Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
DanielO

Ao Nang med barn

Rekommendera Poster

Efter första veckan, som kommer spenderas på Koh Kho Kao, tänkte vi denna gång prova Ao Nang. Vi har tre barn (7,3.5,1.5) år gamla. Har förstått att stranden där är sådär, och att det är öar som gäller om man vill bada salt. Hur lång restid med båt ut till öarna är det? Är nog longtail som gäller för oss.

Kanske inte tänker oss ut varje dag, utan bo på ett hotell med bra pool och vara där någon dag också.

Till sist undrar jag om restiden från KKK till Ao Nang? Snackar vi dryga två timmar.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag skulle snarare säga 30 min till Poda, och 40 till chicken island.

Det tar drygt en timma till hong, som är avsevärt längre bort. De nu omnämnda öarna är de vanligaste utflyktsmålen, man kan börja med en rundresa, för att se vilken man trivs bäst på. (till alla öar/stränder utom HONG)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Är detta utflykter ni anser är ok för barn? Kanske inte helt lätt att svara på...:-) Finns ju många om och men.

Tips på andra aktiviteter i området, utan båt?

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, bara sol och bad...  :) det kan vi stå ut med!

Resan till tex Railey görs då förmodligen nära land eller? Man kan aldrig räkna med att det finns flytväst på båtarna misstänker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Railey, PhraNang (som inte är öar) tar det ca 20-30 min.

Om man räknar med väntetider på lediga/fylld båtar. Själva båtresan tar ju inte mer än 7-10 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan till tex Railey görs då förmodligen nära land eller? Man kan aldrig räkna med att det finns flytväst på båtarna misstänker jag...

Det finns oftast och man kan få det av förarna, men då ni har små barn, så blir det sådana enorma västar. Man rekommenderar därför att för småttingarna ta med sig västar hemifrån, så det passar de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Railey, PhraNang (som inte är öar) tar det ca 20-30 min.

Om man räknar med väntetider på lediga/fylld båtar. Själva båtresan tar ju inte mer än 7-10 minuter.

Ok, det är ju lite skillnad. Vad är priset, ca?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit i Ao Nang detta året, men sist var det 80 Baht per peron/resa. Är inte säkert, men jag hörde ryktet att det skulle vara 100 Baht denna säsong. Är inte heller säker hur de tar betalt för barnen .. kanske någonm annan kan svara på det ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit i Ao Nang detta året, men sist var det 80 Baht per peron/resa. Är inte säkert, men jag hörde ryktet att det skulle vara 100 Baht denna säsong. Är inte heller säker hur de tar betalt för barnen .. kanske någonm annan kan svara på det ...

Ok, tack. Då vet jag ungefär.

Har du även koll på restider/priser? Först uppe från Koh Kho Kao till Ao Nang? Och sedan Ao Nang-Phuket? Jag tänker då på egen minivan i första hand.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit i Ao Nang detta året, men sist var det 80 Baht per peron/resa. Är inte säkert, men jag hörde ryktet att det skulle vara 100 Baht denna säsong. Är inte heller säker hur de tar betalt för barnen .. kanske någonm annan kan svara på det ...

Ok, tack. Då vet jag ungefär.

Har du även koll på restider/priser? Först uppe från Koh Kho Kao till Ao Nang? Och sedan Ao Nang-Phuket? Jag tänker då på egen minivan i första hand.

Jag skulle säga fyra tim kho kho kao - ao nang, och tre tim till phuket från aonang. Och drygt lika många tusen bht per timma.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite broende på trafik och hur lungt/galet de kör.

Ao Nang - Phuket ; beror var på Phuket, man ca. 2,5 timme.

Koh Kho Kao - Ao Nang ; tar ca 3 timmar från Khao Lak, men det tar ca 20-30 minuter extra från Koh Kho Kao (färjeläget).

(andra hann före mig ... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Railey, PhraNang kostar 100 för enkel resa, barnen kostar lika! Till Poda 360 tor (2012)

Envisas ändå med att resan tar lite längre tid nu, de kör inte lika fort längre, kanske vill de spara bränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger:

15 minuter till Railey och Phra Nang (som är min favorit).

30 minuter till Koh Poda

40 minuter till Chicken

På Koh Poda och Phra Nang (kanske även de andra ställena) finns det många matbåtar som säljer öl, vatten, läsk, glass, mat, smörgåsar mm

Ni gör ett bra val som provar Aonang! Ett av mina favorit ställen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Railey, PhraNang kostar 100 för enkel resa, barnen kostar lika! Till Poda 360 tor (2012)

Envisas ändå med att resan tar lite längre tid nu, de kör inte lika fort längre, kanske vill de spara bränsle?

Tack för prisuppdateringen ...

Ja, kanske nu när de tjänar mer pengar så kan de köra färre turer och då inte har så bråttom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Thailand för några dagar sen...vi va 11 nätter på Koh Lanta (heeeelt underbart) och så va vi 3 dagar i Ao Nang... Ao Nang e inte så barnvänligt som Lanta är...

Vi tog en longtailbåt ut till Poda (tog ca 30 minuter dit) kostade 900bht tor för 2 vuxna och ett barn, vår yngsta på 5 år åkte gratis... Barn fr 6 år och uppåt måste betala.. Men tänk på att det e oftast jättehöga vågor och strömt så det gick knappt att bada för barnen! Man blev själv omkullkastad avv alla vågor och strömmar!

Vi hade dock en egen deluxe-villa med egen pool så vi badade resterande tiden där och ute på hotellets gemensamma pool.

Jag skulle nog satsa på att åka till Railey istället om Ni ska ut o bada salt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem från Thailand för några dagar sen...vi va 11 nätter på Koh Lanta (heeeelt underbart) och så va vi 3 dagar i Ao Nang... Ao Nang e inte så barnvänligt som Lanta är...

Vi tog en longtailbåt ut till Poda (tog ca 30 minuter dit) kostade 900bht tor för 2 vuxna och ett barn, vår yngsta på 5 år åkte gratis... Barn fr 6 år och uppåt måste betala.. Men tänk på att det e oftast jättehöga vågor och strömt så det gick knappt att bada för barnen! Man blev själv omkullkastad avv alla vågor och strömmar!

Vi hade dock en egen deluxe-villa med egen pool så vi badade resterande tiden där och ute på hotellets gemensamma pool.

Jag skulle nog satsa på att åka till Railey istället om Ni ska ut o bada salt!

Oftast jättehöga vågor? Va nog att ta i lite, har varit där dom tre senaste åren och betydligt längre än 3 dagar varje gång, har aldrig upplevt det problemet. Kan väl dock hålla med om att Lanta e ett bättre alternativ för en barnfamilj.

Får vi reseberättelse SoffanM?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hellre aldrig upplevt höga vågor, och då har det blivit måånga båtturer till Poda mm

Men det är ännu lugnare på vattnet till Railey och Phra Nang då båtarna kör närmre land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nödvändigtvis ska till Ao Nang, så skulle jag rekommendera att bo på Railey. Själva Ao Nang är inte särskilt trevligt med småbarn. Det är heller inte helt enkelt att få skugga ute på öarna, vilket man bör när barnen är så små. Bor man på Railey så har du fina stränder "utanför" dörren, har närhet till skugga och kyla. Ni slipper också allt liv på kvällar och nätter.

Om ni inte redan varit i Khao Lak så kan jag rekommendera det, trots att det är väldigt nära Koh Kho Khao. Annars stämmer jag in i Lantakören. Min smak helst från Klong Nin (mitten) och neråt om man vill slippa det mesta av Chartertjatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte redan varit i Khao Lak så kan jag rekommendera det, trots att det är väldigt nära Koh Kho Khao. Annars stämmer jag in i Lantakören. Min smak helst från Klong Nin (mitten) och neråt om man vill slippa det mesta av Chartertjatet.

Tack för alla svar!

Alternativet till Ao Nang, är i så fall Khao Lak eller möjligtvis Nai Yang. Blir det Ao Nang så kommer vi nog på på Railey istället. Kollade lite hotell runt Khao Lak, från 10:e feb och 5-6 dagar framåt, och det verkar ganska uppbokat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×