Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

Min femte "ensamresa" till Thailand

Rekommendera Poster

Jag tänkte skriva lite om mina planer för mi resa till Thailand om tre veckor.

Det blir min 9:de Thailandresa, 5:e "emsamresa".

Hade tänkt hitta en riktigt billig charterstol nu i Feb/ Mars, men det såg lite illa ut med resor därför beställde jag Gtb-Phuket med SAS för en vecka sedan för 7200:-

Vi kom hem från en Thailand resa i mitten av December så jag har inte hunnit vara hemma så länge.

Denna gång drar jag till Koh Lipe. Har länge velat åka dit men det har inte blivit av pga. den långa båtresan.

Mina planer:

Landar i Phuket den 3:e Mars och skall börja i Kamala. Det är ofta där jag börjar och slutar mina resor.

Från Kamala kommer jag åka på lite turer, bla. till Koh Racha

Den 9 börjar jag öluffa mot Lipe. Börjar med två nätter på Koh Ngai resort. Den skall ligga lite mer avlägset på en strand med lite bättre snorkling.

Där har jag redan bokat rum för 1200 bath natten ink. frukost. Det är rum med fläkt.

Jag har bott på Koh Ngai tidigare.

Nästa stopp är Koh Kradan. Där har jag aldrig bott tidigare , endast snorklat utanför. Denna gång skall jag uppsöka det bästa revet på ön, den skall ligga nära Nationalparken.

Boende har jag skaffat på Koh Kradan Island resort. Stället har urusel  kritik men jag behöver endast en säng + fläkt. Andra natten kanske jag tältar i Nationalparken eller försöker hitta Ao Niang beach resort där det fina revet ligger.

Det blir endast två nätter på Koh Kradan.

På Koh Lipe vill jag bo lugnt och slappt  helst direkt på stranden. Jag fixar att bo utan ac, har t.om bott i tält i nära 45 graders värme (utan mycket sömn då ..hehe)

Det jag förstått av Lipe är att där är massor med folk, longtailbåtar, mopeder osv. och att de som upplevt det för flera år sedan blir besvikna.

Men jag tror att det är likadant som med Phiphi (de östra stranderna är fantastiska!), man måste hitta sin lilla lugna strand, men då får man inte mycket bekvämlighet som ac, varmvatten osv.

Jag har bokat mina 3 första nätter på Gipsy resort på Sunrise beachen.

De har bra nya betong bungar med kakel golv för 750 bath natten, men jag ville ha en direkt på stranden och bokade en för 1100 bath. Vet inte om den är av betong.

Jag har inte hittat mycket recentioner om Gipsy resort men det ser helt underbart ut! Revet utanför Sunrise (mellan de två små öarna) skall vara det bästa på Koh Lipe. Det finns inga handfat på Gypsy resort, inga problem för mig ;)

Nästa boende blir på Viewpoint resort som oxå ligger på Sunrise beach fast lite avskilt. Jag har läst mycket gott om Viewpoint men har inte tidigare hittat någon websida eller möjlighet att boka hemifrån. Men eftersom jag ALLTID har sånt himla flyt hade de fr.o.m detta året egen sida (dock svår att hitta). Mer tur har jag vad det gäller priset ;) De börjar sin lågsäsong 1 mars och har bättre priser för ensam resande. Och det bästa av allt!, De har nya fina bungar på stranden!

Kolla in detta:

http://sanombeachlipe.wix.com/santi

Hur nice ser inte det ut! Andra bilden i bildspelet visar min bunge, gissar jag  :)  :dan

Priset? 1000 bath natten!

Denna strand skall oxå vara fin att snorkla på.

Pust så underbart jag kommer att få det!!

Jag ÄLSKAR  stränder som ser ut som denna, små med klippor och stenar, skugga av träd..mm.  :kiss:

Resten av tiden kommer jag att boka boende på plats. Kommer troligen att bo på Sanom Beach Resort, där oxå direkt på stranden i enkel bungalow, 900 bath natten.

Den resorten har jag mejlkontakt med.

Bila resort på sunset sidan ser ut att vara en liknande strand, gör nog ett besök dit med. De tar 1500 bath för väldigt enkla bambubungar.

Efter 12 dagar på Lipe drar jag mig tillbaka mor Phuket och bor kanske sista natten innan hemresan på Nai Yang  stranden.

Kommer jag få det underbart tror ni ?! Jag vet att jag får det fantastiskt! :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det e kradan Beach resort du menar så tycker jag inte alls det e så dåligt.

Nej, det är Kradan Island Resort, den är nog ganska förfärlig, jag skall bo i det enklaste boendet, med delad toa!! Jösses! Men jag gillar utmaningar och som sagt jag kan även tälta utan problem :) Är det alldeles för hemskt och råttorna börjar knaga på min a fötter finns det säkert rum någon annastans!  :o:D

Service förväntar jag mig ingen alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ställa en fråga här i tråden.

Har har tänkt ta färja från Phuket till Lipe. Går det att göra stopp på samma biljett? Att jag stannar på vissa ställen. Det går om man luffar mellan muuk, kradan och Ko Ngai, även på snorklingturer men hur det är på resan till Lipe vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Du kommer att få en fantastisk resa, det är jag övertygad om! Jag har varit på alla ställen du ska till utom Ko Kradan. Vet ej om man kan göra stopp på båttturen. Jag åkte direkt med Tigerline från Krabi till Ko Lipe. 5:e ensamresan! Imponerande! Jag är "bara" inne på min andra och är ej riktigt "fri" ännu, men nästa vecka åker mina anhöriga hem och då börjar min "semester" på riktigt :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få en fantastisk resa, det är jag övertygad om! Jag har varit på alla ställen du ska till utom Ko Kradan. Vet ej om man kan göra stopp på båttturen. Jag åkte direkt med Tigerline från Krabi till Ko Lipe. 5:e ensamresan! Imponerande! Jag är "bara" inne på min andra och är ej riktigt "fri" ännu, men nästa vecka åker mina anhöriga hem och då börjar min "semester" på riktigt :D

5:e ensamresan till Thailand, förra året var jag även i Egypten och Turkiet själv, men på korta charterresor :)

Egypten är inget jag rekommenderar för ensamma kvinnor men vilka rev!! De hade blivit även bättre på något ställe än för 4-5 år sedan!

Men du är ju iväg så länge din lyckost!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt ta dig över till phangan igen?

Jag tänkte mig Phangan och Koh Tao men kom på att Lipe har jag velat åka till så länge!

Det blir fler resor och Phangan är ett av mina absoluta favoriter!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger till ytterligare en bokning, även om jag inte bokat ännu!

Hade tänkt sluta resan i Nai Yang men det är en lite lång resa dit efter färjan från Lipe så jag tror jag tar ett par dagar på Katanoi. Gillar stranden längst ut mot söder och vill bo direkt på stranden men Katathani Beach Resort ligger en aning över min budget och är inte heller den typ av ställe jag vill bo på denna gång :)

Så jag kommer troligen att bo på Katanoi club bungalows, denna gång skall jag ha ac. Deras anläggning ligger ca 30 meter från stranden :) Jag hittade dem för ca 4-5 år sedan men har inte bott där.

Jag har förstått att det finns risk att deras mark blir uppköpt! Vore himla synd om det bra får finnas stora hotell på den stranden.

Här är länken till till den lilla resorten.

http://www.katanoiclub.com/index.php

1600 bath natten vill de ha för ett rum exl. frukost

De svarade inom 12 timmar på min förfrågan!

Här kan man läsa recentioner om stället:

http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g1215780-d1057180-Reviews-Katanoi_Club_Hotel-Karon_Phuket.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att följa din resa!

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva?  Själv är jag för "feg"?....eller för social, eller...? Jag vet inte ...

Sen blir jag också nyfiken på hur alla kan resa så mycket/ofta, jag tänker då mer på ledigt/sem än kostnad!

Hur som helst, trevlig resa!

Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Jag har precis varit utan min man två veckor i Thailand, med dottern, så det är inga problem! Det jag menar är , helt själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Jag har precis varit utan min man två veckor i Thailand, med dottern, så det är inga problem! Det jag menar är , helt själv?

Har rest rätt mycket på egen hand. Är man single så är man! Tjejen kan också resa på egen hand! Vi var 2 singlar som träffades på en av dom lugnaste stränderna på Phangan! På en av dom stränderna som gudskelov aldrig nämns här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Samma här! Frugan och tösen åker till Thailand nu i april medans jag och sonen åker i juni-juli :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? Själv är jag för "feg"?....eller för social, eller...? Jag vet inte ...

Sen blir jag också nyfiken på hur alla kan resa så mycket/ofta, jag tänker då mer på ledigt/sem än kostnad!

Ja, hur är man funtad?

Jag är en fri människa som lever i ett fritt land och kapabel att fatta egna beslut och genomföra dom. Sen att barnen är vuxna gör ju det hela enklare. Jobbet får man fixa till så att det funkar. Freedom is the word!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var feg och gillad inte att vara själv före jag började resa ensam. Det finns flera sätt att "växa" på (och det behöver man även som vuxen ibland), för mig hjälpte resandet till.

Vad det gäller jobb/ekonomi och annat praktiskt går det mesta att lösa ( tror jag), om man brinner för något. Man prioriterar. Det är klart, när barnen var hemma prioriterade vi att vara med dem.

För mig finns inget, absolut inget som är så underbart som att vara på lugna stränder i Thailand, snorkla bland fiskarna och bara vara. Det är som en slags meditation som ger mig sån lycka och superkrafter.

Jag behöver det och de mina har så mycket roligare med en lycklig  nöjd fru, mamma och numera mormor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Jag var feg och gillad inte att vara själv före jag började resa ensam. Det finns flera sätt att "växa" på (och det behöver man även som vuxen ibland), för mig hjälpte resandet till.

Vad det gäller jobb/ekonomi och annat praktiskt går det mesta att lösa ( tror jag), om man brinner för något. Man prioriterar. Det är klart, när barnen var hemma prioriterade vi att vara med dem.

För mig finns inget, absolut inget som är så underbart som att vara på lugna stränder i Thailand, snorkla bland fiskarna och bara vara. Det är som en slags meditation som ger mig sån lycka och superkrafter.

Jag behöver det och de mina har så mycket roligare med en lycklig  nöjd fru, mamma och numera mormor :)

+1

Det kan inte sägas bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var feg och gillad inte att vara själv före jag började resa ensam. Det finns flera sätt att "växa" på (och det behöver man även som vuxen ibland), för mig hjälpte resandet till.

Vad det gäller jobb/ekonomi och annat praktiskt går det mesta att lösa ( tror jag), om man brinner för något. Man prioriterar. Det är klart, när barnen var hemma prioriterade vi att vara med dem.

För mig finns inget, absolut inget som är så underbart som att vara på lugna stränder i Thailand, snorkla bland fiskarna och bara vara. Det är som en slags meditation som ger mig sån lycka och superkrafter.

Jag behöver det och de mina har så mycket roligare med en lycklig  nöjd fru, mamma och numera mormor :)

Tack för att du delar med dig!

Vi hämtar alla kraft för att klara vardagen på olika sätt.

Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Jag har precis varit utan min man två veckor i Thailand, med dottern, så det är inga problem! Det jag menar är , helt själv?

Har rest rätt mycket på egen hand. Är man single så är man! Tjejen kan också resa på egen hand! Vi var 2 singlar som träffades på en av dom lugnaste stränderna på Phangan! På en av dom stränderna som gudskelov aldrig nämns här!

Vilken Beach e det? Skulle behöva ett tips för ett dags besök... Eller e det hemligt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken av mig, jag skulle aldrig ge mig iväg helt själv! Hur är ni som personer, ni som reser iväg själva? 

Som single reste jag alltid ensam. Vi reser helst tillsammans men vi har olika semestrar och det händer rätt ofta att det blir en vecka eller två ensam. För egen del så skulle jag aldrig vilja ha en tjej som inte klarar av att resa på egen hand!

Jag har precis varit utan min man två veckor i Thailand, med dottern, så det är inga problem! Det jag menar är , helt själv?

Har rest rätt mycket på egen hand. Är man single så är man! Tjejen kan också resa på egen hand! Vi var 2 singlar som träffades på en av dom lugnaste stränderna på Phangan! På en av dom stränderna som gudskelov aldrig nämns här!

Vilken Beach e det? Skulle behöva ett tips för ett dags besök... Eller e det hemligt? :)

Phangans lugnaste stränder skulle väldigt snabbt upphöra att va lugna om man nämner dom på forum som det här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×