Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Ingen garantipension i Thailand?!

Rekommendera Poster

Hmm,

Om Länsförsäkringars undersökning (redovisad av DN) är med verklighetens överensstämmande, skulle alltså två tredjedelar av hushållen klara en oförutsedd utgift på 10,000 kronor och just över hälften skulle även klara av en oförutsedd utgift på 20,000 kr.

Det kan vara klokt att kika på källhänvisningen innan.

Tror det saknas en nolla  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det de vill säga med undersökningen är om folk har 10.000 :- kr sparade på banken och det är så att de flesta inte snabbt kan skaka bra 10.000

Nu får du utveckla för att jag ska förstå ?

Kan du ta fram 10.000 inom några dagar tror jag vad dom menar :)

Och dom som inte kan borde vara lika få som inte kan ta fram 1 mkr ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Observera att när de pratar om 20 000 så handlar det om 2 personer, inte 1 person. Eller det handlar om hushåll, hur många personer det innefattar i ett hushåll är upp till fri tolkning, det kan ju vara allt ifrån 1-5 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Och vad visar då detta?

Det mesta. För mig är den här diskussionen så "klar" den kan bli. Har ingenting att tillägga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad visar då detta?

Det mesta. För mig är den här diskussionen så "klar" den kan bli. Har ingenting att tillägga.

Inget att tillägga nä. Jag har fått lära av dig att garantipensionen är "ett socialbidrag", men du har även lärt mig saker om mig själv:

Först önskade först livet ur mig (numer bort-modererat) och sa sen att jag ämnade "utnyttja Sverige", sen klargjorde du att jag ljög beträffade mitt sparande de senaste femton åren och sist antydde du att jag var alkoholist.

Fantastiskt utan att vi ens har träffat. Kör du även denna stil IRL?

Jag vet att detta inte har med garantipensioner att göra, men jag tycker faktiskt att det är "lite intressant" med dessa skrivbordskrigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att gå in i sakfrågan så konstaterar jag att Rob precis som vanligt är osaklig och okonsekvent, dessutom allmänt feg som precis som vanligt när hans argument tryter tycker att han kan sluta en diskussion.

Och Rob, var det inte du som för ett tag sen bara var här för att prata Thailand?

Sopa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte "Eva, hon gamlingen som dom skrev om i tidningen"  som blev av med sin garantipension när hon flyttade till Thailand?

Jovisst.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4991598

Jag brukar följa nyheterna (inte minst de som inkluderar något om Thailand) men skummade tydligen bara igenom dessa om 96-åriga Eva. Tydligen finns det en tråd om henne på detta forum.

Högst personligen tycker jag nog att svenska medborgare som bott så länge i Sverige som Eva, skulle kunna behålla sin garantipension, men det är ju en politisk diskussion där folk har olika uppfattningar (vilket är "fine" med mig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garantipension motsvarar folkpension i det gamla systemet.

Jag har rätt till min garantipension och har inga som helst betänkligheter att ta ut den del av den som jag har rätt till när den dagen kommer.

Garantipension blir det för min del oavsett vad jag gör. Jag kan flytta tillbaka till Sverige i morgon, tjäna 100000 i månaden i 10 år och det blir fortfarande till viss del garantipension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Var det inte "Eva, hon gamlingen som dom skrev om i tidningen"  som blev av med sin garantipension när hon flyttade till Thailand?

ja det är ju så dåligt att man nästan inte vill betala en krona i skatt längre fy fan va snålt, sen väller det in folk som bara ska ha,ha,ha men en gammal kärring på över 90 bast skall inte få ut 6000 i månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Ja, om du kan spara över 100 000 Svenska kronor /år så förstår jag inte varför du oroar dig över en garantipension eller hur man ska lura Svenska staten på pengar. Vi kan ju inte ens spara dessa summor här hemma med en svensk lön..

Du kanske har valt fel yrke eller inte har alla hästarna i stallet  :cr

Själv tog jag min första resa till Thailand-99, förtidspensionerade mig året därpå och har sedan dess kunnat spara ca 100.000/år (avser hushållet)  men istället valt att resa (årligen) för det mesta av detta sparande samt ren huset. När det gäller rent sparande så låter jag kapitalet arbeta istället för mig själv.

Och när det gäller pensionen så avsätter staten fler pensionsrätter för mig än min fru som tjänar ca 25.000 (deltid) pga min antagandeinkomst

Har letat bostad till och från sedan-07, men inte för att flytta ner utan för att investera och generera hyresintäckter för att investeringar blivit mitt största intresse  :laugh:

Du verkar väldigt avvundsjuk på hur bra vissa har det, kanske dags att se om ditt egna hus  :dan eller är du mambo?

OBS: systemet är inte alltid rättvist, men det är inte jag som sätter spelreglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror vi i alla fall har förstått de nuvarande reglerna för garantipension i Sverige ...

För att slippa mer påhopp, låses tråden om inte trådskaparen har mer att tillföra ... eller om reglerna ändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×