Glegolo

Min transport till Thailand - Hur det fungerar praktiskt!!

58 inlägg i detta ämne

Hejsan!!

Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand.

Jag hoppas att jag som gammal "shipping-kille", och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.

Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.

Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten"  är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er.

Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp, och som man trivs alldeles utmärkt i, och fortfarande är fräscha, så kan de vara värda transporten ner till Thailand. Det kan vara stundom väldigt billigt att nyanskaffa möbler nere i Thailand, så då kanske det i vissa fall är värt att inte betala frakt för dom samma. . Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på.

Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.

PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.

Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent shipping-språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).

Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ädodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.

Forts. imorgon.... så ni orkar läsa....

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forts...

När vi har bestämt oss för vad vi vill göra, så är det dags att fundera på packning av godset, och här finns olika vägar att gå. Men en sak som ALLTID fungerar bäst det är att gå till en kontorshandel och köpa in en rulle bubbelplast med ett gäng tejprullar av den breda sorten ni vet. Rullen med bubbelplast kostar faktiskt en liten slant, kanske runt 6-800:-, men det är en väl värd investering skall ni veta...

För de kunder som väljer bort en container som alternativ och skeppar sitt gods som styckegods, har i flera fall valt att "bygga" lådor med hjälp av att snickra runt pallen eller att använda s.k. pallkragar. Det brukar ge ett alldeles charmant skydd emot både skador som repor på godset. och dessutom så hålls ju "klåfingriga" typer borta.

Under tiden som ni packar era saker, så skall ni föra "lista" över era tillhörigheter. det finns lite riktlinjer här som är ovärderliga att följa. Visst kan man fuska till det i "latmansland", men varför utmana ödet i form av en övernitisk tulltjänsteman borta i Thailandet, det är ju bara idi*tiskt!! Därför, skriv packlistan på engelska. har ni möjlighet med t.ex. en thaifru, så skriv den också på thai, det visar respekt. Lika mycket som långbyxor och skjorta visar respekt på Immigrations-kontoret.

Listan skall vara detaljerad, men inte hopplöst detaljerad. jag ger härmed ett par stycken exempel på hur det kan se ut, ni kan säkert göra just "Er" lista ännu snyggare:

PACKINGLIST FOR FAMILY NOI ENGLUND

1 carton kitchenware

1 carton books   

1 carton book       

1 carton tools

1 carton bedroomware

3 tables     

12 chairs

4 drawers

2 bookshelves   

1 colour-TV panasonic 52 " model XYZ-001 secondhand year 2005

1 refrigator Electrolux model UOP-302 secondhand year 2009   

4 mirrors

Växjö den 5 october 2012   

   

  ...........................   

    Noi Englund

ja ni förstår säkert...Ungefär så här håller ni på. Allt som är elektriskt försöker ni att vara lite mer detaljerade med. De saker som kan tänkas vara "target" för thailändska tulltjänste-män är ju de med värde på sig. Så försök att ha dokumentation på sakerna om möjligt. "Hitta" gamla fakturor som visar att TV;n verkligen är så gammal som ifrån 2005..... och inte är värd mycket nuför tiden..... Ni har bevisbördan.....

Maskinskriven packlista, visst jag har hört om folk som berättar om sina handskrivna packlistor, och klarat så sig bra igenom tullen. Visst så kul för Er. Men de som drabbas  är de som kommer efter Er, där tulltjänstemannen bara spyr över utländska svårtydda packlistor skrivna för hand. Tänk på att han har ett hellvitte bara att tyda ren engelska och maskinskrivet....     Ordspråket "En lycklig tulltjänsteman är en generös tulltjänsteman", och visst vill vi alla ha den killen på vår sida, eller hur???

Så nu är det packat och klart och Er utvalde shippingkille, kanske jag rent av, blir emailad och ni beställer transporten med datum och allt. Det gäller nu att ni verkligen försöker ha en kontakt som ni kan lita på. Det gäller för Er att kolla offerten, så att "allting" finns med där. det finns ju inget tråkigare än ekonomiska överaskningar, eller hur?

Godset är nu packat in i Er container, och den har plockats upp av containerbilen och körts till hamnen i Göteborg. Eller så har vi hämtat eller ni har kört, Era pallar ned till terminalen ifråga. Nu när fartyget har lämnat hamnen antingen i Göteborg eller Hamburg/Bremerhafen/Rotterdam/Antwerpen, detta beroende på vilket rederi er shipping kille har valt att samarbeta med. Då kommer fartygsagenten att utfärda ett konossement, på engelska ett s.k. "Bill of lading". Det är alltså på ren svenska en "fraktsedel" på sjön. Ni kommer att få uppge:

-  Fullständigt avsändningsnamn, personnummer och full adress.

-  Mottagare med fullt namn, full adress passnummer samt telefonnummer

    i Thailand där man kan nå Er vid ankomsten av godset.

-  containernummer   

-  sealnummer (sigillnummer)   

-  kolliantal

-  vikt

En VIKTIG sak i sammanhanget är att ni som har en thaifru, skriver naturligtvis thaifrun som avsändare och mottagare, glöm nu inte vid dubbla pass att skita i att nämna det svenska passets nummer, ta endast med thaipassets nummer. Vidare så MÅSTE den som står som avsändare fortfarande vara skriven vid tidpunkten när jag utförtullar sagda container ur Sverige. Det sker när jag kör in containern in i hamnen i Göteborg. Man får ICKE exportera gods ut ur Sverige om man inte är skriven i Sverige.

Forts    ....../..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt poängen med att släpa med sig så mycket?

Jag flyttar rätt ofta och alltid med bil eller flyg. Det som inte går in säljs eller slängs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt poängen med att släpa med sig så mycket?

Jag flyttar rätt ofta och alltid med bil eller flyg. Det som inte går in säljs eller slängs!

Enkelt AndersG.... DÅ gör man som du gör och är nöjd med det. Men det finns andra åsikter och tyckanden i detta sammanhang, och det är att det finns saker och ting som faktiskt underlättar något oerhört mycket om man får med sig det till sitt nya hem i sitt nya land.

Däremot så kan jag tänka mig att om man tillhör den ganska stora grupp som inte har ett endaste intresse i livet, och inte en endaste hobby, då har man kanske inte så mycket mer begär än mjukt skitpapper.... Och kan nöja sig med resväskan full med kalsonger och rakvatten.

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forts från igår......

När containern har kommit in i hamnen, så är det dags att uppfylla shippingkillens största önskan och det är att betala räkningen. Alla ni som tror att det finns kredit, eller att ni skall betala vid framkomsten, glöm det snälla. För flyttsaker och bohagsflyttningar så finns ingen kredit, utan det är betalning omgående efter slutförd lastning. Jag nämner det bara, så ni inte blir besvikna. har själv fått så många olika förslag ifrån privatmänniskor som flyttat så man kunnat skriva en bok om det;

a - Om du skickar dokumenten nu, så betalar jag på fredag!!!

b - jag vill inte betala allt nu, jag vet ju inte om du tänker göra ditt, så här får du 50%......

c - jag betalar när du levererar godset i Chaiyaphum...

Ja så kan det gå till, men betalning förfaller omgående för oss privatpersoner.

Och jag hoppas också att detta kan vara till lite hjälp för de av Er som inte är i "branschen" då. Jag räknar här upp en s.k. transportkedja mellan Växjö (ex.) till Chaiyaphum (ex.), Thailand. De kostnadsposter som finns oftast är följande baserat på att vi lastar en container;

a - Chassitransport av containern till och från Växjö

b - Ni lastar själva i familjen eller hyr in folk

c - FOB-kostnader i GBG,s hamn terminalavgifter m.m.

d - Sjöfrakt Göteborg-Bangkok

e - Fartygsagentens avgifter s.k. ankomstavgifter

f - Införtullningsagentens avgifter typ tullavgift och VAT och annat.

g - Transport av container till och från Chaiyaphum

h - Lossning av containern av familjen eller inhyrt folk

Ja så här kan en s.k. transportkedja se ut - eller kostnadskedja om ni så hellre vill. Se i alla fall till att "utmana" de offerter ni stöter på, och kolla så att dessa poster verkligen täcks utav de företag ni vill arbeta med. Har själv märkt att många yngre förmågor som har fått "komma in på kontoret" alldeles för snabbt ifrån skolan, inte har mycket susning om alla detaljer, så det är upp till Er själva att stå på Er och hålla kollen på de ni väljer.

Ni kommer att ha frågor, som sagt var, och jag svarar gärna... vill ni hålla det mer personligt så PM,a mig!!!

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt poängen med att släpa med sig så mycket?

Jag flyttar rätt ofta och alltid med bil eller flyg. Det som inte går in säljs eller slängs!

Enkelt AndersG.... DÅ gör man som du gör och är nöjd med det. Men det finns andra åsikter och tyckanden i detta sammanhang, och det är att det finns saker och ting som faktiskt underlättar något oerhört mycket om man får med sig det till sitt nya hem i sitt nya land.

Däremot så kan jag tänka mig att om man tillhör den ganska stora grupp som inte har ett endaste intresse i livet, och inte en endaste hobby, då har man kanske inte så mycket mer begär än mjukt skitpapper.... Och kan nöja sig med resväskan full med kalsonger och rakvatten.

Glegolo

vadå man kan väl ha intressen som inte kräver en container :) Men jag förstår så skriv du ja läser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forts. förra avsnittet....

Vid "export" av varor, och i detta fallet då flyttsaker, bohag, personliga effecter, removals, ja det finns många namn på "kärt barn", man bör då tänka på saker och ting i förväg. Vara noggrann, gärna utsätta den shippingkille som ni valt som Er leverantör, för frågor. Det gamla ordspråket som säger att – " det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar" fyller en bra funktion i detta läge i ens liv.

Vid "iordningsställande" av de underlag som kräves för att "bevisa" värdet på Era saker som ligger i lådan eller containern, så kanske det någon gång kan vara svårt att hitta de där gamla kvittona eller fakturorna, det finns ju olika vägar att gå då för att klara sig ur den knipan, och hitta ner till de värden som man vill ha och visa tullverket i t.ex. Thailand. I det läget så får ni fråga mig PM-vägen eller emailvägen, det är inget som jag skriver här.

Stressa inte, ta det vackert i alla fall, och tänk igenom alla de steg som beskrivits ovan. Spara gärna noteringar och de mail som ni får från Er shippingkille. Det finns tillfällen i livet som ens goe leverantör i ett besvärligt läge inte längre känner till vad han lovat. Och det kan gälla handskak eller givna muntliga eller t.om. skrivna löften.

Kontrollräkna och ifrågasätt om ni känner att det inte stämmer. Många människor har jättesvårt att räkna själva, och jag menar nu alltså leverantörerna. Och det är ju inte bra om ni som kunder får betala för andra människor oförmåga att skriva och räkna. Så kolla summan som presenteras för Er. Och be om förklaring om det inte stämmer med vad ni tycker det skall vara.

Godset har nu kommit fram till t.ex. Bangkok, och nu börjar den "thailändska huggsexan" vad det gäller att betala avgifter både relevanta som orelevanta sådana. Jag i alla fall, har fått den uppfattningen om att det faktiskt inte går speciellt "rätt" till här bland fartygsagenter, införtullningsagenter och tulltjänstemän. Om man jämför med "falangvärlden" så bedriver Thailand en ren och skär lekstuga nere i hamnen i Bangkok.

Men låt Er icke avskräckas, har ni en duktig och erfaren shippingkille vid Er sida, så tar han reda på alternativen man har som importör och presenterar det för Er som kund. Jag nämnde det förut vid något tillfälle, men min sista kund fick som svar via mig följande text när jag ifrågasatte varför han skulle betala 4.500 baht när det egentligen borde ha varit helt fritt ifrån avgifter:

Citat: Hi ……..,

1) As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items...

2) We had clearly informed and explained to Mrs. …… for smooth clearance if she is acceptable for an amount of duty of Baht 4500.00 and need not to get her original passport......it is also convenient for herself too.

I am intending to send a report of POD to you but it is regret the POD report is later than yours !!!!

Best regards,

slut citat

Så här får vi då ett s.k. alternativ presenterat för oss, OK det är bra med alternativ. Och detta alternativ gällde då att OM slutkunden (min kund alltså) accepterade att betala 4.500 baht, så skulle de slippa att åka hela vägen till Bangkok och lämna över original-passet till tullen där. Nu slipper de det besväret.

Lagar och regler härnere är för idi*ter och "långsamma" människor känns det som faktiskt. I Thailand så kan allting lösas pengavägen verkar det som stundtals. Om jag får säga min egna mening, så är detta lite grand något av ett tudelat "svärd". Jag menar då att som falang, så vill man jobba efter givna regler och givna situationer där en sak antingen kan lösas eller icke lösas. men samtidigt långt inne någonstans, så är man glad att det finns "alternativ" för kunderna att tillgå i besvärliga situationer... så ja, tudelat!!!

Nu på ålderns höst här i Thailand så har man då märkt att det å andra sidan finns en helt annan värld som helt är på kollissionskurs med övriga världen. Men jag tror nog att det ser ut på detta sättet i övriga 3:e världen också....jag har i alla fall funnit nu, att jag hellre "spelar med", och får saker gjorda än att jag sätter hårt mot hårt och skall ha "rätt", men inte får något gjort.... Så för kunden skull så presenterar man de alternativ som finns, råder kunden, och sedan får kunden göra som han vill....

Vi pratar icke om några stora livsavgörande pengar, utan det är väl egentligen bara principen som retas oss falanger, att där sitter det tjänstemän som helt öppet är med i ligor känns det som, och styr över en hel hamn i Thailand... Helt otroligt... Men igen.. mitt råd, spela med.. och spela samma spel.... därför vill jag att ni PM;ar eller mailar..... som jag skrev ovan... så löser vi det så att det blir jämvikt nere i Bangkoks hamn....

Tullavgifter varierar väldigt mycket, precis som hemma. De ligger mellan 2% - 7% beroende på godsslag. Till detta så kommer det en tullmoms, som i Thailand är 7%. Hur man räknar ut tullen baserat då på värdet på godset, tullavgiften och tullmomsen, man gör då som följer:

Man har en sak som tullen i Thailand vill att vi betalar tull och moms på. Vi har bevisat värdet på denna sak till SEK: 10.000:-. Ekvationen startar med att man får ta reda på vilken kurs som Tullverket i Thailand använder sig av. I detta teoretiska fall så kör de med 4.55 (bussigt nog). Sedan vilken procentsatsen tullavgiften är på, och den råkar vara 3%. Så det hela ser ut som följer.

SEK: 10.000:- x 4.55 = 45.500 baht x 3% = 1.365 baht

45.500+1.365 = 46.865 baht x 7% tullmoms = 3.281 baht

Totalt att betala till Tullverket Thailand = 4.646 baht

Så ni förstår att det är viktigt att man tar det på fullt allvar redan hemma i Sverige när man letar efter "bevismaterial" för att kunna visa på värdet på vissa av de dyrare sakerna.

Godset är nu betalt av Er, och nu skall godset köras hem till Er i Thailand. Ni har naturligtvis 2 val här. Antingen, så har ni gjort upp med att ni hämtar godset själva, om det nu är styckegods ni skeppat. Och då är det ju inga problem kvar. Det är ju bara att hämta godset.

Men för containerns, så kör alltså vi hem containern till Er. Notera att det är lite annorlunda i Thailand gentemot de flesta andra länder i världen. Här i Thailand, så är det upp till Er som mottagare att lossa bilen med styckegodset eller lossa godset ur containern när containern står kvar på bilen.

Tänk också på att ni inte har hela dagen på Er att lossa. När ni gått över den s.k. "fri tiden", så debiteras s.k. "väntetid" på bilen. Denna tid varierar, så det får man ta ifrån fall till fall. Men ta det på fullt allvar. Har ni bestämt att bilen skall komma på onsdag. Så se till att köpa hem Som Tam i mängder, 1 flak öl samt kanske en flarra Regency och samla ihop lite thai,så hjälper de Er gärna att lossa snabbt och elegant....

Så med detta så skall det vara klart, och ni kommer att ha Ert bohag lyckligt och väl innanför dörrarna i Tjotaheiti nånstans i Thailand, och ni kan leva lyckliga resten av livet....

Lycka till...

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon

Jag håller just på att planera min packning av de flyttlådor som ska ner till Rayong. Jag undrar då hur hanterar tullarna i Thailand flyttgodset?

Röntgar dom lådorna för att försöka se om innehållet stämmer med bifogad lista? Eller har dom endast voffsingar som sniffar knark?

Inte för att jag tänker försöka smuggla in något, jag kommer att försöka skriva en så komplett lista som möjligt. Är mest nyfiken.

mvh

------------------------------------------------------------------

hejsan!!!!!

Packlistan är ofta en sak som förbises av människor. Jag menar dock på att den kan vara en av de viktigaste sakerna på hela transporten. Utifrån din packlista så bedöms du som människa. Och om Tullen t.ex. ser en handskriven ful jäkla packlista, så surnar de bara till och begär undersökning av godset, och är de riktigt sura, så lyfter de ur allt godset i förpackningarna, och kostnaderna för att återställa det faller på kunden, icke på tullenverket som instution. Därför att det viktigt att man sköter det snyggt och fint, och med lagom "böjd rygg" gentemot t.ex. Thailands tullverk.

Dock skall du veta, att man behöver inte skriva så förbaskat detaljerat så det blir löjligt, utan de tar och kaollar t.ex. knivar gafflar skedar plus kärl i köket för "Kitchenware". Saker ifrån sovrummet kallar du för gemensamt namn "bedroomware", Verktyg icke elecktriska kallar du för "tools".

Men sedan så gäller det allting som är elektriskt, och där är det viktigt att du skriver upp dessa detaljerat, du skriver då t.ex.:'

1 pcs drillingmachine Bosch modell; Azh-1252    year: 2002. est.value 1.150 baht

1 pcs colour-TV Panasonic modell OO0W-1215 year  2004  est. value    800 baht

Men du räknar alltså inte antalet knivar.gafflar, skedar och tallrikar. När det gäller möbler så skriver du t.ex.

1 pca table in wood  est.value    1.500 baht

och såhär håller det på.... Fick du ditt svar med detta??

MVH - Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den 12 augusti 2012 - 11:58 , sade:

Ok fattar vad du menar, Vad jag har förstått så skiljer sej uppfattningen om vad som är nödvändigt för att bo i hus och vad som har med livskvallite att göra mellan Thai och Svensk. Så en nöjd tullare är en snäll tjänsteman!!

Jag gör så att jag skriver en lista och mailar dej för ett utlåtande. Blir det bra??

---------------------------------------------------------------

ja det skiljer sig markant, men om detta är en del i den stora "planen" får andra bedöma, Alltså om det ingår för att skaffa inkomster till folk som jobbar inom det thailändska tullverket. jag vet inte, men man undrar ju.

Våra regler i Sverige säger ju att ta in "flyttsaker-household-goods-removals" är tull och momsfritt. Dock så kan man inte ta in obegränsat utav en och samma sak, vilket då kan bli ihopblandaat som kommersiellt gods. men för övrigt så är det fritt ifrån kostnader.

Enligt Thailands egna lag, så är detsamma också tull och momsfritt vid importtillfället om det importeras:

a - utav en person med thaipass, alltså thailändsk medborgare.

b - falang som ansöker om tullfri behandling inom 6 månader på hans första    1:åriga uppehållstillstånd.

Lagen är sådan, vad gör man då för att komma runt detta för att klämma folk på pengar, och det skall sägas, de tar ALLA på pengar oavsett om det handlar om thailändare eller om falanger.

Jo då "begränsar" dom lagen och reglerna och säger till importörerna, att elektriska saker gäller icke de undantagna varorna, dessa måste ni betala för. Och just sådant gör mig pissesur faktiskt. De vänder sig då till importören och "föreslår" ett belopp, och så säger de för att ta uppmärksamheten ifrån själva "grejen", att om kunden "går med på" att betala detta beloppet ......baht, så räcker det att kunden "bara" visar upp kopior av sitt pass och slipper därmed att åka ifrån sin uppehållsort i Thailand ner till Bangkok, för att visa upp sig..

Det kan ju vara Phuket, Chiang Mai, Khon Kaen eller Rayong som folk bor i, och sedan åka ned till Bangkok för att personligen visa upp sitt pass i original. Alla vill ju slippa att ta sig in i Bangkok, krångla med trafiken, försöka att hitta kontoret nere i hamnen o.s.v. så visst Tullverket vet om detta, så då föreslår de typ 4.500 - 6.500 baht cirka i "kostnad", och kunden tänker efter att; - " visst är det värt SEK: 1.300:- och slippa att ta sig till råtthålet Bangkok"... Så alla blir nöjda, men lagen har inte följts...

Men jag har nu kommit till insikten att det är ingen ide´att själv slåss emot "väderkvarnar" här i Thailand. Rätta in sig i ledet till viss del är nog orden för dagen tror jag och se glad ut under tiden.....

MVH - Glegolo

forts.../.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forts ...../.

Försäkring av godset är en fråga som för många människor är en sak som svävar i stor ovisshet!! Och jag kan förstå det. Försäkringsbolag liksom alla instutioner brukar hölja in sin verksamhet i något slags dunkel som är svårt att penetrera för människor med en normal energi. Man orkar bara "en viss del" kämpa, läsa och lura ut hur saker och ting fungerar.

Vad det gäller försäkring, så fungerar det ungefär som så här. När man skeppar gods via fartyg, så finns där naturligtvis en försäkring som alla rederier har. Man säger till sina kunder att de har en försäkring och hoppas att frågorna stoppar där. Jag skall förklara det jag vet om denna försäkring som rederierna har.

Man försäkrar per automatik godset ungefär som en företagsförsäkring. Kan kunden via påskrivna fraktsedlar och helst fotograferat gods "bevisa!" uppkomsten av en skada, och att skadan icke är deras egna fel, då kan man kanske ha tur att rederiet behandlar claimen, och ger sig till slut efter något års tjatande i skriven form både brev som fax som email.

Kallduschen som kommer då brukar nästan vara värre än att få ett avslag faktiskt. Ofta på vanligt gods typ personliga effekter, så kan man få ersättning med några svenska kronor per kilo, och det blir nästan löjligt de belopp som man pratar om.

Jag själv brukar därför förorda att man tar en försäkring genom mig själv. Jag, som ombud för ett försäkringsbolag, ordnar med en sjöförsäkring för godset där åtminstone fösäkringsbolaget är vant att hantera skador och bedöma skador och inte är för himla negativa i alla lägen. Jag har ganska god erfarenhet av dessa situationer, och som sagt var, brukar förorda en försäkring och där är försäkringspremien 2,275% av det värde som ni själva väljer att uppge för mig!!!

Rent praktiskt, så duger denna s.k. A-försäkring faktiskt ÄVEN om man har packat godset självt, vilket icke var fallet fram tills för några år sedan. När godset kommer hem till Er,t.ex. till Ert hem i Thailand, så öppnar man godset och kollar om där är skador. Finner man att godset är skadat, så låter man det hela vara, och pillar inte med det mera. Man väntar tills försäkringsagenten kommer på besök och tittar på godset, och sedan "godkänner" skadan.

Ofta så brukar försäkringsbolaget t.om godkänna skadan per telefon eller per fotografi om det är för himla långt att resa för att kolla. Och kanske för kostsamt att kolla. En sak som jag vill framhålla för Er alla, och som är det absolut viktigaste är något som i stort sett ingen någonsin kommer att påtala för Er och det är det följande.

Med en tagen försäkring tagen genom t.ex. mig, så är man försäkrad för en sådan sak som "General Average". Och det är alltså i korthet en lag som säger att alla "shippers" på ett fartyg, alltså ALLA som har gods lastat på fartyget står ansvarigt PRO RATA för den förlust som rederiet kommer att få p.gr.a. om fartyget förliser.

Man skulle alltså i princip kunna bli skyldig miljoners miljoner om man skeppar ett par pallar och fartyget förliser..... Jag skall dock säga att sedan jag började jobba med shipping och transporter 1967, så har jag icke hört talats om ett endaste fall där denna lag har satts i "spel" gentemot avlastarna. Men jag har läst om det ifrån äldre tider, då det var en realitet och verklighet som ALLA levde med och under.

Frågor?? Skriv gärna, så skall jag efter bästa förstånd försöka att svara.....

MVH - Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

Nu när allting är avklarat hemma i Scandinavien med Er transport, och ni inte kan göra mer än att luta Er tillbaka och avvakta tills godset ankommer Thailand. Kanske bläddra i lite tidskrifter och bara vänta och vänta och vänta tills ni själva skall åka ner till Thailand.

DÅ har jag ytterligare en liten förströelse för Er, om ni nu vill göra detta. Jo klicka på nedan länk som jag klistrat in, Där kan ni se med maximalt 1 timmes förskjutning exakt position på fartyget som bär Ert gods ner till Thailand.

http://www.marinetra...se/default.aspx

Klicka och lek med denna sidan, lite tid spiller ni säkert, och tycker nog det är ganska kul för den delen också. Dock så måste ni vänta styvt 14 dagar ifrån starten innan just Ert fartyg nått igenom Suez och dyker upp på satelitbilderna.

Lycka till....

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många nya kunder har denna reklam gett dig?

Tror inte det är så många här som är beredda att betala 31000 + extra för att frakta sina prylar till Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många nya kunder har denna reklam gett dig?

Hur många nya kunder har denna reklam gett dig?

Tror inte det är så många här som är beredda att betala 31000 + extra för att frakta sina prylar till Thailand!

jag hoppas i alla fall att jag kunnat bistå med ganska mycket information om det här med transporter som ni andra inte hade en susning om. Är det negativt eller positivt... ja det är väl upp till Er att tänka över, och låt nu bara inte jante bestämma för mycket.....

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många nya kunder har denna reklam gett dig?

Hur många nya kunder har denna reklam gett dig?

Tror inte det är så många här som är beredda att betala 31000 + extra för att frakta sina prylar till Thailand!

jag hoppas i alla fall att jag kunnat bistå med ganska mycket information om det här med transporter som ni andra inte hade en susning om. Är det negativt eller positivt... ja det är väl upp till Er att tänka över, och låt nu bara inte jante bestämma för mycket.....

Glegolo

Riktigt vart Jante kommer in i frågan om det är bättre att frakta ner prylarna eller att sälja/slänga och köpa nytt begriper jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På detta forum får man inte skriva som Glegolo. Dela ut goda råd i all välmening faller inte alla besserwisser i smaken. Nej lagom är bäst, förhäv dig inte även om du gör det i all välmening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På detta forum får man inte skriva som Glegolo. Dela ut goda råd i all välmening faller inte alla besserwisser i smaken. Nej lagom är bäst, förhäv dig inte även om du gör det i all välmening.

Ojoj, vad händer?? tack för ditt goda råd....så är man en besserwisser nu då.....

Hmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar INTE att du Glegolo är besserwisser - tvärtom du ger goda råd i all välmening.

Det är alla de andra som "vet" att de är smartare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom ju in ett inlägg där "inläggaren" undrade över hur många det är här som vill betala 31.000:- för att skeppa sin saker till Thailand. Det kanske då skulle förtydligas att denne "inläggare" då tog det absolut dyraste man kan göra, och det är ju att skicka hela sitt hem och nyttja en container för ändamålet.

Jag vågar tillstå utan den minsta tvivel att utav den stora mängd människor som flyttar varje år lite varstans över jordklotet, så skeppar man s.k. styckegods och icke containers.

Hit till Thailand så är det absolut vanligaste att man gör sig av med möblerna hemmavid i Sverige, och sedan så skickar man det som man gärna vill ha med sig till sitt nya liv. jag har funnit att vi pratar storleksmässigt om runt 3-4 pallar med gods. Kunderna brukar spika upp väggar och tak på den enskilde pallen, och sedan så har han ett kanonemballage.

prismässigt för en sådan transport ifrån hamn till hamn, så kostar det ju naturligtvis inte alls sådana siffror som "inläggaren" drog till med. Jag gissar att man hamnar runt SEK: 6.000:- i det fallet.

jag ville bara skriva detta, så ni alla vet att det finns alternativ till att skicka det ultimata d.v.s. container-transport!!! Avslutningsvis, full respekt till de som tar med sitt hem. Jag anser att det är upp till var och en att besluta vad man skall ta med sig, och om det är "lönsamt" för just den eller den familjen.

MVh - Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade över det här med att flytta till Thailand, och visst är det rent fantastiskt hur många av oss det är som går i funderingar på att förändra vår framtid.

jag tycker i alla fall att det är ett klart hälsotecken, att vi människor trots att vi kanske har blivit lite luggsletna och lite till åren, inte bara sätter oss hemmavid, och bara väntar ut den tid som är tilldelad just oss själva. Vi kanske är allt emellan 50 till 70 år gamla men ändå så lever vår äventyrsådra och fortfarande lever den lite "barnsliga" ådra som vi män har och som vi alltid haft och alltid kommer att ha. Det är nog just den ådran som gör att vi är lite äventyrliga och inte bara nöjer oss med att vänta in slutet.

Glädjande är att det är såpass många som funderar på att göra något åt sitt liv, i de flesta fall här då, funderar på att flytta och slå ner sina bopålar just här i Thailand. jag kan ju själv enbart prata ur mitt egna perspektiv, men det som jag själv funnit är enormt, och det är en enorm push för ens egna jag, där man känner sig stolt över att man gjort nåt, att man försökt nåt, och inte bara självdött därhemma.

jag känner att jag fick just det som jag drömt om i hela mitt liv, jag kom till sist fram till den "paradisö" som jag drömt om alltsedan man blev könsmogen hemma i Sverige. Paradisö representerar inte nödvändigtvis just en paradisö, utan den dröm man haft vad det än månde vara..... jag tror att det helt enkelt är svårt att misslyckas om man bara har rätt inställning.

De flesta av oss har en pension, och de flesta av oss har därför alternativ vad vi än tar oss för. Träffar vi en madam här i Thailand och flyttar ihop, och det skiter sig.....vem har nästintill noll alternativ, ja inte är det vi falanger i alla fall, vi har ju vår "månadspeng" som kommer i en aldrig sinande ström. Så det är bara att försöka igen.... att bli av med "tillhörigheter" som ju verkar vara den allra största katastrof som vi falanger kan råka ut för i Thailand enligt många, är för min egna del fullständigt skitsamma. Klart man inte letar efter en katastrof, men om det händer, ta ditt pick och pack, lämna det materiella bakom dig, och börja om igen.

Du kan enkelt hitta ett nytt boende, lägenheter kostar ute på landet runt 2.500 - 3.500 baht per månad, och kanske inte är så himla mycket mer nere i Pattaya t.ex. Men de finns där alltid till hands i alla fall. Så med detta sagt, vi behöver aldrig vara rädda och skrajsna, VI klarar oss alltid vilka blåsningar vi än åker på.

Nä nu är det dags för en motionsrunda på hojjen, ha det gött...

MVH - Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar INTE att du Glegolo är besserwisser - tvärtom du ger goda råd i all välmening.

Det är alla de andra som "vet" att de är smartare.

Ja, sen är det ju bara en slump att dessa goda råd alltid pekar mot trådskaparen. Det är en ytterligare slump att trådskaparen råkar bumpa tråden lagom ofta så att den hamnar på första sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar INTE att du Glegolo är besserwisser - tvärtom du ger goda råd i all välmening.

Det är alla de andra som "vet" att de är smartare.

Ja, sen är det ju bara en slump att dessa goda råd alltid pekar mot trådskaparen. Det är en ytterligare slump att trådskaparen råkar bumpa tråden lagom ofta så att den hamnar på första sidan.

ja du har helt rätt, om nu 5 hela dagar mellan mitt nästsista och sista inlägg är "lagom ofta"..... Men hoppas att du haft lite glädje av det jag skrivit i alla fall. Var nu lite positiv och glad, det är lördag ju!!

MVH - glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för jätte bra info!!

Kommer själv under 2013 att flytta till Thailand för gott. Har vägt för och emot med att frakta ner en del saker. Men som jag känner just nu, så blir det Blocket med prylarna som går att sälja, annat skänker jag till vänner och bekanta.

Sedan blir det "nystart" i Thailand, har insett med åren att man behöver inte så mycket prylar.....en motorcykel en bra månadspeng på kontot och ett stort smile  :laugh: räcker långt........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för jätte bra info!!

Kommer själv under 2013 att flytta till Thailand för gott. Har vägt för och emot med att frakta ner en del saker. Men som jag känner just nu, så blir det Blocket med prylarna som går att sälja, annat skänker jag till vänner och bekanta.

Sedan blir det "nystart" i Thailand, har insett med åren att man behöver inte så mycket prylar.....en motorcykel en bra månadspeng på kontot och ett stort smile  :laugh: räcker långt........

ja du håller med dig, huvudsaken är att man själv har funderat och tänkt efter hur just man själv vill ha det, inte hur andra tycker att man skall göra.

jag sålde själv alla mina prylar i stort sett i möbelväg och bokväg och maskinväg. jag behöll bara det mest personliga som min dator, min hemmastudio med keyboard, unspelningsenhet och andra grejor till det, plus verktygen och köksgrejor och en del sovgrejor.

jag fick ihop 2 pallar 3,2 m3 och det var perfekt för min egna del, och jag var nöjd med det.

MVh - glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för jätte bra info!!

Kommer själv under 2013 att flytta till Thailand för gott. Har vägt för och emot med att frakta ner en del saker. Men som jag känner just nu, så blir det Blocket med prylarna som går att sälja, annat skänker jag till vänner och bekanta.

Sedan blir det "nystart" i Thailand, har insett med åren att man behöver inte så mycket prylar.....en motorcykel en bra månadspeng på kontot och ett stort smile  :laugh: räcker långt........

en fru då? Eller ja bågen kanske räcker ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.