Glegolo

Min transport till Thailand - Hur det fungerar praktiskt!!

58 inlägg i detta ämne

Tack för jätte bra info!!

Kommer själv under 2013 att flytta till Thailand för gott. Har vägt för och emot med att frakta ner en del saker. Men som jag känner just nu, så blir det Blocket med prylarna som går att sälja, annat skänker jag till vänner och bekanta.

Sedan blir det "nystart" i Thailand, har insett med åren att man behöver inte så mycket prylar.....en motorcykel en bra månadspeng på kontot och ett stort smile  :laugh: räcker långt........

en fru då? Eller ja bågen kanske räcker ;)

Min dåvarande fästemö, nuvarande fru väntade på mig nere i Thailand när jag flyttade. hade ingen lust att ta hem dessa vackra  "blommor" till kalla Sverige där de skall vissna bland massa surfit......

glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återgång till ämnet då, iställer för mina små funderingar. Vi har ju tidigare talat om det här med lagar och regler och hur dessa efterlevs (inte) i Thailand. och nu tänker jag då på regeln som säger att:

a - Thailändsk medborgare med ett thaipass som varit borta minst 1 år

b - Falang som tar in sina personliga effekter (secondhand) under de första 

6 månaderna av sitt första 1.åriga uppehållstillstånd här i Thailand,

även folk med en workpermit faller in under denna kategorin...

Dessa två tar in det utan pålagor, alltså tull och skatt (VAT). Nu fick jag höra ifrån Bangkok och införtullningsbolagen att Thailand inte med definitivt bestämdhet behöver böja sig för denna lag och regel som t.om. står nämnd i deras Tullverks document.

jag har de sista månaderna märkt en tendens, och den tendensen fick jag bekräftat nu häromdagen då, när återigen en skeppning som införtullades belades med dessa små avgifter och moms, som mer verkar vara mutor i form av offentliga avgifter.

Jag tolkar därför från och med nu förfarandet härnere som att en viss nivå pengamässigt kräves in här, om man har tillstånd i form av thaipass eller 1:årigt uppehållstillstånd enligt ovan.

Och en annan nivå om man har ingenting av det, nivån blir då bara lite högre. Fortfarande så är lockbetet att man skall slippa att själv åka och härja med dokument nere i Bangkok, och helt sonika bara mailar in kopia av passet, packlistan samt om man går in på thaipass, man också scannar in kopia av Tabien Baan.

Så med detta vill jag ha sagt, att ingen kommer in gratis här i Thailand även om man uppfyller alla kraven. De kräver in sina pengar, och det ända vi kan göra är att hålla nere kostnaderna så mycket det går. Jag får deala och wheela med detta några gånger för varje transport, sedan brukar alla vara så nöjda som man kan bli.....

jag ville i alla fall nämna det, så ni alla vet.

MVH - uncen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De befarade frakthöjningarna där det redan infördes en höjning på USD. 500:-, i november, den höll i 2 veckor, och sedan sket det sig fullständigt för rederierna, de började nästan genast att bjuda under sin egna överenskommelse.

Nu var det planerat bland den sammanslutning som skapades på frakttraden till Fjärran östern, att en 2.a frakthöjning skulle komma nu i december. P.gr.a. vad som skedde med november-höjningen, så är också december-höjningen inställd. Allting är därför vid samma nivå som hela det sista året nu igen, och vi alla fraktköpare kan andas ut.

MVH

glegolo

(transportör Sverige-Thailand)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går affärerna så dåligt att du måste va här och försöka sälja?

AndersG, tack för visat intresse. Förutom att jag kanske är ute efter att visa mig, så är det kanske inte fel att du och alla andra får se ifrån insidan hur en transport går till... Kanske kan vara bra att veta - Och gratis är det också....

Bra eller dåligt?? Upp till den som läser det....

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har vart väldigt tydlig redan från början att du är här för att sälja men det gör också att det blir en partsinlaga! Tror inte så många skulle se det som information utan enbart som försäljnings snack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har vart väldigt tydlig redan från början att du är här för att sälja men det gör också att det blir en partsinlaga! Tror inte så många skulle se det som information utan enbart som försäljnings snack.

Slappna av AnderG - relaxa och njut och ta in informationen, och sedan finns det ju inga krav på någonting.

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gregolo.

Här var väldigt mycket information.

Hoppas du haft något för det för din egen del.

Jag vill ha kontakt med dig till hösten 2013, när det blir aktuellt för mig att flytta.

Mitt problem är att en del saker är för stora att packa i pallar med krage.

Jag skulle behöva 2,5 meter i en container. Går det att lösa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gregolo.

Här var väldigt mycket information.

Hoppas du haft något för det för din egen del.

Jag vill ha kontakt med dig till hösten 2013, när det blir aktuellt för mig att flytta.

Mitt problem är att en del saker är för stora att packa i pallar med krage.

Jag skulle behöva 2,5 meter i en container. Går det att lösa?

Hejsan, javisst fixar det sig lätt... Jag PM;ar dig nu

MVH - glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans rykte på ett annat forum är inte så bra så han gör nog bäst i att försöka skaffa kunder på nåt annat forum. Nu finns det väl inte särskilt många här som tänker flytta till Thailand...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans rykte på ett annat forum är inte så bra så han gör nog bäst i att försöka skaffa kunder på nåt annat forum. Nu finns det väl inte särskilt många här som tänker flytta till Thailand...

Skulle gärna flytta dit om jag bara fixat ett bra betalt jobb i Europa som jag kunde fixa på distans, men varför ta med sig en massa prylar... Antar att det är billigare och lättare att hyra nåt möblerat ett år eller så i alla fall. Åsså hyr man ut lägenheten i Sverige i 2a hand.

Men så länge han gör det klart att han agerar som försäljare/representant för ett bolag så retar jag mig inte på det. Kan ju vara nån som vill ha ner farfars moraklocka till termiterna där nere.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gärna flytta dit om jag bara fixat ett bra betalt jobb i Europa som jag kunde fixa på distans, men varför ta med sig en massa prylar... Antar att det är billigare och lättare att hyra nåt möblerat ett år eller så i alla fall. Åsså hyr man ut lägenheten i Sverige i 2a hand.

Men så länge han gör det klart att han agerar som försäljare/representant för ett bolag så retar jag mig inte på det. Kan ju vara nån som vill ha ner farfars moraklocka till termiterna där nere.  ;)

Helt rätt att man skall tänka sig för. Det är ju ändå som så att för en del, så måste det till en container p.gr.a. olika anledningar. Man kanske har investerat i möbler och husgeråd redan för 100.000;tals kronor, och då kanske man tycker att 30.000;. är en smal sak att betala för att få alla sina grejor på plats i Thailand.

För en del andra så kan dom antingen sälja av eller ge bort eller slänga många saker dom har hemma, och dom brukar då nöja sig med 1,2 eller kanske 3 pallar med de allra bästa sakerna som man inte vill vara utan härnere.

Och till sist så har vi dom som inte tar med sig någonting alls, utan som "Christery" skriver, nöjer sig med sina resväskor och börjar köpa på sig ett nytt hem härnere. Alla vi människor tycker olika, och vi kommer alla ifrån olika förutsättningar i våra liv, så det finns naturligtvis inget facit för sådana här saker. Man gör helt enkelt det som känns rätt för en själv oavsett om andra gärna vill berätta om sin egna enskilda situation.

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En extra väska på flyget kostar ofta runt en tusenlapp och man får ofta ha med upp till 10 väskor per person.

Flytta med flyg är enkelt idag, bara man väljer rätt bolag, typiskt bolag som jag annars undviker som BA eller KLM  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En extra väska på flyget kostar ofta runt en tusenlapp och man får ofta ha med upp till 10 väskor per person.

Flytta med flyg är enkelt idag, bara man väljer rätt bolag, typiskt bolag som jag annars undviker som BA eller KLM  ;)

Så AndersG - Du tycker att 10st väskor på flyget a´ 20 kilo = 200 kilo till en kostnad av 10.000 svenska kronor är en bra affär.... Ja negativ eller positiv upp till var och en......

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så AndersG - Du tycker att 10st väskor på flyget a´ 20 kilo = 200 kilo till en kostnad av 10.000 svenska kronor är en bra affär.... Ja negativ eller positiv upp till var och en......

Glegolo

Bättre än att betala 30000 till dig. Sen slipper man riskera en extra kostnad på var det 80000 Baht? i Thailand som en av dina kunder på MPR åkte på...

Jag har dessutom inte sagt att man ska ta med 10 väskor bara att man kan, tror dom festa klarar sig med några extra om man nu inte ska släpa med antikviteter.

Med BA kan "väskorna" va upp till 195x75x65, nästan en kubikmeter, 23 kg. Går in en hel del... Fullt möjligt det finns bättre deal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glegolo

Bättre än att betala 30000 till dig. Sen slipper man riskera en extra kostnad på var det 80000 Baht? i Thailand som en av dina kunder på MPR åkte på...

Jag har dessutom inte sagt att man ska ta med 10 väskor bara att man kan, tror dom festa klarar sig med några extra om man nu inte ska släpa med antikviteter.

Med BA kan "väskorna" va upp till 195x75x65, nästan en kubikmeter, 23 kg. Går in en hel del... Fullt möjligt det finns bättre deal.

Du kan inte låta bli att vara otrevlig va? Varför i herrans namn skulle 2 m3 kosta 30.000:- är du alldeles galen. Varför skulle thailändska tullverket debitera 80.000 baht för lusiga 200 kilo 2 m3???

kostnaden som ni kunder betalar till tullverket i Thailand beror helt och hållet på innehållet som ni transporterar till Thailand. Den kostnaden är en överenskommelse mellan kunden och tullverket och har inget med mig som transportör att göra.

Väljer man att importera saker som INTE anses som personliga effekter, så får man också betala tull och moms på de sakerna, likadant vilket land man än importerar gods till.

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dyrt! KLM tar 80 Euro för en extra väska om 23 kg men har å andra sidan bredd + höjd + längd max 158 cm. Är trots allt en rätt stor väska...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni nu tänker att anlita honom,

Så kolla på ARN innan ni bestämmer er.

Gegelo valsar om kring på många forum under olika nick.

Men kollar man bara så kan man ju ta beslut.

Nu finns ju det andra som varje månad skippar till Bangkok där man kan få plats.

Till avsevärt billigare pris än Gegelo.

Googlar ni på Krister transport Bangkok, hittar ni nog personen i fräga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack så mycket carpenter för ett trevligt inlägg. Du fick ju svar inne på MPR angående ARN, så den saken är väl utagerad. Försäkringsbolagen ville inte betala för helt oemballerat gods helt enkelt..

Dom kunderna som bokar med mig brukar ha rekommendationer i grunden om min erfarenhet i branschen,  så det fungerar bra. Så din enda lust här är att du försöker att förstöra och inget annat.

Däremot tycker jag att det är bra att du nämner privatpersoner som skeppar gods till Thailand!!, då kan ju kunderna jämföra.

MVH Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återknyter till det faktum att det finns ett nytt styre i Thailand sedan en tid tillbaka. Vad det innebär för övrigt vet jag inte, men det som kan sägas, är att det faktiskt har blivit något positivt utav detta vad det gäller både införtullning av flyttsaker till Thailand, och ävenledes utförtullning av gods ur Thailand.

Förut så häftade tulltjänstemännen allt flyttgods med avgifter oavsett vad regelverket sade, det kallades av vissa för "Tea-money". Nu idag så sitter det militärer och övervakar tulltjänstemännen, och de gör sitt bästa för att stoppa den värsta korruptionen.

Detta innebär då förhoppningsvis att vi är i ett fullständigt annorlunda läge, och våra flyttsaker, som vi tar med oss till Thailand, behandlas i enlighet med lagen och ingenting annat. Och det är en stor lättnad för de som vill ta med sig sitt bohag till Thailand rent ekonomiskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand).

Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset.. Naturligtvis åker smugglaren dit också.

Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!!

Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!!

Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll.

Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen.

Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!!

Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull.. Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!!

Glegolo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.