Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Viola

Tips mottages gärna

Rekommendera Poster

Vi är en familj med 2 barn, 5 respektive 3 år som tänkte åka till Thailand i feb/mars & vi tänkte oss bara packa var sin liten rygga för att ta var sin flygstol & bara åka :)

Vart tycker Ni att vi ska åka & vad tycker Ni att man bör göra när man är där? Finns det någon extra härlig strand med bungor vid stranden?

God fortsättning på Er nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har ni tänkt er resan? Har ni kollat om platser finns kvar på passande datum?

Jag kanske i förväg måste be om ursäkt om jag uppfattar det som en spontan ingivelse från er sida att resa med en liten rygga och småbarn.

Packa en LITEN rygga när man åker på långresa med så små barn. Varför bara packa en LITEN rygga och inte en väska med nödvändigheter till åtminstone barnen? Och TA en flygstol och bara åka! Det kanske inte är så "bara" att ta.

Har ni tur kanske det går att hitta en flygstol till ett hyfsat pris och på ett datum som passar. Mycket är ju slutsålt. Vanligen går de billiga resorna först.

Har ni bara ett par veckor så välj något med korta resor. Jetlaggen stjäl minst en dag.

Om jag förstått det rätt så är en s.k. "flygstol" en plats på ett charterplan. Mestadels något mindre utrymme men har också sina fördelar försäkringsmässsigt (paketreselagen)mot att åka med reguljärflyg men där benutrymmet är något lite större. Så flygstol eller reguljärt är något att välja mellan.

Sen vet nog de flesta här vad jag anser om långresor med småbarn, men det är en annan femma.(Denna åsikt förstärktes när våra grannar kom hem veckan för jul från Kao Lak med sina myggbitna småbarn varav 2åringen också med öroninflammation).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Självklart så kommer vi att packa med oss alla nödvändigheter som behövs & lite till så att vi alla är all safe! Förlåt om jag slarvig. Allt känns absolut planerat, det var mest tips på ställen & resebolag som vi frågade efter. Sjuk kan man ju bli var som, om man inte får myggbett så kan man ju klämma fingrarna i en dörr eller vad som, det är ju sånt som händer... Jag kan ju även dö imorgon...

Men än en gång, tack för alla svar & god fortsättning på er.

//Viola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)Vi är en familj med 2 vuxna 2 barn 10 och 12 år samt en baby på 16 månader, vi bokade reguljärt med Emirates och bokade sedan privat boende på lägenhetshotell av svensk/ thai familj som vi hittade på blocket och vi kom billigt undan om man jämför charter.

Som sagt sjuka kan barn bli överallt det har ju inget med Thailand o göra ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh lipe/koh bulon är bra när man har barnen med. Lugnt och superfina stränder.

Men lång resa för att ta sig dit. Det vill till at man har tålmodiga barn (och föräldrar) för att genast efter en lång flygning sätta igång att resa igen.

Men var inte rädda för att bara "packa en liten rygga" och resa iväg med barnen. Har man bara som förälder sunt förnuft så fungerar det. Åtminstone har det gjort det för mig som har rest med barn i över 20 år nu (ja, de är några stycken och nu är det dags för barnbarnen också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Muangthai

Lite lång resa till Koh Lipe...men det är det värt.

Gå in på kohlipethailand.com...där finns allt du behöver veta om detta paradise.

Tips på boende Mali Resort,Varin Beach Resort och Z-touch för att ta några.

Mvh/Muangthai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 2-4 ggr/år med våra barn under deras uppväxt (korta och längre resor)och det har fungerat alldeles utmärkt. De upplevelser man får ihop är guld värda! Ibland har det varit välplanerade resor och ibland en flygstol - men vi har haft lika roligt och upplevt fantastiska saker på alla våra resor.

Än idag reser vi ihop fast att grabbarna numer är vuxna och sambos. Då följer deras tjejer med också, vilket är en extra bonus :-D Och självklart kommer jag att resa med barnbarnen när det är så dags! Och åker man till länder inom civilisationens ram så finns det mesta att tillgå på plats! Och så är det definitivt i Thailand :)

Ha en underbar resa!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 2-4 ggr/år med våra barn under deras uppväxt (korta och längre resor)och det har fungerat alldeles utmärkt. De upplevelser man får ihop är guld värda! Ibland har det varit välplanerade resor och ibland en flygstol - men vi har haft lika roligt och upplevt fantastiska saker på alla våra resor.

Än idag reser vi ihop fast att grabbarna numer är vuxna och sambos. Då följer deras tjejer med också, vilket är en extra bonus :-D Och självklart kommer jag att resa med barnbarnen när det är så dags! Och åker man till länder inom civilisationens ram så finns det mesta att tillgå på plats! Och så är det definitivt i Thailand :)

Ha en underbar resa!!!

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Skruttan som var skeptisk mot att bara åka med ryggsäckar.

Vi gjorde det (som jag tycker) misstaget första resan.

Blev ett jäkla släpande i värmen.

Ryggorna väger 7 kg och det blir snabbt tungt i värmen. Prova att ha den på en timma hemma.

Barnen kan inte heller släpa på 7 kg var.

7 kilo är väl vad man får ta som handbagage och åker ni med 2 barn lär ni behöva det ni får plats med.

Shoppar ni dessutom, vilket de flesta gör tror jag, så ska det också få plats någonstans.

Jag menar - 7 kg gäller ju också på hemresan.

Nä, mycket lättare att dra varsin väska men det är min åsikt.

I vilket fall som helst, ha en underbar resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de Skruttan som var skeptisk mot att bara åka med ryggsäckar.

Vi gjorde det (som jag tycker) misstaget första resan.

Blev ett jäkla släpande i värmen.

Ryggorna väger 7 kg och det blir snabbt tungt i värmen. Prova att ha den på en timma hemma.

Barnen kan inte heller släpa på 7 kg var.

7 kilo är väl vad man får ta som handbagage och åker ni med 2 barn lär ni behöva det ni får plats med.

Shoppar ni dessutom, vilket de flesta gör tror jag, så ska det också få plats någonstans.

Jag menar - 7 kg gäller ju också på hemresan.

Nä, mycket lättare att dra varsin väska men det är min åsikt.

I vilket fall som helst, ha en underbar resa!

Verkar ju dumt att checka in ryggsäcken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt med ryggsäck när man reser med barn. Ett barn i ena handen och den andra fri. Låt barnen ha varsin liten rygga med underhållning. Själva packar i en mjuk väska som ni checkar in och sedan kan knöla ner i ryggsäckar som ni köper billigt i Bkk. Vid hemfärd kan alla fynd packas ner i väskan ni hade med på ditresan. :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Skruttan som var skeptisk mot att bara åka med ryggsäckar.

Vi gjorde det (som jag tycker) misstaget första resan.

Blev ett jäkla släpande i värmen.

Ryggorna väger 7 kg och det blir snabbt tungt i värmen. Prova att ha den på en timma hemma.

Barnen kan inte heller släpa på 7 kg var.

7 kilo är väl vad man får ta som handbagage och åker ni med 2 barn lär ni behöva det ni får plats med.

Shoppar ni dessutom, vilket de flesta gör tror jag, så ska det också få plats någonstans.

Jag menar - 7 kg gäller ju också på hemresan.

Nä, mycket lättare att dra varsin väska men det är min åsikt.

I vilket fall som helst, ha en underbar resa!

Nu är det ju iofs inget som säger att man måste ha enbart handbagage på hemresan bara för att man har det på ditresan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×