag. Och huset har jag . El kostar oberoende om jag är där eller inte (poolen tar en del). Och moppe äger jag en egen.

Av det är kanske 30-40 thb soppa till moppen.

Frukost brukar jag inta hemma. Köper mycket på Macro. Ihop med vatten kan man säga 100 thb per dag.

Lunch. 50-100 thb . Äter ofta thairätter och inte så sällan vid Lotus.

Middag på kvällen. 150-200 thb. Blir ofta en restaurang då jag gärna vill ha farangmat. Har några favoriter utanför centrum som ex Oy 

Dricker inte alkohol. Så där har du mina 350-450 per dag. Och ibland har man lite extra utgifter typ punka (130 thb för ny inneslang)

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1500 baht funkar (om man inte hinkar öl och drinkar ute förstås). Inte minst med tanke på att ni har boendet betalt. Det är ju relativt billigt att leva här.

MEN om man flyttar hit "på riktigt" och så är det inte riktigt så billigt som många verkar tro. Några exempel:

- El kostar ungefär som i Sverige. Vårt eget hushålls el går loss på 2000 baht i månaden. Kontoret ej inräknat.

- Självklart behöver man en sjuk och skadeförsäkring när man som svensk bor här. De kan gå loss på ca 15-35,000 baht om året, beroende på försäkringstagarens ålder och försäkringens omfattning.

- Kvalitativ skolundervisning för barn är dyrt här. Det kan kosta 100,000 baht om året eller mer. I vissa skolor det dubbla.

- Bilar är dyra här. Undantaget pickups och japanska bilar med små motorer. De sistnämnda kostar som i Sverige.

- Satellit-TV (UBC etc) är relativt dyrt.

Kläder, mat (undantaget en del importerat), kläder, boende och lätta motorcyklar är däremot billigt.

Hehe CT Du skriver visserligen hushållsel, men måste nog uppdatera dig lite på de  svenska elpriserna. Har själv bergvärme installerat men landar ändå på ca 15 000 Bath i månaden i el. Då värms ju även kåken på el, men ändå :-)    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar äta ute. Men blir det inte billigare om man köper egen mat o lagar. Gå på någon Thai marknad köpa en säck ris, kyckling med mera. Mina Thaipolare åt mycket grönsaker dom gångerna man var hemma hos dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1500 baht funkar (om man inte hinkar öl och drinkar ute förstås). Inte minst med tanke på att ni har boendet betalt. Det är ju relativt billigt att leva här.

MEN om man flyttar hit "på riktigt" och så är det inte riktigt så billigt som många verkar tro. Några exempel:

- El kostar ungefär som i Sverige. Vårt eget hushålls el går loss på 2000 baht i månaden. Kontoret ej inräknat.

- Självklart behöver man en sjuk och skadeförsäkring när man som svensk bor här. De kan gå loss på ca 15-35,000 baht om året, beroende på försäkringstagarens ålder och försäkringens omfattning.

- Kvalitativ skolundervisning för barn är dyrt här. Det kan kosta 100,000 baht om året eller mer. I vissa skolor det dubbla.

- Bilar är dyra här. Undantaget pickups och japanska bilar med små motorer. De sistnämnda kostar som i Sverige.

- Satellit-TV (UBC etc) är relativt dyrt.

Kläder, mat (undantaget en del importerat), kläder, boende och lätta motorcyklar är däremot billigt.

Hehe CT Du skriver visserligen hushållsel, men måste nog uppdatera dig lite på de  svenska elpriserna. Har själv bergvärme installerat men landar ändå på ca 15 000 Bath i månaden i el. Då värms ju även kåken på el, men ändå :-)     :cool

hm hur många har bergvärme i thailand? tror du bara vill berätta att du har hus i sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAWI,

Kom igen nu, jag avser kostnad per kilowattimme. Det som drar mest hos oss är luftkonditioneringen i sovrummet som är igång tio timmar om dagen.

Lars O,

Jag äter till 75% hemma eller på kontoret. Minst. Inte för att snåla, utan för att jag gillar bra råvaror och då är man någorlunda försäkrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i Bangkok. Lite av de löpande kostnaderna för mig.

Lägenhet - 12 000 baht/månad. El & vatten cirka 2 000 baht/månad. Normaltsegt Internet ingår.

Jag räknar med 50-100 baht för dagens första måltid som brukar bli vid 11-12-tiden efter gymet. Sen köper jag olika färskpressade juicer på gatan för 20 baht per flaska. Kör mycket frukt som snacks, och priserna varierar.

Har lite bröd och pålägg hemma i kylen, då jag tycker det är gott med en smörgås ibland.

Middagarna kan bli allt från cirka 50-100 baht på gatan eller hak runt hörnet, men flera gånger i veckan bli det nya trevliga (inne-)hak eller middagar med kompisar. Då kan det bli några hundringar i baht med dryck.

Det som kan kosta en del i Bangkok för mig är "lifstyle", men som för mig är vikigt. Skulle inte vilja leva i Hua Hin (eller någon annanstans för den del) om man skulle snåla "all day long" och inte uppleva något bara för att vara där.

Bio, bowling, kroppsvård & upplevelser kostar men som är viktiga inslag för mig. 

På helgerna kan det bli testa barer, lounger och nattklubbar.

Hoppas TS får en trevlig vistelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar äta ute. Men blir det inte billigare om man köper egen mat o lagar. Gå på någon Thai marknad köpa en säck ris, kyckling med mera. Mina Thaipolare åt mycket grönsaker dom gångerna man var hemma hos dem.

Det är lätt att det blir så, äta ute alltså eftersom det är så billigt.

Vi lagar den mesta maten hemma numera och jag tar nästan alltid matlåda till jobbet.

Det blir en ganska markanant skillnad på matkontot då.

Maten handlar vi oftast på Makro och de lokala marknaderna. BigC och Tesco har en del som är ok men generellt så är de dyrare än Makro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×