xellie

Driva bar i Thailand?

85 inlägg i detta ämne

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Vem gick mest back? Vem har haft roligast? Vem har störst livskvalitet osv?

Båda har jobbat heltid. En av dom har pengar på banken och kan fundera på vad han ska göra med dom. Den andra har gått back och får åka hem och leta jobb!

Jobba gratis är illa nog. Betala för att jobba är ännu värre.

Håller jag absolut inte med om. Så gott som alla företag som startat där har grundaren betalat för att jobba. Det är ju inte heller så att bara för att man förlorar kapital att man inte kan vinna när det gäller andra saker. Livserfarenhet, upplevelser osv.

Jag har svårt att tänka mig att alla pengar du tjänar läggs på enbart på saker som behövs och absolut inget mer. Att du gör allt för att få pengar på banken.

Tar vi mitt exempel, med en person som har ca 19 000 efter skatt och efter ett år har 50 000 på banken, detta betyder att personen har under ett års arbete tjänat 50 000, resten har gått till omkostnader för att kunna gå till jobbet. Personen som förlorat 100 000 har levt ett annat liv och fått andra erfarenheter.

Det jag ser i ditt inlägg är en svensk mentalitet att företag är farligt och går man inte med vinst från dag ett då kan man lika gärna skita i det.

Du skriver även att båda har jobbat heltid. Majoriteten som äger någon skitbar i Thailand jobbar när de vill, oftast kan de inte göra ett skit på baren. Att kalla det jobba på heltid blir lite missriktande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag öppnar en bar, efter ett år har jag gått 100 000 kr back, under den tiden har jag drivit baren, haft kul, ätit mig mätt samt bott helt okej.

Ta nu samma person i Sverige, låt oss säga att personen tjänar 25 000 i månaden, får ut runt 19 000 kr, efter ett år har personen sparat 50 000 på banken. I övrigt har den lagt resten på att leva.

Båda har jobbat heltid. En av dom har pengar på banken och kan fundera på vad han ska göra med dom. Den andra har gått back och får åka hem och leta jobb!

Det går ju få skiten gå plus med :) Ska ju inte tro att alla som har bar går minus, då skulle det ju inte finnas några tillslut.

Tvivlar jag inte en sekund på, däremot kanske det inte är så farligt att förlora 100 000 under ett år i Thailand, en ganska billig semester skulle jag säga.

Folk här varnar för att det är ett förlustföretag men jag skulle tro att samma personer lätt skulle betala 100 000 kr för att bo i Thailand under ett år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju få skiten gå plus med :) Ska ju inte tro att alla som har bar går minus, då skulle det ju inte finnas några tillslut.

Självfallet går det att gå med vinst! Bara opponerade mig mot att det skulle va så jättebra att driva en bar med förlust!

Har aldrig sagt att det är jättebra, däremot försöker jag säga att det kanske inte är hela världen att förlora 100 000 under ett år. Att driva ett företag behöver inte betyda att vinsten alltid är det viktigaste. För med ditt tankesätt ska egentligen ingen våga, för man kan alltid förlora pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det gäller ju att inte bli alkis tror det är jävligt lätt om man har en liten  bar för att man tycker det är roligt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det gäller ju att inte bli alkis tror det är jävligt lätt om man har en liten  bar för att man tycker det är roligt :)

kanske därför man skaffar en bar i thailand ,redan alkis

känner en kille i sverige som öppnade bar i norrland

killen är minst sagt ganska törstig och han bjöd alla fina polare på öl

när de kom dit funkade inte länge innan det blev kk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller jag absolut inte med om. Så gott som alla företag som startat där har grundaren betalat för att jobba. Det är ju inte heller så att bara för att man förlorar kapital att man inte kan vinna när det gäller andra saker. Livserfarenhet, upplevelser osv.

Jag har svårt att tänka mig att alla pengar du tjänar läggs på enbart på saker som behövs och absolut inget mer. Att du gör allt för att få pengar på banken.

Tar vi mitt exempel, med en person som har ca 19 000 efter skatt och efter ett år har 50 000 på banken, detta betyder att personen har under ett års arbete tjänat 50 000, resten har gått till omkostnader för att kunna gå till jobbet. Personen som förlorat 100 000 har levt ett annat liv och fått andra erfarenheter.

Det jag ser i ditt inlägg är en svensk mentalitet att företag är farligt och går man inte med vinst från dag ett då kan man lika gärna skita i det.

Du skriver även att båda har jobbat heltid. Majoriteten som äger någon skitbar i Thailand jobbar när de vill, oftast kan de inte göra ett skit på baren. Att kalla det jobba på heltid blir lite missriktande.

Ser inget problem i att en företagare under ett uppstartsskede förlorar pengar om han har en rimlig plan för hur han sen ska tjäna pengar men jag ser ingen poäng i att förlora pengar! 100000 skulle jag kunna leva rätt hyfsat på i Thailand under ett år utan att riskera några pengar eller ta ett handtag!

För egen del så lever jag ett rätt balanserat liv, har ett bra jobb, tjänar hyfsat, spenderar vad jag behöver för ett bra liv men sparar en hel del för jag har ingen tanke på att jobba tills jag är 65!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser inget problem i att en företagare under ett uppstartsskede förlorar pengar om han har en rimlig plan för hur han sen ska tjäna pengar men jag ser ingen poäng i att förlora pengar! 100000 skulle jag kunna leva rätt hyfsat på i Thailand under ett år utan att riskera några pengar eller ta ett handtag!

För egen del så lever jag ett rätt balanserat liv, har ett bra jobb, tjänar hyfsat, spenderar vad jag behöver för ett bra liv men sparar en hel del för jag har ingen tanke på att jobba tills jag är 65!

Upplever du ofta att du missar poängen i de som folk skriver?

För i det här fallet är det så.

Om någon skaffar en bar i Thailand och går 100 000 back, så är det inte hela världen, det kostar mer att leva ett år i Sverige. Helt enkelt det är ingen fara att gå back om man har en bar i Thailand. Ett år i Thailand med bar och man går back kan däremot ge en massa andra erfarenheter som man kan ha nytta av senare i livet.

Mycket möjligt att du tycker att 8400 kr i månaden är något som ger dig ett hyffsat liv, själv tycker jag det är för tok för lite. Men vissa gillar att leva snålt andra gillar att leva. Vissa tycker att Isaan är toppen andra tycker att Bangkok är bra mycket bättre.

Helt enkelt det behöver inte vara hela världen om man går back. Du verkar däremot tolka detta som att man medvetet ska gå back, det är din och bara din tolkning. Du verkar vara glad i att tolka in saker som ingen skriver/säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sagt något om att jag lever på 8400 kr i månaden.

Önskar dig all lycka i din framtid som företagare men hoppas du slipper förlora pengar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar dig all lycka i din framtid som företagare men hoppas du slipper förlora pengar på det.

Och igen...

Du skrev:

"100000 skulle jag kunna leva rätt hyfsat på i Thailand under ett år"

Det är ca 8400 kr i månaden.

Själv skulle jag aldrig öppna upp en bar i Thailand men jag tycker att varningarna som folk slänger fram oftast är utan reflektion.

"Du kommer förlora pengar"

Jo men man "förlorar" pengar bara genom att leva i Sverige. Då kanske man ska fundera på om man kan vinna något annat, tex erfarenheter, upplevelser osv.

"Du kommer bli alkis"

Alla som har barer blir inte alkisar och alla som är alkisar har inte ägt en bar.

osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och alla tjejer som jobbar i baren är ärliga så inga hjärtan krossas :) och nyttiga Smoothis serveras!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och igen...

Du skrev:

"100000 skulle jag kunna leva rätt hyfsat på i Thailand under ett år"

Det är ca 8400 kr i månaden.

Har trott att vi skulle kunna leva ett rätt bra liv på 1000USD per skalle dvs runt 60000Baht för oss per månad i Thailand. Borde göra att vi slipper ställen som Isaan, Pattaya och Bangkok utan borde kunna leva nära en strand i södra Thailand.

Fullt möjligt att jag har fel men spelar ingen större roll för vi har inget intresse av att leva i Thailand som pensionärer!

För närvarande är planeringen att dela tiden mellan huset i Spanien, båten i Grekland och en hel del resande bland annat i Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske skulle öppna en hälsosam bar dit man kan gå när man är bakis :)

Bästa baksmälle medicin som finns är en Chang när man sitter i en solstol på en strand i Thailand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Baren skulle gå 100 000 back på ett år innebär ju det att man inte kommer kunna ta ut nån lön... Man behöver ju pengar för att leva med så det betyder ju att man går ännu mera back...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Baren skulle gå 100 000 back på ett år innebär ju det att man inte kommer kunna ta ut nån lön... Man behöver ju pengar för att leva med så det betyder ju att man går ännu mera back...

spelar ju ingen roll vad du ska starta det mästa går ju back iaf första året det får man ju räkna med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

spelar ju ingen roll vad du ska starta det mästa går ju back iaf första året det får man ju räkna med.

Absolut! Många företag tar några år att etablera. Inte minst restauranger och barer.

Ett enstaka exempel är den restaurang på Samui där jag åt middag idag. För fem år sedan var den ofta tom (eller så gott som tom). Idag var det fullsatt och det är den i princip varje kväll numer, i varje fall fram tills maj. Den har sett likadan ut och har samma ägartrio som vid starten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man efter ett år har gått 100 000 back. Eller varför inte 150 000 back. Jag pratar rent generellt att en person går totalt back.

Att leva för mig i Sverige under ett år kostar bra mycket mer än 150 000 kr. Gör det nog för de flesta som inte är studenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man efter ett år har gått 100 000 back. Eller varför inte 150 000 back. Jag pratar rent generellt att en person går totalt back.

Att leva för mig i Sverige under ett år kostar bra mycket mer än 150 000 kr. Gör det nog för de flesta som inte är studenter.

Fast om baren går back med 100k så har du ju även dina levnadsomkostnader att ta med. Om du tycker 8400 per månad är för lite att leva på så är ju förlusten över 200k för den där baren, kontra 50k vinst för att vara löneslav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men han menade nog att man kan ha det fint en längre tid i landet än om man ska ge sig in i bar branschen :) är ju inte brist på barer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om baren går back med 100k så har du ju även dina levnadsomkostnader att ta med. Om du tycker 8400 per månad är för lite att leva på så är ju förlusten över 200k för den där baren, kontra 50k vinst för att vara löneslav.

Läs det jag skrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men han menade nog att man kan ha det fint en längre tid i landet än om man ska ge sig in i bar branschen :) är ju inte brist på barer :)

Men vad är en längre tid? De flesta jag har stött på har haft småbaren i några år för att sedan gå vidare i livet. Har man planer på att för alltid stanna i landet då finns det med all säkerhet bättre affärer att investera i.

De flesta småbarer (som ägs av västerlänningar) brukar väl gå lite back sådär, samtidigt får ägaren fördelen med visum och någon slags sysselsättning. Inte ett heltidsarbete men tillräkligt för att få dagarna att gå. Jag vidhåller att det inte behöver vara någon större grej om man går back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På blocket kan den som är intresserad köpa Bajen Sports Bar på Koh Lanta föt 225 000 sek..

Den har varit till salu i snart 2 år nu... Undra varför ingen köper den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men i Sverige har du en ju förhoppningsvis en inkomst? om inte så kan ja hålla med dej...

sej att baren går 100 000 back dom första 2 åren och att dina personliga kostnader är 100 000 per år så betyder ju det att du måste ha 400 000 över när du köpt baren för att du ska överleva dom första 2 åren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu