Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
AnnetteG

Dricks och pruta

Rekommendera Poster

Hej,

120,000 baht var fasiken inte dåligt. Även om de lurade människor kan jag inte låta bli att fascineras lite över deras entreprenörsanda. ;)

Jag prutar sällan i Thailand, eftersom jag nästan aldrig handlar "på gatan" eller på marknader (undantaget mat). Senast jag prutade fick jag ner ett guldsmycke en halv procent eller något. Det är taskig prutmån på thaiguld. De få gånger jag åker taxi (utan taxameter) är jag ofta också tvungen att pruta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT, men man kan ju göra som min man gjorde i Bangkok för ett par veckor sedan... Vi åkte taxi från Bangkok By Bikes kontor till Prince Palace hotel. (Givetvis på taxameter så man inte blir lurad... ;) )

Resan kostade 62 baht, så min man tänkte ge chauffören 60 baht i sedlar + 15 baht i mynt = 75 baht.

Det var på kvällen så det var ju väldigt mörkt i bilen, och han satt och fipplade med sedlarna han hade i fickan. Chauffören fick sina pengar och åkte iväg.

När vi sedan gick till 7/11 för att handla så inser min man att han givit taxichaffisen 1055 baht! (två 20-lappar, en TUSEN-lapp och 15 baht i mynt...)  :cr

Haha, den taxichaffisen var nog nöjd med sin dag, jag hoppas att han kunde avsluta sin arbetsdag där och då och åka hem till sin familj!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller som för mig när jag kom till chiang mai på morgonen med tåg knallade till östra porten och tog in på home place hotel när jag skulle betala 250 baht för rummet hade de inte växel på en 1000 lapp de skulle växla i en annan kassa

var trött och så men fick tillbaka på en tusing men tänkte  fick hon betalt av mig ? osäker men tänkte jag räknade miná kontanter på tåget så jag kan kolla på rummet om jag hade betalat med en tusenlapp hehe japp stämde hon fick inte betalt gick ner och då sa tjejen att jag hade fått fel i växeln hon sa jag hade fått 100 baht för mycket men jag kontrade och sa no 1000 för mycket och gav hon den, hon och den andra tjejen i receptionen blev väldigt glada jag sa att nu kan de väl bjuda mig och brorsan på en delad stor chang för 50 baht och så blev det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket dricks ger ni till "väskbärarna" på hotellet???

Jag brukar ge 20 bath..är det snålt eller???

Oftast bär jag min väska själv, men annars ger jag 40-60 baht. 100 baht på lite flottare hotell.

Det finns inga "regler" kring detta i Thailand, som i ex USA. Bara egna idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket dricks ger ni till "väskbärarna" på hotellet???

Jag brukar ge 20 bath..är det snålt eller???

På 5 stjärniga där man lämnar bagaget i taxin och går in brukar jag gräva i fickan när dom kommer upp med bagaget och finns det några mynt nåt där så får dom 5 - 10 Baht nånting.

Allt annat än 5 stjärnigt bär jag in ryggan själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland så är dom vääldigt på att få bära väskan..även fast vi har ryggsäck.

Dom gånger vi bärt själva o en i peronalen följer med o visar rummet har vi också gett dricks. Dom stannar ju liksom o förväntar sig det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland så är dom vääldigt på att få bära väskan..även fast vi har ryggsäck.

Dom gånger vi bärt själva o en i peronalen följer med o visar rummet har vi också gett dricks. Dom stannar ju liksom o förväntar sig det.

hur mycket

brukar ni ge då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland så är dom vääldigt på att få bära väskan..även fast vi har ryggsäck.

Dom gånger vi bärt själva o en i peronalen följer med o visar rummet har vi också gett dricks. Dom stannar ju liksom o förväntar sig det.

hur mycket

brukar ni ge då?

Nästan alltid 20 bath om vi har annars 50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om upplevelsen var något extra, då hivar jag gärna in några extra battsingar så klart. Restauranger har som regel redan slagit på en sk. "serviceavgift" på 10% notan. Och service kan vara riktigt usel i bland. Däremot, riktiga thaihak (lysrör i taken, vingliga plaststolar, råbillig och superb mat) där drickar jag alltid.  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om upplevelsen var något extra, då hivar jag gärna in några extra battsingar så klart. Restauranger har som regel redan slagit på en sk. "serviceavgift" på 10% notan. Och service kan vara riktigt usel i bland. Däremot, riktiga thaihak (lysrör i taken, vingliga plaststolar, råbillig och superb mat) där drickar jag alltid.  :cool

Där e ja nästan tvärt om.. på billiga thaiställen ger jag nästan aldrig dricks.. Där betalar jag iof nästan alltid med jämna pengar med.. men kostar det 80 och jag ger 100 å får tillbaka 20 så behåller jag den...

På sånna ställen kan man ju knappt säga att det är nån vidare service heller man får fixa sina bestick själv och sedan gå å betala vid "kassan" typ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att förringa bahtens värde, värdera den till lika mycket som en svensk krona är värd i Sverige. Då kanske ofoget med att slösa, ja lämna dricks i onödan försvinner, eller i alla fall avtar.

Ni kan själva se vad som hänt med prisbilden där turister, förmodligen charterturister skänkt bort pengar hit och dit. Dessutom är det så att det är ALDRIG de mest behövande som kommer i åtnjutande av turisternas välvilja.

Detta ofog med dricks = dj**la tiggande, aldrig en baht knappt ens en satang.

Undantag om någon ställt upp eller gjort något extraordinärt utan blivit tillfrågad, ja då kan det hända att någon hundrabahtare byter ägare.

Ex: maten kostar 160 baht, jag betalar med 2 hundrabahtare, servitören kommer tillbaka med en 20 bahtare + 2 ihoptejpade satangrullar, då behåller jag allt, det är detta som jag kallar tiggeri.

Hade det i stället varit två sedlar skulle jag kanske "glömt" en om servicen varit extraordinär.

När det gäller prutande är det enkelt, värdera bahten till en krona blir du prismedveten.

M.a.o. är prisbilden på boenden på turistöarna rena ockerpriserna, jag jämför gärna med Pattaya där prisbilden är förhållandevis moderat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att förringa bahtens värde, värdera den till lika mycket som en svensk krona är värd i Sverige. Då kanske ofoget med att slösa, ja lämna dricks i onödan försvinner, eller i alla fall avtar.

Ni kan själva se vad som hänt med prisbilden där turister, förmodligen charterturister skänkt bort pengar hit och dit. Dessutom är det så att det är ALDRIG de mest behövande som kommer i åtnjutande av turisternas välvilja.

Detta ofog med dricks = dj**la tiggande, aldrig en baht knappt ens en satang.

Undantag om någon ställt upp eller gjort något extraordinärt utan blivit tillfrågad, ja då kan det hända att någon hundrabahtare byter ägare.

Ex: maten kostar 160 baht, jag betalar med 2 hundrabahtare, servitören kommer tillbaka med en 20 bahtare + 2 ihoptejpade satangrullar, då behåller jag allt, det är detta som jag kallar tiggeri.

Hade det i stället varit två sedlar skulle jag kanske "glömt" en om servicen varit extraordinär.

När det gäller prutande är det enkelt, värdera bahten till en krona blir du prismedveten.

M.a.o. är prisbilden på boenden på turistöarna rena ockerpriserna, jag jämför gärna med Pattaya där prisbilden är förhållandevis moderat.

Delvis kan jag hålla med i resonemanget, men...

Jag (som exempel) har enbart tjänat baht i nästan tio år och kan ju rimligtvis inte värdera baht som SEK. Jag dricksar när jag är nöjd och när priset är förhållandevis lågt i förhållande till vad jag får. Jag tycker inte priserna på exempelvis Samui gått upp så nämnvärt. För någon timme sen åt jag en enkel skaldjurssoppa för 50 baht. Tanten i restaurangen fick 60. Jag tror inte de kommer höja priset på soppan för det.

Inte viktigt, men ett annat perspektiv. Och, som sagt, alla gör förstås som de vill, utifrån egen skalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor man här i Thailand så slutar man jämföra bathen med svenska kronan då det är helt ointressant. Det är ju med bath vi betalar.

När det gäller dricks så kan man ju faktiskt fundera på hur mycket dricks man ger i Sverige.

Jag tror inte nå'n här skulle betala en servitris en dagslön(ca. 800 sek) i dricks.

Här i Thailand ser man folk som gör det väldigt ofta.

Ett par hundra bath i dricks motsvarar ungefär en dagslön för en servitris här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på folk och folk, ja med detta menar jag turister eller fastboende.

Som turist och framförallt som sällanturist i Thailand blir du lätt lite övermodig och slösar kanske hej vilt med bahten.

Likaväl som jag INTE räknar i baht när jag handlar i Sverige, självklart räknar inte ni åretruntboende i kronor när ni handlar i Thailand men ändå kan det ge en liten föreställning om hur mycket bahten ändå är värld.

Man bör ta i beaktande att den nya minimilönen är på 300 baht/dag, vad ligger Sos bidrag på till en arbetslös i Sverige/dag eller vad får en fattigpensionär i pension. Ja sen kan alla räkna själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en gång när jag sitter på en restaurang på järnvägsstionen i bangkok sitter det två gubbar och en svensk kärring bredvid de  beställer in 3 öl och betalar sen kommer ena gubben på att de ska ge dricks oxå halar upp en 500 hudring till servitrisen rakt av gissa om hon blev glad det är väl att ta i för mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Bor man här i Thailand så slutar man jämföra bathen med svenska kronan då det är helt ointressant. Det är ju med bath vi betalar.

När det gäller dricks så kan man ju faktiskt fundera på hur mycket dricks man ger i Sverige.

Jag tror inte nå'n här skulle betala en servitris en dagslön(ca. 800 sek) i dricks.

Här i Thailand ser man folk som gör det väldigt ofta.

Ett par hundra bath i dricks motsvarar ungefär en dagslön för en servitris här.

wow ja nu vet vi ju minimum lön med 300b om dagen mycket bra riktmärke :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland så är dom vääldigt på att få bära väskan..även fast vi har ryggsäck.

Dom gånger vi bärt själva o en i peronalen följer med o visar rummet har vi också gett dricks. Dom stannar ju liksom o förväntar sig det.

Dom får inget alls. Dom gör något jag inte bett om och inte har behov av, jag kan hitta badrummet och kontrollen till AC utan deras hjälp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie, vad jag menade med "thaihak" var att det är där jag anser man oftast får den absolut bästa maten i Thailand. Och jag tycker man bemöts på ett trevligare och genuinare sätt, dom har mer koll och man får maten snabbare. Därför drickar jag lite där. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie, vad jag menade med "thaihak" var att det är där jag anser man oftast får den absolut bästa maten i Thailand. Och jag tycker man bemöts på ett trevligare och genuinare sätt, dom har mer koll och man får maten snabbare. Därför drickar jag lite där. :)

Okej det säger jag inte emot...

För mej blir det oftast ingen dricks på dagen när ja ska äta lunch då det typ är snabbt in snabbt ut..

Äter man på kvällen å kanske beställer in dricka å sånt med så kan de blir lite dricks..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor man här i Thailand så slutar man jämföra bathen med svenska kronan då det är helt ointressant. Det är ju med bath vi betalar.

När det gäller dricks så kan man ju faktiskt fundera på hur mycket dricks man ger i Sverige.

Jag tror inte nå'n här skulle betala en servitris en dagslön(ca. 800 sek) i dricks.

Här i Thailand ser man folk som gör det väldigt ofta.

Ett par hundra bath i dricks motsvarar ungefär en dagslön för en servitris här.

wow ja nu vet vi ju minimum lön med 300b om dagen mycket bra riktmärke :)

Jag är ganska övertygad om att det är väldigt många som jobbar i restauranger och barer som har mindre än det.

Jag känner en tjej som har 4500(jobbar i en ölbar) och en annan som har 5000(restaurang) och det blir inga 300 i månaden det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Införandet av minimilönen vid årsskiftet har inte gått smärtfritt. Tex, många fabriker stängde i Chonburi då de ansåg sig inte ha råd att betala den nya lönen. 

Hur många byggnadsarbetare är det som har 300 baht om dan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×