karin ph

Barnvänlig strand på Koh Samui?

22 inlägg i detta ämne

Hej,

jag, min sambo och våra tvillingpojkar på 1,5 år tänkte åka till Koh Samui i fenruari och vill hitta en strand som är bra för små barn- långgrunt, lite vågor och fin sand. Vi tänker oss nåt mindre busy är Chaweng eller Lamai, vi har tittat lite på Bophut, Maenam och Lipa Noi. Är det nån som har tips på ställe eller ställen som har både barnvänlig strand och är lite lugnare.

Mycket tacksam för tips från er som rest runt här,

Karin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har ni kikat något på Choeng Mon på nordost-spetsen av ön? Den är både väldigt fin och relativt långgrund.

Maenam är jättetrevlig, men på vissa partier blir det ganska fort djupt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var en natt på lipa Noi förra året av 5, valde att avbryta efter en natt för att det var alldeles för lugnt. Valde istället Chaweng noi som var en jättemysig strand, dock ej långgrund.

Har inget minne av att Lipa noi(vi bodde längst söder ut på stranden) var speciellt långgrund den heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

n1an,

Jag var på Lipa Noi i söndags och det var (som sagt) ej långgrunt. Fem meter ut hade jag vatten i midje/brösthöjd.

På peaksäsongen är det en del folk på Lipa Noi. Bla ligger ju flashiga Nikki Beach där, men from februari-mars är det verkligen lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bop hut blir med bara ett par steg ut väldigt djupt så det är inget för småbarn.

Jag skulle föreslå Chaweng noi, som alltså inte är den stora Chawengstranden utan en mindre lugnare strand och väldigt mysig. Har varit där två gånger och första gången med en 1-åring. Detta var ju i och för sig ett tag sen, men ska dit igen runt påsk. När ska ni åka? Jag tycker att det var en helt ok strand för småbarn, sen självklart får man ju ha koll på barnen, finns bla stenfisk (tror jag dom heter) som kan ligga på strandkanten vart du än är i Thailand.

Bra med skugga från träd var det när vi var där också. Ska du åka efter oss kan jag ju kolla lite om du vill.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från mitten av Chaweng beach och NORRUT är det perfekt för barn, inga vågor och långgrunt (ligger i skydd bakom ett korallrev)

Ännu en fördel är det korta avståndet ut till eventuella kvällsliv (shopping och matställen)

För ex, kolla in Suneast bungalow, läget perfekt nackdelen är att de är svåra att få kontakt med.

Välj INGET boende SÖDER om Chaweng Garden, havsbadet är olämpligt för små barn.

Choengmon beach är annars väldigt fin, nackdelen är avståndet till eventuellt kvällsliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag var där feb/mars blåste det mycket på Chaweng och var höga vågor. Vi flyttade till norra delen (mycket bättre) och sedan västra sidan som var kav lugnt. Men mixa lite är mitt råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från mitten av Chaweng beach och NORRUT är det perfekt för barn, inga vågor och långgrunt (ligger i skydd bakom ett korallrev)

Ännu en fördel är det korta avståndet ut till eventuella kvällsliv (shopping och matställen)

För ex, kolla in Suneast bungalow, läget perfekt nackdelen är att de är svåra att få kontakt med.

Välj INGET boende SÖDER om Chaweng Garden, havsbadet är olämpligt för små barn.

Choengmon beach är annars väldigt fin, nackdelen är avståndet till eventuellt kvällsliv.

håller helt med! Vi bodde både på Baan Haad och Akyra. Perfekt långgrunt för en ettåring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har varit på både Chaweng med små barn, fin strand men tyckte det var för mycket folk.

Lipa Noi underbar strand men inte långgrunt men lugnt och skönt man behöver inte trängas barnen kan springa runt utan att man behöver vara rädd för de ska komma bort bland alla människor.

Bophut ingen jättefin strand men trevlig atomosfär i affärer och resturanger vi bodde på ett toppen hotell Smile House perfekt för småbarn, två stora pooler varav en med jacuzzi och barnpool. Trevlig Personal och rent fräscht bra frukostbuffe  och inte farligt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slänger in en liten fråga här ang chaweng noi. Nån som vet hur havet ter sig just nu va på både Lamai och chaweng för några dagar sedan och det va jätte vågor. Frågan e alltså om nån vet om det e likadant på chaweng noi för tillfället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om ingen hinner svara tar jag en tur dit och kikar i morrn. Jag skickar PM som sagt.

Jag har varit ute en del idag, men inte vid någon strand (alls).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan:)

Längesedan vi var in och skrev ser jag. Men vi ska åka till samui i april, och har med oss våra barn 12år 6år. Har läst lite men har svårt att bilda mig vad som är lämpligt för oss. Vi komer vara 6V nere på Lanta, skolgång mm där, sedan ska vi ta oss upp mot Samui förmodligen med  mini buss och båt då.

Men detta med vart vi ska bo och vilken strand önskar jag tipps om. Ska självklart börja leta lite i forumet med, det brukar vara riktigt bra att få tipps från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag undrar lite hur det är i juni/juli på chaweng, i tråden står det att man ska bo norrut för att slippa vågor men är det samma som gäller även på sommaren, trodde jag läst någonstans att man skulle bo söderut på sommaren? Åker med en treåring så vill ha så lugnt och långgrunt som möjligt;)

Nån som kan rekommendera ett bra och barnvänligt hotell gärna med bungalows på chaweng med hänsyn till bäst läge på stranden vid denna årstid? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om vilka krav ni har på boendet (Sandranilsson).

Vi själva har bott på P&P Samui resort, ett 2 stjärnigt helt ok boende för oss.

Läget tillhör nog bland det bästa du kan hitta på Chaweng beach.

Badvänlig strand, även för små barn, träd att få skugga under, liten "barnpool", närma till centrum - krypavstånd.

Har under årens lopp säkert gått stranden fram och tillbaka något hundratal gånger, och jag ljuger inte när jag säger att här är stranden som bäst, framförallt sommartid.

Vattenskotrarna finns visserligen något hundratal meter söderut men här innanför korallrevet körs det inget.

Visst du kan finna boenden längre norrut på beachen, dock har vattnet, inte minst sommartid en viss förmåga att bli lite jolmigt, inte så speciellt fräscht.

Långrundet är det, framförallt desto närmare Matlang resort du kommer.

Du har i princip 4 boenden med väldigt bra läge B2@ Samui Beach resort, Chaweng Garden, P&P Samui resort och Ark Bar.

Stranden är inte riktigt lika fin norrut som söderut, söderut är dock stranden helt öppen för havets vågor och strömmar.

Klarast vatten är det absolut längst söderut, ja i princip där stranden övergår i klippor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi vill gärna ha tillgång till pool, och prisnivå 300-450kr/natt, brukar det vara mycket vågigt på sommaren? Har aldrig bott på chaweng tidigare utan bara varit där över dagen några gånger i januari/februari och då har det nästan alltid varit vågor, då var vid monkey bay men vet inte riktigt var på stranden detta ligger..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utanför Monkey bay går det alltid vågor, det är där och några hundratal meter norrut de flesta drunkningsolyckorna sker.

Chaweng Garden som kanske skulle kunna passa er ligger ytterliggare 700 meter norrut.

Välj annars Choengmon beach, där är det också långrunt och minimalt med vågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, ska kolla detta! Japp choeng mon bodde vi på sist och trivdes jättebra så det blir en vecka där i år med, men ville testa chaweng eftersom vi varit emot det innan då det är lite för turistigt med mkt folk o så men tänkte ge de en chans eftersom vi åker på sommaren ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha du får gärna tipsa om hotell sen när du varit där! Vad tyckte du om Choeng mon på sommaren, var där förra januari och gillade det, denna gången tänkte vi testa whitehouse resort, bodde på choeng mon beach hotell sist, helt ok för ett budget hotell men denna gång vill vi passa på att lyxa till det när prisläget är som det är på sommaren:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha du får gärna tipsa om hotell sen när du varit där! Vad tyckte du om Choeng mon på sommaren, var där förra januari och gillade det, denna gången tänkte vi testa whitehouse resort, bodde på choeng mon beach hotell sist, helt ok för ett budget hotell men denna gång vill vi passa på att lyxa till det när prisläget är som det är på sommaren:)

På choeng mon ska ni välja Sala Samui om ni vill ha lyx, så bra. Vi dricksade strandkillarna första dagen och sen var våra front row stolar iordninggjorda varje dag.  :)

Ska testa Buri Rasa på Chaweng nu i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu