Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LARS O

Köra på fyllan

Rekommendera Poster

Blir bara förbannad!! Att köra onykter är bland det värsta man kan göra...du riskerar inte bara ditt egna liv utan andra oskyldiga människor kan drabbas!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförsvarbart men det är tyvärr vardagsmat med fyllekörningar i Thailand.

Finns bara ett botemedel, stenhårda kontroller och dryga böter/fängelsestraff.

Amen! Instämmer helt.

Som alltid är det tragiskt när (relativt) unga dör. Mina tankar till hans anhöriga, inklusive flickvän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är nog den platsen där jag aldrig skulle kunna komma på tanken att köra onykter.

Ingen belysning på vägarna så man ser inte om det är hål i vägen etc. Är ju rätt backigt med å de kan ju va bra jobbigt att köra i ändå.

Dom gångerna jag har varit på fullmoon ser man ju alltid folk som kör onyktra och jag förstår inte varför? hur svårt är det att ta en taxi? det är ju inte speciellt dyrt under fullmoon då dom har shuttle trafik runt hela ön då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är nog den platsen där jag aldrig skulle kunna komma på tanken att köra onykter.

Ingen belysning på vägarna så man ser inte om det är hål i vägen etc. Är ju rätt backigt med å de kan ju va bra jobbigt att köra i ändå.

Dom gångerna jag har varit på fullmoon ser man ju alltid folk som kör onyktra och jag förstår inte varför? hur svårt är det att ta en taxi? det är ju inte speciellt dyrt under fullmoon då dom har shuttle trafik runt hela ön då.

Snålheten bedrar visheten :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom 2 första dagarna jag var på Phuket nu såg ja 3 olyckor.

Den första var en moppe som hade frontat med en lastbil. (Moppen hade kört på fel sida vägen)

Den andra var en som sonika kört av vägen i en närförsbacke mellan Patong och Karon. (han verkade dock ha klarat sej ganska så bra)

Den tredje var ocå en som hade kört av vägen på nästan samma ställe.

Alla 3 var faranger och ingen av dom hade hjälm vad jag kunde se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Pattayaområdet är det dödsolyckor varje dag. Jag ser ofta olyckor och det är alltid nya "gubbar" målade på vägarna.

Av mina sex kollegor har fem av dem varit med om olyckor det senaste halvåret varav den ena hela 3 gånger.

Alkohol har funnits med i bilden för tre av dem. För de andra två har det varit en lösspringande hund resp. rullgrus i en kurva.

En sak är iaf säker och det är att man är aldrig säker i trafiken i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade för mig att dom hade blivit hårdare med kontroller av onykterhet vid körning men det verkar inte som att detta har hjälpt iså fall, nu vet inte jag vad det är för straff satts eller böter på detta i Thailand men kanske är det som Chryzaliz nämner att hårdare straff kunde vara en av lösningarna.

//Fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade för mig att dom hade blivit hårdare med kontroller av onykterhet vid körning men det verkar inte som att detta har hjälpt iså fall, nu vet inte jag vad det är för straff satts eller böter på detta i Thailand men kanske är det som Chryzaliz nämner att hårdare straff kunde vara en av lösningarna.

//Fia

Det är la 300-500 baht kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförsvarbart men det är tyvärr vardagsmat med fyllekörningar i Thailand.

Finns bara ett botemedel, stenhårda kontroller och dryga böter/fängelsestraff.

Amen! Instämmer helt.

Som alltid är det tragiskt när (relativt) unga dör. Mina tankar till hans anhöriga, inklusive flickvän.

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oförsvarbart men det är tyvärr vardagsmat med fyllekörningar i Thailand.

Finns bara ett botemedel, stenhårda kontroller och dryga böter/fängelsestraff.

Amen! Instämmer helt.

Som alltid är det tragiskt när (relativt) unga dör. Mina tankar till hans anhöriga, inklusive flickvän.

Tyvärr hade han också en dotter på 2 år

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på med en fråga:

Är det fortfarande så att det inte finns några typ 50 cc att hyra? Jag hyrde 100 cc på Koh Lanta senast, extremt olagligt eftersom jag inte har mc-kort :-[. Men det fanns ju inget mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på med en fråga:

Är det fortfarande så att det inte finns några typ 50 cc att hyra? Jag hyrde 100 cc på Koh Lanta senast, extremt olagligt eftersom jag inte har mc-kort :-[. Men det fanns ju inget mindre.

Jag har aldrig sett 50 cc i Thailand..

Om du nu vill ha 50cc är de la bara hyra 125 men köra sakta? Man måste ju inte maxa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Försäkringsbolaget skulle nog kunna klaga då om dom ville...

Hjälm i en tuktuk existerar ju inte men säkrare än att köra själv är det ju garanterat iaf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Då får du nog inga pengar av försäkringsbolaget.

Vansinnesfart i tuktuk på Lanta? Med 2 man i holken behöver dom solen i ryggen för att röra på sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Då får du nog inga pengar av försäkringsbolaget.

Vansinnesfart i tuktuk på Lanta? Med 2 man i holken behöver dom solen i ryggen för att röra på sig!

Nu menar jag dom tuktukarna dom har på Phuket och i viss mån i Bangkok. tuktukarna på Lanta e nog inte mycket säkrare än att köra vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Jag ringde mitt försäkringsbolag förra året och frågade vad som gällde om jag kraschade med en motorcykel i Thailand och behövde läkarvård (jag har inget körkort för motorcykel)! Jag fick till svar att försäkringsbolaget skulle stå för sjukhuskostnaderna, men ingenting för sveda/värk! Huruvida det stämmer eller inte om jag verkligen råkar ut för något, det hoppas jag att jag aldrig får reda på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Jag ringde mitt försäkringsbolag förra året och frågade vad som gällde om jag kraschade med en motorcykel i Thailand och behövde läkarvård (jag har inget körkort för motorcykel)! Jag fick till svar att försäkringsbolaget skulle stå för sjukhuskostnaderna, men ingenting för sveda/värk!

Huruvida det stämmer eller inte om jag verkligen råkar ut för något, det hoppas jag att jag aldrig får reda på!

Förmodlingen blir man ersättningsskyldig när man kommer hem. Försäkringsbolag håller inte på med välgörande ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på med en fråga:

Är det fortfarande så att det inte finns några typ 50 cc att hyra? Jag hyrde 100 cc på Koh Lanta senast, extremt olagligt eftersom jag inte har mc-kort :-[. Men det fanns ju inget mindre.

För att köra i Thailand krävs IKK för både bil och mc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, det var vad jag gjorde. Körde extremt sakta, bara i dagsljus, hade hjälm. Men jag kan ju komma i vägen för en fartdåre ändå. Och då funderar jag på vad försäkringsbolaget skulle tycka om att jag kör utan mc-kort. :-\

Samtidigt: alternativet är att åka tuk-tuk. Och jag undrar om jag egentligen är säkrare där, i vansinnesfart och utan hjälm. Fast jag bryter iaf ingen lag.

Då får du nog inga pengar av försäkringsbolaget.

Vansinnesfart i tuktuk på Lanta? Med 2 man i holken behöver dom solen i ryggen för att röra på sig!

Jag får börja samåka, menar du? ;)

Jag har oftast åkt ensam - alldeles för fort. Med ett enda undantag, han körde så lugnt och fint att jag bad om hans mobilnummer.

Big mistake, skulle det visa sig, för efter det tjatade han bara om att han skulle köra mig någonstans där vi kunde röka på. Så det kändes inte som en så bra idé att fortsätta åka med honom.  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×