Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
alexeliasson

Maj / Juni - vilka platser rekommenderas? (Sol, bad, mat, lite aktiviteter)

Rekommendera Poster

Tänkte hugga en flygstol 2.v t/r bangkok i maj eller juni. Har varit i Phuket tidigare och trivdes. Tycker det är roligt, och att man borde, pröva något nytt område för varje resa. Dessutom - nu landar jag i Bangkok och skulle vilja ha något närmare därifrån.

Vilka ställen rekommenderar ni under denna klimatperiod? (maj/juni). Jag eftersträvar gott väder, jag tänkte gå ut några kvällar i varje fall men inget fullmoon-party eftersträvas, gärna utrymme för långa strandpromenader och lite sightseeing. Mesta tiden kommer liggas på en strand och läsa böcker.

Alla idéer välkomnas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samui med närliggande öar eller österut mot Koh Chang/Koh Samet är ett val många gör vid den årstiden.

Ska själv till Samui/Tao/Phangan i 23 dagar mellan juni-juli :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Samui och Phangan har jag varit på. Twice!

Hur är Hua Hin? Om man är i slutet av 20-års åldern?

helt ok Hua hin ingen värst strand har bara varit på den "stora" ska finnas iaf en mindre bättre men åkte aldrig dit. Man kan ta en tur kolla cha am och kolla runt med. Party finns marknader finns shopping finns, barer i massor, större disco med DJ nära hilton. Vet inte hur man ska beskriva ganska turistigt så klart men ändå rätt mysigt ställe och sol/bad funkar ju helt ok bara att det inte är en WOW strand utan mer strand i stad stuket. nu hade vi iof bekanta som bodde på en rätt fin resort utanför cha am så vi åkte dit och där var stranden finare men helt öde på tex party, träffa på rätt mycket bankok bor som var där på semester tror det var nått med att företagen eller dyligt bjöd dom på semester för det varit så jobbigt med  översvämningarna i bankok så var bra drag på nätterna :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Tycker för övrigt det är en riktigt bra rutt landa i bankok-hua hin-samui och öarna där sen till bankok för hemresa om man har 4v precis lagom. mer än det blir stress och det vill jag inte på semester. Har du bara 2v så stanna bara i och runt hua hin ta kanske 3 nätter i bankok om inte festandet i hua hin var bra är ju maj/juni så kan ju vara helt dött där det vet jag inte så finns det ju i bankok. Bodde några nätter på en brygga typ skit mysigt men jag är så dålig på namn men någon av longtimers borde veta vilket ställe jag menar. Tycker ni det suger är det ju bara knata till tåget och åka ner till surat och ta färjan ut till samui tappar ju minst en dag men då är ju iaf inte semestern förstörd.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min erfarenhet är att vissa "yngre" gillar Hua Hin, andra inte alls. Det är jättesvårt att säga bu eller bä, eftersom åsikterna om orten skiftar så mycket.

Personligen tycker jag det är ett "lite halvtrist ställe", men samtidigt har jag betydligt yngre vänner (i 25-30 årsåldern) som stortrivs. En av dessa planerar att bygga hus för övrigt.

Varför inte åka dit och testa. Trivs ni kan ni kanske stanna och passa på att se Cha-Am etc. Trivs ni inte kan ni ju ta bussen och båtarna över till Samui, Phangan, Tao eller Nangyuan?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hej,

Min erfarenhet är att vissa "yngre" gillar Hua Hin, andra inte alls. Det är jättesvårt att säga bu eller bä, eftersom åsikterna om orten skiftar så mycket.

Personligen tycker jag det är ett "lite halvtrist ställe", men samtidigt har jag betydligt yngre vänner (i 25-30 årsåldern) som stortrivs. En av dessa planerar att bygga hus för övrigt.

Varför inte åka dit och testa. Trivs ni kan ni kanske stanna och passa på att se Cha-Am etc. Trivs ni inte kan ni ju ta bussen och båtarna över till Samui, Phangan, Tao eller Nangyuan?!

jo visst är ju inte riktigt samma sak som party livet på phuket/samui/pattaya men går att festa gör det helt klart i 120 om man vill det :) sen beror det nog lite på hur man bor vi flytta runt lite tills vi hitta ett gesthouse som jag tror 2st kite surfandes kroater drev med liten bar va rätt sköna snubbar som hängde där i blandade åldrar en gubbe som surfa var 60år vi hade skitkul men stanna en längre tid kanske kan bli segt. sen tyckte jag själv att man inte kände sig lika mycket som en vandrande plånbok där som man kan göra på vissa plattser på tex phuket och samui inte samma tjat på varken taxi,tuktuk,massage tror inte ens jag såg någon som ville sälja mig en kostym :)

bra mat och billigt. Svårt att säga om stället är bra eller ej beror ju lite på vad som händer och vad man träffar för folk, hade det hänt nått tråkigt så hade man kanske hatat stället, måste nog faktiskt säga att jag gilla Hua hin men smaken är som baken.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ju mer ni skriver om hua-hin desto mer intressant låter det!

Lite snabb googling säger mig att stränderna inte är så vidare bra dock. Hur står man mot t.ex. phukets stränder? (stor generalisering, jag vet).

ja enligt mig vinner phuket 100% där iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag skulle undvika Chang under maj månad.

Man vet ju aldrig med vädret, men jag har haft dåligt väder för det mesta i slutet av april och maj på Koh Chang och har bestämt att jag inte återkommer dit under denna tid på året.

Vi var där också med morsan vid songran några år sedan och hade regn kontinuerligt i en vecka. Vissa dagar hela dagen och vissa dagar tittade solen fram lite på tidig förmiddag.

Jag kan hoppas att jag endast haft otur, men oavsett vilket måste jag också avråda er ... då är Koh Samet ett bättre val kanske, men inget slår Samui/Tao/Phangan tror jag just då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle undvika Chang under maj månad.

Man vet ju aldrig med vädret, men jag har haft dåligt väder för det mesta i slutet av april och maj på Koh Chang och har bestämt att jag inte återkommer dit under denna tid på året.

Vi var där också med morsan vid songran några år sedan och hade regn kontinuerligt i en vecka. Vissa dagar hela dagen och vissa dagar tittade solen fram lite på tidig förmiddag.

Jag kan hoppas att jag endast haft otur, men oavsett vilket måste jag också avråda er ... då är Koh Samet ett bättre val kanske, men inget slår Samui/Tao/Phangan tror jag just då.

Chang gör sig bäst nov-mars. Efter mars är det absolut vädersäkrast på Samui. Chang är "det värsta". Under sommaren kan det komma 1000 mm regn/månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samet och regionen Rayong / Ban Phe är normalt sett ganska säker solplats i April/Maj/början på Juni, gillar själv denna tid då det fläktar och blåser.

Som sagts här Koh Samui och östsidan är nog det mest säkra tipset, ni som är där nere och vet, är det inte så att monsunen kommer senare där nere?

Jag var i Ban Phe 2010 i Augusti/September, normalt är det värsta tiden för regn, men i en och en halv månad regnade det kanske 5 dagar och resten halvklart och sol. 2011, i April/Maj, kanon, varmt som attan, men det fläktade skönt.

Inget är sig likt längre och jag tror att det blir svårare och svårare att förutsäga väder numer i dessa globala uppvärmningstider.

Regelbundenheten finns inte längre, som förut?

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om Koh Chang? Även, hur är klimatet här under maj månad?

Någon som åkt den 5-6h långa bussresan från BKK hit?

Ja jag åkte den vägen för några år sen.....Usch och fy!

Jag gjorde misstaget att åka direkt från flygplatsen till busstationen och satte mig på bussen...Thai buss 6 tim och sen färja nästan 2 tim till Chang...Dessutom thai-buss utan AC, men det var billigt 188 bath ;) Nästa gång kommer jag ta en natt i BKK om jag ska göra om den rutten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om Koh Chang? Även, hur är klimatet här under maj månad?

Någon som åkt den 5-6h långa bussresan från BKK hit?

Ja jag åkte den vägen för några år sen.....Usch och fy!

Jag gjorde misstaget att åka direkt från flygplatsen till busstationen och satte mig på bussen...Thai buss 6 tim och sen färja nästan 2 tim till Chang...Dessutom thai-buss utan AC, men det var billigt 188 bath ;) Nästa gång kommer jag ta en natt i BKK om jag ska göra om den rutten.

Det går buss till färjeläget i Koh Chang från flygplatsen. Mycket snabbare än att åka in till Bangkok och busstationen om tiderna stämmer med flyget. Nya fina bussar.

Men jag rekommenderar inte Koh Chang i maj månad då risken för ihållande regn är mycket stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landar du i Bangkok är det otvivelaktigt smidigast till Samui, dessutom vädersäkrast, nackdelen är det kostsamma inrikesflyget.

Billigast är en buss ned till Koh Samet med en avstickare till Pattaya.

Samets och Samuis stränder + vattenkvalitet (grumlighet) är betydligt trivsammare än Hua Hins.

Allra billigast är dock Hua Hin, både mat och boende, annars finns det många pärlor söder om Hua Hin, du bör då dock tillhöra den lite mer företagsamma typen.

Vill du parta umgås med likasinnade är det Ark Bar på Chaweng (Koh Samui) som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×