Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
linnp73

Ko vändning...? Byta Koh Lanta mot Koh Chang??

Rekommendera Poster

Hej,

Hade nästan bestämt att det blir Lanta i år, men restiden avskräcker lite.

Reser med två barn 5 & 6 år.  Restiden från hemmet till Lanta med två byten skulle vara mellan 20-24 Tim med allt. (Har funderat på övernattning i Bangkok när vi kommer, för att mildra resan lite)

Men nu börjar blickarn återigen styras mot Koh Chang sidan- var där jag började med Mae Pihm typ, men blev sen sugen på Lanta.

Har varit på båda ställena förut, men utan barn och haft ett litet annat fokus..

Min skepsis till Chang grundar sig på att när vi var där sist- var det sjukt dåligt väder och extremt högvatten på WSB så stranden ar helt obefibtlig.

Hyrde moppe och åkte söderut och hittade en badbar strand- minns inte vilken.

Lanta och Klong Dao minns jag som besvärlig med sitt låga vatten... Fick typ gå en km för att blöta knäna..

Ja, nu vet jag helt enkelt inte alls. Vill kombinera huvudmålet med 5-7 dagar på annat ställe, ska var borta ca 3 v.

Hotell med pool, billigare variant önskas, ca 500/natt

Har ni Chang eller Lanta fantaster något att säga om mina funderingar?

Vad är bäst?

Kom med ALLA era synpunkter och erfarenheter - gärna ni med barn och långa restider- hur har det varit för er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är vattnet så högt på WSB att stranden blir obefintlig? Vi var där i mars i år och då var stranden bred och fin. Även vädret var kanon, vi hade regn en natt av nio. Annars bara lite stackmoln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var en evighet sen jag var på Chang och längtar inte direkt tillbaka men har du 2 byten till Krabi så har du väl 2 byten till Trat?

Alternativt kan sista bytet ersättas med en lång resa , rimligen egen minibuss från Suwan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aahh.. :) glömde den detaljen.

Vi åker mitten/ slutet av nov till främre halvan nov. Ca 18 nov- 9 dec.

Har inte bokat än. Men planerar den tiden

Lanta har vi tidigare besökt slutet av nov och Chang var i början av dec... ( inte samma år)

Den gången på Koh Chang blev vi så missnöjda att vi åkte därifrån efter bara 3 dagar. ( dels fyllde ju kungen år och det var svårt med boende) fick en dålig start med uselt väder och blöta ryggsäckar... Sen en totalt obefintlig strand gjorde inte intrycket bättre.

Men funderar på att ge det en chans till - så många andra som lovordar ön.

Lanta visade sig förvisso inte heller från bästa sidan. Med lite regn o moln några dagar, men helhets intrycket var bättre... Tror jag. Så länge sen nu. -03 var vi där. Så de minnena räknas ju knappt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var en evighet sen jag var på Chang och längtar inte direkt tillbaka men har du 2 byten till Krabi så har du väl 2 byten till Trat?

Alternativt kan sista bytet ersättas med en lång resa , rimligen egen minibuss från Suwan.

mmm... förvisso så blir det ju faktiskt två byten dit oxå. Har inte tänkt så eftersom jag tänkt väg från Bangkok. Vilket i sig kanske är helgalet oxå....(har inte tänkt klart allt märker jag)

Det lär ju ta en bra stund. har bara åkt sträckan tidigare i etapper och haft stop på Koh Samet både dit och hem innan.

Kanske är lika mastigt att åka på vägen dit som att flyga till krabi.. men å andra sidan slipper man ju vänta på bagage och annat flygplatstrams en gång mindre..

Meeen... så många gånger som man flyttat sig via väg i Thailand så vet man ju att det inte alltid går med blixtens hastighet heller. har tidigare mest åkt lokalbuss och shuttlebus - inte hyrt själv, det kanske går lite snabbare...

Med barn i släptåg vill man ju ha det rätt smidigt - och snabbt - och enkelt. vilket är en svår kombo här känner jag. Sist (första gången med barnen) åkte vi charter(för första gången) - och det har ju alla egenskaper ovan - med direktflyg etc.

Men jag vill inte ha allt det andra - bamsehotellet och dyra flygpriset som hör charter till....

många tankar fram och tillbaka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju fler stränder än Klong Dao på Koh Lanta! en

Helt sant.

Var inne på Klong Nin först. Så det är kanske inte största frågan, egentligen - om Klong dao är bra eller inte - utan snarare vilken ö - med tanke på avstånd och restider.

Vet inte hur tidvattnet påverkar de andra stränderna.

Ja, jag har tusen tankar ... Förutom val av "huvudmål" så vill jag hitta ett lämpligt kobinationsresemål också.

Till Lanta hade jag först tänkt Khao Lak som vi var sist med barnen - men det är ju rätt långt dit. Ao nang har jag fått dåliga vibbar av.

Kombo till Chang kan ju tänkas vara Samet eller någonstans på fastlandet - Mae Phim eller Ban phe...?

Gaah..trött jag blir på mej själv som aldrig kan bestämma mej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strax över en timme med flyg till Krabi, ytterligare en och en halv till Lanta med minibuss.

Man får nog ha rejäl osis med bytet om det ska ta mycket längre tid till Lanta än Chang.

Handlar nog mera om vart man vill än restid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju fler stränder än Klong Dao på Koh Lanta! en

Helt sant.

Var inne på Klong Nin först. Så det är kanske inte största frågan, egentligen - om Klong dao är bra eller inte - utan snarare vilken ö - med tanke på avstånd och restider.

Vet inte hur tidvattnet påverkar de andra stränderna.

Ja, jag har tusen tankar ... Förutom val av "huvudmål" så vill jag hitta ett lämpligt kobinationsresemål också.

Till Lanta hade jag först tänkt Khao Lak som vi var sist med barnen - men det är ju rätt långt dit. Ao nang har jag fått dåliga vibbar av.

Kombo till Chang kan ju tänkas vara Samet eller någonstans på fastlandet - Mae Phim eller Ban phe...?

Gaah..trött jag blir på mej själv som aldrig kan bestämma mej..

Jum är en möjlig kombo med Lanta, eller nån av öarna runt Trang, om anslutningen stämmer kan man då flyga tillbaka från Trang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jok

Detta är nästan omöjligt att tipsa om eftersom vi alla är så olika. Vi har varit på Chang två år i rad i november och knappt sett ett moln på himlen. Åkt med barn (4 resp. 6 år) och bott i Kae bae. Mycker nöjda.

Under en längre resa 2011 stannade vi oxå 10 dagar på Koh Lanta (Klong Dao). Hit skulle vi aldrig återvända, då det kändes som vilket medelhavscharterställe som helst. Stränderna på södra Lanta var dock betydligt mysigare.

Vi har åkt privat minivan från flygplatsen i Bangkok till Koh Chang och det är att rekommendera. Stannade var vi ville och barnen såg film/sov under resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nästan omöjligt att tipsa om eftersom vi alla är så olika. Vi har varit på Chang två år i rad i november och knappt sett ett moln på himlen. Åkt med barn (4 resp. 6 år) och bott i Kae bae. Mycker nöjda.

Under en längre resa 2011 stannade vi oxå 10 dagar på Koh Lanta (Klong Dao). Hit skulle vi aldrig återvända, då det kändes som vilket medelhavscharterställe som helst. Stränderna på södra Lanta var dock betydligt mysigare.

Vi har åkt privat minivan från flygplatsen i Bangkok till Koh Chang och det är att rekommendera. Stannade var vi ville och barnen såg film/sov under resan.

Nä, jag vet att det är svårt att tipsa.

Men man kan ju berätta vad man själv uppskattade eller inte uppskattade med ett ställe.

SÅ, vad var det ni tyckte var så bra med Kae Bae?

Var bodde ni?

Vi söker ett trevligt med rätt billigt hotell med pool(ca 500kr/natt). Trevlig strand.Bra utbud av restauranger på gångavstånd,  Restauranger på stranden och kanske lite affärer att strosa i på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungen fyller år även i år och det verkar som om ni tajmat in det även i år.  :laugh:

ha ha! Jag vet!

Men denna gång tänker jag boka innan  :)

Inte kliva av den blöta båten med blöt packning och inte ha en tanke på att ön är full...

fast med tanke på den där sabla kungens uppmärksammade bemärkelsedag kanske man ändå skulle styra kosan söderut - för sist i khao lak var det knappt märkbart. Men på Chang och Samet var det helt galet med folk  under några dagar.  :laugh:               

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jok

Vi gillade lugnet i Kai Bae. Bodde på KB Resort och gillar att barnen kan springa fritt mellan pool, bunge och strand. Inte så bred strand när vi varit där, men bad - och barnvänligt. Har läst i andra trådar att detta varierar mkt beroende på när man är där så kolla upp. Trevliga restauranger på huvudgatan. Strandrestaurangutbudet finns nog mer i WSB. Dit åkte vi några kvällar för lite shopping och variation. Skulle dock inte vilja bo där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillade lugnet i Kai Bae. Bodde på KB Resort och gillar att barnen kan springa fritt mellan pool, bunge och strand. Inte så bred strand när vi varit där, men bad - och barnvänligt. Har läst i andra trådar att detta varierar mkt beroende på när man är där så kolla upp. Trevliga restauranger på huvudgatan. Strandrestaurangutbudet finns nog mer i WSB. Dit åkte vi några kvällar för lite shopping och variation. Skulle dock inte vilja bo där.

ok, tack för svar.

Såg att du skrivit om just den stranden i annan tråd också.

Hur var det på KB - Bunge för 4? eller hade ni extra säng? Vad ligger priserna på där..?

Tycker det är jättesvårt att söka boende nätet, ofta så står det max ett barn.

Eller så får man betala jättedyrt för ett lyxrum.

Inte så mycket restauranger på stranden säger du? Finns det inga eller är det några i allafall...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jok

Vi har bott i familjebunge och även mindre med extrasäng.

Bokade direkt via hemsidan vill jag minnas. Minns ej priset.

Några av hotellen har restauranger vid strande, bla KB, men inte så att man sitter i sanden som på wsb.

Det med max 1 barn såg vi också ofta på Sawadee och andra bokningssajter. Stämmer sällan. Vi bokar nästan alltid via boendet direkt. Helst på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bokade direktflyg till Krabi, sen egen transfer till Lanta.

Skönt när man har 2 små kidz i bagaget.

Jo direkt är ju klart bäst.

Men rätt stor skillnad på prislapp då oxå.

Går väl bara med charterflyg?

Tror det blev typ 10000 mer och då tror jag inte jag lagt till extra benutrymme.

Kollade på Fritidsresor. Kommer inte ihåg om ving hade resor alls föresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bokade direktflyg till Krabi, sen egen transfer till Lanta.

Skönt när man har 2 små kidz i bagaget.

Jo direkt är ju klart bäst.

Men rätt stor skillnad på prislapp då oxå.

Går väl bara med charterflyg?

Tror det blev typ 10000 mer och då tror jag inte jag lagt till extra benutrymme.

Kollade på Fritidsresor. Kommer inte ihåg om ving hade resor alls föresten?

Njae, bokar du tex. en hel biljett med Thai till Krabi så betalar du i princip bara skatten på någon hundring för inrikesflyget. Väskorna får du dessutom till Krabi. Via Bkk naturligtvis.

Tidsmässigt så är det ju ganska okej tider också då Thai landar runt 06.00 och du kan passa in ett inrikes till Krabi runt 08.00.

Taxi till Lanta och du kan vara på plats runt 11-12 lagom till incheckning och lunch!

edit: ska det inte stå Koh vändning?! (Arne Hegerfors klass på det skämtet) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde ju i ett familjerum på KB resort. Dubbelsäng och en våningssäng.

Vi trivdes mycket bra där. Restaurangen var bra och hade billig mat tyckte vi.

Personalen var vänlig också.

Bild kommer här.

Sen bodde vi även på Kacha på White sand, men vi tyckte att Kai Bae var trevligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, bokar du tex. en hel biljett med Thai till Krabi så betalar du i princip bara skatten på någon hundring för inrikesflyget. Väskorna får du dessutom till Krabi. Via Bkk naturligtvis.

Tidsmässigt så är det ju ganska okej tider också då Thai landar runt 06.00 och du kan passa in ett inrikes till Krabi runt 08.00.

Taxi till Lanta och du kan vara på plats runt 11-12 lagom till incheckning och lunch!

edit: ska det inte stå Koh vändning?! (Arne Hegerfors klass på det skämtet) ;)

Haaa! Koh vändning :) ja, det var lite Arne klass på det skämtet ;)

Men med särskrivning från min sida så var inte det mycket bättre heller  :)

Ang flyget så var det ju direktflyg till Krabi jag menade som dyrare och charter.

Men med Thai via Bangkok blir det oxå rätt mycket dyrare än med Finnair plus inrikes (kommer inte ihåg vad jag kollade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde ju i ett familjerum på KB resort. Dubbelsäng och en våningssäng.

Vi trivdes mycket bra där. Restaurangen var bra och hade billig mat tyckte vi.

Personalen var vänlig också.

Bild kommer här.

Sen bodde vi även på Kacha på White sand, men vi tyckte att Kai Bae var trevligast.

Tack vicky!

Ser trevligt ut! Kommer du ihåg vad rummet kostade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×