Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Ejje

Ökade priser diskuteras allt oftare.

Rekommendera Poster

Var i Phuket i januari, fick ingen bra känsla alls, brukar tillbringa många dagar i Katas område och södra Karon. På Kata Beach har de nu solstolar ända fram till Fishermans restaurant, fanns inget bra ställe att själv välja en (egen spot) att vara ifred på norra delen. Tidigare var där lämnat ifred en 100-150 meter där avslappnade olika människor låg o brände sig. Till detta kommer Ryssarna som jag upplever mer eller mindre som en farsot liknande gräshoppor som går omkring med sina vodkaflaskor eller annan starksprit.

Det där måste thailändarna ta ordentligt tag i! Ryssarna, för det är faktiskt bara dom, tar alltså med sig sina egna spritflaskor in i restaurangerna och även på utflykterna, och de för ett jävla liv, och det är naturligtvis de yngre, men det minskar inte obehaget, känslan är borta med det magiska thailand med dessa gräshoppor som invaderat, och jag tror inte Thailändarna själva gillar detta.  De är mycket mer tillfreds med de mer svalare västeuropeerna och även amerikanarna än de buffliga ryssarna. I förlängningen kommer detta leda till kraftigt minskad trivsel, ryssarna kommer öka sin närvaro och de mer belevade turisterna kommer minska sin närvaro. Så på ett mer extremt synsätt, men inte långt från sanningen så kommer det ragla fram fulla ryssar på gatorna, skränandes och skrikandes, medans typ Svenskar drar sig till Kao Lak o Ko Lipe där det inte är så mycket drag.

Jag tror inte detta är ett övergående problem, om inte Thailändarna tar kraftigt tag i detta rätt stora problem. Det är en enorm skillnad på de sista 3-5 åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KNAPPAST hörrudu. Fortsätt spamma bara, ingen mening i det.

Nu brukar jag ju inte besöka Phuket, men annars är det ganska vanligt. Otrevlig ton du har, förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig betalat en Baht för en solstol i Thailand.

Är väl bara Phuket dom tar betalt för solstolar? Alla ställen jag åker till så slår man sig ner i en solstol utanför en restaurang och stannar så länge man vill utan kostnad.

Förutsätter inte det att man äter/dricker då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter och dricker gör man ju ändå.

Förvisso, men prova med att slå dig ner i deras solstolar utan att beställa något av dem och sitt där så länge du vill.

Nåt så dumt har jag aldrig gjort och aldrig tänkt mig att göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som jag tycker är på tok för dyrt är solstolar, denna resa slutar solstolsnotan på runt 1300 kronor för 3 pers. å det är inte OK tycker jag. När vi var i Kamala första gången 2004 kostade 2 solstolar 50 Bath och då ingick 2 flaskor vatten och en ananas. Solstolar har fyrdubblats på 8 år :(

Vad kostar en solstol i dag då?

Här i Jomtien brukar jag betala 50 bath.

Favoritbeachen är Ban Amphur Beach och där tar de inget betalt om man beställer något att äta eller dricka.

Kamala 100 bath för 1 stol :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter och dricker gör man ju ändå.

Förvisso, men prova med att slå dig ner i deras solstolar utan att beställa något av dem och sitt där så länge du vill.

Nåt så dumt har jag aldrig gjort och aldrig tänkt mig att göra!

Nä, det tror jag inte heller men när du säger "Alla ställen jag åker till så slår man sig ner i en solstol utanför en restaurang och stannar så länge man vill utan kostnad." så kan man ju tro att det är gratis.

Man får ju betala för det på annat vis och är det ingen extrakostnad för stolen så är det lättare att spendera pengar på mat o dryck.

Det är ju inte ovanligt att vi gör av med en 3-400 bath på stranden och det är ju bättre inkomst en 100 bath för 2 solstolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter och dricker gör man ju ändå.

Förvisso, men prova med att slå dig ner i deras solstolar utan att beställa något av dem och sitt där så länge du vill.

Nåt så dumt har jag aldrig gjort och aldrig tänkt mig att göra!

Nä, det tror jag inte heller men när du säger "Alla ställen jag åker till så slår man sig ner i en solstol utanför en restaurang och stannar så länge man vill utan kostnad." så kan man ju tro att det är gratis.

Man får ju betala för det på annat vis och är det ingen extrakostnad för stolen så är det lättare att spendera pengar på mat o dryck.

Det är ju inte ovanligt att vi gör av med en 3-400 bath på stranden och det är ju bättre inkomst en 100 bath för 2 solstolar.

Kan ju bero på att det ÄR gratis! På aphålan Phuket där du betalar för stol får du väl ingen gratis mat och dryck bara för att du betalar för solstolen?

Allt du gör är väl att betala pengar för solstolen så att du sen kan betala ännu mera pengar för mat och dricka?

Om någon nu mot all förmodan inte vill dricka eller äta nånting på hela dan så kan han helt enkelt stanna i hotellets solstolar på stranden. Men på Phuket tar dom väl säker betalt för dom med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter och dricker gör man ju ändå.

Förvisso, men prova med att slå dig ner i deras solstolar utan att beställa något av dem och sitt där så länge du vill.

Nåt så dumt har jag aldrig gjort och aldrig tänkt mig att göra!

Nä, det tror jag inte heller men när du säger "Alla ställen jag åker till så slår man sig ner i en solstol utanför en restaurang och stannar så länge man vill utan kostnad." så kan man ju tro att det är gratis.

Man får ju betala för det på annat vis och är det ingen extrakostnad för stolen så är det lättare att spendera pengar på mat o dryck.

Det är ju inte ovanligt att vi gör av med en 3-400 bath på stranden och det är ju bättre inkomst en 100 bath för 2 solstolar.

Kan ju bero på att det ÄR gratis! På aphålan Phuket där du betalar för stol får du väl ingen gratis mat och dryck bara för att du betalar för solstolen?

Allt du gör är väl att betala pengar för solstolen så att du sen kan betala ännu mera pengar för mat och dricka?

Om någon nu mot all förmodan inte vill dricka eller äta nånting på hela dan så kan han helt enkelt stanna i hotellets solstolar på stranden. Men på Phuket tar dom väl säker betalt för dom med...

Jag håller med Anders. Det är bättre att spendera pengarna på ett par Singa och någon stark soppa än att slänga ut pengarna på en solstol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändarna brukar också ha med sig sina egna spritflaskor  ;)

Men de är ialla fall inte lika skräniga ;)

Precis min tanke med, var gång vi är ute med Thai har de med sig en flaska som de dricker av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte denna diskussionen med solstolar.... är det verkligen så ni ser på prisökningar i Thailand? Ni mäter det i solstols prisen? Eller har ni bara fastnat i denna?

För egendel gillar jag inte solstolar! Tacka vet jag öarna och ständerna i Krabi UTAN dem, då kan jag också mäta prisökningar på andra saker, som maten, båtarna, drickan, hotellet och taxi :)

Kan för övrig lägga till att för mig som varit i Ao Nang 2004 ( trodde jag var där i 2005, men nej då var där vist i 2004, inte lätt att bli gammal och glömsk :P )  och 2007 innan var 2013 en chock i prisökningen, men fortfarande så billigt att jag orkade inte lägga för mycke tid på det. Bara registrerad det liksom :)

Jag la dok ner lite tid på att irritera mig på ryssarna som är som kackerlackor, samt på dem Indiska skräddarna samt restaurangägarna som hade poppat upp som popcorn på stället....Men det är ju också offtopic här :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte denna diskussionen med solstolar.... är det verkligen så ni ser på prisökningar i Thailand? Ni mäter det i solstols prisen? Eller har ni bara fastnat i denna?

Bara en vid sidan om diskussion egentligen :)

Föredrar en deckchair istället för en vanlig solstol. Vid en restaurang på en av öarna. Med en iskall Chang i näven.

Egentligen är allt så billigt i Thailand att man inte behöver bekymra sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte denna diskussionen med solstolar.... är det verkligen så ni ser på prisökningar i Thailand? Ni mäter det i solstols prisen? Eller har ni bara fastnat i denna?

Bara en vid sidan om diskussion egentligen :)

Föredrar en deckchair istället för en vanlig solstol. Vid en restaurang på en av öarna. Med en iskall Chang i näven.

Egentligen är allt så billigt i Thailand att man inte behöver bekymra sig.

Håller med. Thailand är otroligt billigt. Jag är rätt säker på att de som tidigare åkt till Thailand och nu nästa vinter åker charter till Karibien inser hur mycket det kan kosta. Trots låg dollarkurs är det en helt annan liga än både Thailand men även dyrare än Sverige. Sorry för OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändarna brukar också ha med sig sina egna spritflaskor  ;)

Men de är ialla fall inte lika skräniga ;)

Vissa ställen tar ju ut en avgift för att man ska få ta med en egen flaska in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändarna brukar också ha med sig sina egna spritflaskor  ;)

Men de är ialla fall inte lika skräniga ;)

Vissa ställen tar ju ut en avgift för att man ska få ta med en egen flaska in..

Du jimmie som är svensk får väl lära Thailändarna hur man gör. Smuggla o drick på muggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte denna diskussionen med solstolar.... är det verkligen så ni ser på prisökningar i Thailand? Ni mäter det i solstols prisen? Eller har ni bara fastnat i denna?

 

Nä, det blev bara ett litet sidosnack.

Priserna i Thailand mäts i priset på en Chang. I Jomtien/Pattaya så ligger en liten på 40-60 bath, lägsta är 28 bath.

En stor Chang på min favoritstrand kostar 50 bath.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som jag tycker är på tok för dyrt är solstolar, denna resa slutar solstolsnotan på runt 1300 kronor för 3 pers. å det är inte OK tycker jag. När vi var i Kamala första gången 2004 kostade 2 solstolar 50 Bath och då ingick 2 flaskor vatten och en ananas. Solstolar har fyrdubblats på 8 år :(

Vad kostar en solstol i dag då?

Här i Jomtien brukar jag betala 50 bath.

Har priset gått upp där med?

Har ju alltid betalat 30 baht per stol där innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är relevant vad det kostar i andra länder då det är Thailand som diskuteras.

Och om man då jämför Phuket med andra platser så har det under mina 10 år jag rest hit ökat ordentligt i pris. Sådana saker som tuktuk, öl, mat, solstolar å andra tjänster som vi som turist vill ha. Här i Kamala på fredagsmarknaden igår begär man 350 bath för en vanlig t-shirt :cr som i BKK kostar 100-150 bath.

Det som varit trevligt att en vanlig Svensson kan åka hit å känna sig halvrik är snart borta :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×