Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Vrida dygnet?

Rekommendera Poster

Jag ska om några dagar sätta mig på planet till Thailand. Den här gången funderar jag på att testa att "vrida dygnet" lite i förväg.

Dvs att om Thailand ligger sex timmar före så vore idealet att vrida tre timmar redan i Sverige. Om man tre dagar innan går upp en timme tidigare varje dag så borde saken var fixad. :dan

Någon som har testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig testat men jag har heller aldrig haft problem med jetlag..

Ja flyger oftast med nattflyg så man kommer ram tidigt å¨morgonen och då är ju tiden redan rättställd typ.

Försöker oxå boka kväll/natt flyg, helst i båda riktningar. Sen gäller det att hålla igång första dagen så man inte ligger och slumrar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst tar man nattflyg men timmar är timmar. Ofta blir det max fyra timmars sömn på planet så att ha vridit lite innan är nog fint som snus.

Precis som Jimmieboy så har jag också "klarat mig" några gånger. Men några gånger jag jag fått en rejäl jetlag och det har tagit flera dagar innan man är OK.

Någon klok person har sagt att det tar lika många dagar som tidsskillnaden att komma i synk. Dvs om Thailand ligger sex timmar före Sverige så tar det sex dagar att komma i synk. Kanske lite långt men något åt det hållet är det nog.

Sen är det väl ålderns rätt som har börjat ta ut sitt. :'( När jag var yngre så gick det bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Sen är det väl ålderns rätt som har börjat ta ut sitt. :'( När jag var yngre så gick det bättre...

Haha, det måste vara därför det brukar gå så bra för mig ;)

Det som fungerar för mig är att hålla igång så länge jag orkar och se'n sova tidigt.

En eller annan Chang brukar underlätta det senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Sen är det väl ålderns rätt som har börjat ta ut sitt. :'( När jag var yngre så gick det bättre...

Haha, det måste vara därför det brukar gå så bra för mig ;)

Jasså du är så ung och pigg. Själv kommer jag att passera 50-strecket snart. Lite jobbigt att bli "gubbe"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har passerat 60-strecket men jag har aldrig några problem med tidsomställningen,som Jimmy säger nattflyg och lite sömn sen är det klart.Tror inte det har med åldern att göra,och vadå 6 dagar ??? Nej det tror jag inte på.Tror inte det hjälper att kliva upp tidigare  i flera dagar för att lura kroppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju meddela hur mitt försök att vrida dygnet gick. Det gick utmärkt. Några dagar innan så började jag med att sätta klockan en timme tidigare. Låg visserligen och drog mig men klev upp tidigare och tidigare.

Det som var problem var att somna på kvällarna tidigare och tidigare. Man har ju ändå vissa "plikter" (jobb etc.). Men det gick ändå bra. :whistle:

Det fungerade utmärkt att sova på planet. Det brukar vara lite problem men eftersom vi hade gått och lagt oss tidigare så funkade det utmärkt.

Så när vi kom till Thailand hade vi vridit halva tidsskillnaden som planerat. Då var var det inga problem med den kvarvarande tiden. Kanon!

Det krävde lite planering och disciplin men fungerade utmärkt. :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×