Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hamradio

Att pensionera sig i Thailand!

Rekommendera Poster

Jag flyttade hit när jag var 52 år, hade lite kapital att leva på plus att jag jobbade "svart" med lite programmering lokalt. När jag var 55 år tog jag ut en pensionsförsäkring som jag hade betalt under 18 år (efter min skilsmässa) och sen när jag var 61 år tog jag förtida pension.

Min pension idag är väl bland de lägsta eftersom jag slutade jobba när jag var 52 år så jag har 9000 SEK när skatten (Sink) är betald.

Men jag lever gott på dessa penningar, jag har en fru sedan 8 år som sköter om både mig och mina penningar och vi lever gott. En gammal bil och en nyare pickup, en mindre moppe och en ordentlig MC. Jag har råd att ta ett glas rödvin

eller en liten whisky när jag känner för det, går ut en kväll i veckan och träffar mina vänner över lite mat och några öl.

Jag bor längst uppe i norr, 65 km från Burma och Laos, 15 km utanför stan osv.

Vill jag få sand mellan tårna så går det ett antal flyg varje dag ner till BKK och vidare till Krabi, Trang etc.

En gång om året förnyar jag mitt visa på Immigration och sen rapporterar jag var 90:e dag att jag lever och var jag bor. (Jag gör det normalt med ett brev till immigration plus några kopior på pass o visa och ett frankerat svarskuvert).

Eftersom jag är gift här så räcker det att visa att jag har en pension som överstiger 400 000 baht per år (om man inte är gift med Thai lady ska man ha 800 000 baht i inkomst eller på banken 3 månader innan man söker  visa)och det intyget får jag på konsulatet i Chiang Mai. Eftersom de känner mig så kan jag skicka papperen dit och de skriver ut ett intyg och skickar med posten.

Jag tycker det verkar vara betydligt mer krångligt med Immigration på andra platser i Thailand men här uppe i norr har det varit problemfritt i alla år.

;):laugh::D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade hit när jag var 52 år, hade lite kapital att leva på plus att jag jobbade "svart" med lite programmering lokalt. När jag var 55 år tog jag ut en pensionsförsäkring som jag hade betalt under 18 år (efter min skilsmässa) och sen när jag var 61 år tog jag förtida pension.

Min pension idag är väl bland de lägsta eftersom jag slutade jobba när jag var 52 år så jag har 9000 SEK när skatten (Sink) är betald.

Men jag lever gott på dessa penningar, jag har en fru sedan 8 år som sköter om både mig och mina penningar och vi lever gott. En gammal bil och en nyare pickup, en mindre moppe och en ordentlig MC. Jag har råd att ta ett glas rödvin

eller en liten whisky när jag känner för det, går ut en kväll i veckan och träffar mina vänner över lite mat och några öl.

Jag bor längst uppe i norr, 65 km från Burma och Laos, 15 km utanför stan osv.

Vill jag få sand mellan tårna så går det ett antal flyg varje dag ner till BKK och vidare till Krabi, Trang etc.

En gång om året förnyar jag mitt visa på Immigration och sen rapporterar jag var 90:e dag att jag lever och var jag bor. (Jag gör det normalt med ett brev till immigration plus några kopior på pass o visa och ett frankerat svarskuvert).

Eftersom jag är gift här så räcker det att visa att jag har en pension som överstiger 400 000 baht per år (om man inte är gift med Thai lady ska man ha 800 000 baht i inkomst eller på banken 3 månader innan man söker  visa)och det intyget får jag på konsulatet i Chiang Mai. Eftersom de känner mig så kan jag skicka papperen dit och de skriver ut ett intyg och skickar med posten.

Jag tycker det verkar vara betydligt mer krångligt med Immigration på andra platser i Thailand men här uppe i norr har det varit problemfritt i alla år.

;):laugh::D

Låter som du har ett bra liv och är nöjd. Härligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du Surapelle är utförsäkrad från Sverige så är jag nyfiken på hur du har gjort med försäkringar?

Jag har en släkting som inte hade tillräcklig framförhållning när han stannade i Thailand och sedemera pensionerade sig. Efter utskrivningen från Sverige så blev han sjuk vid ett besök i Sverige och det var inte billigt att gå till vårdcentralen. Som pensionär så kostar nu försäkringspremien mer än han får in i pension. Han lever nu utan hem i Sverige och utan försäkring i Thailand. Än så länge lever han hyfsat bra i Thailand - så länge han håller sig någorlunda frisk. Har förstått att det är många gubbar som lever så och många av dem har gått ner sig och lever under mycket svåra förhållanden utan möjlighet att kunna betala för adekvat läkarvård vare sig i Thailande eller Sverige. Det är lätt att säga, att har man varit så dum så får man skylla sig själv. Men det är synd om de dumma också.

  Ta det som en varning! Utförsäkra er inte från Sverige och planera tidigt med försäkringsfrågan och spara till privata sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Det verkar som att inget försäkringsbolag vill åta sig att försäkra en pensionär och speciellt inte någon med riskfaktorer som t ex högt blodtryck.

Och då till trådskaparen; Ta med i kalkylen vad försäkringar för en dräglig ålderdom i Paradiset kommer att kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Om du Surapelle är utförsäkrad från Sverige så är jag nyfiken på hur du har gjort med försäkringar?

Jag har en släkting som inte hade tillräcklig framförhållning när han stannade i Thailand och sedemera pensionerade sig. Efter utskrivningen från Sverige så blev han sjuk vid ett besök i Sverige och det var inte billigt att gå till vårdcentralen. Som pensionär så kostar nu försäkringspremien mer än han får in i pension. Han lever nu utan hem i Sverige och utan försäkring i Thailand. Än så länge lever han hyfsat bra i Thailand - så länge han håller sig någorlunda frisk. Har förstått att det är många gubbar som lever så och många av dem har gått ner sig och lever under mycket svåra förhållanden utan möjlighet att kunna betala för adekvat läkarvård vare sig i Thailande eller Sverige. Det är lätt att säga, att har man varit så dum så får man skylla sig själv. Men det är synd om de dumma också.

   Ta det som en varning! Utförsäkra er inte från Sverige och planera tidigt med försäkringsfrågan och spara till privata sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Det verkar som att inget försäkringsbolag vill åta sig att försäkra en pensionär och speciellt inte någon med riskfaktorer som t ex högt blodtryck.

Och då till trådskaparen; Ta med i kalkylen vad försäkringar för en dräglig ålderdom i Paradiset kommer att kosta.

ja men frågan är ändå det kanske är bättre att leva så för dom än att inte leva alls (sitta i någon 1a eller 2a ensamma i Sverige och knappt ha råd med kaffe) och när det börjar bli riktigt illa med kroppen får man stämpla ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du Surapelle är utförsäkrad från Sverige så är jag nyfiken på hur du har gjort med försäkringar?

Jag har en släkting som inte hade tillräcklig framförhållning när han stannade i Thailand och sedemera pensionerade sig. Efter utskrivningen från Sverige så blev han sjuk vid ett besök i Sverige och det var inte billigt att gå till vårdcentralen. Som pensionär så kostar nu försäkringspremien mer än han får in i pension. Han lever nu utan hem i Sverige och utan försäkring i Thailand. Än så länge lever han hyfsat bra i Thailand - så länge han håller sig någorlunda frisk. Har förstått att det är många gubbar som lever så och många av dem har gått ner sig och lever under mycket svåra förhållanden utan möjlighet att kunna betala för adekvat läkarvård vare sig i Thailande eller Sverige. Det är lätt att säga, att har man varit så dum så får man skylla sig själv. Men det är synd om de dumma också.

   Ta det som en varning! Utförsäkra er inte från Sverige och planera tidigt med försäkringsfrågan och spara till privata sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Det verkar som att inget försäkringsbolag vill åta sig att försäkra en pensionär och speciellt inte någon med riskfaktorer som t ex högt blodtryck.

Och då till trådskaparen; Ta med i kalkylen vad försäkringar för en dräglig ålderdom i Paradiset kommer att kosta.

Jag är förvisso ingen pensionär, men är utförsäkrad från Sverige sedan åtta-nio år. Min största prioritering i budgetens utgiftssida är min och frugans privata sjuk och skadeförsäkring. Det är en hn hyfsat bra sådan, även om den har en övre gräns (på några miljoner baht) och förmodligen inte täcker en eventuell hjärttransplantation osv.

Det finns mängder av svenskar här som lever utan försäkringar, år efter år. Vad som händer den dagen de eventuellt råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom verkar de förtränga. Jag måste säga att jag tycker det är konstigt. Men visst, ju äldre man blir, ju svårare och dyrare blir det att teckna försäkringar, så att göra det så "fort man kan" är ingen dum uppmaning alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du Surapelle är utförsäkrad från Sverige så är jag nyfiken på hur du har gjort med försäkringar?

Utförsäkrad från Sverige? Det vet jag inte! Jag har betalt skatt på mina pensioner i alla år, Sink, och räknar med att om något händer när jag är i Sverige så ska jag kunna gå till närmaste sjukhus för behandling.

Att bli utförsäkrad från Sverige, är det något som man aktivt gör?

Du får ursäkta att jag inte känner till detta. I o för sig inte något stort problem då jag under de senaste 11 åren varit i Sverige 3 ggr och 3 veckor varje gång. När jag åker nästa gång har jag ingen aning om, inga planer för de närmaste åren.

Jag ska skaffa mig "den gula boken" så snart som möjligt. Det innebär att jag kan gå till "government hospital" om något händer och betala i stort sett som en Thailändare.

:-X :'( ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utförsäkrad blir du så fort du skriver dig utomlands men som svensk medborgare har du har fortfarande rätt till akutvård i Sverige.

Skruttans fråga handlade om hur du gjort med sjukförsäkringen i Thailand men låter som att du inte har någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att summera lite grann.

Man kan få ett ettårs "retirement visa" om man har minst 800 000 baht på en

thailändsk bank i minst tre månader.

Man kan få ett ettårs "marriage visa" om man är gift med en thailändsk medborgare och har minst 400 000 baht på en thailändsk bank i minst tre månader. Det räcker inte att ha gått igenom en thailändsk religiös ceremoni, man måste gå till distriktskontoret och registrera sig som gift.

Om man är skriven utanför EU får man bara inkomst- och premiepension.

Pensionsmyndigheten kan deponera pensionen i en thailändsk bank om man vill.

Hur mycket pengar man behöver beror på om man är villig att "go native" och leva som en thailändare. Då kan man leva på nästan ingenting. Men vill man leva på samma standard som hemma i Sverige kan det bli ganska dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pengar man behöver beror på om man är villig att "go native" och leva som en thailändare. Då kan man leva på nästan ingenting. Men vill man leva på samma standard som hemma i Sverige kan det bli ganska dyrt.

Jag kan väl säga att jag lever 10 ggr bättre här i Thailand än jag skulle kunna göra i Sverige eftersom jag har i stort sett minimal pension. Vi bor i ett kanske alldeles för stort hus, men det är skönt med utrymme, på en kanske alldeles för stor tomt men med massvis med olika typer av fruktträn, stora grönsaksland som ger färska obesprutade grönsaker varje dag året runt. Vi har en bil, en pickup, två MC och vi har råd att både betala skatt, försäkring och att köra dem alla.

Vi äter ute 4 - 5 ggr per månad plus att jag träffar mina kompisar för mat och pilsner varje lördag och vi äter då inte på de allra billigaste ställena.

Det blir några resor varje år runt om i Thailand.

Vad skulle jag kunna göra i Sverige med 9370 SEK efter skatt?

En etta med kokvrå någonstans ute på landsbygen eller i någon nedsliten förort. Förhoppningsvis mat för dagen men något eget fordon skulle vara omöjligt. Ev en begagnad cykel. Restaurangbesök om något av barnen betalar. TV och Internet? Inte troligt.

Så jag kan säga att skulle jag flytta till Sverige och ha samma standard som jag har här i Thailand så skulle jag nog behöva tre- eller fyrdubbla min pension.

Men det är klart, jag skulle kanske kunna tjäna lite extra genom att jobba svart som snöskottare!

:D:P:-X 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

fast samtidigt är man 60-65 och sitter ensam i någon 1a så är det kanske bättre flytta till någon liten thai by och härja runt lite med dom i stället för att oroa sig över att bli sjuk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

fast samtidigt är man 60-65 och sitter ensam i någon 1a så är det kanske bättre flytta till någon liten thai by och härja runt lite med dom i stället för att oroa sig över att bli sjuk :)

blir man sjuk vill man nog ha vård men ett alternativ kan vara att man "checkar ut" när man känner att det är dax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

fast samtidigt är man 60-65 och sitter ensam i någon 1a så är det kanske bättre flytta till någon liten thai by och härja runt lite med dom i stället för att oroa sig över att bli sjuk :)

blir man sjuk vill man nog ha vård men ett alternativ kan vara att man "checkar ut" när man känner att det är dax

Med stigande ålder så är det ganska vanligt att man inte känner när det är dags...en stroke, en hjärtinfarkt, demens osv kan komma liksom en blixt från en klar himmel och lämna dig levande men oförmögen (både kapitalt och fysiskt sett)att själv kunna påverka din framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

fast samtidigt är man 60-65 och sitter ensam i någon 1a så är det kanske bättre flytta till någon liten thai by och härja runt lite med dom i stället för att oroa sig över att bli sjuk :)

blir man sjuk vill man nog ha vård men ett alternativ kan vara att man "checkar ut" när man känner att det är dax

Med stigande ålder så är det ganska vanligt att man inte känner när det är dags...en stroke, en hjärtinfarkt, demens osv kan komma liksom en blixt från en klar himmel och lämna dig levande men oförmögen (både kapitalt och fysiskt sett)att själv kunna påverka din framtid.

oki då så det är bättre att dom som vill flytta när ålderns höst är kommen sitter hemma ensamma, alla andra har gått bort eller vuxna barnen lever sina liv och inte har tid med en i stress samhället, för att man kan bli sjuk och då blir det dyrt och jobbigt? jag vet inte hur det funkar med pension kanske behöver man inte "skriva" ut sig från Sverige för att bo utomlands. Snart kommer thaijarna får problem med svenska dementa gubbar som yrar runt i byarna i essan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, el glenno, man behöver inte skriva ut sig från Sverige. Man kan vara folkbokförd på en adress i Sverige och kan då vistas utomlands 6 månader.

Men tycker du pratar lite mot dig själv. â€Om man, när ålderns höst är kommen och är sååå gammal, är så ensam och alla andra dött, …… … ………… att man blir sjuk det blir dyrt och jobbigtâ€

Då kan jag lova dig att det blir ändå jobbigare för denne ensamme gamle sjukling i Thailand utan möjlighet till sjukvård (om han/hon inte har en förmögenhet att lägga på läkare och sjukhus i Thailand).

Och vem vill bli en av dina â€svenska dementa gubbar som yrar runt i byarna i essan(?)â€

Fastän man kanske inte har intresset att â€härja runt†så behöver ju inte livet vara slut och färdigt till att â€checka ut†när man uppnått den â€höga åldern†60-65!

Blir man som oförsäkrad sjuk i Thailand så skulle man nog vara glad att åtminstone ha en liten etta så man kan bli inskriven i Sverige igen, /vilket jag har lite osäkra uppgifter om huruvida det fordrar ett halvt eller ett helt års folkbokföring/innan man blir det, och få adekvat sjukvård. Och sen leva ett värdefullt långt härligt pensionärsliv. Detta som alternativ till att dö på trappan till ett thailändskt sjukhus.

Vill man ha ett härligt pensionärsliv i Thailand, så vill det nog till att man vekligen är frisk – eller vara väldigt förmögen om man blir sjuk och kunna köpa sig väldigt dyr sjukvård. Eller, att i god tid medan man är frisk teckna en sjuk- och olycksfallsförsäkring. Att teckna en sådan som pensionär är nästan omöjligt och vill säga helt omöjligt om det finns någon form av sjukdomshistoria eller medicinbehov.

Det finns många pensionärer som lever ett härligt liv efter att de fått sin behandling mot hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, och till och med efter sin rehabilitering efter en stroke. Det är säkerligen en främmande tanke för dem att â€checka utâ€. Många av oss har nog hört om att det gått så illa för flera som inte haft den möjligheten till vård; utan i sin hopplöshet har de†checkat ut†och hoppat från något höghus i Pattaya.

Så, till yngre människor som drömmer om en sorglös pensionstid i Thailand, uppmanar jag till framförhållning. Teckna pensions- och sjukförsäkringar så kan den drömmen bli sann.

Vi känner många som har ett härligt liv i Thailand, men många har inte utförsäkrat sig utan har en folkbokföringsbostad i Sverige och bor 6 månader här och 6 mån i Thailand. Också några som bor här men åker på långresa till Thailand flera ggr per år där de köper till förlängning på hemförsäkringens 45 dagar.

Många säger att pensionstiden är den bästa tid i livet de haft. Numera är inte â€60-65 år†en ålder för ättestupan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruttan, jag vet inte om du är man eller kvinna, pensionär eller inte, bor i Thailand eller bara besökare. Men hur tror du att en pensionär med en pension efter skatt på lite drygt 9000 SEK ska kunna ha en bostad i Sverige på heltid och kunna betala resa till o från Thailand och sedan kunna leva i Thailand 6 månader?

Det jag inte förstår är detta med att man är utförsäkrad från Sverige! Jag har betalat skatt i Sverige i alla år, har inte kostat svenska staten en krona, har inget bostadsbidrag som jag säkerligen skulle bli berättigad till om jag bodde i Sverige men om jag blir sjuk på besök i Sverige så ska jag inte ha samma rätt till sjukvård som den pensionär som bor i Sverige? Är mina skattepengar inte lika mycket värda för att jag inte belastar svenska samhället?

Jag kan förstå ideen med utförsäkring om jag flyttar till ett annat land, arbetar och betalar skatt där, att man då inte har samma skydd när man kommer till Sverige.

Men jag betalar skatt i Sverige och då kan man fråga sig varför då? VAd får jag för mina skattepengar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruttan, jag vet inte om du är man eller kvinna, pensionär eller inte, bor i Thailand eller bara besökare. Men hur tror du att en pensionär med en pension efter skatt på lite drygt 9000 SEK ska kunna ha en bostad i Sverige på heltid och kunna betala resa till o från Thailand och sedan kunna leva i Thailand 6 månader?

Det jag inte förstår är detta med att man är utförsäkrad från Sverige! Jag har betalat skatt i Sverige i alla år, har inte kostat svenska staten en krona, har inget bostadsbidrag som jag säkerligen skulle bli berättigad till om jag bodde i Sverige men om jag blir sjuk på besök i Sverige så ska jag inte ha samma rätt till sjukvård som den pensionär som bor i Sverige? Är mina skattepengar inte lika mycket värda för att jag inte belastar svenska samhället?

Jag kan förstå ideen med utförsäkring om jag flyttar till ett annat land, arbetar och betalar skatt där, att man då inte har samma skydd när man kommer till Sverige.

Men jag betalar skatt i Sverige och då kan man fråga sig varför då? VAd får jag för mina skattepengar?

 

:JC_goodpost: :JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, el glenno, man behöver inte skriva ut sig från Sverige. Man kan vara folkbokförd på en adress i Sverige och kan då vistas utomlands 6 månader.

I praktiken kan man va folkbokförd i Sverige och vistas utomlands i 6 år utan problem men då får man betala full svensk skatt på alla inkomster...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruttan, jag vet inte om du är man eller kvinna, pensionär eller inte, bor i Thailand eller bara besökare. Men hur tror du att en pensionär med en pension efter skatt på lite drygt 9000 SEK ska kunna ha en bostad i Sverige på heltid och kunna betala resa till o från Thailand och sedan kunna leva i Thailand 6 månader?

Det jag inte förstår är detta med att man är utförsäkrad från Sverige! Jag har betalat skatt i Sverige i alla år, har inte kostat svenska staten en krona, har inget bostadsbidrag som jag säkerligen skulle bli berättigad till om jag bodde i Sverige men om jag blir sjuk på besök i Sverige så ska jag inte ha samma rätt till sjukvård som den pensionär som bor i Sverige? Är mina skattepengar inte lika mycket värda för att jag inte belastar svenska samhället?

Jag kan förstå ideen med utförsäkring om jag flyttar till ett annat land, arbetar och betalar skatt där, att man då inte har samma skydd när man kommer till Sverige.

Men jag betalar skatt i Sverige och då kan man fråga sig varför då? VAd får jag för mina skattepengar?

 

Den lägre SINK skatten på en del inkomster ger dig inga som helst rättigheter i Sverige men rätt till akutvård i Sverige har du alltid som svensk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att med en flytt till Thailand så går allt bra, så länge man är frisk. Blir du allvarligt sjuk eller har någon åkommaredan, så kan du glömma det. Antingen kan du bli nekad försökring redan från början eller senare.

fast samtidigt är man 60-65 och sitter ensam i någon 1a så är det kanske bättre flytta till någon liten thai by och härja runt lite med dom i stället för att oroa sig över att bli sjuk :)

blir man sjuk vill man nog ha vård men ett alternativ kan vara att man "checkar ut" när man känner att det är dax

Med stigande ålder så är det ganska vanligt att man inte känner när det är dags...en stroke, en hjärtinfarkt, demens osv kan komma liksom en blixt från en klar himmel och lämna dig levande men oförmögen (både kapitalt och fysiskt sett)att själv kunna påverka din framtid.

oki då så det är bättre att dom som vill flytta när ålderns höst är kommen sitter hemma ensamma, alla andra har gått bort eller vuxna barnen lever sina liv och inte har tid med en i stress samhället, för att man kan bli sjuk och då blir det dyrt och jobbigt? jag vet inte hur det funkar med pension kanske behöver man inte "skriva" ut sig från Sverige för att bo utomlands. Snart kommer thaijarna får problem med svenska dementa gubbar som yrar runt i byarna i essan :)

Nej, det har jag aldrig sagt. Jag anser att var och en ansvarar för sitt eget liv. Men det kan vara bra att vara medveten om riskerna som man tar och det är väl bl.a. det som diskuteras i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att få råd med thailandsresan kan man ju hyra ut sin lägenhet under tiden man är borta eller varför inte bo i sommarstuga kolonistuga på sommarhalvåret

och när man är 65 år borde man väl ha nån krona sparad satsa på att ha en försäkring som täcker både sjukdom och olycksfall och jag tror inte man ska satsa på att bo i thailand året runt speciellt inte om man bara varit i thailand nån vecka på semester samt köp inte första bästa hus i thailand köp inte alls hyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte ute efter att skapa tvister i tråden. Däremot tycker jag det är bra om trådens ämne kunde diskuteras och belysas med både för- och nackdelar och hoppas att både diskussioner (inte dispyter) och fakta kan komma fram; vad man bör tänka på om man vill pensionera sig i Thailand. Jag tycker det ofta verkar som om medvetenheten om fakta i ämnet är undermålig. Alla kan ju inte veta allt, men alla har nog något att tillföra. Det är det som jag hoppas få ut av ett forum som detta. Vi kan få hjälp med att både dämpa en del rädslor men också att dämpa vår blåögdhet att allt löser sig.

Och till Surapelle, om det har någon betydelse i ämnet så kan jag tala om för dig att jag är kvinna! Ämnet kan ju gälla, inte bara gubbar utan, också kärringar, eller?  ;)

Och egentligen har jag väl redan svarat på din fråga om hur jag tror en pensionär med 9000 kr/mån ska kunna bo halva året i Thailand; Det blir nog svårt att klara ens några hotellnätter ens i Säffle om denne pensionär inte har något sparkapital och inte i förväg tänkt på sin pension ekonomiskt med bl.a försäkringar. Det är ju just det jag försökt påpeka. Tycker det kan vara bra att veta när man som ex.vis 45-åring drömmer om en bekymmerslös pensionering i Thailand. Att man verkligen bör ha god framförhållning det är det man verkligen vill.

Och visst, jag håller med dig om att det känns vridet att också en pensionär som arbetat och betalat skatt i hela sitt liv i Sverige räknas som att man avsäger sig sina förmåner när man skriver sig utomlands. Och som du säger, man belastar ju inte samhället på något vis, sliter inte ens på gatorna!! Och dessutom så får man inte heller rätt till de eventuella ynka små förmåner som finns i Thailand. De går bara att köpa för pengar. Akutvård däremot är i Sverige (ej Thailand) till för alla. Då ska det vara akut (olycka, hjärtinfarkt etc). Räcker inte med att man vill kolla sitt blodtryck och få rätt medicin utskriven, det kostar skjortan för både läkarbesök och recept. Så är det. Tyvärr.

Jag har sett mycket av detta på nära håll. Bl.a att få sin bostadsrätt uthyrd endast vinterhalvåret är svårt. Brf ska godkänna att man hyr ut och sen var det inte så lätt att få uthyrt endast varje vinterhalvår. Till studenter fordras det ju både till höst och vårterminen. Han lyckades inte. Och visst, köpa sig en sommarstuga som någon sa kostar faktiskt en hel del pengar om den ska vara av så bra kvalitet att den isolerar för kyla i oktober eller april. Han sålde bostadsrätten och hyrde en sommarstuga och var storförbrukare av el till värmefläkten och värmeljus. Synd att svenska sommarhalvåret inte riktigt är ett halvår. Det skulle underlättat. Det blev sen flytt permanent till Thailand där han väl klarar sig hyfsat på sin pension men besparingarna krymper till en och annan hemresa och mer och mer öl har jag förstått. Kvar finns de pengar som deponeras i Thailändsk bank för att få ha sitt visum. Han visste inte i förväg att det skulle bli så dyrt med försäkring. När han blev ålderspensionär 65, så höjdes premien till mer pengar än vad han får in på pensionen. (Sen har jag för mig att jag läst någonstans att det är svårt att överhuvudtaget att få någon som är villig att teckna en försäkring om man är över 68. Obs jag har inte kollat upp).

Har man varit förutseende och sparat, så kan pensionstiden vara riktigt behaglig om man kan hålla sig frisk.

Hoppas att det kommer in mer fakta i denna tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skruttan,

Jag är inte heller ute efter att skapa några tvister, tvärtom ska det vara möjligt för att alla att ha sina åsikter. Sen kan det ju vara så att många är positiva till livet här i Thailand beroende på att de kanske har hamnat rätt och även har den personlighet som kanske krävs att kunna leva i ett annat land med andra värderingar och andra traditioner. Det kan ju vara olika vilket behov man har av att umgås med svenska vänner, vilka hobbies och fritisintressen man har och självklart vilken ekonomisk situation man har.

De svenskar jag umgås med  och även de kompisar jag har av andra nationaliteter bor här året runt och jag tror inte att de i snitt åker till hemlandet mer än en gång vartannat år. De flesta har bott här mellan 5 och 15 år och det är väldigt sällan någon har flyttat tillbaka till hemlandet.

Det beror ju också på var man bor här i Thailand. Jag skulle ha svårt för att bo i Bangkok, Pattaya, Phuket, Hua Hin etc, det är för stora ställen för mig, jag gillar ett lugnare liv, jag klarar mig bra att inte träffa svenska turister dagligen.

Jag bor i Chiang Rai, i stort sett längst upp i Thailand, 65 km från Burma och Laos. Vi har en underbar natur med stora bergsområden, massvis med vattenfall, mängder med utflyktsmål om man gillar naturen.

Vi är ett gäng som kuskat runt på 250cc offroad, tripper på 3-5 dagar, mestadels på småvägar, högt uppe i bergen. Vi har 3 kanonfina golfbanor där vi spelar hyfsat billigt 10 månader om året. Vi har Hash House Harriers, Pot Luck, bokklubb, filmklubb etc etc. Vill man träffa folk så behöver man inte gå till baren kl 12, det är nog övervägande delen av de jag känner som i stort sett aldrig dricker alkohol (även om jag inte är en av dem...).

När det kommer till sjukvård och försäkringar så hade jag försäkring de första 7-8 åren men sen tyckte jag det blev för dyrt.

Jag har flera vänner som skaffat "Tabian Baan" eller en gul bok som visar var de bor. Med en sådan får de sjukvård på Government Hospital och betalar i stort sett samma som Thailändarna. Detta är ingen skröna, jag satt bara för någon månad sedan och pratade med en engelsk kompis som ett flertal ggr varit på sjukhuset och det var i stort sett gratis.

När det kommer till större operationer så kostar det pengar men jag läste en artikel idag http://www.thaivisa.com/forum/topic/615261-medical-fees-set-to-rise-by-10-15-thailand/ där man ska höja priserna. " The fee for a lung or heart transplant will rise from Bt45,000 to Bt64,000, while a liver-transplant will jump from Bt40,000 to Bt54,000."

Det har jag på banken så om det skulle behövas så kan jag få ihop till en sån operation! 

Jag ska själv ansöka om Tabian Baan om någon månad och ska rapportera hur det går till.

Och Skruttan, jag gillar damer, jag har tom gått och gift mig med en av dem!

mvh

;):cool:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommer till större operationer så kostar det pengar men jag läste en artikel idag http://www.thaivisa.com/forum/topic/615261-medical-fees-set-to-rise-by-10-15-thailand/ där man ska höja priserna. " The fee for a lung or heart transplant will rise from Bt45,000 to Bt64,000, while a liver-transplant will jump from Bt40,000 to Bt54,000."

Det har jag på banken så om det skulle behövas så kan jag få ihop till en sån operation! 

Det var extremt billigt! Är dom i praktiken tillgängliga om man faktiskt behöver dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommer till större operationer så kostar det pengar men jag läste en artikel idag http://www.thaivisa.com/forum/topic/615261-medical-fees-set-to-rise-by-10-15-thailand/ där man ska höja priserna. " The fee for a lung or heart transplant will rise from Bt45,000 to Bt64,000, while a liver-transplant will jump from Bt40,000 to Bt54,000."

Det har jag på banken så om det skulle behövas så kan jag få ihop till en sån operation! 

Det var extremt billigt! Är dom i praktiken tillgängliga om man faktiskt behöver dom?

Allt handlar om pengar. Enligt vad jag hört, så kan du för 20.000 baht skaffa dig en egen "donator".

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×