Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
thailover

Köpa mark + bygga bungalow

Rekommendera Poster

Hej kära Thailandsproffs!

Jag var i Thailand för första gången för ett par veckor sedan och blev genast kär i landet, kulturen och människor. Nu har jag bestämt mig för att arbeta ihop pengar under ett år och försöka ta mig bort dit under en lite längre period.

Jag har sökt och läst på en del om tillvägagångssätt/lagar till att införskaffa mig mark, detta är inte ett problem. Det jag har svårt att hitta är min dröm mark, den behöver inte alls vara stor, 50kvm skulle räcka. Jag vill egentligen bara ha en liten strandtomt som jag kan slå upp en bungalow på.

Jag hittar inga bra sajter för detta, är det någon som har lite tips och idéer att dela med sig av så skulle jag verkligen uppskatta det. :)

Tack på förhand!

//Lukas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd bli nog att du bör avvakta ett tag och verkligen fundera igenom din idé. Att köpa/bygga hus i Thailand är inte så enkelt som man tror, och bara markbiten är något att verkligen sätta tänderna i.

När du väl byggt, kommer hundra andra saker såsom vem ska ta hand om det när du inte är där, utgifter och räkningar ska betalas osv.

Nu vet jag inte hur insatt du är på ägandebiten av mark som farang i Thailand?

Det är nog heller inte fel att besöka landet mer än en gång innan planerna blir för stora, som förstagångsturist ser man ofta bara det man vill se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

http://1rai.com är nog en av de bättre försäljningssajten för land. Tyvärr har utseendet inte förändrats på några år. Ägaren flyttade tillbaka till Australien och nu uppdateras den inte som innan. Men ta gärna en titt. Du kommer få en bra hum om priserna.

Det är väldigt ovanligt att folk säljer tomter på 50 kvm i Thailand, annat än i sk 'gated communities' där den ursprungliga markplätten är uppstyckad i småtomter.

Strandtomt kan vara rejält dyr i Thailand. På populära turistorter (Phuket, Samui, Krabi, Samet osv) kan beloppen vara i det närmaste bisarra. Ibland miljontals kronor för små plättar. Man kan heller inte äga själva strandpartiet, bara marken intill denna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kära Thailandsproffs!

Jag var i Thailand för första gången för ett par veckor sedan och blev genast kär i landet, kulturen och människor. Nu har jag bestämt mig för att arbeta ihop pengar under ett år och försöka ta mig bort dit under en lite längre period.

Jag har sökt och läst på en del om tillvägagångssätt/lagar till att införskaffa mig mark, detta är inte ett problem. Det jag har svårt att hitta är min dröm mark, den behöver inte alls vara stor, 50kvm skulle räcka. Jag vill egentligen bara ha en liten strandtomt som jag kan slå upp en bungalow på.

Jag hittar inga bra sajter för detta, är det någon som har lite tips och idéer att dela med sig av så skulle jag verkligen uppskatta det. :)

Tack på förhand!

//Lukas

Vær så snill ikke en gang til. Hva er det som skal til før man forstår det?

"Uppdrag Granskning" har forstått det. Se innslaget på nettet. Og etterpå så tror jeg du også har forstått det.

UTLENDINGER KAN IKKE KJØPE EIENDOM I THAILAND. END OF STORY.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

norlund,

Mitt svar är under förutsättning att Lukas känner till lagarna beträffande markägande i Thailand. Det påstår ju han i varje fall.

Dock kan vi ju inflika att ägande av mark är i princip EJ möjligt för icke-thai i Thailand, med vissa sällan förekommande undantag (mångmiljoninvesteringar i landet etc). Däremot kan ett företag äga mark, givetvis under förutsättning att detta är majoritetsägt av thailändare. ;)

Här är inslaget från Uppdrag Granskning (har ni inte sett det så ta gärna en titt):

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

http://1rai.com är nog en av de bättre försäljningssajten för land. Tyvärr har utseendet inte förändrats på några år. Ägaren flyttade tillbaka till Australien och nu uppdateras den inte som innan. Men ta gärna en titt. Du kommer få en bra hum om priserna.

Det är väldigt ovanligt att folk säljer tomter på 50 kvm i Thailand, annat än i sk 'gated communities' där den ursprungliga markplätten är uppstyckad i småtomter.

Strandtomt kan vara rejält dyr i Thailand. På populära turistorter (Phuket, Samui, Krabi, Samet osv) kan beloppen vara i det närmaste bisarra. Ibland miljontals kronor för små plättar. Man kan heller inte äga själva strandpartiet, bara marken intill denna.

Lycka till!

Tack, du förstod precis vad jag var ute efter dock är sajten lite begränsad och kanske inte så uppdaterad.. om du kommer på några fler sajter så hojta gärna till! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

norlund,

Mitt svar är under förutsättning att Lukas känner till lagarna beträffande markägande i Thailand. Det påstår ju han i varje fall.

Dock kan vi ju inflika att ägande av mark är i princip EJ möjligt för icke-thai i Thailand, med vissa sällan förekommande undantag (mångmiljoninvesteringar i landet etc). Däremot kan ett företag äga mark, givetvis under förutsättning att detta är majoritetsägt av thailändare. ;)

Här är inslaget från Uppdrag Granskning (har ni inte sett det så ta gärna en titt):

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

norlund,

Mitt svar är under förutsättning att Lukas känner till lagarna beträffande markägande i Thailand. Det påstår ju han i varje fall.

Dock kan vi ju inflika att ägande av mark är i princip EJ möjligt för icke-thai i Thailand, med vissa sällan förekommande undantag (mångmiljoninvesteringar i landet etc). Däremot kan ett företag äga mark, givetvis under förutsättning att detta är majoritetsägt av thailändare. ;)

Här är inslaget från Uppdrag Granskning (har ni inte sett det så ta gärna en titt):

Det stemmer at det finnes noen "ekstreme" tilfeller hvor utlendinger kan kjøpe eiendom, men jeg fikk ikke det intrykket at dette var en person med "millioner".

Det som jeg ikke liker med alt dette med "eiendomskjøp" i Thailand er dette med at "loven" gir et visst intrykk av at en utlending kan kjøpe eiendom. Og dette utnytter noen eiendomsmeglere til å selge eiendommer til "blåøyde" utlendinger. I mine øyne er dette en form for svindel.

Skal man la et selskap eie eiendommen så eier jo "farlangen" bare 49%. Og samtidig så må dette selskapet være et fungerende selskap. Ikke et selskap som kun er opprettet for at "farlangen" skal kunne kjøpe eiendom. Viss ikke så blir selskapet TVANGSOPPLØST etter 1 år. Med en feit bot som en "bonus".

Tv-programmet om huskjøp i Thailand "Uppdrag Granskning" ligger på nettet. Det ligger på SVT. Et veldig informativt program. men jeg synes at dem kunne gått litt lengre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

norlund,

Uppdrag Gransknings "Dream Village" verkar inte ligga kvar på SVT längre, därav länken till YouTube-klippet.

Det var synd for det var et veldig bra program.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm,

Men det finns i sin helhet på klippet jag länkade till (59 minuter).

Det var riktigt lärorikt! Om man leker med tanken, hur skulle det se ut om man var gift med en thailändska? då kan man äga marken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thailover,

Nä, men hon kan*. ;)

Är man överens kan dock ett avtal upprättas som medger nyttjanderätt (ett sk usufruct) till marken, så länge man lever.

Men någon markägare blir man inte som utlänning.

*) Det har faktiskt förts på tal att göra det svårare för thailändska medborgare som är gifta med icke-thai att äga mark. Hittills har jag dock inte sett detta realiseras på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thailover,

Nä, men hon kan*. ;)

Är man överens kan dock ett avtal upprättas som medger nyttjanderätt (ett sk usufruct) till marken, så länge man lever.

Men någon markägare blir man inte som utlänning.

*) Det har faktiskt förts på tal att göra det svårare för thailändska medborgare som är gifta med icke-thai att äga mark. Hittills har jag dock inte sett detta realiseras på något vis.

Tack,

Hur länge har du bott i thailand, och hur har du gått tillväga? Driver du hotell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailover  vart var du i thailand hur länge ?

tycker du ska börja med att vara i thailand några månader innan du bestämmer dig kanske prova några olika ställen

och du det är billigt och enkelt att hyra nått till att börja med

samt att det står en otrolig mängd om att köpa hyra mm här på forumet

om du nu inte är ett troll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailover  vart var du i thailand hur länge ?

tycker du ska börja med att vara i thailand några månader innan du bestämmer dig kanske prova några olika ställen

och du det är billigt och enkelt att hyra nått till att börja med

samt att det står en otrolig mängd om att köpa hyra mm här på forumet

om du nu inte är ett troll

Jag har rest över hela världen förutom sydost Asien, bott utomlands i 10 år i bl.a. Afrika, USA, Sydamerika.. inget av dessa slog iaf min resa till thailand. Jag var 2v i krabi, phuket och östra sidan av phi phi, men höll mig rejält borta från turister då jag endast ville lära känna den thailändska befolkningen och deras kultur. Jag fick endast positiva vibbar under min tid. Det var när jag låg i hängmattan på min terrass som jag fick den här idén. Jag låg och njöt av allt runt omkring mig och tänkte att det måste vara möjligt att bara köpa lite land och slå upp min egen bungalow. Jag är inte intresserad av att köpa något hyreskontrakt. Känner mer att det vore helt underbart att ha en liten tomt vid vattnet och bygga min egen bungalow, och utgå därifrån. Att resa runt till olika ställen är schysst, men det är inte i närheten av att bygga ihop sitt eget place!

Jag förstår att jag låter nykär men jag vill verkligen bort från Sverige till det jag kallar paradiset (gillar inte att leva flashigt), vill bara kunna njuta utomhus! ..thailändska livsstilen utan någon stress alls passar mig perfekt, inte en dag utan att jag var i extas! I Sverige trillar jag lätt in i den svenska "populära" livsstilen och nöjjer mig med vardagen.

Det jag tänkt kanske låter förhastat, men har du isf nå bra idéer jag kan få ta del av, nu när du vet vad jag är ute efter? hur länge har du bott i thai?

..och nej jag är inget troll ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja krabi är fint (vart bodde du där?)och även en hel del andra ställen gillar jag, men blir nog problem att köpas en fin strandtomt och dyrt

men du har som krav att köpa tomt på stranden och sen bygga dit eget hus ?

du behöver nog inte köpa ett hyreskontrakt på ett litet enkelt hus och det kan du nog få hyra billigt på årsbasis pratade med en som hyrde en enkel stuga på ett lugnare ställe på phuket 25" baht per år inte mitt på stranden men nära

börja med att åka till thailand några månader i höst

och du första gången man är i thailand ser man bara det possitiva

sen upptäcker man det som inte är så bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hahah det är bara ta in en bulldozer efter 30 år och riva skiten :) dom skall icke kunna sälja kåken igen :) man kanske skulle slå sig in på marknaden i Thailand och hyra/sälja husvagnar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahah det är bara ta in en bulldozer efter 30 år och riva skiten :) dom skall icke kunna sälja kåken igen :) 

gör man det så åker man nog dit om man river någon annans hus hehe eller oxå åker man dit för nedskräpning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hahah det är bara ta in en bulldozer efter 30 år och riva skiten :) dom skall icke kunna sälja kåken igen :) 

gör man det så åker man nog dit om man river någon annans hus hehe eller oxå åker man dit för nedskräpning

nja men du äger ju huset men inte marken så att riva borde ju vara helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hahah det är bara ta in en bulldozer efter 30 år och riva skiten :) dom skall icke kunna sälja kåken igen :) 

gör man det så åker man nog dit om man river någon annans hus hehe eller oxå åker man dit för nedskräpning

nja men du äger ju huset men inte marken så att riva borde ju vara helt ok.

skapligt blåsta iaf och skapligt dumma som inte kollar allt grundligt när man köper nått i miljon klassen. Jag hade ju strypt den svenska mäklaren iof.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Om man inte har thai partner eller barn med en så fattar jag inte varför man ska "köpa" hus om man inte är beredd att förlora det efter 30år då finns ju ingen som får ärva då måste det vara 100% smartare och billigare att bara hyra ett hus. Starta ett bolag med thai målvakter som ska äga en viss % av bolaget då lär man ju med kunna lita på dom till 100% och alla vet ju hur personer fungerar krävs ju inte värst mycket för att det ska bli osämja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har thai partner eller barn med en så fattar jag inte varför man ska "köpa" hus om man inte är beredd att förlora det efter 30år då finns ju ingen som får ärva då måste det vara 100% smartare och billigare att bara hyra ett hus. Starta ett bolag med thai målvakter som ska äga en viss % av bolaget då lär man ju med kunna lita på dom till 100% och alla vet ju hur personer fungerar krävs ju inte värst mycket för att det ska bli osämja. 

Är det inte direktörerna i bolaget som har bestämmanderätten trots att de bara äger 49% i bolaget?

Detta är iofs inget att sukta efter, då det ligger i gråzonen för vad som är lagligt i Thailand. Skulle det bli lagändringar inom markägandet är nog detta ägandet som först får stryka på foten gissar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×