Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Phille

Vinterresa Jul/Nyår 2013-2014 - bitarna börjar falla på plats

Rekommendera Poster

Vi hade nästan bestäm oss för att inte åka till Thailand kommande vinter utan prova något nytt. Vi har varit i princip hela Thailand men hade ändå Lipe kvar. Dessutom så älskar vi verkligen Koh Samet. Varför inte då kombinera detta med något annat? Sagt och gjort, så här blir det:

På lucia sticker vi med turkarna till Singapore. Där stannar vi 3 dagar. Jag har inte varit där på 17 år så det skall bli skoj att komma dit igen. Har inte bokat hotell ännu men lutar åt något i närheten av Clark Quay.

Vi flyger sedan till Kuala Lumpur och stannar där 3 dar. Bor på Impinana KLCC med fin utsikt över Petronas Towers.

Sedan flyger vi vidare för 4 dagar till Langkawi där vi satsar på att bo på Cenang. Har inte funnit något som känns wow ännu, men generellt verkar det som om man behöver pool då det är mycket maneter runt Langkawi. Här får gärna någon komma med förslag på boende. :)

Vi tar sedan båten vidare till Lipe där vi bokat in 6 nätter på Sita över julafton. Detta ser vi verkligen fram emot!

Tar sedan båt/flyg till BKK och bor en natt vid flygplatsen innan vår "chaufför" sen tidigare resa möter oss och kör ner oss till Ban Phe och Samet. Där bor vi först 3 nätter på Samed Sky High Resort för att sedan avsluta på Saikaew Beach Resort 7 nätter. Anledningen till denna lite märkliga kombination beror på att Saikaew skulle ha 20000 THB för nyårsmiddag vilket jag inte betalar för 2 vuxna och 2 små barn som inte äter speciellt mycket. De pengarna kunde vi lägga på första boendet istället. Perfekt då båda resorten ligger vägg i vägg.

Drar sedan vidare till Bangkok där vi avslutar äventyret med 5 nätter runt Siam Square innan turkarna tar oss hem igen 32 dagar senare.

Hotellen blev dyrt, dyrare än denna vinters (speciellt Sita och Saikaew Beach), men samtidigt blev våra flyg betydligt billigare.

Vi betalar 22000:- för 2 vuxna 2 barn (Arn-Sin - BKK-Arn) och lägger totalt 3000:- för 3 AirAsia flyg inkl. baggage för oss alla. 25000:- för denna rundresa ser jag som ett kap.

Undrar va man skall pyssla med nu? Jag menar planeringen är ju minst halva nöjet.

Ha det bra!

/Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig tur! En fundering bara, stämmer det inte att man bara får 15 dagars visum om man kommer in landsvägen?

Jajjemen, tyvärr är det så. Hörde att vi kunde få visum på en dag i Kuala Lumpur, men jag tror vi kirrar det här i Sthlm innan vi åker. Alternativet var att fixa visa extension i BKK på immigration men kostnaden är typ same same som att fixa visa i Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen bra flygpris den iden på året!

Fixa visumet innan ni åker så ni slipper lägga tid på det i KL!

Vilket hotell vill ni bo på i Bangkok?

Tycker inte det är nåt större fel på Samet men blir lite nyfiken varför ni älskar Samet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndersG/

Ja det var faktiskt 9000 billigare än förra året vid exakt samma tid med Qatar, dock ARN-BKK-ARN.

Ja det är så vi gör, fixar visum innan. I BKK lutar , det åt Centara Grand at CentralWorld, men vi avvaktar Latestays.com som vi brukar boka till betydligt lägre priser än de vanliga bokningssidorna. I BKK vill vi bo runt Siam eller Riverside med pool som har sol åtminstånde fram till 14. Det är då vid den tiden som jag brukar bli "plastpåsebärare"  :D

Samet, ja varför Samet. Okej, ÄLSKAR är kanske att ta i, men vi gillar det helt enkelt :)

Tror det egentligen beror på att vi kom från Karon/Ruski Beach (inget om dom - finns en egen tråd) och att Phuket gjort sitt i våra ögon men framförallt att det ligger nära vår favoritstad BKK.

Att det bara tar 2 timmar med bil och 15 min båt för att komma till potatismjölstranden är ett annat skäl. Med rastlösa barn är det perfekt restid.

Stränderna tycker jag faktiskt är riktigt bra. Barnen har 15 meter till sanden eller 15 meter till poolen. Kvällarna, då stranden blev till en enda lång retauranggata i vit pudersand. Antingen sittandes vid bord med sanden mellan tårna eller halvliggandes på kuddar/mattor. Sedan upplevde vi även Samet som riktigt billigt.

För oss som inte vill ha tokhållingång men ändå kunna "se på folk" så var det lagom för oss. Sedan tyckte vi verkligen om hotellet SaiKaew Beach Resort.

Är oerhört nyfiken på Lipe. Önskar bara att jag hade varit där för 10 år sedan, men bättre sent än aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Plastpåsebärare :) Känner igen det där! Tjejen vill ut och shoppa och själv bär man på plastpåsarna!

Precis :) Fast jag skall vara ärlig och erkänna att jag tycker det är rätt ok. Speciellt då frugan leder in oss på små avstickare in i katakomber :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, känner igen mig precis, stod som ett fån på både MBK och Patpong Nightmarket med händerna fulla av påsar tillhörandes min shopping galna sambo. Säljarna försökte inte ens köra säljtugget med mig, det bara garvade och jag kunde inget annat göra än att små le lite uppgivet. Som tur är ingår några kalla Chang öl i dealen som påsbärare på Patpong. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan flyger vi vidare för 4 dagar till Langkawi där vi satsar på att bo på Cenang. Har inte funnit något som känns wow ännu, men generellt verkar det som om man behöver pool då det är mycket maneter runt Langkawi. Här får gärna någon komma med förslag på boende. :)

Vi var på Langkawi i för drygt ett år sedan. Såg inte till några maneter och hade ej behov av pool. Ganska få ställen på Cenang som har pool. Vi bodde på Malibest Resort, bra och billigt boende mitt på Cenang-stranden. Vi kommer att åka tillbaka dit nu till jul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig tur! En fundering bara, stämmer det inte att man bara får 15 dagars visum om man kommer in landsvägen?

Jajjemen, tyvärr är det så. Hörde att vi kunde få visum på en dag i Kuala Lumpur, men jag tror vi kirrar det här i Sthlm innan vi åker. Alternativet var att fixa visa extension i BKK på immigration men kostnaden är typ same same som att fixa visa i Sthlm.

Det tar 1 dag att få visum i KL och det kostar 110 RM

Förlänga i BKK är inte alls säkert att det går om ni inte har visum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt härligt! Vi firar också jul på Sita i år så kanske ses där :-)

Kul, Har ni bokat ännu? Har ni bott där tidigare? Vi har bokat deluxe pool boendet.

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var på Langkawi i för drygt ett år sedan. Såg inte till några maneter och hade ej behov av pool. Ganska få ställen på Cenang som har pool. Vi bodde på Malibest Resort, bra och billigt boende mitt på Cenang-stranden. Vi kommer att åka tillbaka dit nu till jul.

Det såg bra ut! Det verkar typ vara 50/50 när det gäller maneterna. Kanske är olika perioder? Har du varit på Tengah? Är det typ same same som Cenang? Hade det varit bara jag och frugan hade vi skippat pool på alla våra hotell, men barnen gillar att "poola" på eftermiddagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt härligt! Vi firar också jul på Sita i år så kanske ses där :-)

Kul, Har ni bokat ännu? Har ni bott där tidigare? Vi har bokat deluxe pool boendet.

/P

Ja, vi har bokat. Blev deluxe pool för oss också :-) Första gången på Lipe för oss med. Har velat rejält när det gäller boende, hade själv kunnat klara mig utan pool men vet ju att kidsen gillar poolen bäst så gav mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt härligt! Vi firar också jul på Sita i år så kanske ses där :-)

Kul, Har ni bokat ännu? Har ni bott där tidigare? Vi har bokat deluxe pool boendet.

/P

Ja, vi har bokat. Blev deluxe pool för oss också :-) Första gången på Lipe för oss med. Har velat rejält när det gäller boende, hade själv kunnat klara mig utan pool men vet ju att kidsen gillar poolen bäst så gav mig...

Precis så har vi resonerat när det gäller kids och pool. Men det blir rätt mycket dyrare boende då på platser som Samet och Lipe eller liknande. Hur gamla barn har ni? Får man fråga vad ni fick betala per natt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt härligt! Vi firar också jul på Sita i år så kanske ses där :-)

Kul, Har ni bokat ännu? Har ni bott där tidigare? Vi har bokat deluxe pool boendet.

/P

Ja, vi har bokat. Blev deluxe pool för oss också :-) Första gången på Lipe för oss med. Har velat rejält när det gäller boende, hade själv kunnat klara mig utan pool men vet ju att kidsen gillar poolen bäst så gav mig...

Precis så har vi resonerat när det gäller kids och pool. Men det blir rätt mycket dyrare boende då på platser som Samet och Lipe eller liknande. Hur gamla barn har ni? Får man fråga vad ni fick betala per natt? :)

Våra kids är 8 o 4.5. Har prelbokat än så länge o priset som hotellet erbjudit (från 20 dec) är 8800 inkl 1 extrasäng, så allt annat än billigt :-) ni då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, lustigt, vår kille fyller 5 i maj och tjejen blir 9 i maj. Kanske vi bildar en egen kids-club vid poolvillorna :) Vi fick exakt samma deal. Vi kommer dit den 23e och åker den 29e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då överlappar vi lite, vi är där 19-26 dec. Även hos oss tjej äldst och kille yngst :-)

Osis med överlappande, men lite kul kanske de kan få. Hör av dig om ni bokar. Vore skitkul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, ytterligare en pusselbit föll på plats! 4 nätter på Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi. Nu återstår bara Singapore och Bangkok, men det spar vi till hösten :)

Ha en riktigt nice helg.

/Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, näst sista pusselbiten föll just på plats! 5 nätter på Novotel @ Siam och en juniorsvit. Nu återstår bara Singapore och det kommer vi spara till hösten....eller kanske inte ;)

Ha en riktigt nice onsdag.

/Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på din budget. Vi har på rekommendation här på forumet bokat Atrium hotell. Hade mer än gärna bott på Marina Bay men vill inte lägga de pengarna.

Sist vi var där bodde vi på Justinn Hostel. Helt ok boende i privatrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på din budget. Vi har på rekommendation här på forumet bokat Atrium hotell. Hade mer än gärna bott på Marina Bay men vill inte lägga de pengarna.

Sist vi var där bodde vi på Justinn Hostel. Helt ok boende i privatrum.

Hej tack för tips!

Ja alltså Marina Bay vore nice, men problemet är att övriga 29 hotellnätter dragit iväg i budgetten så Holliday Inn verkar perfekt. Verkar dock som att dom i sin "children policy" inte grejjar 2 barn i rummen. Får nog leta vidare efter ett 1000 kronor natten alternativ nära Clarke Quay.

/Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på din budget. Vi har på rekommendation här på forumet bokat Atrium hotell. Hade mer än gärna bott på Marina Bay men vill inte lägga de pengarna.

Sist vi var där bodde vi på Justinn Hostel. Helt ok boende i privatrum.

Hej tack för tips!

Ja alltså Marina Bay vore nice, men problemet är att övriga 29 hotellnätter dragit iväg i budgetten så Holliday Inn verkar perfekt. Verkar dock som att dom i sin "children policy" inte grejjar 2 barn i rummen. Får nog leta vidare efter ett 1000 kronor natten alternativ nära Clarke Quay.

/Phille

Vi har bokat med två barn 5,8. Bokade via mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×