reslusta

Ban Krut eller Khanom??

25 inlägg i detta ämne

Hej! Khanom har jag inte varit i, men däremot två gånger i Ban Krut! Helt underbart ställe, precis intill havet, kanske det bor här 1000 pers, knappt några turister alls, lättillgängligt med tåg från Bangkoks järnvägsstation.

Här finnas allt som en stressad svensk kan tänkas behöva: Underbar natur,

go mat, låga hotellpriser, långa folktomma stränder, kall BILLIG öl för den som tycker om det..Läs mer här: http://www.bangsaphanguide.com/ban-krut.htm

Jag fullkomligt älskar denna lilla ort, och är det någonstans i världen jag skulle vilja bosätta mig när pensioneringen står för dörren då jag fyller 61 om tretton år så är det i BAN KRUT! Välkommen kan jag bara säga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen ska man inte avslöja sina smultronställen men om du lovar att inte säga något så. ;):laugh:

Bankrut är det ställe som vi allra helst återkommer till varje år. Härlig plats med lagom mycket turister och en hel del bra o billiga restauranger eller kanske man ska kalla dem matställen. :laugh:

De första gångerna bodde vi på Baan Rim Haad men har numera mest bokat på Baan Grood Arcadia. Inför nästa resa har vi bokat ett superior rum som skall vara större än vanligt standard.

Ett trevligt utflyktsmål är det stora templet på kullen och missa inte de friterade jätteräkorna på The Beach.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att gå alltför mkt OT med Baan Grood Arcadia måste ju ha en av de mest förskönande lägesbeskrivningarna som går att hitta:

"Baan Grood Arcadia Resort & Spa byggdes 2008 och blev ett framträdande tillskott i stadsbilden. Centrum ligger bara 160 km bort och det tar inte mer än 240 minuter att åka till flygplatsen."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att gå alltför mkt OT med Baan Grood Arcadia måste ju ha an av de mest förskönande lägesbeskrivningarna som går att hitta:

"Baan Grood Arcadia Resort & Spa byggdes 2008 och blev ett framträdande tillskott i stadsbilden. Centrum ligger bara 160 km bort och det tar inte mer än 240 minuter att åka till flygplatsen."

Det där känner jag igen från en massa hotell. Låter som en automatgenererad hotellbeskrivning. Minns inte om det är Agoda eller Booking som har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma med ovanstående. En pärla även om det kan vara lite svårt att förklara vad som är så bra med Ban Krut. Det bara känns rätt. Vi har alltid stannat till där och det känns lika härligt varje gång. Tänkte strunta i det i år för att finna nya ställen, men efter att ha läst denna tråd så känns det nog som att vi åker dit i år igen  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bn Krut är ett perfekt ställe att vila upp sig på.Lite trafik.Fria cyklar på Arcadia,vilket är bra då stranden är lång.Det mesta finns där som man behöver.Vi kanontrivdes där förra året,vi åker dit igen i mitten av februari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pust, vad jag längtar. Nästa gång blir det nog att kolla läget i Ban Krut igen.

Vi har varit där flera gånger och sist var för 2 eller 3 år sedan och då hade det förändrats en hel del, speciellt söderut där det byggts en del.

Men det är en milslång strand och de hotell vi bott på ligger precis invid stranden, bara att gå över den nästan otrafikerade lilla landsvägen. Därför så ligger man oftast på hotellets solstolar och går över för att bada. Därför inte mycket folk på stranden med följden att det inte kommer dit strandförsäljare.

En lisa för själen att vara där en 5-6 dagar. Längre tid får vi lappsjuka!

Sist bodde vi på Baan Grood Arcadia. Standardrummet i hotellbyggnaden var mycket litet utan garderob och bara några krokar på väggen. Kläderna fick vara kvar i väskorna. Gick utmärkt för oss som nästan aldrig är på rummet.

Men känner ni för "isolering" en längre tid så rekommenderar jag större rum eller villa.

Hotellet har utplacerat ett antal cyklar som bara är att ta och cykla iväg med. P g a den långsträckta stranden och de 3 km (gissningsvis) in till byn Ban Krut så var det tvunget med cyklarna för oss som inte gillar att bara vara vid hotellet. Och så är det ett 'måste' att cyklar bort till strand/väg-restaurangen "the Beach" Både kött och fisk och en smothie när man cyklar förbi på dagen. Cyklar gärna också in till byn och ät något från en gatuvagn. Denna by ger assosiationer till "vilda västern" tyckte vi.

Om ma hyr en scooter så kan man åka upp till det vackra templet som ligger på höjden.

Glöm inte att ta med FICKLAMPA och ha på reflexer, för det är kolsvart och glest med gatlysen. Och det är ju ofta kvällarna som man cyklar iväg till matställena eller möjligen tar en långpromenad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om standardrummet på Arcadia och därför har jag varit ute i god tid och lyckats knipa åt mig ett större rum denna gången. Hoppas på en garderob. :o;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skakar liv i denna lite äldre tråd :) Undrar hur man tar sig mellan Ban Krut och Koh Samui, går ngn färja i närheten eller måste man ta sig ner till Surat Thani?

Om man bor på Baan Grood Arcadia, finns det ngn affär i närheten, typ 7/11 och hur är det med uttagsautomat? Hur är restaurangutbudet i deta område?

En fråga till, vilken är den närmaste staden till Ban Krut?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går ingen båt från Ban Krut. Närmaste går från Chumpon till Koh Tao, Koh Phangan och sedan Samui.

Det finns både 7/11 och ATM i närheten. En del varor kan du handla på Siripong längs stranden. Finns även frisörer, massage, internetcafè, mopeduthyrning etc

Restauranger finns det flera massor av. Mest thaimat men du kan få pizza och annan västerländsk/amerikansk mat på Kasamas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den närmaste staden är Bang Saphan söderut och norrut Khiri Khan, Pranburi och  sen Hua Hin och Cha Am.

Strax söder om Pranburi ligger ett trevligt hotellområde lite norr om Sam Roi Yod nationalpark och kallas Dolphin Bay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ban krut har en tågstation, där vissa tåg stannar, bara att kolla tidtabell..ett litet tips kommer ni med ett sent kvällståg se till att ha hotellet att hämta er...vi bodde tja...nu minns jag ej va det heter (är ej hemma så kan inte kolla) men helt ok bungalow, fräsch pool, helmysig personal, fri cyklar oxå,fast vi valde att hyra moppe då vi emellanåt gör långa turer... En helt underbar restaurang med asbilliga priser.... Jag får återkomma med mer info då jag är hemma igen, om någon önskar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ban krut har en tågstation, där vissa tåg stannar, bara att kolla tidtabell..ett litet tips kommer ni med ett sent kvällståg se till att ha hotellet att hämta er...vi bodde tja...nu minns jag ej va det heter (är ej hemma så kan inte kolla) men helt ok bungalow, fräsch pool, helmysig personal, fri cyklar oxå,fast vi valde att hyra moppe då vi emellanåt gör långa turer... En helt underbar restaurang med asbilliga priser.... Jag får återkomma med mer info då jag är hemma igen, om någon önskar..

Ja återkom gärna med mer info :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm..tog lite tid... Vi Bode på BanKrutresort.. Skulle def, bo där igen .  Mat stället vi åt på flera ggr, hade jätte go mat, trevlig personal och mycket bra priser..tex. Stor Chang 50thb sodavatten 10, chicken casewnuts 70 chockolat chip sunday 25thb!!  Undrar ni över något annat så fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tipsa gärna om matställen mm :) Vi har bokat tre nätter på Arcadia, men kanske värt att ta en titt på Ban Krut Resort också (vi har inte bestämt hur länge vi kommer att stanna).

Som sagt berätta gärna mer om er vistelse där, är så nyfiken på Ban Krut :)

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera matställen att välja på längs med stranden. Thé Beach når ni lättast med cykel en bit söderut. Vill ni ha västerländsk mat någon dag så finns Kazamas som ligger innan 7-11.

Be hotellet att köra er till templet någon dag. Jag tror det kostade 50 bäst per person fram o tillbaka. De hämtar även o h lämnar vid bussen eller tåget utan kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera matställen att välja på längs med stranden. Thé Beach når ni lättast med cykel en bit söderut. Vill ni ha västerländsk mat någon dag så finns Kazamas som ligger innan 7-11.

Be hotellet att köra er till templet någon dag. Jag tror det kostade 50 bäst per person fram o tillbaka. De hämtar även o h lämnar vid bussen eller tåget utan kostnad.

Tack Marie :)

Utbudet av shopping är vad jag förstår minimalt. Vet du eller ngn annan om de har ngn marknad ngn gång i veckan i eller i närheten av Ban Krut där det säljs kläder etc?

Vet du var närmaste shopping finns gällande kläder, i vilken stad?

Finns det ngn Tecso Lotus någonstans i närheten, i vilken stad?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, det här låter som en jätte mysig plats. Ska till Hua Hin i mars så man kanske skulle ta en liten tripp dit. Hur långt är det från Hua Hin? och hur tar man sig bäst dit?  :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en marknad någon dag i veckan, vet inte vilken, och de har troligen ett begränsat utbud av kläder. Ska ni bara vara i Ban Krut hela semestern kan det bli tunt med shoppingen. :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, det här låter som en jätte mysig plats. Ska till Hua Hin i mars så man kanske skulle ta en liten tripp dit. Hur långt är det från Hua Hin? och hur tar man sig bäst dit?  :laugh:

Det är ca 20 mil söder om Hua Hin och man kan ta tåg eller buss. Finns ingen direktbuss till Ban Krut utan det krävs ett byte.

Naturligtvis kan man även ta en taxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en marknad någon dag i veckan, vet inte vilken, och de har troligen ett begränsat utbud av kläder. Ska ni bara vara i Ban Krut hela semestern kan det bli tunt med shoppingen. :laugh:

Shoppingen får vi ta i Bangkok, men alltid mysigt att strosa omkring på ngn marknad tycker jag så det låter bra. Tack igen :)

Någon som vet hur långt är det från Ban Krut till staden Prachuap Khirikhan resp Chumpon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu