Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Att vara invandrare i Thailand

Rekommendera Poster

Hej,

Att vara invandrare i Thailand liknar väl i vissa avseenden att vara det i Sverige. I vissa avseenden är det förstås väldigt olikt. Det som förenar är väl att det finns en rad fördelar, men även en del trassel och kulturkrockar. Kanske vill ni dela med er av era egna erfarenheter och synpunkter?!

Jag tänkte börja med att belysa thailändarnas syn på oss faranger som arbetar här.

Vår nya granne (ursprungligen från Trang) har en bar och den går sisådär. Han har planer att lämna Samui eftersom businessen går småtrögt, inte minst på lågsäsongen (som för alla andra). Ett par gånger har han påpekat:

"Det är inte som för dig som är farang och har pengar".

Detta till trots att jag flera gånger beskrivit vad jag gör och att jag knappt sätter min fot i Sverige. Han verkar tro att jag och andra faranger har någon ekonomisk uppbackning från Europa, per automatik. Det skall tilläggas att han är en beläst och klipsk ung herre, men just detta har han fått om bakfoten. Kanske har han hört historier om förtidspensionärer etc.

Jag tror helt enkelt att många thai har svårt att acceptera att vi faktiskt kan bo här (och gör det). De ser oss som långtidsturister som en dag packar väskan för att bege sig hem. Det kommer att ändras, men extremt sakta (flera generationer)... Det är jag övertygad om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg traff for noen år siden en kanadier i min hjemby Maha Sarakham, og han fortalte meg følgende lille historie.

Dette var en mann som jobbet som lærer ved en av de lokale skolene. Han hadde kone og to barn. Og så trengte han å dra til minibanken på hjørnet. På vei ut av huset så spurte broren til kona om hvor mye penger den kanadiske regjeringen gav han hver måned. Et litt merkelig spørsmål i og med at broren visste at kanadieren jobbet som lærer. Men som trådstarter var inne på så tror jeg at thaiene mange ganger tror at "alle" utlendinger får utdelt et minibankkort av respektive lands myndigheter så dem kan leve i "sus og dus" i Thailand så lenge dem vil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag vara lite elak och påstå att det inte finns några likheter med att vara invandrare i Sverige som att vara det i Thailand. Om man bortser från utanförskapet då.

Invandrare i Sverige har väl mest rättigheter och inga skyldigheter. Kulturkrockar är inte deras problem då det är vår kultur som krockar med deras.

Att vara invandrare i Thailand ger en bara skyldigheter. Betala eller stick!

Vi har väl inga som helst förmåner från det thailändska samhället trots att vi betalar skatt.

Jo, vi ingår i sjukvårdsförsäkringen och kan få vård på de allmänna sjukhusen.

Alla faranger jag känner som jobbar och betalar skatt här har dock egna privata sjuk-/olycksfallsförsäkringar.

I Sverige är det straffbart att nedvärdera, misskreditera eller göra löje av invandrare.

I Thailand är det lite av kutym att göra det och det är underhållningsvärde i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå skyldig eller oskyldig så har jag en liten historia.

En kompis i Jomtien var på väg hem på motorcykeln när en thai kör på honom i en korsning med sin motorcykel.

Det blev ett rackarns liv för att han hade ställt till en olycka. Gap och skrik som slutade med att polis kom till platsen för att utreda.

De lyssnade på thaiaren och skulle sedan ta med kompisen till stationen för att han hade orsakat olyckan.

Nu hade han tur då några motorcykeltaxichaffisar klev in i bilden och förklarade vad som hade hänt.

Det slutade med att de ritade och berättade exakt hur det gått till ungefär som en svensk skadeanmälan.

Nu när det visade sig att det var thaiaren som var skyldig var det inte längre frågan om att ta med den skyldige till stationen.

Dagen efter gör kompisen anmälan till sitt försäkringsbolag och bifogar den utförliga anmälan som bägge parter upprättat på platsen.

Nu tror han att det är lugnt och försäkringsbolagen gör upp sins emellan.

Några veckor senare när motorcyklarna är åtgärdade så blir han kontaktad av försäkringsbolaget som vill ha självrisk på x antal tusenlappar av honom.

Han går i taket och undrar hur i h-e det kan komma sig att han skall betala då alla var överens om skuldfrågan.

Enkelt, thaiaren hade ju varken pengar eller försäkring så det var mera rättvist om han betalade som hade både och....

De var orubbeliga och det var bara att slanta upp....och sedemera byta försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag vara lite elak och påstå att det inte finns några likheter med att vara invandrare i Sverige som att vara det i Thailand. Om man bortser från utanförskapet då.

Invandrare i Sverige har väl mest rättigheter och inga skyldigheter. Kulturkrockar är inte deras problem då det är vår kultur som krockar med deras.

Att vara invandrare i Thailand ger en bara skyldigheter. Betala eller stick!

Vi har väl inga som helst förmåner från det thailändska samhället trots att vi betalar skatt.

Jo, vi ingår i sjukvårdsförsäkringen och kan få vård på de allmänna sjukhusen.

Alla faranger jag känner som jobbar och betalar skatt här har dock egna privata sjuk-/olycksfallsförsäkringar.

I Sverige är det straffbart att nedvärdera, misskreditera eller göra löje av invandrare.

I Thailand är det lite av kutym att göra det och det är underhållningsvärde i det.

Jo,

Jag åsyftade "psykologiska", inte ekonomiska faktorer. Annars har du ju rätt i sak. Historien med din kompis beskriver väl med tydlighet en av de negativa aspekterna med att bo här (som farang).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Chryzaliz berättade är ingen historia utan exakt så går det till om man inte har en thaikärring med sig som har ordets förmåga.

En farang är ALLTID den skyldige så länge han eller hon är solo.

Detta är vad jag vill kalla för rasism.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se'n så har vi all vardagsdiskriminering som finns hela tiden.

Var inne och handlade lite på Tesco i kväll. Plockade ner några gurkor i en påse och går till vågningsstationen.

Jag väntar snällt på min tur med gurkpåsen utsträckt. Hon tittar inte ens upp utan sträcker sig efter andra kunders påsar först.

De två thaiare som kom efter mig servade hon först. Hade jag inte varit så sugen på gurka på kvällsmackan så hade jag bara släppt påsen och gått.

Jag vill dock inte bjuda på det så det är bara att svälja.

Jag kan då tänka lite elakt att det hon har i månadslön på att väga gurka 10 timmar om dagen/28 dagar i månaden tjänar jag på en dag eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Chryzaliz berättade är ingen historia utan exakt så går det till om man inte har en thaikärring med sig som har ordets förmåga.

En farang är ALLTID den skyldige så länge han eller hon är solo.

Detta är vad jag vill kalla för rasism.

Evert, det är bra att du upplyser mig om hur det går till här i Thailand, eftersom jag bor konstant i en grotta. :D

Skämt åsido, vet jag faktiskt om enstaka fall då farangen fått rätt gentemot thai vid trafikolyckor.. Faktiskt bland annat en tidigare medlem på detta forum. Med tanke på dennes integritet vill jag inte nämna mer. Ni får tro på mig (eller inte ;))

Annars har du väl rätt. Exemplet ovan tillhör undantaget som bekräftar regeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag vara lite elak och påstå att det inte finns några likheter med att vara invandrare i Sverige som att vara det i Thailand. Om man bortser från utanförskapet då.

Invandrare i Sverige har väl mest rättigheter och inga skyldigheter. Kulturkrockar är inte deras problem då det är vår kultur som krockar med deras.

Att vara invandrare i Thailand ger en bara skyldigheter. Betala eller stick!

Vi har väl inga som helst förmåner från det thailändska samhället trots att vi betalar skatt.

Jo, vi ingår i sjukvårdsförsäkringen och kan få vård på de allmänna sjukhusen.

Alla faranger jag känner som jobbar och betalar skatt här har dock egna privata sjuk-/olycksfallsförsäkringar.

I Sverige är det straffbart att nedvärdera, misskreditera eller göra löje av invandrare.

I Thailand är det lite av kutym att göra det och det är underhållningsvärde i det.

Jag köper allt. Du glömde bara att tala om vem som har förtur till lägenheterna i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att så länge en thai tror att denne kan tjäna pengar på en farang är farangen helt ok, när sen farangen inte har mer att erbjuda än vilken thai som helst, ja då diskrimineras denne, finns dock säkert undantag som bekräftar regeln men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror helt enkelt att många thai har svårt att acceptera att vi faktiskt kan bo här (och gör det). De ser oss som långtidsturister som en dag packar väskan för att bege sig hem. Det kommer att ändras, men extremt sakta (flera generationer)... Det är jag övertygad om.

Det tänkandet är nog väldigt vanligt. Min dam frågade mig för några veckor sedan hur länge jag tänkte stanna i Thailand. Vad svarar man på det?

Vi bor tillsammans sedan ett par år och jag arbetar här.

Det är så djupt rotat att vi faranger har obegränsat med tillgångar som bara faller som manna ur ATM-maskinen var gång vi går förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att så länge en thai tror att denne kan tjäna pengar på en farang är farangen helt ok, när sen farangen inte har mer att erbjuda än vilken thai som helst, ja då diskrimineras denne, finns dock säkert undantag som bekräftar regeln men....

Med all respekt tycker jag detta resonemang bekräftar detta vissa fördomar, som förvisso nog är sanna eftersom de är baserade på dina egna erfarenheter. Thai består som svenskar av individer, inte av ett kollektiv som gör exakt likadant. Jag tycker vänskap inte skiljer sig så mycket här gentemot i Thailand. Vissa blir man lojala med resten av livet, andra uppfattar man att "de hugger en med en dolk" så fort man vänder ryggen till. Det är precis likadant i Sverige.

Ett exempel... Jag har en thailändsk vän som senast igår kom upp till kontoret med en kasse bira (jag "vägrade" dock dricka eftersom jag var tvungen att jobba). Han hade rent ut sagt en rätt taskig ekonomi förr om åren och jag bjöd ofta på bira, resor, mat osv. Nu har han pluggat och jobbat upp ekonomin och numer är det faktiskt oftare han som insisterar på att bjuda, eller ger mig och frugan presenter. Iofs så gav jag honom en vinare igår, som kompensation för att jag bangade hans festinvit, hehe. Skulle han gjort det för egen vinning hade han tröttnat för fem år sedan.

Däremot håller jag med att det finns en del thai som enbart ser oss faranger som en eventuell extra inkomstkälla. Kanske inte så vansinnigt underligt med tanke på inkomstläget i landet för lågutbildade och antalet turister som kommer hit varje år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror helt enkelt att många thai har svårt att acceptera att vi faktiskt kan bo här (och gör det). De ser oss som långtidsturister som en dag packar väskan för att bege sig hem. Det kommer att ändras, men extremt sakta (flera generationer)... Det är jag övertygad om.

Det tänkandet är nog väldigt vanligt. Min dam frågade mig för några veckor sedan hur länge jag tänkte stanna i Thailand. Vad svarar man på det?

Vi bor tillsammans sedan ett par år och jag arbetar här.

Hehe, intressant och talande.

Min fruga och jag har i princip kommit överens om att bo och sedemera åldras här i Thailand. Vi skulle tom hellre bo spartanskt och odla grönsaker om ekonomin raserades och besparingarna åts upp. Sverige är ett jättebra land på många sätt, men det kommer aldrig passa oss lika bra som livet här.

Jag är glad att jag och frugan verkar se likadant på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vara invandrare i Thailand är verkligen något som enbart ger skyldigheter.

Men som med allt gör vi alla val oavbutet och fast jag kan tröttna på saker ibland har vi det bättre här för vi får ta hand om oss själva lite mer på de villkor vi vill, dvs jag känner mig otroligt mer fri.

Även om jag tycker den extrema systematiska rasismen från styrande nivå till fotfolk är helt fel och lite för överdriven känner jag mig inte vidare lockad av Sverige av flera skäl varav ett är hur läget ser ut med invandringen och den nästan totala avsaknaden av rätt att kritisera saker som på något sätt vidrör ämnet utan att rasist rop kommer.

Väldigt mycket fokus och letande efter folk att tycka synd om etc som skapar problem. En fördel med Thailand är att man får se och prata om verkligheten. En bög är bög och det får man säga, en fet är fet, en svart är svart, en kort är kort och det är inget man måste försöka låtsas som ingenting om eller hålla på att skapa ett behov av att försvara. Tror det är nyckel till acceptansen på olikheter här.

Att Thai ser oss alla invandrare sim semesterfolk beror väl på att så snart man inte kan täcka alla skyldigheter man har får man bege sig något jag tror många Thai bevittnat.

Håller helt med om att Thai tror alla faranger ständigt får pengar från något underligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Även om jag tycker den extrema systematiska rasismen från styrande nivå till fotfolk är helt fel och lite för överdriven känner jag mig inte vidare lockad av Sverige av flera skäl varav ett är hur läget ser ut med invandringen och den nästan totala avsaknaden av rätt att kritisera saker som på något sätt vidrör ämnet utan att rasist rop kommer.

Väldigt mycket fokus och letande efter folk att tycka synd om etc som skapar problem. En fördel med Thailand är att man får se och prata om verkligheten. En bög är bög och det får man säga, en fet är fet, en svart är svart, en kort är kort och det är inget man måste försöka låtsas som ingenting om eller hålla på att skapa ett behov av att försvara. Tror det är nyckel till acceptansen på olikheter här.

Och en Guling är en Guling, inte att förglömma i en tråd som behandlar Thailand!

Jag håller med, den Svenska invandringspolitiken är fördjävlig, man borde ha stoppat fruimporten för länge sen. Det finns ju ändå gott om Svenska tjejer att tillgå.

Jag menar Thai brudar, det är inte som om dom har flykting status direkt.

Ta in dom som flyr ifrån krig och svält, stäng gränsen för resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas vi kan bättre än att styra in denna tråd att istället behandla invandringspolitiken i Sverige.

Jag tycker det är en rättighet (eller snarare en lättnad) att jag övertaget kan bo i Thailand utan att få vänta i åratal på green card etc. Att skatten jag betalar inte gynnar mig direkt får jag acceptera. Det är bara att gilla läget eller planera om. Korruptionen kan jag göra föga åt, undantaget att inte stödja den aktivt själv. Som icke-thai får man inte ens engagera sig politiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Några fördelar med att bo här som jag ser det:

1. Solen - Man blir glad och frisk av den. Jag menar nu inte att ligga och pressa i en solstol i timmar.

2. Folket - Givetvis snurrar jag in mig i den generaliseringskarusell jag brukar kritisera, när jag hävdar att det är ofta är lätt att ha och göra med thai. ;)

3. Prisbilden på det livsnödvändiga - Bilar och konsumtionsvaror är INTE billigt i Thailand, tvärtom. Men det nödvändiga, dvs; bra mat, bra kläder, boendehyror, enklare sjukvård, tjänster i allmänhet osv är riktigt billigt jämfört med i Europa.

4. Avsaknaden av kyla, kallt regn och slask - Talar väl för sig självt.

5. Lågt skattetryck - För oss företagare.

6. Bra utbud och låga priser på restauranger - På större orter i varje fall. Från enkla hak till lyxkrogar med käk för en tredjedel (eller mindre), jämfört med i Sverige.

Min lista med nackdelar sparar jag tills i morgon. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Chryzaliz berättade är ingen historia utan exakt så går det till om man inte har en thaikärring med sig som har ordets förmåga.

En farang är ALLTID den skyldige så länge han eller hon är solo.

Detta är vad jag vill kalla för rasism.

Evert, det är bra att du upplyser mig om hur det går till här i Thailand, eftersom jag bor konstant i en grotta. :D

Skämt åsido, vet jag faktiskt om enstaka fall då farangen fått rätt gentemot thai vid trafikolyckor.. Faktiskt bland annat en tidigare medlem på detta forum. Med tanke på dennes integritet vill jag inte nämna mer. Ni får tro på mig (eller inte ;))

Annars har du väl rätt. Exemplet ovan tillhör undantaget som bekräftar regeln.

Dette med at en utlending "altid" ender opp med å betale når han er utsatt for en bil / motorsykkelulykke tror jeg bare er en myte. Selv om jeg tror at det kan være på steder som Pattaya en litt større risiko for å bli utsatt for denne formen for svindel enn ute på landsbygden.

Når vi noen ganger blir forelagt regningen så tror jeg dette kommer av at thaiene spekulerer i vår uvitenhet og vår mangel på kunskaper om språket deres. Og når samtidig politiet tar thaien sin side så blir det til at utlendingen betaler. Som en kopi av svidelen dem gjør på stranden med vannskuterene.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en Guling är en Guling, inte att förglömma i en tråd som behandlar Thailand!

Jag håller med, den Svenska invandringspolitiken är fördjävlig, man borde ha stoppat fruimporten för länge sen. Det finns ju ändå gott om Svenska tjejer att tillgå.

Jag menar Thai brudar, det är inte som om dom har flykting status direkt.

Ta in dom som flyr ifrån krig och svält, stäng gränsen för resten.

Det är vad man menar med saker man säger som är det avgörande. Svarting, guling etc används nog av få som inte menar illa.

Inser självklart att du försöker vara ironisk, du kommer oftast med krafs så du slipper lägga fram egna åsikter.

Det jag menar med krav är tex, sköt dig eller så är du inte välkommen. Jag lever på de premisserna och ser det inte som underligt, hade jag fått medborgerliga rättigheter med premissen att följa lagarna hade det varit kanon.

Alla bör vara välkomna överallt under förutsättning att man sköter och kan försörja sig. Är man flykting är det såklart lite annat men krav ska såklart finnas.

Men återigen, är man inte super nöjd med Sverige kommer oftast patetiska kommentarer som din.

Tycker tex det är bra att man som utlänning i Thailand inte kan äga mark. Jag menar bara det gör mig ju till en rasist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en Guling är en Guling, inte att förglömma i en tråd som behandlar Thailand!

Jag håller med, den Svenska invandringspolitiken är fördjävlig, man borde ha stoppat fruimporten för länge sen. Det finns ju ändå gott om Svenska tjejer att tillgå.

Jag menar Thai brudar, det är inte som om dom har flykting status direkt.

Ta in dom som flyr ifrån krig och svält, stäng gränsen för resten.

Det är vad man menar med saker man säger som är det avgörande. Svarting, guling etc används nog av få som inte menar illa.

Inser självklart att du försöker vara ironisk, du kommer oftast med krafs så du slipper lägga fram egna åsikter.

Det jag menar med krav är tex, sköt dig eller så är du inte välkommen. Jag lever på de premisserna och ser det inte som underligt, hade jag fått medborgerliga rättigheter med premissen att följa lagarna hade det varit kanon.

Alla bör vara välkomna överallt under förutsättning att man sköter och kan försörja sig. Är man flykting är det såklart lite annat men krav ska såklart finnas.

Men återigen, är man inte super nöjd med Sverige kommer oftast patetiska kommentarer som din.

Tycker tex det är bra att man som utlänning i Thailand inte kan äga mark. Jag menar bara det gör mig ju till en rasist.

+1  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

Det är väl det som är en av de positiva sidorna med att bo här. Visst tisslas och tasslas det om en en del, men de flesta är ju rätt trevliga mot oss. I exempelvis Korea och Japan är vi utlänningar paria (mer eller mindre) i vissas ögon och portas på ganska många klubbar, restauranger och barer. Sådant slipper man ju nästan helt i Thailand, även om det förekommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade dagen på beachen utanför Na Jomtien med alla helgdagslediga thaiare.

Där känner man sig verkligen som en udda fågel då det är ånga som tittar när vi kommer.

Barnen leker med varandra och ibland hör jag att de frågar om mig som om jag vore en alien. Då är jag ändå inte längre bort än att jag kan se huset där vi bor.

Samtidigt så blir man även positivt bemött för att man är udda. Grannarna på "filten" bredvid bjöd på Leo, Blend/Soda, Som Tam och lite annat.

I exempelvis Korea och Japan är vi utlänningar paria (mer eller mindre) i vissas ögon och portas på ganska många klubbar, restauranger och barer.

Va! Det hade jag ingen aning om, sanslöst. Vet du vad det kommer sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se'n så har vi all vardagsdiskriminering som finns hela tiden.

Var inne och handlade lite på Tesco i kväll. Plockade ner några gurkor i en påse och går till vågningsstationen.

Jag väntar snällt på min tur med gurkpåsen utsträckt. Hon tittar inte ens upp utan sträcker sig efter andra kunders påsar först.

De två thaiare som kom efter mig servade hon först. Hade jag inte varit så sugen på gurka på kvällsmackan så hade jag bara släppt påsen och gått.

Jag vill dock inte bjuda på det så det är bara att svälja.

Jag kan då tänka lite elakt att det hon har i månadslön på att väga gurka 10 timmar om dagen/28 dagar i månaden tjänar jag på en dag eller två.

Det har hänt mej med vid några tillfällen men då har jag gått därifrån även fast jag var väldigt sugen på kebab...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×