Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Att vara invandrare i Thailand

Rekommendera Poster

Rob du kan väl välja fruntimmer till alla Svenskar, det måste väl för f..n vara en rättighet att välja vem man vill ha. Att inte utlänningar får äga mark i Thailand tror jag kan bli fel. Men vi får vänta o se vad som händer när 30-år har gått. Ska markägarna börja nalla då. Kan förmodlingen ta stopp på all byggen av villor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

I exempelvis Korea och Japan är vi utlänningar paria (mer eller mindre) i vissas ögon och portas på ganska många klubbar, restauranger och barer.

Va! Det hade jag ingen aning om, sanslöst. Vet du vad det kommer sig av?

Finns i Bangkok också, klubbar som endast tillåter Thai, inga Faranger. Har dock bara upplevt det en gång på nästan 2 år i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

I exempelvis Korea och Japan är vi utlänningar paria (mer eller mindre) i vissas ögon och portas på ganska många klubbar, restauranger och barer.

Va! Det hade jag ingen aning om, sanslöst. Vet du vad det kommer sig av?

Förutom att dessa båda länder har en väldigt "homogen etnisk befolkning", är det väl förmodligen samma okunnighet och trångsynthet som odlar denna främlingsfientlighet, som annan. Jag har hört det från européer som jobbat och bott i Sydkorea och Japan. De flesta koreaner och japaner är naturligtvis reko, men det verkar även finnas en ganska tydlig tristare sida. Så här står det exempelvis på Wikipedia:

Most Koreans still believe that their population is of a single racial bloodline, and Korean media sometimes create the impression that foreigners are dangerous, including requiring HIV/AIDS tests for non-ethnic Korean foreigners who work in South Korea.

En välskriven artikel om fenomenet i Sydkorea:

http://www.policymic.com/articles/11158/south-korea-struggles-with-racism-toward-foreigners

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i Bangkok också, klubbar som endast tillåter Thai, inga Faranger. Har dock bara upplevt det en gång på nästan 2 år i Bangkok.

Vet du om det alltid är så på det stället. Låter som feta looser stället där folk är rädda för konkurrens eller nåt. Vet du förresten vilket ställe det va.

Undra då hur det är om man är medborgare, inte då intressant i Bangkok då man knappt eller inte alls kan bli medborgare men tex Japan men man kanske inte kan få medborgarskap där heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

I exempelvis Korea och Japan är vi utlänningar paria (mer eller mindre) i vissas ögon och portas på ganska många klubbar, restauranger och barer.

Va! Det hade jag ingen aning om, sanslöst. Vet du vad det kommer sig av?

Förutom att dessa båda länder har en väldigt "homogen etnisk befolkning", är det väl förmodligen samma okunnighet och trångsynthet som odlar denna främlingsfientlighet, som annan. Jag har hört det från européer som jobbat och bott i Sydkorea och Japan. De flesta koreaner och japaner är naturligtvis reko, men det verkar även finnas en ganska tydlig tristare sida. Så här står det exempelvis på Wikipedia:

Most Koreans still believe that their population is of a single racial bloodline, and Korean media sometimes create the impression that foreigners are dangerous, including requiring HIV/AIDS tests for non-ethnic Korean foreigners who work in South Korea.

En välskriven artikel om fenomenet i Sydkorea:

http://www.policymic.com/articles/11158/south-korea-struggles-with-racism-toward-foreigners

Hmm, vad säger man. Jävla gulingar ;)

Tror det va nytt för i år här i Thailand men numer behövs blodprovs tagning med bl.a. syfilis test för att förlänga ett work permit utöver det vanliga hälsokontrollen. Gissar det bara är ännu ett sätt att gå mjölka faranger lite extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Klart och tydligt! Det klarar ju inte ens thaiarna av ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Finns i Bangkok också, klubbar som endast tillåter Thai, inga Faranger. Har dock bara upplevt det en gång på nästan 2 år i Bangkok.

Vet du om det alltid är så på det stället. Låter som feta looser stället där folk är rädda för konkurrens eller nåt. Vet du förresten vilket ställe det va.

Undra då hur det är om man är medborgare, inte då intressant i Bangkok då man knappt eller inte alls kan bli medborgare men tex Japan men man kanske inte kan få medborgarskap där heller.

Nope, en annan gång så kom jag in utan problem på samma ställe, kan ha varit något speciellt just den kvällen, dock är det puckat ändå haha. Det var en klubb på RCA, kommer inte ihåg namnet dock, man tar höger när man kommer ut ifrån Slim, sen är det lite bankomater etc i litet komplex och sen är klubben där ganska nära.

Jag kom dit i ett thai sällskap, jag var enda farangen, och de sa rakt ut no farangs, de kunde väll kört med "inga jumpa skor, eller måste ha skjorta" eller nått iaf, men de gick direkt på no farang linjen.

Klubben är en av de enda på RCA som får ha öppet när de andra klubbarna stänger, de kanske hade missat att betala sitt farang tillstånd till polisen den veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är ifall du bor eller jobbar i Thailand är det inte för mycket

begärt att man lär sig thai. Samma om man jobbar eller bor i Sverige.

Varför lära sig thai om man jobbar i Sverige? Låter ju inte det minsta produktivt.

Sorry att jag högg på den. >:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Du är lyckligt lottad. Jag menar att det är mycket svårt att lära sig thailändska utan att sätta sig vid en skolbänk. Undantag: Om man kommer till Thailand som litet barn.

Thailändare är snobbiga. Ju mer formellt du pratar desto mer respekt får du.

För några år sedan träffade jag in amerikan som hade bott i nordöstra Thailand (Issan) i många år. Hans thailändska var nästan perfekt, men han använde ord som är typiska för Issan och  pratade med en mycket kraftig dialekt från någon avkrok i nordöst. Thailändare i Bangkok skrattade åt honom och tyckte att han var löjlig, på gränsen till pinsam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Du är lyckligt lottad. Jag menar att det är mycket svårt att lära sig thailändska utan att sätta sig vid en skolbänk. Undantag: Om man kommer till Thailand som litet barn.

Thailändare är snobbiga. Ju mer formellt du pratar desto mer respekt får du.

För några år sedan träffade jag in amerikan som hade bott i nordöstra Thailand (Issan) i många år. Hans thailändska var nästan perfekt, men han använde ord som är typiska för Issan och  pratade med en mycket kraftig dialekt från någon avkrok i nordöst. Thailändare i Bangkok skrattade åt honom och tyckte att han var löjlig, på gränsen till pinsam.

Har turen att tjejen är från Bangkok och således pratar riksthai ( det är ju trots allt gångbart överallt ) och jag med. Av någon anledning är det som du säger "finare" än dialekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Du är lyckligt lottad. Jag menar att det är mycket svårt att lära sig thailändska utan att sätta sig vid en skolbänk. Undantag: Om man kommer till Thailand som litet barn.

Thailändare är snobbiga. Ju mer formellt du pratar desto mer respekt får du.

För några år sedan träffade jag in amerikan som hade bott i nordöstra Thailand (Issan) i många år. Hans thailändska var nästan perfekt, men han använde ord som är typiska för Issan och  pratade med en mycket kraftig dialekt från någon avkrok i nordöst. Thailändare i Bangkok skrattade åt honom och tyckte att han var löjlig, på gränsen till pinsam.

Dette er et "long shot" som dem sier, men var vedkommende amerikaner ca. 30 år gammel, 175-80 cm. høy, høyst sansynlig med skjegg og litt småfet? Og hans navn var John?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Du är lyckligt lottad. Jag menar att det är mycket svårt att lära sig thailändska utan att sätta sig vid en skolbänk. Undantag: Om man kommer till Thailand som litet barn.

Thailändare är snobbiga. Ju mer formellt du pratar desto mer respekt får du.

För några år sedan träffade jag in amerikan som hade bott i nordöstra Thailand (Issan) i många år. Hans thailändska var nästan perfekt, men han använde ord som är typiska för Issan och  pratade med en mycket kraftig dialekt från någon avkrok i nordöst. Thailändare i Bangkok skrattade åt honom och tyckte att han var löjlig, på gränsen till pinsam.

Har turen att tjejen är från Bangkok och således pratar riksthai ( det är ju trots allt gångbart överallt ) och jag med. Av någon anledning är det som du säger "finare" än dialekter.

Då måste jag fråga dig : Vad är riksthai, för mig är thai- thai, men sedan vet jag  att från Bangkok, så anser många attt dom är lite " bättre"  i kanten, och gärna ser från oss oss som kommer ifrån ett annat distrikt (t.ex. Isaan) som lite udda eller någonting , jag har varit i BKK många gånger. Vad är är problemet Endoo?

Vad är det som är "finare" Det skulle vara intressant att veta.

bak maa trång trång . krung thep mai chai muang thai tang pratet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir mycket lättare och man blir nästan alltid bättre behandlad om man kan prata thailändska klart och tydligt.

Problemet är att det är svårt att lära sig att prata klart och tydligt, det är inget man lär sig vid en bardisk. Det handlar om att gå tillbaka till skolbänken.

Håller helt med om det första men set andra håller jag inte alls med om. Har aldrig pluggat Thai men pratar tillräckligt bra för att inte helt sällan bli förväxlad för att vara Thai i telefon.

Så visst kan man det.

Säger det inte för att skryta utan för att jag inte alltid tror på skolbänks metoden om man vill smälta in och prata som man verkligen gör.

Du är lyckligt lottad. Jag menar att det är mycket svårt att lära sig thailändska utan att sätta sig vid en skolbänk. Undantag: Om man kommer till Thailand som litet barn.

Thailändare är snobbiga. Ju mer formellt du pratar desto mer respekt får du.

För några år sedan träffade jag in amerikan som hade bott i nordöstra Thailand (Issan) i många år. Hans thailändska var nästan perfekt, men han använde ord som är typiska för Issan och  pratade med en mycket kraftig dialekt från någon avkrok i nordöst. Thailändare i Bangkok skrattade åt honom och tyckte att han var löjlig, på gränsen till pinsam.

Har turen att tjejen är från Bangkok och således pratar riksthai ( det är ju trots allt gångbart överallt ) och jag med. Av någon anledning är det som du säger "finare" än dialekter.

Då måste jag fråga dig : Vad är riksthai, för mig är thai- thai, men sedan vet jag  att från Bangkok, så anser många attt dom är lite " bättre"  i kanten, och gärna ser från oss oss som kommer ifrån ett annat distrikt (t.ex. Isaan) som lite udda eller någonting , jag har varit i BKK många gånger. Vad är är problemet Endoo?

Vad är det som är "finare" Det skulle vara intressant att veta.

bak maa trång trång . krung thep mai chai muang thai tang pratet

Öööö läs igen. Vi pratade om hur man blir behandlad av Thai och att vi, jag och tiffy fått uppfattningen att folk anser att Bangkok Thai är finare. Det är således inte min personliga uppfattning utan en iakttagelse. Du har långa tår idag.

Övrigt, riksthai är det språk som de pratas i tv, som de lär ut i skolan och som är ett måste att prata på många arbetsplatser. Liksom stockholms dialekten är riks svenska. Trodde inte det var en uppfattning utan ren fakta, det är vad jag lärt mig.

ปาà¸à¸«à¸¡à¸² stavas som synes med (ป på pla)  och borde transkriberas som ett P och inte B så vida man inte anser att fisk heter "bla" på Thai. Ditt påhopp om ปาà¸à¸«à¸¡à¸² tycker jag du kan ta tillbaka, tyckte det va mycket otrevligt uttryckt av dig.

Så igen, det var iakttagelser om bangkok thai vi pratade om och INTE egna åsikter så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Liksom stockholms dialekten är riks svenska...

Hmmm, är inte det bara nå't som de tror själva i Stockholm bara för att de är flest?

Vilken är för övrigt stockholmsdialekten, Söder-, Östermalm-, mm.? Rinkeby- kanske eller rent utav nå'n förortsdialekt där det bor en massa inflyttade norrlänningar och dalmasar? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Liksom stockholms dialekten är riks svenska...

Hmmm, är inte det bara nå't som de tror själva i Stockholm bara för att de är flest?

Vilken är för övrigt stockholmsdialekten, Söder-, Östermalm-, mm.? Rinkeby- kanske eller rent utav nå'n förortsdialekt där det bor en massa inflyttade norrlänningar och dalmasar? ;)

ja, "Stockholmska" är definitivt inte rikssvenska. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Liksom stockholms dialekten är riks svenska...

Hmmm, är inte det bara nå't som de tror själva i Stockholm bara för att de är flest?

Vilken är för övrigt stockholmsdialekten, Söder-, Östermalm-, mm.? Rinkeby- kanske eller rent utav nå'n förortsdialekt där det bor en massa inflyttade norrlänningar och dalmasar? ;)

ja, "Stockholmska" är definitivt inte rikssvenska. :D

Förut sa man väl att rikssvenska var det man pratade på nyheterna. Men nu hör man dom flesta dialekterna, till och med finlandssvenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är något som egentligen inte existerar, har hur som fått för mig det  ;)

När det gäller Thailand är det lite annat då det är betydligt större skillnad och i mångt och mycket ett annat språk inte bara uttal.

Känner folk från söder som haft problem att göra sig förstådda i Bangkok då de pratar så dålig Bangkok Thai. Men det kanske händer i Sverige också :)

Har även vänner som ställt till med läxhjälp till barnen för deras egna kunskaper i Bangkok Thai som lärs ut i skolorna även i söder inte är tillräckliga.

Men men, här gällde det hur Thai själva ser på dialekterna och vi verkar rätt överens jag, memory och tiffy om att det finns många som anser det ena finare än det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Liksom stockholms dialekten är riks svenska...

Hmmm, är inte det bara nå't som de tror själva i Stockholm bara för att de är flest?

Vilken är för övrigt stockholmsdialekten, Söder-, Östermalm-, mm.? Rinkeby- kanske eller rent utav nå'n förortsdialekt där det bor en massa inflyttade norrlänningar och dalmasar? ;)

ja, "Stockholmska" är definitivt inte rikssvenska. :D

Förut sa man väl att rikssvenska var det man pratade på nyheterna. Men nu hör man dom flesta dialekterna, till och med finlandssvenska.

Instämmer.

Jag tror man brukar säga att rikssvenska ligger närmast det man pratar i Södermanland, runt Nyköpingstrakten. Stockholmska ligger väl rätt nära, men eftersom vi bland annat säger "e" istället för "ä" så är det lite skillnad.

Endoo,

Kan du någon sydthai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Liksom stockholms dialekten är riks svenska...

Hmmm, är inte det bara nå't som de tror själva i Stockholm bara för att de är flest?

Vilken är för övrigt stockholmsdialekten, Söder-, Östermalm-, mm.? Rinkeby- kanske eller rent utav nå'n förortsdialekt där det bor en massa inflyttade norrlänningar och dalmasar? ;)

ja, "Stockholmska" är definitivt inte rikssvenska. :D

Förut sa man väl att rikssvenska var det man pratade på nyheterna. Men nu hör man dom flesta dialekterna, till och med finlandssvenska.

Instämmer.

Jag tror man brukar säga att rikssvenska ligger närmast det man pratar i Södermanland, runt Nyköpingstrakten. Stockholmska ligger väl rätt nära, men eftersom vi bland annat säger "e" istället för "ä" så är det lite skillnad.

Endoo,

Kan du någon sydthai?

Mai pluu ;)

Förstår men inte allt  De flesta försöker  att prata Bangkok Thai för de hör att jag gör det.. Även mina bättre kompisar men när de brer på med sydsnacket till max så händer att jag har svårt att höra va de säger, ibland fast det inte är några speciella syd ord. Ungefär som med en gotlänning eller skåning, helt ärligt fattar jag inte alltid då heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite oroad av allt prat om faranger.

Jag är på väg till Thailand för alltid och jag har

aldrig träffat på ngn thailändare som har varit otrevlig mot mig.

Det som oroar mig mest är avsaknaden av svenskan.

Mina telefonräkningar är inte roliga.

Hoppas att jag träffar ngn svensk som är bosatt i BKK med omnejd.

Jag älskar min fästmö o alla hennes syskon men det är bara hon

som pratar engelska.

Så man känner sig lite utanför när dom sätter igång med thai

men dom skrattar o har det bra och alla är vänliga mot mig.

Men dom tar för givet att jag skall bjuda på restaurang emellanåt.

Och det är jävligt otacksamt må jag säga.

På vägen hem ska det handlas jag pröjsar,sedan när vi är hemma

så börjar samtliga att ÄTA!

Jag lovar thailändare äter dubbelt så mkt som en svensk.

Inte dom fattiga förståss.

Så vill jag visa mina sympatier till Endoo tror att vi röstar

på samma parti!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man saknar svenskan ibland, särskilt om man bor ute i "obygden". I Bangkok borde det inte vara några problem att träffa andra svenskar.

Annars får du ta en sväng ner till Jomtien/Pattaya där är det enkelt att träffa andra svenskar.

Telefonräkningarna finns det många olika lösningar på att få ner, sök på forumet t.ex.

Själv använder jag bl.a. Skype, Viber eller Telavox beroende på vem jag skall ringa till, IP-telefoni m.a.o.

Vad det gäller språket så är det bästa att försöka var delaktig och snappa upp så mycket som möjligt. Var frågvis och var inte rädd för att försöka, det blir fel iaf ;)

Köp en bra bok, de bästa brukar dock vara eng-thai men det funkar alldeles utmärkt. Läs tillsammans med tjejen så lär hon sig samtidigt lite mera engelska.

Språkkurs på CD/Mp3 finns det en hel del och då har du även lite sysselsättning.

@Tommy B2

Det här med restaurangbesöken och att du skall pröjsa när de handlar är nog en klassiker. Du måste sätta ner foten.

Ett bra alternativ är att du låter din fästmö sköta om sådana kostnader, då blir det definitivt stopp på det. Om du inte fyller på hennes plånbok igen så fort det blir tomt i den.

Bor ni tillsammans med alla hennes syskon?

Hur länge har ni varit tillsammans?

Blir bara lite nyfiken med tanke på dina tidigare inlägg om att bygga hus och köpa bil.

För mig så blinkar det en röd varningslampa när jag läser dina inlägg. Hoppas verkligen jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cryzalis,du verkar vara en hedersman.

Tack för tipset om språk/cd:n.

Det händer att min fästmö ger mig pengar

ifall jag är utan och säger till sina

syskon att det är jag som pröjsar.

Jag köpte en ipad till hennes son för han behöver

den i Universitet i Suvaranbumi tror jag det heter.

Men han spelade barnspel mm.

Och ockuperade TV-n o tittade på alla dessa skrattprogram.

Fy faan vad thailändare är barnsliga.

Dom tittar aldrig på nyheter så dom vet inte

ett skit om andra länder o historia,månlandningar typ.

Min fästmö har köpt en massa mark uppe i Phetchabun vid

hennes syskon.

Det var meningen att jag skulle sälja huset i Sverige

och bygga där.

Men jag retade upp mig på hennes lata son.

Hon har redan ett litet hus där.

Och jag sa här kan ju sonen bo efter universitetet då är han 23år!

Nej han vill bo med oss!

Han har redan sabbat en massa ligg för han ska sova i samma rum

som MÄ and PAPA.

Jag sa det är slut jag sticker hem till Sverige!

Då blev hon jätteledsen och till slut så hyr vi hus

i utkanten av BKK.

Jag sa jag kommer aldrig att bygga där vid hennes syskon.

Hellre köper jag en liten lgh vid havet,så att man

slipper alla moscitos.

BKK är ju ingen höjdare men jag känner mig mera fri

speciellt nu när jag köper bilen.

Tack för nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×